Jump to content

Recommended Posts

Posted

Låter konstigt, satt med pers c (fs 13) och tittade löst på listorna över befattningar förra veckan. Kan inte minnas att det skulle finnas någon sjv. transport i soft skin inte heller att någon av dessa grupper skulle ha en stf grp c tjänst. Normalt är ju grp c, förare, medic och sjuksköterska alt 2 medic/förare. Du kanske har missuppfattat och att du skall tillhöra sjukstugan på campen!? kan tänka mig att dessa endast har soft skin att tillgå men dessa antar jag inte är ute och åker så mycket... Nu spekulerar jag bara men något skumt är det!! Någon annan som vet?

//

ST 6

ok,men det handlade inte om någon sjv. transport.

Han beskrev den aktuella gruppen som följande:

Grp C (yrkesofficer)

stf grp C/sjukvårdare

1 ksp-skytt

1 prick-skytt

1 granat tillsats

1 Förare

Svar på detta? :happy:

• Replies 409
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Låter konstigt, satt med pers c (fs 13) och tittade löst på listorna över befattningar förra veckan. Kan inte minnas att det skulle finnas någon sjv. transport i soft skin inte heller att någon av dessa grupper skulle ha en stf grp c tjänst. Normalt är ju grp c, förare, medic och sjuksköterska alt 2 medic/förare. Du kanske har missuppfattat och att du skall tillhöra sjukstugan på campen!? kan tänka mig att dessa endast har soft skin att tillgå men dessa antar jag inte är ute och åker så mycket... Nu spekulerar jag bara men något skumt är det!! Någon annan som vet?

//

ST 6

Grp C (yrkesofficer)

stf grp C/sjukvårdare

1 ksp-skytt

1 prick-skytt

1 granat tillsats

1 Förare

Svar på detta? :rockon:

Låter som en MOT... Rätt på antalet. Dock lite annorlunda ihopsatt än tidigare... Ta jobbet..

//

ST 6

Grp C (yrkesofficer)

stf grp C/sjukvårdare

1 ksp-skytt

1 prick-skytt

1 granat tillsats

1 Förare

Svar på detta? :D

Låter som en MOT... Rätt på antalet. Dock lite annorlunda ihopsatt än tidigare... Ta jobbet..

Eller vid närmare eftertanke kanske det inte låter som en MOT. Låter hur som helst som en intressant tjänst...

Posted
När slutar dom ringa? När vet man att det är kört? Hur stor är chansen att komma med om man inte blir uppringd? :(

Jag undrar det med!! Pallar inte ett NEJ till... :D

Posted
När slutar dom ringa? När vet man att det är kört? Hur stor är chansen att komma med om man inte blir uppringd? :(

De kommer sluta ringa när de har pratat med alla de vill prata med.

Kört blir det när alla andra roterar ner till missionsområdet och man själv sitter kvar hemma.

Har för mig att kommamedutansamtalfaktorn är +/- 0,05% ungefär.

:D

Posted

Jag undrar det med!! Pallar inte ett NEJ till... :D

Pallar inte ett Nej till.. Du gjorde ju Vpl 04/05..

Andas djupt o hav talamod, det lonar sig ;)

Posted

Eller vid närmare eftertanke kanske det inte låter som en MOT. Låter hur som helst som en intressant tjänst...

Ja kanske det,men man ska inte spekulera allt för mycket. Det kommer nog att klarna om man bli antagen,men nyfikenheten är stor hehe.

Ingen annan som har någon kvalificerad gissning?

Posted

Fick ett samtal i Torsdags. Funderar över helgen. Får se hur det blir...

En kontroll bara, totalförsvarsplikten gäller (eller vad det heter) dvs min arbetsgivare kan endast bli sur? I övrigt måste han ge mig tjänstledigt utan att jag får en reprimand...?

/P

Posted
Lät mycket intressant,men en fundering jag hade efter samtalet var att (OM jag nu kommer med) vi i min grupp skulle rulla i soft-skins. Jag har för mig att alla rullar i förstärkta fordon i afghanistan?

I senaste Protec (?) så står det att man köpt in GW-ambulans och TLC-pickis (LC79), där pick-upen var för att frakta prylar på långa patruller. Båda fanns även med på bild.

Posted
I senaste Protec (?) så står det att man köpt in GW-ambulans och TLC-pickis (LC79), där pick-upen var för att frakta prylar på långa patruller. Båda fanns även med på bild.

Aha på så vis. Men som sagt man får avvakta och invänta antagningsbeskedet helt enkelt :tveka:

Posted
Fick ett samtal i Torsdags. Funderar över helgen. Får se hur det blir...

