Jump to content

Recommended Posts

• Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det är civilflyg som gäller så det är civil max vikt för den sträckan som gäller, om inte annat så får du svar på det när du ryckt in.

Posted
Det är civilflyg som gäller så det är civil max vikt för den sträckan som gäller, om inte annat så får du svar på det när du ryckt in.

Låter vettigt... Från det ena till det andra. I info materialet jag fått ut så hänvisas det till FS13 alkohol policy. Däremot har jag inte fått ut den. Ok att den säkert är baserat på en god portion sunt förnuft men är det någon som kan länka till den eller som kan skriva in den här?

Posted

Låter vettigt... Från det ena till det andra. I info materialet jag fått ut så hänvisas det till FS13 alkohol policy. Däremot har jag inte fått ut den. Ok att den säkert är baserat på en god portion sunt förnuft men är det någon som kan länka till den eller som kan skriva in den här?

Högst två flaskor/burkar öl eller alkoläsk per dag. 2 can rule.

Guest sawgunner
Posted
Gott Nytt år till alla som rycker in på FS13.

Vi syns på Livgardet.

Ja, tack detsamma! Nu börjar det närma sig, fan vad kul det ska bli 8-/:-(

/2233

Posted

Gott Nytt år till alla som rycker in på FS13.

Vi syns på Livgardet.

Ja, tack detsamma! Nu börjar det närma sig, fan vad kul det ska bli :clap::baskerPa:

/2233

Jajjemen mindre än en månad kvar till inryck nu :camo:

Posted
Ja sex dagar :)

Samma här... Snart dags för gröna kläder igen då! :banana

Någon mer "lyckligt" lottad som kommer redan söndagkväll (7:e) till LG?

Posted
Någon mer "lyckligt" lottad som kommer redan söndagkväll (7:e) till LG?

Tänkt det ja.

Kan vi inte göra så att alla bara ses där, så behöver inte alla skriva bef.nr och inryckningsdatum här? Eller finns det någon jättebra anledning till det? Det känns bättre att diskutera.. uhm... någonting relevant här. Typ.

Posted

Tja hur mkt kommer detta påverka svenskarna i norr, hur starka är Talibanerna där? Som jag förstått det är de väl i stark minoritet (mer eller mindre obefintliga?) där. Sen kan man väl fundera på vem hotet egentligen riktar sig mot, de säger ju iofs alla som samarbetar med den Afghanska regeringen men borde inte den USA-ledda koalisionen i söder vara den primära mottagaren av hotet?

Vi får väl helt enkelt vänta och se och hoppas man inte hamnar i värsta våroffensiven där nere.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)
Tja hur mkt kommer detta påverka svenskarna i norr, hur starka är Talibanerna där? Som jag förstått det är de väl i stark minoritet (mer eller mindre obefintliga?) där. Sen kan man väl fundera på vem hotet egentligen riktar sig mot, de säger ju iofs alla som samarbetar med den Afghanska regeringen men borde inte den USA-ledda koalisionen i söder vara den primära mottagaren av hotet?

Vi får väl helt enkelt vänta och se och hoppas man inte hamnar i värsta våroffensiven där nere.

Tror nog att det syftas på både OEF och ISAF. Den senare organisationen har ju varit i elden konstant senaste halvåret i form av kanadensisk, brittisk och nederländsk trupp. Talibanerna vill säkert döda svenskar också men frågan är nog om de kommer att kunna i så stor utsträckning med tanke på att de enligt vad jag vet inte har något stöd att tala om i norr.

Edited by Triggerpuller
Posted (edited)

God Fortsättning alla som är uttagna och på väg med FS13.

Jag har precis anlänt till denna sajt.

Jag har nämligen precis sökt vakans till kock.

Då jag suttit och läst och sett att det rör sig en del gamla ben här inne så kanske någon med mer kött på benen

kan svara på vad chanserna egentligen är att få åka iväg. samt om ni har något tips för att hjälpa till lite på traven.

Är grymt sugen på att åka nämligen.

Har gjort värnplikten som ubåtskock, har varit med i juinorkocklandslaget civilt, och har alldeles för mycket poäng på högkoslan

beträffande islamologi - kultur. och krishantering.

Finns det någon man kan ringa för att prata och visa "intresset" lite mer inför denna tjänst?

Tack.

Edited by Ubåtskocken
Posted
Stämmer lönen som jag kom fram till att man har sitt arvode + missionstillägg som är 9000 kr

+ utlandstillägg á 3000 kr och dagstraktamente 35 kr.

Tack.

Japp

Posted

Om det är någon här som var på 12:an eller tidigare kan ni då svara på det här tror ni?

Blir det som i Kosovo, att det rullar på plutonerna för bev. av Campen eller blir det en särskilld uttagen Plut./"del ur Plut" som sköter den biten och bara gör det? Jag menar, finns det någon chans att få komma ut och se bygden nånting som V/E?

