Jump to content

Hemvärnsregemente på riktigt?

Recommended Posts

Det skulle väll egentligen vara klart smart att göra en GSU av amerikansk modell med 3 månaders GSU på ett regemente löpande under året för blivande hv män, inryck med vpl ersättning under 3 mån. Kanske skulle vara genomförbart om man tvingar näringslivet att acceptera inryck.

Skulle FM vara riktigt smarta skulle de lägga utbildningen 1 juni till 30 augusti på ett flertal ställen isf att centralisera.

Det skulle göra att många studenter skulle kunna välja (med lite flexibilitet från universiteten) att göra korttidsutbildningen under sommaren. Dessutom skulle man kunna utnyttja idealiteten hos många Hv-instruktörer under deras semestrar.

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32135

Klart spännande att HV på mer eller mindre får ett eget regemente för utbildning. Kul att se om det blir någon uppföljning på detta.

Synd bara att inte alla officerare på Dalregementsgruppen håller en, i mitt tycke, hög standard.

Enligt mig har Dalregementsgruppen max 50% dugliga officerare som jag mer än gärna skulle göra en FN/ NATO-mission tillsammans med. Men, det kanske är jag som ställer för höga krav? Skall dock bli intressant att se om det blir som det spekuleras om, dvs att skicka ut ett HV-kompani i utlandstjänst i framtiden. Men den som lever får se :clap:

Mvh/ P. Englund

Klart spännande att HV på mer eller mindre får ett eget regemente för utbildning. Kul att se om det blir någon uppföljning på detta.

Synd bara att inte alla officerare på Dalregementsgruppen håller en, i mitt tycke, hög standard.

Enligt mig har Dalregementsgruppen max 50% dugliga officerare som jag mer än gärna skulle göra en FN/ NATO-mission tillsammans med. Men, det kanske är jag som ställer för höga krav? Skall dock bli intressant att se om det blir som det spekuleras om, dvs att skicka ut ett HV-kompani i utlandstjänst i framtiden. Men den som lever får se :/

Mvh/ P. Englund

Det beror väl på hur du definierar "duglig"? En officer som är en duktig pedagog behöver inte vara samma som fungerar på en mission. Det är analogt med golfen: en tourpro är ofta helkass som pedagog. Medan en klubbpro kan vara halvkass i spelet, men duktig pedagog.

Skulle FM vara riktigt smarta skulle de lägga utbildningen 1 juni till 30 augusti på ett flertal ställen isf att centralisera.

Det skulle göra att många studenter skulle kunna välja (med lite flexibilitet från universiteten) att göra korttidsutbildningen under sommaren. Dessutom skulle man kunna utnyttja idealiteten hos många Hv-instruktörer under deras semestrar.

Jag vet inte om det skulle fungera, majoriteten av studenterna jag känner ser antingen sommaren som en period man kan tjäna in dom extra pengar man behöver för studierna, eller så vill dom bara koppla av under lovet.

Men om man skulle maximera vpl ersättningen till KB/kadett nivå under 2 månader samt lägga till ett inrycks bidrag på kanske 20-30 tusen kronor för ett hv kontrakt på 5 år, som man får ut efter genomgången grundutbildning.

Jag tror på ekonomisk kompensation, för att få ett ökat intresse i första fasen. Med tanke på hur FM strör pengar på logotyper ska det väll inte vara nått problem för rätt person att skaka fram pengar till dyl.......

Jag vet inte om det skulle fungera, majoriteten av studenterna jag känner ser antingen sommaren som en period man kan tjäna in dom extra pengar man behöver för studierna, eller så vill dom bara koppla av under lovet.

Men om man skulle maximera vpl ersättningen till KB/kadett nivå under 2 månader samt lägga till ett inrycks bidrag på kanske 20-30 tusen kronor för ett hv kontrakt på 5 år, som man får ut efter genomgången grundutbildning.

Jag tror på ekonomisk kompensation, för att få ett ökat intresse i första fasen. Med tanke på hur FM strör pengar på logotyper ska det väll inte vara nått problem för rätt person att skaka fram pengar till dyl.......

Finns nog nog med studenter utan sommarjobb som vill göra nåt dylikt under sin ledighet för att fylla FM behov.

Att gå med i hemvärnet för att man inte fått sommarjobb vore en direkt dålig utveckling det måste finnas större motivation än tak över huvudet.

Även gruppen: studenter utan sommarjobb men med rätt motivation, torde väl fylla FMs behov.

Vilka tror du det är som går kortutbildningen i höst? Studenter som tagit en sabbatstermin eller arbetslösa som inte har något bättre för sig?

Men jag håller med Vinter. Ge bättre ersättning. T ex: motsvarigheten till studiebidrag+lån i skattefri ersättning till de korttidsvpl.

Edited by dalmas

• 2 weeks later...
och mest troligt är ju att den enskilde VPL söker själv, efter att ha hamnat i utb-reserven.

svar ja.

Brev sänds till de som mönstrat och hamnat i utbildningsreserven i upptagningsområdet, för att visa att utbildningen faktiskt finns, emedan beslut om genomförande kom ganska nära dess start.

Givetvis är värnpliktsutbildningen, som det faktiskt handlar om, öppen för alla andra också, efter eventuell mönstring förstås.

Att göra om sin värnplikt är knappast aktuellt för de som önskar det :P

Det är förövrigt härligt att se att man tar "krafttag" för att skapa underlag för nyrekrytering i de regementsglesa områdena som har svårt/jättesvårt att rekrytera. :baskerHV:

och mest troligt är ju att den enskilde VPL söker själv, efter att ha hamnat i utb-reserven.

svar ja.