En kontroll bara, totalförsvarsplikten gäller (eller vad det heter) dvs min arbetsgivare kan endast bli sur? I övrigt måste han ge mig tjänstledigt utan att jag får en reprimand...?

/P

Ja den gäller men ha gärna papper på den om din arb.givare frågar för det är många som inte känner till den.

Posted

Jag undrar det med!! Pallar inte ett NEJ till... :banghead:

Pallar inte ett Nej till.. Du gjorde ju Vpl 04/05..

Andas djupt o hav talamod, det lonar sig ;)

Tja.. det kan nog ligga något i det.. :unsure:

Tålamod är trots allt en dygd.

Posted

Tackat ja till spansodat/signalist MOT

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :banghead:

Posted

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :banghead:

grattis :unsure: Berättade personen som ringde något om din eventuella grupps sammansättning motsv?

Posted

grattis :unsure: Berättade personen som ringde något om din eventuella grupps sammansättning motsv?

förtydligande så har jag då tackat ja till uppringaren om det inte framgick.. inga papper på ngt ännu =)

Han berättade inga detaljer bara att det kommer vara en grp om 6 pers med chef,stf C, förare sjukvårade, tolk, signalist

Posted

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :D

grattis :) Berättade personen som ringde något om din eventuella grupps sammansättning motsv?

förtydligande så har jag då tackat ja till uppringaren om det inte framgick.. inga papper på ngt ännu =)

Han berättade inga detaljer bara att det kommer vara en grp om 6 pers med chef,stf C, förare sjukvårade, tolk, signalist

Ok låter ungefär likadant som jag fick förklarat för mig,men inte att det handlade om en MOT-grupp. Möjligt att jag inte uppmärksammade det under samtalet. Inte för att det gör saken sämre om man har chans att bli antagen dit :)

Posted

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :lol:

Jag har tackat ja via telefon som span/bilfö på MOT. Sökte som signalist men det verkar som du "knep" den platsen då :D

Helst hade jag åkt som signalist men det är ju inte så många som kommer med i just MOT så det är väl inget att snacka om...

Posted

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :)

Jag har tackat ja via telefon som span/bilfö på MOT. Sökte som signalist men det verkar som du "knep" den platsen då :eeh:

Helst hade jag åkt som signalist men det är ju inte så många som kommer med i just MOT så det är väl inget att snacka om...

Jaha du Lindvall, det blir alltså MOT för dig. Run silent run deep...

Posted

Har ingen erfarenhet av utlandstjänst men känner att jag har inte råd att missa chansen :)

Jag har tackat ja via telefon som span/bilfö på MOT. Sökte som signalist men det verkar som du "knep" den platsen då :eeh:

Jaha du Lindvall, det blir alltså MOT för dig. Run silent run deep...

Jag vågar nog inte ropa hej förrens man står där men förhoppningsvis blir det så :)

Run silent run deep, crazy ivan

Posted
Är det ringvecka i veckan också?

beror väl helt på hur mycket de har hunnit med antar jag. KS-ringningarna pågick väl närmare

två veckor har jag för mig. så det är möjligt att de fortsätter ringningarna ett tag till.

Detta är endast spekulationer från min sida.

Posted
beror väl helt på hur mycket de har hunnit med antar jag. KS-ringningarna pågick väl närmare

två veckor har jag för mig. så det är möjligt att de fortsätter ringningarna ett tag till.

Detta är endast spekulationer från min sida.

KS15 var ringdes de Torsdag samt Fredag och vissa även Måndag...

Guest Mekkras
Posted

Man får hålla koll på när vakanserna börjar drälla ut.. Då drar det ihop sig mot slutet

Posted

Jag fick också erbjudande om att åka den här veckan. Förare på MOT, inte helt fel. Men är det någon som har koll på landkryssarna? Automatväxlad eller manuell, bensin eller diesel, bra eller dålig? Och hur är förarutbildningen, får man en bra terrängutbildning eller är det tänkt att man ska kunna ändå. Köra forcerat på asfalt med personbil, nema problemas. Köra Toyota i bergen i Afghanistan, aldrig provat.... :tveka:

Guest Andrew
Posted

Förar utb är mkt bra , läggs mkt kraft på terräng och bärgning/vinchnings övningar under utb.

Vi syns på Nordex broder ;)

Posted

Hm såg att det fanns en vakans för C Vakt-/eskortpluton.

Detta innebär väl då att rekryteringen/ringveckan blir lite senare än planerat, eller?

Posted

Yes! Så kom äntligen telefonsamtalet då!

Ändrade från Skytt/förare PTGB203 vakt/eskotpluton till förare PTGB203 sjukvård. Hoppas hoppas man kommer med nu bara.....