Jump to content

Skägg i utlandstjänst


Recommended Posts

På antikrundan, tror jag det var, så hade de ett gammalt lösskägg från 1700-talet som skulle användas av gardister med taskig skäggväxt... Vissa enheter av gardet skulle visst ha ett stort o ståtligt skägg. :baskerPa:

När Janitscharorkestern spelade på Tattoot i Globen år 2000 så hade vissa av dem lösmustasch...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Soldaten Stjärna från Närhult i Sörmland, född troligen på 1820-talet. Han har skäggfläta... Medaljen i klockkedjan fick han av Karl XV med sträng förmaning att bevara skäggflätan. Han uppbar tillika årlig, kunglig gratifikation för den ståtliga flätans skull.

Skäggfläta är, förutom ett arv från vikingatiden, något så vämjeligt som skägg-dreads.

 

Det här med lösskägg... Vid mitten av 1700 så var det påbud att alla beväringar skulle ha mustach. Nu var ofta beväringarna mycket unga och hade dålig skäggväxt, varpå lösmustacherna påbjöds.

 

Vid Karelaska jägarna i Finland bestämdes 1760 att >>för dem som ej haver tillräcklig skäggväxt förfärdigas lösa mustacher<< Man kunde även måla en mustach... Bättre en målad mustach än ingen alls. Samma order utfärdades 1780 vid liveregementet till häst.

 

Och det där med pionjärer och skägg...

 

För en särskild kategori soldater, timmermännen, gällde som oeftergiverligt krav att de skulle ha stora, svarta skägg. De var utvalda, resliga karlar som iförda höga björnskinnsmössor och med yxa över axeln marscherade i spetsen för regementet; de skulle göra ett vilt och martialiskt intryck. Var inte skäggen svarta fick de svärtas, var skäggväxten dålig fick timmermännen bära lösskägg.

 

1833 behövde inte timmermännen bära lösskägg längre.

 

Den som runt 1750 gick i kyrkparaden med taskig studs på muschen eller ännu värre - hade rakat av den "skulle få smaka på käppen", man väntade dock tills efter gudstjänsen. 1768 förbjöds soldaterna att raka av mustachen och straffet var "sex par spö". Anledningen till att bära mustach var att det "ger soldaten >>ett vackert utseende och upphjälper ett magert och sämre utseende".

 

Vad gäller polisonger så finns det en löjtnants order från 1800 som lyder:

"Polisongerna på varje karl i hela kompaniet består alltid hädanefter av 19 hårstrån vid varje öra, två tum långa, tvärt avskurna; de som ej har egna, förse sig med falska av lika hår, vilka igenom en ståltråd fästes i örat."

 

Noggrann källkritik har idkats, men den verkar faktiskt vara sann.

 

Ref: Svenska skägg, Magnus von Platen

Edited by Lättöl
Link to comment
Share on other sites

 

Det finns nog annat än ansiktsbehåring som kan få lokala förmågor att tappa humöret. ,O

 

Är hans argument jägarhemliga?

 

Varför ens ge dom en anlednig till att tappa humöret :banghead:

 

Dom är inte "jägarhemliga" ...... tönt..... orkar bara inte sitta och samman fatta afganhistoria, IED och chefens genomgång som var på några timmar till nåra raderpå nätet. Du som varit där borde väll veta "vilkoren" för att ISAF är där, dvs ganska lätt att " bollen kommer i rullning"...........

Vad eran C hade för syn på missionen vet jag inte men jag vet vad våran C har för vission och den har vi accepterat och kommer att följa.......

 

Ursäkta?

Med din inställning blir jag på allvar nyfiken på vad ni fått för argument.

Under de ganska hektiskt inpressade genomgångar vi hade, från alla håll inom försvarsmakten, innan vi åkte sades det precis ingenting om att man INTE skulle bära skägg. Lustigt. Afghanhistoria och IEDer har vi fått säkbriefar om till leda, tack.

 

Däremot upptäckte vi på plats ett antal saker som KAN och KOMMER att uppröra lokalbefolkningen. Jag hoppas att det förs vidare till er. Och som sagt.. jag hoppas att er chef kommer att vara tillräckligt lyhörd för andras åsikter för att inte, som du säger, "sätta bollen i rullning". Antingen lyssnar du på chefen, på ditt sunda förnuft, eller på folk som du kommer att avlösa på plats.

 

Jag vet att vår chef inte hade någon vision om ett paradförband för högvakter på stockholms slott.

Men vi löste vår uppgift i afghanistan.

 

Sunt förnuft kommer man långt med..

Lycka till.

