Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan bara förvarna er som till synes kommit i samma grupp på V/E att det finns risk för omflyttning inom grupperna då det ännu inte är bestämt hur V/E-modellen skall se ut.

• Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kan bara förvarna er som till synes kommit i samma grupp på V/E att det finns risk för omflyttning inom grupperna då det ännu inte är bestämt hur V/E-modellen skall se ut.

Blir ju lite nyfiken på hur du fått reda på detta samt varför det ska ske omflyttningar... :D

Tacksam för svar

Mvh Skoglund

Posted

Blir ju lite nyfiken på hur du fått reda på detta samt varför det ska ske omflyttningar... :worthy:

Tacksam för svar

Mvh Skoglund

Har blivit kontaktad angående utökning av personal och där fått förklarat för mig (av folk som har med FS13s ledning att göra) hur läget ligger till. Vet inte riktigt exakt hur mycket man bör skriva helt öppet men det rör sig i alla fall om ytterligare rekryteringar, som inte kan komma igång helt förrns detta beslut om hur plutonen/plutonerna kommer se ut(antal plut, storlek på plut, antal grp, storlek på grp etc.).

Bollen ligger till största del hos atk skulle jag chansa på.

Posted

Har också blivit tillfrågad och kan bara instämma med förg talare.Den stora bollen ligger hos ATK .Hoppas bara att det finns en gud :worthy::worthy::worthy: och om det skulle finnas :rockon::rockon::rockon:

Posted
Har också blivit tillfrågad och kan bara instämma med förg talare.Den stora bollen ligger hos ATK .Hoppas bara att det finns en gud :worthy::worthy::worthy: och om det skulle finnas :/,O:rockon:

Det har kommit ytterligare ett tryck från V/E om utökad fotpersonal också(det tidigare har så vitt jag vet endast gällt PATGBbesättningar).

Jag vet några som blir glada om det går igenom.

Posted

Måste det inte finnas ett mandat, om något ska kunna utökas? Eller?

Fick för övrigt besked om tidigare inryck idag, den 15:e jan. Det ska tydligen tas någon form

av förarbevis. Nånå... Jag tänker inte klaga. :rolleyes:

Posted
Måste det inte finnas ett mandat, om något ska kunna utökas? Eller?

Nä, efter bl.a det som hände i kosovo under ks09 så har man höjt personalramarna som man får ha på alla missioner, så försvarsmakten kan utöka vid behov utan att behöva få ett högre beslut på det. I just för ISAF så ligger beslutet på max 375 personer och det är över 100 st mer än antalet som är där just nu.

Posted (edited)

Fick för övrigt besked om tidigare inryck idag, den 15:e jan. Det ska tydligen tas någon form

av förarbevis. Nånå... Jag tänker inte klaga. :)

Hmm... Ajdå... Fick inget sådant besked igår och jag hoppas att jag inte får det heller. Nu är solsemester inbokad ända fram till inryck den 29:e... Visst är man alltid tillgänglig när FM kallar, men nån måtta får det väl vara!? :navy:

Edited by Tunnan_HBG
Posted (edited)
Hmm... Ajdå... Fick inget sådant besked igår och jag hoppas att jag inte får det heller. Nu är solsemester inbokad ända fram till inryck den 29:e... Visst är man alltid tillgänglig när FM kallar, men nån måtta får det väl vara!? :)

Det var bara 6 pers på sändlistan, så om du inte fått det klarar du dig nog.

Med solsemester menar du "ökenfys" va? B)

Kiowa: Ah... Nåmen då så. Just checkin'.

Edited by Frejdestedt
Posted (edited)

Det var bara 6 pers på sändlistan, så om du inte fått det klarar du dig nog.

Med solsemester menar du "ökenfys" va? B)

Kiowa: Ah... Nåmen då så. Just checkin'.

Självklart är det en resa i syfte att förbereda mig på de väderförhållanden som kommer råda i Affe från mitten april... :rodna:

Undrar vad det var för förarbevis de på sändlistan skulle få...? Nån som vet?