Brev sänds till de som mönstrat och hamnat i utbildningsreserven i upptagningsområdet, för att visa att utbildningen faktiskt finns, emedan beslut om genomförande kom ganska nära dess start.

Givetvis är värnpliktsutbildningen, som det faktiskt handlar om, öppen för alla andra också, efter eventuell mönstring förstås.

Att göra om sin värnplikt är knappast aktuellt för de som önskar det :P

Det är förövrigt härligt att se att man tar "krafttag" för att skapa underlag för nyrekrytering i de regementsglesa områdena som har svårt/jättesvårt att rekrytera. :happy:

Enligt muntlig information igår ligger det till som så att man fått in drygt 150 intresseanmälningar så vecka 19 kommer det att genomföras informationsmöten för dessa. Därefter får de intresserade söka "på riktigt" och dessa anmälningar sänds till Pliktverket för kallelse till mönstring. De sökande ställs då under pliktlagen som vilken värnpliktig som helst.

Så, det går tydligen att söka även för den som inte ännu mönstrat och placerats i utbildningsreserven.

Eftersom det rör sig om försöksverksamhet har Rikshemvärnschefen beslutat att det endast ska utbildas en pluton om 40 soldater.

Beväpningen kommer att vara Ak4 men utrustning i övrigt ska vara i enlighet med andra värnpliktiga.

Även om det rör sig om en GSU-utbildning så räknar man med att hinna med ganska mycket under denna tid eftersom soldaterna är "ensamma" på regementet, dvs man behöver inte köa till förråd, skjutbanor och övningsterräng.

Man får hoppas att dom lyckas bättre denna gång med kontraktskrivande, så att dom verkligen fortsätter i Hv när dom "muckat".

Har för mig att när dom provade detta för några år sen så var det mindre än 50% som fortsatte i något Hv förband. Dom flesta som gjorde tre månaders då var sådana som inte fick nån annan tjänst, men ändå ville göra "lumpen".

Man får hoppas att dom lyckas bättre denna gång med kontraktskrivande, så att dom verkligen fortsätter i Hv när dom "muckat".

Har för mig att när dom provade detta för några år sen så var det mindre än 50% som fortsatte i något Hv förband. Dom flesta som gjorde tre månaders då var sådana som inte fick nån annan tjänst, men ändå ville göra "lumpen".

Jag vet inte om man kan ställa krav på de uttagna att de ska skriva kontrakt med Hv efter utbildningen men är Pliktverket det minsta listiga så väljer de företrädsvis personer som sagt att de tänker göra det. Lite grann som när Pliktverket tar ut andra värnpliktiga; de som vill göra internationell tjänst och därmed den tredje terminen har "första tjing" (för det är väl så det funkar va?)

låter ju smidigt kanske dags att köra igång Kalmar Regemente igen :banghead: (ta tillbaks slottet)

Du menar det som övade på Hultsfred slätt?

Tja varför inte? 3 månader där och killarna/Tjejerna är redo för Hemvärnet.

(Men låg det inte regementet på Slotet ett tag med? Står något på Minnes stenen för Kalmar Regemente i slotsparken)

Enligt mig har Dalregementsgruppen max 50% dugliga officerare som jag mer än gärna skulle göra en FN/ NATO-mission tillsammans med. Men, det kanske är jag som ställer för höga krav? Skall dock bli intressant att se om det blir som det spekuleras om, dvs att skicka ut ett HV-kompani i utlandstjänst i framtiden. Men den som lever får se :)

Mvh/ P. Englund

Sant så sant

Skulle vara kul att se kapten P springa runt och leda en stridsskjutning beväpnad med sin brandgula megafon vrålandes på bästa Gunde-dalmasiska "HAN SKJUUUUTER PÅ DIG"

Kn P is the shit!

lwarnfaj2hm.jpg

Edited by ollevarm

Typ, tre-månaders HEMVÄRNSutbildning, med ett bindande fem-års kontrakt.

Apropå Hemvärnsregemente, så hittade jag en Hemvärnstidning från förra året (nr 5/2005) och i den fanns ett uttalande från C Hkpflj som tyckte att utbildningsgrupp inte var ett bra namn. Han tyckte istället att man skulle kalla grupperna för hemvärnsregementen.

• 2 weeks later...

Det är väl det som har hänt på sätt och vis. Enligt en föredragning som Stf C K3 hade för "vår" bataljon så bestod nu K3s insatsorganisation bland annat av en Luftburnen bataljon, en Undbat och 5 Hvbataljoner. Dock så verkar det inte riktigt som om någon vet hur ledningen av Hemvärnet på högre nivå än bataljon ska ske.

Det är väl det som har hänt på sätt och vis. Enligt en föredragning som Stf C K3 hade för "vår" bataljon så bestod nu K3s insatsorganisation bland annat av en Luftburnen bataljon, en Undbat och 5 Hvbataljoner. Dock så verkar det inte riktigt som om någon vet hur ledningen av Hemvärnet på högre nivå än bataljon ska ske.

Man måste nog ge alla förband lite tid att förstå sin nya roll och hur samarbetet med sin org med utbildningsgrupper och HV ska fungera.

För Södertörnsgruppen och Amf1 så funkar det mycket bra och kommer att bli bättre med tiden, målet är att samövningar ska ske 08.

Vem är det då som styr Hvbataljonen i krig? Är det chefen för regementet motsvarande eller är det via utbildningsgruppen?

I ett läge för insats vare sig det är krig eller fred så är det regementes/flottiljs chefen antar jag som är närmast högre chef. Hur utbildnings grupperna funkar efter mobilisering har jag ingen kunskap om.

Ordningen borde bli i mitt exempel:

OpE

C Amf 1

Södertörns gruppen, om den blir kvar i krig.

Bataljonerna