 

 

Vad var det för saker? :o

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns nog annat än ansiktsbehåring som kan få lokala förmågor att tappa humöret. ,O

 

Är hans argument jägarhemliga?

 

Varför ens ge dom en anlednig till att tappa humöret :banghead:

 

Dom är inte "jägarhemliga" ...... tönt..... orkar bara inte sitta och samman fatta afganhistoria, IED och chefens genomgång som var på några timmar till nåra raderpå nätet. Du som varit där borde väll veta "vilkoren" för att ISAF är där, dvs ganska lätt att " bollen kommer i rullning"...........

Vad eran C hade för syn på missionen vet jag inte men jag vet vad våran C har för vission och den har vi accepterat och kommer att följa.......

 

Ursäkta?

Med din inställning blir jag på allvar nyfiken på vad ni fått för argument.

Under de ganska hektiskt inpressade genomgångar vi hade, från alla håll inom försvarsmakten, innan vi åkte sades det precis ingenting om att man INTE skulle bära skägg. Lustigt. Afghanhistoria och IEDer har vi fått säkbriefar om till leda, tack.

 

Däremot upptäckte vi på plats ett antal saker som KAN och KOMMER att uppröra lokalbefolkningen. Jag hoppas att det förs vidare till er. Och som sagt.. jag hoppas att er chef kommer att vara tillräckligt lyhörd för andras åsikter för att inte, som du säger, "sätta bollen i rullning". Antingen lyssnar du på chefen, på ditt sunda förnuft, eller på folk som du kommer att avlösa på plats.

 

Jag vet att vår chef inte hade någon vision om ett paradförband för högvakter på stockholms slott.

Men vi löste vår uppgift i afghanistan.

 

Sunt förnuft kommer man långt med..

Lycka till.

 

 

Vad var det för saker? :o

även från min horisont så är jag nyfniken om vad som avhandlades.... :o,O

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara dela med mig lite av erfarenheter som jag drog angående skägg i Affeland under de två missioner jag varit där.

Det är ju som Sandqvist var inne på, alla byäldstar har ju ett långt och stort skägg. Vilket för dem var en symbol på att mannen i fråga var äldre och vis, på så sätt fungerade vad vi kallade "samtalshierakin". Om det var någon afghan som ville prata med oss svenskar så valde oftast han automatiskt den av oss som hade mest skägg. Vi som var lite sämre lottade när det gällde skäggväxt eller rakade bort det, vi fick vackert finna oss i att bli hyfsat ignorerade :(

 

Men det finns ju en baksida med att ha skägget också där nere. Det kom ofta fram afghaner som frågade, ganska aggresivt, varför vi hade skägg nu när det inte var talibanstyre och om vi inte visste att talibanerna var borta.

Slut personliga erfarenheter angående skägg på MOT ,O

 

Vi blev ju...hur ska man kalla det? Vi blev ju nästan beordrade att skaffa skägg tills missionerna, så det var ju både på gott och ont. Det innebar ju att även de som inte kunde få skägg odlade och gick omkring med det, det var ingen vacker syn. Så jag förstår C FS11 att han vill helst få bort det, då tänker jag på ovårdat skägg allså ;)

Lite OT också...sen hörde jag via djungeltrumman att han införde obligatorisk fys varje dag och fyskrav iaf på vissa delar av 11:an. Äntligen...det är HÄRLIGT med fys :banghead:

 

Hoppas man inte stavat alltför fel nu... :o

Link to comment
Share on other sites

Vad var det för saker? :o

även från min horisont så är jag nyfniken om vad som avhandlades.... :):huh:

Saker som hemskt lätt kan åtgärdas, som påtalades från oss är t.ex:

Fäll ner/ta bort höga antenner från fordonen, då vi klarar oss utmärkt utan dem. (Dessa antenner river ner ledningar, folk blev vid ett flertal tillfällen upprörda när fordon med höga antenner kom rullandes)

Använd långbyxor vid fys, det är inte särdeles varmt än... hur svårt kan det vara?

..o.s.v.

 

Fordonsantennerna satt kvar, och dem vi hjälpte till att montera ner till förmån för kortare spröt sattes snart upp igen. Det där kommer att lösa sig, av helt andra orsaker snart, men det är exempel. Det handlar egentligen inte om mycket mer specifika fall, utan om vanlig respekt, och att anpassa sig lite.

 

Något gnäll på skägg hörde/märkte inte vi av, däremot tolkade vi det vid tillfällen vi var ute på fotpatruller (och även från fordonen) som att det uppskattades.

 

 

Chefer som inte lyssnar, eller bryr sig.. well.

