Jump to content

Skägg i utlandstjänst


Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man är inte en riktig man om man inte har skägg!

 

Det vet alla som går utbildningen på LG just nu att det uttalandet är rent skitsnack!

Först kommer västvärlden och driver ut talibanerna (som förespråkade skägg) sen kommer det soldater från väst som har vildvuxna och ovårdade skägg... Det ger liksom konstiga signaler, dessutom ser det väldigt illa ut.

Link to comment
Share on other sites

Det vet alla som går utbildningen på LG just nu att det uttalandet är rent skitsnack!

Först kommer västvärlden och driver ut talibanerna (som förespråkade skägg) sen kommer det soldater från väst som har vildvuxna och ovårdade skägg... Det ger liksom konstiga signaler, dessutom ser det väldigt illa ut.

 

Å andra sidan har LG misslyckats tidigare..... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Man är inte en riktig man om man inte har skägg!

 

Det vet alla som går utbildningen på LG just nu att det uttalandet är rent skitsnack!

Först kommer västvärlden och driver ut talibanerna (som förespråkade skägg) sen kommer det soldater från väst som har vildvuxna och ovårdade skägg... Det ger liksom konstiga signaler, dessutom ser det väldigt illa ut.

 

Ser illa ut i vems ögon? Är dom sämre soldater? Kanske skägget fastar i vapnet? Afghanerna har alltid haft skägg, långt innan Pashtuner och talibaner tog makten. Visst borde en del trimma loss skägget men men...man är ingen man om man inte har skägg.

Link to comment
Share on other sites

Och vad är det som säger att svenskarna måste efterapa och härma afghanska seder? Det är skillnad på att respektera en kultur och att härma en kultur.

Sen ser jag en viss skillnad på de skägg som afghanerna har, de är nämligen välvårdade till skillnad från de vildvuxna vikingaskägg som svenskarna springer omkring med...

Tycker att C FS11 har varit ganska tydlig på den punkten, i fält är det ok om man inte rakar sig, när man kommer tillbaka till campen följer man reglementet rakar sig och ser välvårdad ut.

Tycker ni att de kvinnliga soldaterna ska bära burkha oxå eller?

Link to comment
Share on other sites

Och vad är det som säger att svenskarna måste efterapa och härma afghanska seder? Det är skillnad på att respektera en kultur och att härma en kultur.

Sen ser jag en viss skillnad på de skägg som afghanerna har, de är nämligen välvårdade till skillnad från de vildvuxna vikingaskägg som svenskarna springer omkring med...

Tycker att C FS11 har varit ganska tydlig på den punkten, i fält är det ok om man inte rakar sig, när man kommer tillbaka till campen följer man reglementet rakar sig och ser välvårdad ut.

Tycker ni att de kvinnliga soldaterna ska bära burkha oxå eller?

 

Jag tycker att kvinnliga soldater skall vara jävligt restriktiva med hur de beter sig på plats i afghanistan, och tänka till hur de uppträder. Men burkha, nej.

 

Jag tror inte att vi kommer att komma längre i frågan om skägg...med tanke på hur LG tidigare ställt sig i fråga om skägg och gröna kläder. Jag ställer mig på samma sida som de svenska MOT-teamen...och lite av erfarenhet av folks reaktioner på plats.

 

'nuff?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att vi kommer att komma längre i frågan om skägg...med tanke på hur LG tidigare ställt sig i fråga om skägg och gröna kläder. Jag ställer mig på samma sida som de svenska MOT-teamen...och lite av erfarenhet av folks reaktioner på plats.

 

'nuff?

 

nopp.......

 

Till att börja med har C FS11 inget med LG att göra, sen tycket jag från början att resonemanget med skägg var lite löjligt från början men efter att ha hört hans förklaringar köptet jag det och kommer att acceptera det........ :(

Link to comment
Share on other sites

Så.

Det här har jädrans lite med EN att göra, så jag delar tråden.

 

C FS11 kommer från ytterligare ett ... välrakat förband. ;)

Jag skiter å andra sidan i vilket nu, Jag är hemma.

Afghanerna bryr sig inte så våldsamt mycket de heller, (Iaf inte de yngre) även om Sandqvist må ha en poäng.

Får väl se.

 

Jag hoppas att C FS11 på alla plan är tillräckligt lyhörd på såväl sina soldater som på lokalbefolkningen för att inte skapa onödig osämja där...

Link to comment
Share on other sites

C FS11 kommer från ytterligare ett ... välrakat förband. ;)

Jag skiter å andra sidan i vilket nu, Jag är hemma.

Afghanerna bryr sig inte så våldsamt mycket de heller, (Iaf inte de yngre) även om Sandqvist må ha en poäng.

Får väl se.

 

Nä....... men den dagen då dom börjar bry sig mycket kommer det inte att vara så roligt där ........

 

Jag hoppas att C FS11 på alla plan är tillräckligt lyhörd på såväl sina soldater som på lokalbefolkningen för att inte skapa onödig osämja där...

 

Japp, och det är just därför som han infört det som policy. Hade ni hört hans argument hade ni nog åsså ändrat er.

