C DK012 Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Fanns även några st. hjulgående fordon på Cold R. återigen från Olands. Utgjorde sändarplats åt bla. Norska hemvärnet. Har Olands återigen blivit transmissionskompani, eller delar de på uppgiften med Upsala (Med hänsyn till de 10+ knutar jag hörde ryktas om skulle utbildas på S1 05-06) Quote
Krook Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Fanns även några st. hjulgående fordon på Cold R. återigen från Olands. Utgjorde sändarplats åt bla. Norska hemvärnet. Har Olands återigen blivit transmissionskompani, eller delar de på uppgiften med Upsala (Med hänsyn till de 10+ knutar jag hörde ryktas om skulle utbildas på S1 05-06) Olands är transmission, Uppsala UH, Rasbo Ledningsplats. Precis som det ska vara, med undantaget att Olands tillfälligt huserar i by 76. Men det lär bli ändring på det. /Krook Quote
Pallen Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 I mina ögon en skandal att flytta Olands från by 76... Quote
C DK012 Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 I mina ögon en skandal att flytta Olands från by 76... I mina ögon en skandal att flytta Olands till by76! ;) Så, hur blev det med halvtjoget knutar? Quote
Krook Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Btw så har det Taktiska Sambandskompaniet fått en ny anropssignal som kännetecknar dem bättre än deras egentliga. Den nya är Ivar Gustaf. :P /Krook Quote
KD803 Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Btw så har det Taktiska Sambandskompaniet fått en ny anropssignal som kännetecknar dem bättre än deras egentliga.Den nya är Ivar Gustaf. :P /Krook Jag antar att din personliga är Martin Viktor Gustaf? Quote
Krook Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Btw så har det Taktiska Sambandskompaniet fått en ny anropssignal som kännetecknar dem bättre än deras egentliga. Den nya är Ivar Gustaf. :P /Krook Jag antar att din personliga är Martin Viktor Gustaf? Viktor Ivar Petter, kanske. :P /Krook. inte alls självgod. Quote
Guest Kristian Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 själv är jag syte och utbildades på ATS -05 men någon "radiolänksång" har jag dock ej sett en nys utav. däremot så gick det oerhört mkt joddel i högtalarna.... nån som har radiolänksången att tillgå? Quote
Term Posted July 19, 2006 Report Posted July 19, 2006 I mina ögon en skandal att flytta Olands från by 76... I mina ögon en skandal att flytta Olands till by76! ;) Så, hur blev det med halvtjoget knutar? Lite OT men när jag låg på Rasbo så låg vi i By76 och jag tror Olands låg i den byggnad som Rasbo hade sommaren 05 kom dock inte ihåg vad dom andra kasernerna hette! DriftledningsAss på APS Fördelning på 2:a Stabskomp 98-99! Quote
myy Posted July 21, 2006 Report Posted July 21, 2006 själv är jag syte och utbildades på ATS -05 men någon "radiolänksång" har jag dock ej sett en nys utav. däremot så gick det oerhört mkt joddel i högtalarna.... nån som har radiolänksången att tillgå? Också nyfiken på den däringa låten. Hade den florerat 2002 så hade jag nog snappat upp den, så när är den gjord? Jag tror att den skrevs av en syte från S1 året 99/00. Jag har haft texten på papper men jag tror jag har tappat bort den :( "Min länk, min länk, jag kan ej få upp min radiolänk" ... "Min länk, ingen kan den bättre än jag" Dom raderna kommer jag ihåg iaf. Quote
C DK012 Posted July 21, 2006 Report Posted July 21, 2006 själv är jag syte och utbildades på ATS -05 men någon "radiolänksång" har jag dock ej sett en nys utav. däremot så gick det oerhört mkt joddel i högtalarna.... nån som har radiolänksången att tillgå? Också nyfiken på den däringa låten. Hade den florerat 2002 så hade jag nog snappat upp den, så när är den gjord? Jag tror att den skrevs av en syte från S1 året 99/00. Jag har haft texten på papper men jag tror jag har tappat bort den :( "Min länk, min länk, jag kan ej få upp min radiolänk" ... "Min länk, ingen kan den bättre än jag" Dom raderna kommer jag ihåg iaf. Isåfall märkligt att vår Syte-årgång (02-03) inte visslade på den, hopplöst musikaliska som de ändå var. Det verkade som Sytare antydde att den skulle vara av senare datum? Quote
Tobias R Posted June 19, 2008 Report Posted June 19, 2008 Sitter här och drar på Scoreman - Radiolänk på hög volym och dricker rödvin. Lite nostalgisk blir man. Quote
Guest Quads Posted June 27, 2008 Report Posted June 27, 2008 Använder man fortfarande TS 9000? Fick för nyligt höra av en hemvärnsman att det var ett föråldrat system som inte används mer. Och jag som utbildades på det så sent som 2001-2002. Inte så kul att höra, men stämmer det? Av det jag hört från en del i utlandsstyrkan är att det inte används mer där. Är det sant? I så fall måste vi ha varit en av de sista enheterna (KS06) som använde oss av det. Tragiskt, men hoppas att det nya systemet är bättre då. Använder man anslutningspunkterna fortfarande med det nya systemet? Själv var jag C APF-grp goda tider det! Quote
Krook Posted June 27, 2008 Report Posted June 27, 2008 Det utbildas fortfarande på TS9000 i FM. Systemet används inte i Utlandsstyrkan men är viktigt för att kunna grundutbilda värnpliktiga förband i Sverige. /K Quote
MiniHD Posted June 30, 2008 Report Posted June 30, 2008 Nog fanken använder vi TS9000 fortfarande...!! För insatsorg har man fortfarande inte tagit fram ett alternativt ledningssystem, utvecklingsarbeten pågår men inget färdigt koncept finns framme. Det som ligger närmast till hands är ju det "ledningssystem" som NBG -08 har använd och det känns som om en modifierad och vidareutvecklad variant kan komma som ersättare vad det lider. Så TS används i allra högsta grad, sen är det en annan sak, i dessa pengavändartider, att man prioriterar vissa förband föra andra. Man kan t ex inte utbilda både ett HQ-coy och Signcoy till NBG/(F)HQ och ett Stridsgruppstabskompani och ett TS-komp för SGS samtidigt av ekonomiska skäl (och personella). Således utbildas det prioriterade förbandet och TS "ligger i malpåse" under tiden. Quote
Kn Glock Posted July 4, 2008 Report Posted July 4, 2008 ack,ack när jag började så var TS9000 ljuset längst bort i tunneln "Snart har vi TS9000, då kommer allt att lösa sig, med 2 mbit länkar så klarar vi allt" å andra sidan så hade FM fördelningar och milon på den tiden... TS skulle kunna fungera i ett nytt missionsområde, typ med det upplägg som man hade i Kosovo KS01-KS08. Quote
Jawo Posted November 14, 2008 Report Posted November 14, 2008 Sitter här och drar på Scoreman - Radiolänk på hög volym och dricker rödvin. Lite nostalgisk blir man. Du har inte lust att skicka eller lägga upp den låten? Quote
Tobias R Posted December 17, 2012 Report Posted December 17, 2012 Sitter här och drar på Scoreman - Radiolänk på hög volym och dricker rödvin. Lite nostalgisk blir man. Du har inte lust att skicka eller lägga upp den låten? Hittar inte den just nu, men ska forsoka. Quote
Recommended Posts