Som sagt, Sunt förnuft.

Link to comment
Share on other sites

hehe för en annan som har otroligt lustig skäggväxt så skulle det ta en mission eller 2 innan jag hade 1cm :P

 

Växer ut till 5mm sedan slutar det spelar ingen roll hur länge jag skiter i det typ.

 

Men som sagt om det hjälper cheferna att komma närmre oldermänen så ser jag inget fel i skägget (tur man inte är chef) men dock så passar inte alla i skägg trots att dom tror det själva :P

Link to comment
Share on other sites

Skägg i utlandsstyrkan går helt bort utav den enkla anledningen att ansiktshåret riskerar att skyddsmasken inte slutet tätt. En tät skyddsmask är en förutsättning att fungera som soldat om olyckan skulle vara framme vid t.ex. industriolyckor eller vid insatser med tårgas. :=o

Edited by Flatdog
Link to comment
Share on other sites

Skägg i utlandsstyrkan går helt bort utav den enkla anledningen att ansiktshåret riskerar att skyddsmasken inte slutet tätt. En tät skyddsmask är en förutsättning att fungera som soldat om olyckan skulle vara framme vid t.ex. industriolyckor eller vid insatser med tårgas. :=o

Du har förvisso en liten poäng men beredskapen måste anpassas efter gällande hotbild.

Är risken för ROTA eller gas stor ska beredskapen för det höjas och då kan det vara läge att raka sig, även om man inte har så yvig skäggväxt (det räcker med lite stubb för att det ska läcka).

Är risken liten så...

 

Avseende skägg eller inte så gäller fingerspitzgefühl som så många gånger annars. Gör skägget så att man löser tjänsten på ett bättre sätt; ha då ett välskött skägg. Gör skägget att tjänsten blir lidane; raka dig. Men om C har sagt rakat så gäller rakat, vad man än tycker om det.

 

Skägg är bra, nästan jämt.

 

/Krook

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Om det var någon afghan som ville prata med oss svenskar så valde oftast han automatiskt den av oss som hade mest skägg. Vi som var lite sämre lottade när det gällde skäggväxt eller rakade bort det, vi fick vackert finna oss i att bli hyfsat ignorerade :(

 

Då är det väl tur att jag inte blivit antagen till Afghanistan, jag ser ut som jag har fått lakritsströssel kastat i ansiktet om jag försöker odla. Å andra sidan är man ju jordapa så det är ingen byälste som vill prata med mig, jag får ju stå utanför och vakta i vilket fall som helst :=o

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kanske finns ett fåtal tjänster i hela utlandsstyrkan där det underlättar med skägg, d.v.s. sådana som innefattar social patrols med afganer. Övriga borde raka sig ASAP. Det är inte ok "anpassa" = sänka beredskapen p.g.a. personlig smak. Det är inget som C ska behöva säga till om, det handlar egentligen om simpelt GU tänk. Ovan nämda borde egentligen också ha med sig rakartiklar lättillgängligt. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kanske finns ett fåtal tjänster i hela utlandsstyrkan där det underlättar med skägg, d.v.s. sådana som innefattar social patrols med afganer. Övriga borde raka sig ASAP. Det är inte ok "anpassa" = sänka beredskapen p.g.a. personlig smak. Det är inget som C ska behöva säga till om, det handlar egentligen om simpelt GU tänk. Ovan nämda borde egentligen också ha med sig rakartiklar lättillgängligt. :banghead:

Man får ha skägg om inte C motsätter sig det. Det ska dock vara välhållet så Skägg modell risbuske undanbedes.

Släpp "det simpla GU-tänket" och se lite vidare på det. Det underlättar i många olika fall att ha skägg, tex. när det är bökigt att få till en bra rakning. Och underlättar det så är det bra.

Skägg är inget ont.

 

Och: Jag vet att det går att få skyddsmasken hyggligt tät även med skägg.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Flatdog>>Du verkar vara en riktigt erfaren räv. Kan du inte fylla i din profil så man vet hur mycket vikt man skall lägga vid dina inlägg ? Är du ssg eller fbu ? Attityden låter som fbu-fjortis.

 

Förövrigt hade jag inga problem när jag genomförde täthetsprov innan ks09, och då hade jag en så kallad b*gf*tta i ansiktet. Inga problem alls.

Link to comment
Share on other sites

Flatdog>>Du verkar vara en riktigt erfaren räv. Kan du inte fylla i din profil så man vet hur mycket vikt man skall lägga vid dina inlägg ? Är du ssg eller fbu ? Attityden låter som fbu-fjortis.