Och jag vet, det är tradition med skägg i US men i A-stan kanske läget är lite anorlunda.........

Link to comment
Share on other sites

Slightly OT... Läste att indiska polisledningen ger extrapengarna till poliser utan mustascher för att de skall sätta igång att odla sådana... Jag citerar: En polisman inger större pondus med stor och välvårdad mustasch. Detta är ett känt faktum. Slut citat.

 

Själv har jag bara haft nytta av en välvårdad skäggväxt i utlandstjänsten. Det är självfallet inte allt. Uppträdandet i övrigt är mycket viktigare. :)

Link to comment
Share on other sites

C FS11 kommer från ytterligare ett ... välrakat förband. ;)

Jag skiter å andra sidan i vilket nu, Jag är hemma.

Afghanerna bryr sig inte så våldsamt mycket de heller, (Iaf inte de yngre) även om Sandqvist må ha en poäng.

Får väl se.

 

Nä....... men den dagen då dom börjar bry sig mycket kommer det inte att vara så roligt där ........

 

Jag hoppas att C FS11 på alla plan är tillräckligt lyhörd på såväl sina soldater som på lokalbefolkningen för att inte skapa onödig osämja där...

 

Japp, och det är just därför som han infört det som policy. Hade ni hört hans argument hade ni nog åsså ändrat er.

Och jag vet, det är tradition med skägg i US men i A-stan kanske läget är lite anorlunda.........

 

Det finns nog annat än ansiktsbehåring som kan få lokala förmågor att tappa humöret. :)

 

Är hans argument jägarhemliga?

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog annat än ansiktsbehåring som kan få lokala förmågor att tappa humöret. 0:)

 

Är hans argument jägarhemliga?

 

Varför ens ge dom en anlednig till att tappa humöret :)

 

Dom är inte "jägarhemliga" ...... tönt..... orkar bara inte sitta och samman fatta afganhistoria, IED och chefens genomgång som var på några timmar till nåra raderpå nätet. Du som varit där borde väll veta "vilkoren" för att ISAF är där, dvs ganska lätt att " bollen kommer i rullning"...........

Vad eran C hade för syn på missionen vet jag inte men jag vet vad våran C har för vission och den har vi accepterat och kommer att följa.......

Link to comment
Share on other sites

Skägg verkar onekligen vara en ingenjörsgrej...

I Frankrike såg jag en parad där legionen deltog. En del hade skägg och bar yxor (sic).

Då jag frågade min 'guide' som är fransk officer sa han att pionjärer/ingenjörer är de enda i legionen vilka får bära skägg. Har ingen aning om varför.

 

Att det i A-stan dessutom finns gott om amerikaner i solglasögon som hävdar att de bär de långa skäggen för att 'smälta in' tror/hoppas jag har mindre betydelse i just det här fallet...

Link to comment
Share on other sites

Att det i A-stan dessutom finns gott om amerikaner i solglasögon som hävdar att de bär de långa skäggen för att 'smälta in' tror/hoppas jag har mindre betydelse i just det här fallet...

 

Vadå, det går väl inte att se någon skillnad mellan en jänkare eller en afghan?

 

c_sfa01.jpg

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns nog annat än ansiktsbehåring som kan få lokala förmågor att tappa humöret. 0:)

 

Är hans argument jägarhemliga?

 

Varför ens ge dom en anlednig till att tappa humöret :)

 

Dom är inte "jägarhemliga" ...... tönt..... orkar bara inte sitta och samman fatta afganhistoria, IED och chefens genomgång som var på några timmar till nåra raderpå nätet. Du som varit där borde väll veta "vilkoren" för att ISAF är där, dvs ganska lätt att " bollen kommer i rullning"...........

Vad eran C hade för syn på missionen vet jag inte men jag vet vad våran C har för vission och den har vi accepterat och kommer att följa.......

 

Ursäkta?

Med din inställning blir jag på allvar nyfiken på vad ni fått för argument.

Under de ganska hektiskt inpressade genomgångar vi hade, från alla håll inom försvarsmakten, innan vi åkte sades det precis ingenting om att man INTE skulle bära skägg. Lustigt. Afghanhistoria och IEDer har vi fått säkbriefar om till leda, tack.

 

Däremot upptäckte vi på plats ett antal saker som KAN och KOMMER att uppröra lokalbefolkningen. Jag hoppas att det förs vidare till er. Och som sagt.. jag hoppas att er chef kommer att vara tillräckligt lyhörd för andras åsikter för att inte, som du säger, "sätta bollen i rullning". Antingen lyssnar du på chefen, på ditt sunda förnuft, eller på folk som du kommer att avlösa på plats.

 

Jag vet att vår chef inte hade någon vision om ett paradförband för högvakter på stockholms slott.

Men vi löste vår uppgift i afghanistan.

 

Sunt förnuft kommer man långt med..

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis raseras alla ens soldatkunskaper om man odlar skägg, det är ju helt logiskt...

 

Samma om man det minsta lilla misslyckas med sin kängputs.

 

Jisses... sluta vara så lipiga och ägna er åt något vettigare än att gnälla på småsaker.

