Jump to content

Skägg i utlandstjänst


Recommended Posts

Hade själv skägg under vpl, inga problem med SkyMask:en (däremot att få bort maskeringsfärgen...).

Har heller inga problem med vare sig soldater eller officerare vilka bär skägg.

 

Däremot:

hamilton_final.jpg

 

Min Personliga uppfattning - Detta är inte ett skägg. Det är bara en orakad individ (halsen).

 

En av de saker jag lärt mig - både militärt och civilt - är att det är oerhört viktigt att vara konsekvent, särskilt i mötet med andra kulturer.

Har aldrig blivit illa eller annorlunda bemött pga att jag inte har skägg. Känns konstigt att behöva poängtera det...

 

Däremot har jag blivit erbjuden en engångshyvel vid ett tillfälle då jag inte 'hunnit' raka mig och vi hade smått med vatten. Vi hade hjälpt dem, och när den (konsekvent orakade) chefen för de georgiska gränssoldaterna såg att jag var orakad tog han mig omedelbart åt sidan och erbjöd mig sin hyvel med kommentaren: "släpp inte på detaljerna bara för att vi inte har vatten eller har tappat bort "вашу бритву..."

Jag hade inte ens hunnit reflektera över vikten av att se ordentlig/prydlig/"нарядный" ut men som alltid gäller det att vara en smula lyhörd. I en omgivning med vattenbrist blir vissa saker extra tydliga.

 

Förhållandena i A-stan är med all sannolikhet helt annorlunda jämfört med dem i Kaukasus och på Balkan. Jag har dock svårt att föreställa mig att från- eller närvaron av ett skägg eller dess ev. längd har ngn avgörande betydelse för hur en individ uppfattas av lokalbefolkningen. En lokalbefolkning som dessutom redan har sin bild - rätt eller fel - av "européer" och vet att vi normalt inte ser ut som tomten med solglasögon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hade själv skägg under vpl, inga problem med SkyMask:en (däremot att få bort maskeringsfärgen...).

Har heller inga problem med vare sig soldater eller officerare vilka bär skägg.

 

Däremot:

hamilton_final.jpg

 

Min Personliga uppfattning - Detta är inte ett skägg. Det är bara en orakad individ (halsen).

 

En av de saker jag lärt mig - både militärt och civilt - är att det är oerhört viktigt att vara konsekvent, särskilt i mötet med andra kulturer.

Har aldrig blivit illa eller annorlunda bemött pga att jag inte har skägg. Känns konstigt att behöva poängtera det...

 

Däremot har jag blivit erbjuden en engångshyvel vid ett tillfälle då jag inte 'hunnit' raka mig och vi hade smått med vatten. Vi hade hjälpt dem, och när den (konsekvent orakade) chefen för de georgiska gränssoldaterna såg att jag var orakad tog han mig omedelbart åt sidan och erbjöd mig sin hyvel med kommentaren: "släpp inte på detaljerna bara för att vi inte har vatten eller har tappat bort "вашу бритву..."

Jag hade inte ens hunnit reflektera över vikten av att se ordentlig/prydlig/"нарядный" ut men som alltid gäller det att vara en smula lyhörd. I en omgivning med vattenbrist blir vissa saker extra tydliga.

 

Förhållandena i A-stan är med all sannolikhet helt annorlunda jämfört med dem i Kaukasus och på Balkan. Jag har dock svårt att föreställa mig att från- eller närvaron av ett skägg eller dess ev. längd har ngn avgörande betydelse för hur en individ uppfattas av lokalbefolkningen. En lokalbefolkning som dessutom redan har sin bild - rätt eller fel - av "européer" och vet att vi normalt inte ser ut som tomten med solglasögon.

 

 

Jag tror tyvärr att du har lite fel när det gäller Skägg, har diskuterat detta men en god vän till mig som är kurd och ha förklarade "fenomenet" så här.

 

Inom vissa kulturer står ett kraftigt och välvårdat skägg för mognad, klokhet och kunskap.

Då skäggväxten är något som tillkommer/ökar med åren (till en viss gräns) så ses skägg som en tecken på mognad, då man anses mogna med åren. Något som också anses komma med lång livserfarenhet är klokhet och kunskap och då skägget kommer med åren så har detta fåt symbolisera en mogen och klok man. Lite konstigt och svårt att förstå för oss nordbor kanske men det var så han förklarade det. Övergången från barn till man o.s.v.

 

Så när vi svenskar börjar stoppa brunsvart klet under läppen, börjar gå på systemet och supa sig redlösa och skrika SMguld SMguld SMguld för att beskriva vår oerhörda mognad och kunskap så odlar andra skägg för att påvisa samma sak.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Skägg eller inte? Det bestämmer man själv, så länge det är välvårdat är det väl OK. Tror inte skägget hjälper på den sociala fronten särskilt mycket.. ett leende gör mer än några hårstrån. Sen är skägg inte heller särskilt lämpligt om man blir tvungen att använda skyddsmask, som ni var inne på. Det kanske är tätt, men personligen skulle jag inte ta risken i en skarp situation. Blir nog dubbla skyddshandskar t.o.m. jag förordar rakat!