Edited by Tunnan_HBG
Posted

någ här inne som hört ngt mer ang förstärkning ???? arbetsgivaren min börjar bli smått otålig :rockon::banana

Posted
någ här inne som hört ngt mer ang förstärkning ???? arbetsgivaren min börjar bli smått otålig :D:dribble:

håll dig tills tisdag nästa vecka, i alla fall :eeh: Då om över huvud taget så skulle det börja ringas. (men saker kan ju som alltid inte stämma eller ändras)

Posted
Hör rykten om att det finns befnr. som 227x, inte finns det väll sju grupper på V/E? eller är jag bara trött och har missat något.

Nja. Jag hade 227x och låg på V/E. Men det var på den tiden då V/E hade egen sjukvårdsgrupp till EOD.

Posted
Hör rykten om att det finns befnr. som 227x, inte finns det väll sju grupper på V/E? eller är jag bara trött och har missat något.

som jag fattat det så en modell som missionsledningen i början ville ha var en pluton på 60 soldater. 3st 10mannagrupper och 4 stycken mindre. Men som sagt, det tas fortfarande beslut angående modellen.

Posted

:clap:

*suck*

Blev uppringd både i förrgår och igår om FS13, men prioriterar studierna just nu, fast det svider så mycket att vara säga "tack, men nej tack."

Kunde de inte ha ringt för ett år sen när jag hade all tid i världen?

Posted
:clap:

*suck*

Blev uppringd både i förrgår och igår om FS13, men prioriterar studierna just nu, fast det svider så mycket att vara säga "tack, men nej tack."

Men så är det ju alltid, när man som helst vill åka får man inte och vice versa :clap:

Det är samma sak om sökt nya jobb, antingen får man alla jobb eller inga alls.

Posted

som jag fattat det så en modell som missionsledningen i början ville ha var en pluton på 60 soldater. 3st 10mannagrupper och 4 stycken mindre. Men som sagt, det tas fortfarande beslut angående modellen.

Som mest var vi under FS11 åtta grupper på V/E plut. 6 st V/E grupper på 5-6 man. På pappret bara en 5-manna grupp men pga sjukdomar i praktiken ofta 2-3. Plus att det ofta var 1-2 grupper på leave. Utöver detta så fanns en sjv-grupp och en EOD-grupp.

Min personliga uppfattning är att V/E grupperna borde vara 10-man starka så det är roligt att höra att andra har tänkt i samma banor. Vagnschef, förare, skytt, Gruppchef, stf (med Grt), 3 x ksp-skytt (varav en tailgunner), 1 x Ak-skytt (med Grt), Skarpskytt (Gärna flera vapenalternativ).

Fordonsmässigt borde gruppen kunna uppträda samlat eller på två täter med 1 Patgb, 1 Patgb och 1-2 Tgb eller 3 Tgb.

Patgb borde kunna utrustas med 1-2 ksp58 på Tailgunnerplats plus att man häver förbudet mot att använda hjälpvapenhållare.

Posted
Patgb borde kunna utrustas med 1-2 ksp58 på Tailgunnerplats plus att man häver förbudet mot att använda hjälpvapenhållare.
Det vore helt klart intressant att se stativ för KSP på TG-platserna på Patgb, frågan är om inte 58 kan bli jäkligt bökig. Den är kompetent... visst, men den är STOR där.

Förbudet mot hjälpvapenhållare är lätt att motivera.

Det är just en hjälpvapenhållare som används vid övning istället för att skjuta skarpt med akan.

Den största anledningen till att de lyckades komma med till afganistan från första början (nä, de skulle aldrig varit där) var att det inte fanns 20mm till akan under transporten, och vagnarna skulle åkt obeäpnade utan dem.

Jag antar att du är ute efter ett "lättare" alternativ till akan för varningsskott eller så? Sätt då en brun 20mm längst upp i magasinen. 58 i hjälpvapenhållare är inte särdeles "krigsmässigt", utan bidrar med feppel i handhavande vid ladda, patron ur (japp, vådaskott i trötta och stressade lägen) och säkert vid lägen där det skall öppnas eld också.

Posted

Det vore helt klart intressant att se stativ för KSP på TG-platserna på Patgb, frågan är om inte 58 kan bli jäkligt bökig. Den är kompetent... visst, men den är STOR där.