 

MIN bestämda uppfattning att de som lipar och gnäller mest på smådetaljer är också de som mest sitter på röven och inte arbetar "ute" där man faktiskt blir smutsig och anpassar klädseln efter verksamheten.

 

Givetvis skall man se hyfsat proper ut, men småsaker? Pinsamt.

 

Om det är så extremt noga med puts och studs så ägna er åt högvakten och liknande tillställningar.

 

Det är snyggt med skägg.

 

Nu behöver ni inte ta mig bokstavligt, men det är tröttsamt att höra gnället...

Link to comment
Share on other sites

Givetvis raseras alla ens soldatkunskaper om man odlar skägg, det är ju helt logiskt...

 

Samma om man det minsta lilla misslyckas med sin kängputs.

 

Jisses... sluta vara så lipiga och ägna er åt något vettigare än att gnälla på småsaker.

 

MIN bestämda uppfattning att de som lipar och gnäller mest på smådetaljer är också de som mest sitter på röven och inte arbetar "ute" där man faktiskt blir smutsig och anpassar klädseln efter verksamheten.

 

Givetvis skall man se hyfsat proper ut, men småsaker? Pinsamt.

 

Om det är så extremt noga med puts och studs så ägna er åt högvakten och liknande tillställningar.

 

Det är snyggt med skägg.

 

Nu behöver ni inte ta mig bokstavligt, men det är tröttsamt att höra gnället...

 

Tror du har missupfattat mitt resonemang ang skägget.

 

C FS11 beslut ang "skäggförbud" är inte för att han vill att vi ska vara ett värnpliktsförband utan det har att göra med hur lokalbefolkningen har och kommer att uppfatta oss, allt från talibanregimen till religion mm mm........ och vikat kansekvenser det kan ha för oss. Är helt övertygad att om jag anser mig lösa uppgiften bättre med rosa basker och en gul vapenremm tror jag inte han kommer att säja nej.

Med skägg menar jag 10-15 cm ovårdat inte en 3-4 dagars skäggstubb.....

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit i nämnt land men här är mina egna teorier om skäggets vara eller icke vara:

 

1. Finns det någon som vet om att är så att man lättare accepteras av lokalbefolkningen, Afghanistan i detta fall, om man bär skägg? (Fick idén av ett inlägg ovan)

 

2. Kan det finnas någon annan praktisk betydelse? Solskydd t ex.

 

3. Kan det vara så att det helt enkelt är enklare att spara skägget istället för att raka sig då det i de fall det används hyvel går åt en del vatten som kanske kan vara bristvara i den delen av världen? Vården består då av att se efter skägget och ansa det med jämna mellanrum.

 

Som sagt, jag vet inte för jag har inte varit i Afghanistan utan bara "teoretiserar" lite. /Gusten :surprise:

 

Edit: Glömde ju "h" i Afghanistan ju.....

Edited by Gusten
Link to comment
Share on other sites

Wow! Det här engagerar verkligen...

 

Gusten, låter som rimliga teorier. Dock verkar det inte som att folk i Liberia har skägg i samma utsträckning, och det var det som fick mig att undra. Är det alltså punkt 1 som avgör varför man har skägg?

Edited by Lundin
Link to comment
Share on other sites

Brukar inte vara inne på den här delen (SOLDINT) så ofta men det var väl skägget som drog kanske.....(?)

 

@ Lundin

Nja, i Liberia skulle jag tycka att det blir lite väl varmt då det är fuktigt klimat och de tillfällen jag varit i ökenmiljö så har det ibland varit blåsigt på dagen och svinkallt så fort som solen går ner. Sen vet jag inte huruvida skägg bedöms likadant av alla ökenfolk runt om i världen, manligt eller icke. /Gusten :surprise:

 

Edit. "Korrläsning" innan skicka var det ja.

Edited by Gusten
Link to comment
Share on other sites

En fd arbetskamrat berättade att han en gång pratat med en kille som jobbade professionellt med sprängningar (yrkestitel?). Denne sprängare menade att ett stort skägg var bra att ha eftersom det skyddade mot splitter! Om det är sant vet jag inte, men det kan ju tänkas att skäggtraditionen hos ingenjörsförband har liknande rötter.

 

Hår kan vara känsliga saker. I Roald Dahls självbiografiska bok "soloflygning" beskriver han mötet med en skallig affärsman som bär peruk och strör salt ("mjäll") på axlarna för att inte uppröra sina kunder, som är sikher. En rättrogen sikh klipper aldrig sitt år utan lindar upp det i en turban. En skallig affärsman hade alltså varit en allvarlig förolämpning mot sikherna!

 

Det är således inte omöjligt att förekomsten av skägg har viss påverkan på hur man som främmande soldat bemöts av afghaner. Kanske är det något sådant som ligger bakom C FS11:s skägg-policy. Eftersom hans argument tydligen inte låter sig sammanfattas i ett forumsinlägg lär vi få fortsätta undra, dock. :baskerPa:

 

Skön tråd i alla fall. Fram för mer skäggsnack!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...