Edited by Spook
Link to comment
Share on other sites

jag förordar rakat!

 

Jag med men det har inget med detta att göra... ;)

 

Som sagt kulturskillnader kommer alltid finnas och det är väl bara att anpassa sig när vi är i sådana länder?

Kommer dom hit så vill väl vi att dom anpassar sig efter oss?

Vist nu handlar det mission inte att flytta ditt men 6månader är 6 månader.

Link to comment
Share on other sites

Återigen - jag har inga som helst principiella problem med vare sig soldater eller officerare vilka bär skägg. Hade som sagt själv skägg under vpl.

Jag tror tyvärr att du har lite fel när det gäller Skägg, har diskuterat detta men en god vän till mig som är kurd och ha förklarade "fenomenet" så här.

 

Inom vissa kulturer står ett kraftigt och välvårdat skägg för mognad, klokhet och kunskap.

Då skäggväxten är något som tillkommer/ökar med åren (till en viss gräns) så ses skägg som en tecken på mognad, då man anses mogna med åren. Något som också anses komma med lång livserfarenhet är klokhet och kunskap och då skägget kommer med åren så har detta fåt symbolisera en mogen och klok man. Lite konstigt och svårt att förstå för oss nordbor kanske men det var så han förklarade det. Övergången från barn till man o.s.v.

Tycker inte att traditionen med skägg i vissa delar av världen är konstig. Min poäng var den - vilket du ju själv understryker - att såväl lokalbefolkningen som vi själva vet om att vi inte har den traditionen (längre).

 

Notera att jag säger att jag tvivlar på att ett ev. skägg eller dess läng har ngn avgörande betydelse för hur en individ uppfattas av lokalbefolkningen.

Enligt mitt sätt att se på saken finns det massor av andra, oftast t.o.m. kulturellt gemensamma faktorer, vilka är långt viktigare som 'mognadsmarkörer' än starkt kultur-, mode- och könsspecifika särdrag som ansiktsbehåring, frisyr, tatueringar etc.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag suttit och tok läst hela tråden och alla verkar glömt viktigaste anledningen.

Folk är lata och kan man spara tid gör man det.

Mitt skinn måde inte bra av allt rakande trots rakapparat.

Hade bockskägg under ks09 utan att det var ett problem. Ingen tårgas kom in.

Jag tror att skägg är bra i missionen, (tala med bönder på bönders vis)

Men återigen skall vara längre än skäggstubb och välvårdat.

Slut

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det ju faktiskt tillfällen när omständigheter och tillfälle styr saken så att rakning omöjliggörs. Det kallas fältmässiga förhållanden. Vet ni, det har till och med hänt att man varit ute i busken och inte kunnat borsta tänderna på ett par dagar! Vad skulle mamma ha sagt om hon fick veta det?! Visst, det kan ibland användas som en billig ursäkt för allmänt latmaskande också men att få sån analförträngning att man kissar på sig av hur andra väljer att prioritera skäggväxt är precis lika barnsligt som att kräva leglementering av Gustav Vasaskägg. Det är inte jätteviktigt faktiskt...

 

Har aldrig, repeterar ALDRIG, haft problem med tätheten i masken oavsett skägglängd - jag är nämligen smällfet. Möjligen har det svidit mer kring halsen när man varit renrakad! Däremot har jag flera gånger bevittnat hur preussiskt putsade drabanter med välutvecklade hjältehakor eller markerade kindben på bråkdelen av en sekund fyllt masken upp till ögonbrynen med gammal frukost. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

...preussiskt putsade drabanter med välutvecklade hjältehakor eller markerade kindben...

 

Jag tycker att du är lite taskig som hänger ut mig! :rolleyes:

 

Förövrigt håller jag med dig Limpan. Jag har burit alla möjliga sorters ansiktsbehåringar och jag har aldrig haft några problem vid skyddsmaskbärande; paraderande; stridande; laddande (förutom en gång som grg-ladd då skägget på ena sida blev lite lätt krulligt). Inte heller skjutandes allehanda vapensystem, eller färdandes i stridsfordon/helikopter/softskin/cykel/skidor/apostlahästar har jag upplevt några problem med min skäggväxt...

 

Och nej, jag har icke fastnat i någon mekanism, varesig det varit på vapen eller fordon. Inte ens med det fagraste av helskägg, eller det stoltaste av bockskägg, har jag upplevt några som helst problem. Tvärtemot, med en schysst ansiktsbehåring slår man världen med häpnad!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som Ing sa: Skojas icke! Robinson och Baren är saker som folk från bolaget varit inblandade i innan om jag inte är felunderrättad... Ja vad ska man säga... Skägg på!!!

Link to comment
Share on other sites

Då behövs nästan en skäggsmiley smiley_beard.gif

 

Hm. Den borde ju ha basker också!

 

Imponerande, sjukt festligt :rockon:

 

jag har skägg i us, och hemma, och borta... Volymen och ordningen varierar dock..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...