Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det någon som vet om alla fordon är splitterskyddade nu eller rullar man fortfarande i softskins?

Läste nämligen för ett tag sedan att alla fordon skulle vara splitterskyddade med tanke på

attentatet för ca ett år sedan.

Alla fordon är inte splitterskyddade eller bepansrade. Det ska kollas upp vilka som har behovet och inte.

Inte så svårt i min värld då alla ska ha.

• Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Alla fordon är inte splitterskyddade eller bepansrade. Det ska kollas upp vilka som har behovet och inte.

Jag har ju sett bilder på både GW och Sisu nere i Afghanistan, Är nyfiken på om GW finns i både soft skin och hard skin variant och i sådana fall om det då är folk med tungt körkort som kör GW Hardskin variant eller hur det funkar då en hardskin onekligen är bra mycket tyngre en än softskin...

Posted

Jag har ju sett bilder på både GW och Sisu nere i Afghanistan, Är nyfiken på om GW finns i både soft skin och hard skin variant och i sådana fall om det då är folk med tungt körkort som kör GW Hardskin variant eller hur det funkar då en hardskin onekligen är bra mycket tyngre en än softskin...

Vad jag vet så finns det ingen GW utan bepansring där nere. Alla som har förarbevis på pansar GW får köra, räcker med b-kort.

Posted

Vad jag vet så finns det ingen GW utan bepansring där nere. Alla som har förarbevis på pansar GW får köra, räcker med b-kort.

Ahhh tackar för det, då får förarna alltså utbildning på GW Hardskin redan på livgardet då med andra ord?

Posted (edited)

Vad är GW hardskin?? :surprise:

Förtydligande: Jag har aldrig hört talas om en GW eller Landcruiser i utlandsstyrkan som är bepansrad. Finns en del praktiska problem med det, vikten och att den i så fall inte skulle få framföras med B-körkort. Annars har jag missat något essentiellt och ber i så fall om ursäkt för min okunskap.

/Edit: glömde ett ord

Edited by warhead
Posted

Finns fortfarande pickuper och TLC:s som är softskin

Posted
Vad är GW hardskin?? :surprise:

Förtydligande: Jag har aldrig hört talas om en GW eller Landcruiser i utlandsstyrkan som är bepansrad. Finns en del praktiska problem med det, vikten och att den i så fall inte skulle få framföras med B-körkort. Annars har jag missat något essentiellt och ber i så fall om ursäkt för min okunskap.

Jops. Då har du missat något.

Visst finns det problem med tyngden på en GW eller TLC som är splitterskyddad. Speciellt under dåligt väglag.

Posted
Jag har ju sett bilder på både GW och Sisu nere i Afghanistan,

Inte för att vara någon besserwiser :surprise: men det finns inga sisu i Afghanistan. Det är Patria. Same same but different. :-(

Posted (edited)
Jag har ju sett bilder på både GW och Sisu nere i Afghanistan,

Inte för att vara någon besserwiser :-( men det finns inga sisu i Afghanistan. Det är Patria. Same same but different. :mellow:

Man är Pinky så ja bjur på den :surprise: vad är då skillnaden mellan sisu och patria?

Edited by Tobias
Posted
Vad är GW hardskin?? :-(

Visst finns det problem med tyngden på en GW eller TLC som är splitterskyddad. Speciellt under dåligt väglag.

:mellow: Får bättra på min informationsinhämtning :surprise:

Posted

Hehehe...joda. Softskin som galler fortfarande i Afghanistan aven om det finns vissa som ar spillterskyddade med. Tyvarr inte tillrackligt for att det ska racka till alla enheter. Vad ror V/E plutonen sa har det varit bade det ena och det andra for dom att gora men huvuduppgiften har dock varit att vakta campen. Sjukvard brukar fa eskorten av dom men aven "Recci"plutonen ibland. (forstarkningsplutonen) Campen borjar ta sig till det battre den med aven om den har mycket att onska for framtida missioner. :surprise:

Posted
Man är Pinky så ja bjur på den :rolleyes: vad är då skillnaden mellan sisu och patria?

Det finns jättebra sidor på www.soldf.com om både patrian och sisun... det är nog det mest exakta sättet att få reda på svaret på din fråga.

Hur går det förresten med patriorna? Lever de ännu?

Posted
Vad är GW hardskin?? :rolleyes:

Hehehe....trodde det berodde pa mer "SBS" an pa vaglaget??? Detta galler val alla fordon oavsett typ och vaglag anser iaf. jag.:dribble:

Posted
Hehehe....trodde det berodde pa mer "SBS" an pa vaglaget??? Detta galler val alla fordon oavsett typ och vaglag anser iaf. jag.:rolleyes:
Med risk att spåra ur tråden med diskussion om fordon så... självklart beror slitaget till stor del på körsättet. Men vill man verkligen krypköra fram överallt "bara" för att skona fordonen? Vi slet garanterat på vagnarna onödigt mycket många gånger, men samtidigt så är farten ett bättre skydd en det lilla pansar som finns på en patria. Frågan är alltså bara var man ska dra gränsen mellan ytterlägena att låta fordonen stå på campen för att inte slita på dem, och att ständigt köra med plattan i mattan. Terrängen där sliter på fordonen om de används.
Posted
Jag har precis anlänt till denna sajt.