 

Förövrigt hade jag inga problem när jag genomförde täthetsprov innan ks09, och då hade jag en så kallad b*gf*tta i ansiktet. Inga problem alls.

 

Jaha, som en "fbu-fjortis" tycker du? Nu har jag iallefall uppdaterat profilen och som du kan se nu så tjänstgjorde även jag under KS09. Det är p.g.a. erfarenheterna efter den missionen som jag reagerar så mot det smått sanslösa skäggodlandet utav soldater i utlandsstykan. Att odla skägg är att riskera att skyddsutrustningen inte funkar. Den kanske funkar i 9 fall utav 10 men skulle du allvarligt talat ta samma onödiga risk med ditt vapen, fordon etc?

Edited by Flatdog
Link to comment
Share on other sites

Det är inget som C ska behöva säga till om, det handlar egentligen om simpelt GU tänk.

Skägg är ju oftast tillåtet under GU också, förutsatt att det är välansat.

Om jag minns rätt från någon annan tråd är problemet några dagars skäggstubb, längre skägg skulle tydligen inte ge några problem med skyddsmasken.

Link to comment
Share on other sites

Har inte gjort Utlandstjänst (lär aldrig få göra det heller)

 

Men oavsett vad man gör eller i vilka kläder så ska skägget vara välvårdat enligt mig. Sedan kvittar det ifall du är soldat utomlands, medelsvensson eller alkis.

Skägg ska vara välvårdat.

 

Och dom alkisar jag sett har faktiskt haft snygga skägg, så tro inte jag har nått emot alkisar nu 0:)

Link to comment
Share on other sites

Har inte gjort Utlandstjänst (lär aldrig få göra det heller)

 

Men oavsett vad man gör eller i vilka kläder så ska skägget vara välvårdat enligt mig. Sedan kvittar det ifall du är soldat utomlands, medelsvensson eller alkis.

Skägg ska vara välvårdat.

 

Och dom alkisar jag sett har faktiskt haft snygga skägg, så tro inte jag har nått emot alkisar nu :)

J-vlar vilken helgardering 0:) Snacka om att försöka hålla sig ifrån kritik. Den får du tio-komma-noll för. Den gjorde min dag. Tack :)

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Under min GU på K4 sade dom att är det över 3mm och välvårdat får man behålla det (förutom vid högvakten).

 

Jag tycker att det är rätt att folk odlar skägg nere i soliga afghanistan.

Man kan ju disskutera i år och dagar om hur befolkningen tolkar det hela utan att komma fram till någon konkret.

 

Och så är det ballt med skägg, sådeså! 0:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är rätt att folk odlar skägg nere i soliga afghanistan.

Man kan ju disskutera i år och dagar om hur befolkningen tolkar det hela utan att komma fram till någon konkret.

 

Och så är det ballt med skägg, sådeså! :lol:

 

Helt rätt. Skägg är manligt ...

Link to comment
Share on other sites

Menar du att gubbarna på fotot har ovårdade skägg? Det tycker inte jag. Vackra och ståtliga tycker jag.

 

(Vad jag ser som värre är att alla står barfota. Eller har de beiga skor på sig till M90?)

 

Ja deras skägg ser riktigt fina ut tycker jag. De har beiga skor :lol:.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

:D:);-) "För en särskild kategori soldater, timmermännen, gällde som oeftergiverligt krav att de skulle ha stora, svarta skägg. De var utvalda, resliga karlar som iförda höga björnskinnsmössor och med yxa över axeln marscherade i spetsen för regementet; de skulle göra ett vilt och martialiskt intryck. Var inte skäggen svarta fick de svärtas, var skäggväxten dålig fick timmermännen bära lösskägg" :rockon: :rockon: :rockon:

 

Har genomfört täthetsprov med skägga ala skogstroll,stub och baby fejs. vid stub så läckte det 8-/ annars så höll det tätt även med

troll skägg! :=o

Link to comment
Share on other sites

Enligt Wikipedia så ska ordet Sideburns (polisonger) komma från General Ambrose Burnside som mycket riktigt hade riktigt ståtliga sådana, men jag har även hört en annan version av ursprunget som iaf gör hela företeelsen med döda råttor på kinderna lite mer förståelig.

Enligt den versionen odlades yviga polisonger som skydd för kinderna för musketörererna som annars gärna sveddes av fängkrutets flamma. Därav även namnet Sideburns. Vad nytta polisonger hade på 70-talet vill jag inte spekulera i mer än att det iaf lämnats ett och annat intressant skivomslag till eftervärldens förundran i synnerhet i genren Dansband.

 

240px-Ambrose_Everett_Burnside.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...