Förbudet mot hjälpvapenhållare är lätt att motivera.

Det är just en hjälpvapenhållare som används vid övning istället för att skjuta skarpt med akan.

Den största anledningen till att de lyckades komma med till afganistan från första början (nä, de skulle aldrig varit där) var att det inte fanns 20mm till akan under transporten, och vagnarna skulle åkt obeäpnade utan dem.

Jag antar att du är ute efter ett "lättare" alternativ till akan för varningsskott eller så? Sätt då en brun 20mm längst upp i magasinen. 58 i hjälpvapenhållare är inte särdeles "krigsmässigt", utan bidrar med feppel i handhavande vid ladda, patron ur (japp, vådaskott i trötta och stressade lägen) och säkert vid lägen där det skall öppnas eld också.

ang hjälpvapenhållaren så har det ju tagits upp m FM vid flera tillfällen även innan AF och FM syn på saken är att det är strickt övningsmtrl för fredstida övningar.

Med utbildning så skulle man kunna drilla in att man alltid gör band bort och magasin ur på båda vapnen osv innan man bildavfyrar och på så sätt undvika att göra om det vådaskottet som brann av (var det vid flp, minns inte ING?)

Att ha en brun alt som vi hade det tidigare en pproj överst i magget för varningsskott är funkis men jag tycker att FMV borde kunna ta fram ett bättre, stadigare och fältmässigare alternativ till dagen hjälpvapenhållare för att kunna bekämpa mål i trånga situationer med minskad risk för vådabekämpning av omkringstående.

Patrian som används som en integrerad del av IMF skulle härvid kunna utgöra en skyddad vapenplattform där man kan ta ut ett enskilt hot med ett enkelskott ksp58.

nåå bara en önskning

och på TP plats håller jag med om att det är lite trång men en motsvarande lösning som på bilden skulle kunna göra det möjligt...

m-240-dvic549.jpg

/b

Posted

På V/E plutonen i Bosnien hade vi 58:an på tailgunner plats utan några problem, monterad på ledad arm.

/T

Posted
:)

*suck*

Blev också uppringd igår (och idag)

Svarade Tack, JA tack. WOHOOO :)

Posted

:)

*suck*

Blev också uppringd igår (och idag)

Svarade Tack, JA tack. WOHOOO :rockon:

Kan nån ange vilket nummer ringer man ifrån? Eller de första siffrora i alla fall.

Posted
Kan nån ange vilket nummer ringer man ifrån? Eller de första siffrora i alla fall.

Det brukar vara dolt nummer.

Posted

Hur mycket folk ska rekryteras & är det till skytteförbanden el bara vagnsbesättningar

som kommer att rekryteras?

Posted

Hur mycket folk ska rekryteras & är det till skytteförbanden el bara vagnsbesättningar

som kommer att rekryteras?

Det har varit på tal om en pluton V/E samt/varav 6 vagnsbesättningar.

08 och 0500(eller 0550, kommer inte ihåg så här på rak arm) har varit numrena som gått till mig i alla fall. Jag -tror- det gick ut en massa samtal i tisdags om vagnsbesättningarna och att "de övriga" började i torsdags.

Posted
08 och 0500(eller 0550, kommer inte ihåg så här på rak arm) har varit numrena som gått till mig i alla fall.

0500 = Skövde

0550 = Kristinehamn

0505 = Karlsborg

Posted

Det majoren sade till mig när han ringde var att det skulle rekryteras en 6-mannapatrull som skulle stå för eskort av och skydd av ett läkar team som verkar ute på bygden. Vi kommer alltså bo mkt i olika Safehouses och åka mycket Landcruicers. Enligt honom kommer vi inte se mkt av campen.

Mer info skulle jag få nästa vecka brevledes.

Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? :baskerKav:

Posted

08 och 0500(eller 0550, kommer inte ihåg så här på rak arm) har varit numrena som gått till mig i alla fall.

0500 = Skövde

0550 = Kristinehamn

0505 = Karlsborg

0500 i sådanna falll :baskerKav:

Posted
Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? :)

Om inte hotbilden var stor så skulle det väl inte behövas en 6-mannapatrull som skall stå för eskort av och skydd???