Jag har nämligen precis sökt vakans till kock.

Då jag suttit och läst och sett att det rör sig en del gamla ben här inne så kanske någon med mer kött på benen

kan svara på vad chanserna egentligen är att få åka iväg. samt om ni har något tips för att hjälpa till lite på traven.

Är grymt sugen på att åka nämligen.

Har gjort värnplikten som ubåtskock, har varit med i juinorkocklandslaget civilt, och har alldeles för mycket poäng på högkoslan

beträffande islamologi - kultur. och krishantering.

Välkommen till forumet!

SOLDINT-forumet är knappast min hemarena, men eftersom ingen har svarat ger jag mig på ett försök. Jag snackade med en gammal ubåtskock med utländsk matlagningserfarenhet så sent som igår. Han sökte också vakans när det begav sig och det verkar inte ha varit några större problem för honom att kamma hem den. Rykten på stan säger att ubåtskockar har gott rykte i utlandsstyrkan. Vad gäller de övriga meriterna får de som kan uttala sig.

Lycka till!

/mdn

Posted
Jag har precis anlänt till denna sajt.

Jag har nämligen precis sökt vakans till kock.

Då jag suttit och läst och sett att det rör sig en del gamla ben här inne så kanske någon med mer kött på benen

kan svara på vad chanserna egentligen är att få åka iväg. samt om ni har något tips för att hjälpa till lite på traven.

Är grymt sugen på att åka nämligen.

Har gjort värnplikten som ubåtskock, har varit med i juinorkocklandslaget civilt, och har alldeles för mycket poäng på högkoslan

beträffande islamologi - kultur. och krishantering.

Välkommen till forumet!

SOLDINT-forumet är knappast min hemarena, men eftersom ingen har svarat ger jag mig på ett försök. Jag snackade med en gammal ubåtskock med utländsk matlagningserfarenhet så sent som igår. Han sökte också vakans när det begav sig och det verkar inte ha varit några större problem för honom att kamma hem den. Rykten på stan säger att ubåtskockar har gott rykte i utlandsstyrkan. Vad gäller de övriga meriterna får de som kan uttala sig.

Lycka till!

/mdn

Tack för ditt svar.

Får hoppas på det bästa.

Ytterliggare en fråga som många av er säkert kan svara på gäller uttagningsarbetet.

Är det så att C på varje mission som tar ut personalen eller är det en tillsatt grupp människor som tillsammans arbetar med det?

Posted
Hehehe....trodde det berodde pa mer "SBS" an pa vaglaget??? Detta galler val alla fordon oavsett typ och vaglag anser iaf. jag.:navy:
Med risk att spåra ur tråden med diskussion om fordon så... självklart beror slitaget till stor del på körsättet. Men vill man verkligen krypköra fram överallt "bara" för att skona fordonen? Vi slet garanterat på vagnarna onödigt mycket många gånger, men samtidigt så är farten ett bättre skydd en det lilla pansar som finns på en patria. Frågan är alltså bara var man ska dra gränsen mellan ytterlägena att låta fordonen stå på campen för att inte slita på dem, och att ständigt köra med plattan i mattan. Terrängen där sliter på fordonen om de används.

SBS ?.... Fast nu kom jag på vad det betydde :banghead:

Under FS11 fick vi ett slitagefel på några patrior som inte uppvistas förr vad jag vet. Dock var det relativt enkelt att lösa detta.

Posted
Tack för ditt svar.

Får hoppas på det bästa.

Ytterliggare en fråga som många av er säkert kan svara på gäller uttagningsarbetet.

Är det så att C på varje mission som tar ut personalen eller är det en tillsatt grupp människor som tillsammans arbetar med det?

"Varje mission" är svår att säga eftersom det är skillnad på de olika befattningarna.. Men kort beskrivet kan man nog säga att det är en kombination av människor som arbetar med detta. Alltså både en chef och rekryteringspersonalen. Har själv haft ubåtskock på mission som var mycket duktig..

Vad gäller vikter och bepansrade GW med B-körkort.. Det spelat inte så stor roll eftersom man får utbildning och militärt förarbevis för de fordon man skall framföra.

Posted
1. Amb fö/Fö Patgb 203

2. Lastbilsfö

Och KS15...

Tänkte jag skulle få använda mina tunga behörigheter någon gång ;) De som kört: är det stor skillnad att köra Patgb mot en "vanlig" tung lastbil om man ser till känslan? På vilket sätt?

Tjo, nej det ar ingen stor skillnad pa framforandet av Patria, SISU jamfort med vanlig lastbil annant an att den ar "seg" i svangar, accelleration osv. Sikten ar ocksa ett stort problem. Ser fan i mej inget. Men Patria ar andock mycket battre att kora an SISUN jsut pga. elbackspeglarna som man manovrerar innefran forar plats. SISUn far man ga ut och hanga sig pa speglarna for att fa bra sikt. Mao. man kor mycket pa kanslan.