Tex under GU så gjorde ju inte vaktsold. någonting annat än att sitta i vakten och ev. låna ut nyklar.

Tacksam för svar

IB

Posted

Jag har inget definitivt svar på din fråga men det låter ju logiskt att det kommer ske i någon form av rotations schema. Att bara vakta campen gör en inte direkt alert. Likadant med att bara rulla eskorter man blir avtrubbad..

Dessutom så är jag inte så säker på att det här är rätt ställe att diskutera den typen av detaljer kring bevakningen :rolleyes:

Posted

sugadaddy

Om du söker "resmål: afghanistan" på www.resedagboken.se så finns det några där som ligger på V/E som skriver. Till synes så har dom fått se bygden en del.

Posted
sugadaddy

Om du söker "resmål: afghanistan" på www.resedagboken.se så finns det några där som ligger på V/E som skriver. Till synes så har dom fått se bygden en del.

Tackar för det

Posted
Om det är någon här som var på 12:an eller tidigare kan ni då svara på det här tror ni?

Blir det som i Kosovo, att det rullar på plutonerna för bev. av Campen eller blir det en särskilld uttagen Plut./"del ur Plut" som sköter den biten och bara gör det? Jag menar, finns det någon chans att få komma ut och se bygden nånting som V/E?

Tex under GU så gjorde ju inte vaktsold. någonting annat än att sitta i vakten och ev. låna ut nyklar.

Tacksam för svar

IB

V/E vaktar uteslutande campen. Gör vissa eskorter, men huvudtjänsten är campvakt. DVS inte något rullande schema som på dom senare Kosovo missionerna utan som på dom tidigare då det fanns en V/E pluton där

Posted

Suck ... Varför gick jag in och läste dagböckerna ... varför .... :/

Gissa om jag fick en riktigt stor "längta tillbaka till Afghanistan" flashback ... :Malaj:

Grattulerar er på FS13 som får åka ner dit under sommaren. Ta vara på tiden.

Posted

Tack där fick jag ju mitt svar, StevO

Så hur är det med den här eskorten för sjukvårdarna och läkarn då? Vad tror Du/ni, är det V/E som sköter den? För isf. blir det ju att visa framfötterna under GU´n här så man blir uttagen till den gruppen ofta. För jag är riktigt sugen på att se landskapet altså. Mycket av det.

Posted

Så hur är det med den här eskorten för sjukvårdarna och läkarn då? Vad tror Du/ni, är det V/E som sköter den? För isf. blir det ju att visa framfötterna under GU´n här så man blir uttagen till den gruppen ofta. För jag är riktigt sugen på att se landskapet altså. Mycket av det.

Om det nu är V/E plut som utför en eskort motsv så plockar dom inte folk fr olika grupper & sätter ihop dom till en grupp utan då

kör dom tex 1 grp som eskorterar ena dagen & sen kanske 3 grp nästa gång. Det finns ju ingen mening med att träna ihop grupperna

på utb om dom sen ska splittas upp för olika uppg i missionsomr.

Som jag har fattat det på mina polare som var på V/E FS11 så var det mest vakta campen som gällde med lite fotpatruller i campens

näromr.

Många eskorter motsv var det ju QRF plut som tog hand om i Afgh.

I Kosovo var det ju mer att V/E plut var inriktad på eskorter, VIP tjänster osv . Iaf var det så när jag var på V/E på KS02.

Men PM Blackadder för han var på V/E FS11 för mer djupgående info

Posted

Är det någon som vet om alla fordon är splitterskyddade nu eller rullar man fortfarande i softskins?

Läste nämligen för ett tag sedan att alla fordon skulle vara splitterskyddade med tanke på

attentatet för ca ett år sedan.

Posted

Om det nu är V/E plut som utför en eskort motsv så plockar dom inte folk fr olika grupper & sätter ihop dom till en grupp utan då

kör dom tex 1 grp som eskorterar ena dagen & sen kanske 3 grp nästa gång. Det finns ju ingen mening med att träna ihop grupperna

på utb om dom sen ska splittas upp för olika uppg i missionsomr.

Som jag har fattat det på mina polare som var på V/E FS11 så var det mest vakta campen som gällde med lite fotpatruller i campens

näromr.

Många eskorter motsv var det ju QRF plut som tog hand om i Afgh.

I Kosovo var det ju mer att V/E plut var inriktad på eskorter, VIP tjänster osv . Iaf var det så när jag var på V/E på KS02.

Men PM Blackadder för han var på V/E FS11 för mer djupgående info

Den gäller det att ha lite tur också. Jag räknade ut att jag körde lite över 800 mil på FS11, var ute på några långa patruller med övernattning. osv osv.

Posted
Se där ja.

Jag har visserligen ingenting somens kan liknas vid tur. Fortsätter mitt liv i sin vanliga stil så kommer jag väl inte ens med.

Vad har du sökt för mission då? FS14?