Posted
Hehehe....trodde det berodde pa mer "SBS" an pa vaglaget??? Detta galler val alla fordon oavsett typ och vaglag anser iaf. jag.:)

SBS ?.... Fast nu kom jag på vad det betydde :worthy:

Under FS11 fick vi ett slitagefel på några patrior som inte uppvistas förr vad jag vet. Dock var det relativt enkelt att lösa detta.

Hehehe.... Sjalvklart sa ar farten i detta lage basta skyddet. Det e fan sa svart att traffa en Patria tex i sidan med ett grg motsv. som rullar pa i 60-70 knyck. Du kan ju alltid fraga vara polacker pa FS12 som blev utsatta for just detta fenomen vad dom tycker "hellre fart och flakt an en massa pansar" skulle de nog saga. Men som sagt, splitterskyddat ar inte dumt det heller. Men kraver en annan korning an ett vanligt softskin.

Vad galler slitageet ar jag av den uppfattningen att det mesta slitage i Afghanistan beror nog mestadels pa det f-rb-nnade oken dammet. som kryper in overallt.

Posted (edited)

Tänkte jag skulle få använda mina tunga behörigheter någon gång ;) De som kört: är det stor skillnad att köra Patgb mot en "vanlig" tung lastbil om man ser till känslan? På vilket sätt?

Tjo, nej det ar ingen stor skillnad pa framforandet av Patria, SISU jamfort med vanlig lastbil annant an att den ar "seg" i svangar, accelleration osv. Sikten ar ocksa ett stort problem. Ser fan i mej inget. Men Patria ar andock mycket battre att kora an SISUN jsut pga. elbackspeglarna som man manovrerar innefran forar plats. SISUn far man ga ut och hanga sig pa speglarna for att fa bra sikt. Mao. man kor mycket pa kanslan.

Jag fullkomlig älskade att köra patria i Afghanistan.

Den är lättkörd. Och som tullus skriver får man köra mycket på känsla. Speciellt när man ska över något som kallas broar som saknar räcken osv ...

Även route 5 kräver sin teknik. Bromsa så lite du kan och nyttja helljusblink vid omkörning.

Men har du vana av tung trafik så ska det inte vara något problem.

Sen gäller det att vårda vagnen ömnt och inte fuska med att smörja. Mycket kärlek till vagnen med andra ord :worthy:

Glöm inte att kontrollera kylarslangen som går från motorn till motorvärmaren, den kan ligga och skava sönder sig mot ett styrblock med resultatet att du måste stanna. Det är lätt att fixa om man vet hur man ska göra.

Edited by ugly
Posted

Jag fullkomlig älskade att köra patria i Afghanistan.

Den är lättkörd. Och som tullus skriver får man köra mycket på känsla. Speciellt när man ska över något som kallas broar som saknar räcken osv ...

Även route 5 kräver sin teknik. Bromsa så lite du kan och nyttja helljusblink vid omkörning.

Men har du vana av tung trafik så ska det inte vara något problem.

Sen gäller det att vårda vagnen ömnt och inte fuska med att smörja. Mycket kärlek till vagnen med andra ord :rolleyes:

Glöm inte att kontrollera kylarslangen som går från motorn till motorvärmaren, den kan ligga och skava sönder sig mot ett styrblock med resultatet att du måste stanna. Det är lätt att fixa om man vet hur man ska göra.

ASGARVAR!!!! Jo du, det galler att varda vagnen med omhet som du sager Ugly!! Jag brukar saga att man ska behandla henne val och omt. Brukar lona sig i langden sa slipper man sta dar i oknen med trasiga prylar. Smorja ar nyckeln i detta fallet till framgang. KOr sa det ryker. Patrian ar lattkord som du sager, alskar den jamfort med SISUN. HUUH!!!

Posted
ASGARVAR!!!! Jo du, det galler att varda vagnen med omhet som du sager Ugly!! Jag brukar saga att man ska behandla henne val och omt. Brukar lona sig i langden sa slipper man sta dar i oknen med trasiga prylar. Smorja ar nyckeln i detta fallet till framgang. KOr sa det ryker. Patrian ar lattkord som du sager, alskar den jamfort med SISUN. HUUH!!!

Du har PM.

Och fogfighter, har du några frågor så är du välkommen att sända mig ett PM. :rolleyes:

Posted

Du har PM.

Och fogfighter, har du några frågor så är du välkommen att sända mig ett PM. :baskerKav:

ugly har glömt mer om patrian än de flesta av oss någonsin kommer lära sig så ni gör klokt i att lyssna :rolleyes: Läser smörjsheman och beställer sprängskisser.. på sin fritid ;)

/b

Posted
nån som har koll på hur man är ledig under utbildningen

är det varannan helg ca ??

som jag fattade det så är vi ledig varje helg förutom helgen vecka 9 (tror jag),då skulle det vara anhörighelg.