Cratti Posted July 11, 2008 Report Posted July 11, 2008 Problemet är väl att Israel inte har råd att ta reda på om Iran kommer anfalla dem eller inte med kärnvapen, oavsett följder för Iran. Krävs inte så mycket för att blåsa bort större delen av Israel med kärnvapen, och för många skulle nog Iran vara hjältar oavsett. Quote
valmet Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Israeli warplanes rebase to US bases in Iraq On Friday, sources in the Iraqi Defense Ministry told a local news network that Israel Air Force (IAF) war planes are practicing in Iraqi airspace and land on US airbases in the country as a preparation for a potential strike on Iran. Länk Quote
23:e komp. Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 (edited) På vems sida står Pakistan(kärnvapenstat) i den här hetluften? Är de tjenis med Iran pga religionen, eller förhåller de sig neutrala. Varför undrar jag? Jo, om Israel av någon anledning skulle tvingas använda kärnvapen mot Iran eller annan muslimsk stat, hur skulle Pakistan reagera tror ni?(utan att vända in på Pakistanspåret för mycket) Alltså, är det realistiskt att Israel slår till mot Iran med kärnvapen om man anser sig trängda? Man kan ju trots allt hamna i ett läge där hela den muslimska omgivningen runt Israel enas för att bli av med problemet en gång för alla. Kortfattat....Utgör Pakistan en motvikt till Israel? Vad anser forumets självutnämnda mellanösternexperter om detta? EDIT; Israel vs Iran? Tycker allt hänger ihop, därför denna tråd. USA(Israel) vs Iran. Edited July 12, 2008 by 23:e komp. Quote
imint Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Man kan fundera vad Irans reaktion kommer att bli om någon väljer att anfalla landet. En intressant aspekt är givetvis olja, det rör sig en del olja genom Hormus sundet varje dag, på båtar. Dessa båtar är oftast försäkrade hos Lloyds. Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter. (under förutsättning att man vet vad man skall söka efter) Utan tvekan så kan Iran stänga Hormussundet när dom vill. Det torde räcka med en sänkt oljetanker för att Lloyds skall häva försäkringarna för de övriga 200+ fartygen som rör sig i området. Det finns nog inget oljebolag som kör ett av sina fartyg oförsäkrat. Oaktat vem eller var i Iran som anfallet kommer så lär Iran stänga sundet på pin jävelskap, det skulle i så fall få långtgående påverkan på oljepriset och den bensin som vi alla häller i tanken. Man kan bara hoppas att ingen får för sig att röra om i getingboet och låter Iran rent fysiskt vara ifred och istället försöker lösa detta på diplomatisk väg, hur svårt det än kan värka. //Imint Quote
Status quo Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 På vems sida står Pakistan(kärnvapenstat) i den här hetluften? Är de tjenis med Iran pga religionen, eller förhåller de sig neutrala. Varför undrar jag?Jo, om Israel av någon anledning skulle tvingas använda kärnvapen mot Iran eller annan muslimsk stat, hur skulle Pakistan reagera tror ni?(utan att vända in på Pakistanspåret för mycket) Alltså, är det realistiskt att Israel slår till mot Iran med kärnvapen om man anser sig trängda? Man kan ju trots allt hamna i ett läge där hela den muslimska omgivningen runt Israel enas för att bli av med problemet en gång för alla. Kortfattat....Utgör Pakistan en motvikt till Israel? Vad anser forumets självutnämnda mellanösternexperter om detta? EDIT; Israel vs Iran? Tycker allt hänger ihop, därför denna tråd. USA(Israel) vs Iran. Pakistan är bästa polare med USA. Och de är inte bästa polare med Indien även om man gjort vissa försök att stabilisera relationerna. Men man måste ändå tänka på att sannolikheten att någon använder sig av kärnvapen är relativt minimal. De internationella reaktionerna skulle inte bli nådiga. Dessutom tvivlar jag på att någon stat skulle använda kärnvapen utan att själva blivit attackerade av det innan. Däremot skulle ett eventuellt terrordåd som involverar kärnvapen kunna utlösa en motreaktion. Quote
23:e komp. Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Pakistan är bästa polare med USA. Och de är inte bästa polare med Indien även om man gjort vissa försök att stabilisera relationerna.Men man måste ändå tänka på att sannolikheten att någon använder sig av kärnvapen är relativt minimal. De internationella reaktionerna skulle inte bli nådiga. Dessutom tvivlar jag på att någon stat skulle använda kärnvapen utan att själva blivit attackerade av det innan. Däremot skulle ett eventuellt terrordåd som involverar kärnvapen kunna utlösa en motreaktion. Då kan man alltså säga att USA, Israel med bundsförvanter kan sätta Iran på plats rent militärt utan att riskera militär vedergällning. Quote
Status quo Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Då kan man alltså säga att USA, Israel med bundsförvanter kan sätta Iran på plats rent militärt utan att riskera militär vedergällning. Självklart lär Iran ta till hårdhandskarna och förmodligen använda sig av div terrororganisationer. Men gå så långt som att använda kärnvapen? Mot Israel isf? Vad säger Palestinierna om att "deras" land blir atombombat? Vem mer står på Irans sida i en eventuell konflikt? Vem vågar / kan motsätta sig USA och Israel? Syrien får smisk så fort dom försöker göra något. Egypten har insett att det är bättre att lösa problemen fredligt. Jordanien har inget att sätta emot alls. Pakistan är som sagt USAs kompisar och skulle de ge sig in i en konflikt vet man aldrig hur mycket den skulle eskalera, finns det en chans att indien dras med är pakistan inklämda. Tittar man på kartan så ser man att Iran har USA kontrollerade Afghanistan i norr, USA kontrollerade Irak i väst, USA kompis Pakistan i öst, starkaste militärmakten i regionen: Israel i väst, USA kompis Saudarabien i sydväst. USA kompis Turkiet i nordväst. Men ett krig skulle fortfarande kosta massor i pengar och liv och det känns som politiskt självmord för en eventuell president i USA att ge sig in i en konflikt som skulle bli många många gånger värre än Irak. Quote
23:e komp. Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 b] Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter.[/b] //Imint Men om man inte orkar och har tid att lösa gåtor.......vilket samband är intressant mellan dessa punkter? Quote
imint Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 b] Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter.[/b] //Imint Men om man inte orkar och har tid att lösa gåtor.......vilket samband är intressant mellan dessa punkter? There is no such thing as a free lunch Söken och I skola finnen. Quote
23:e komp. Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 b] Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter.[/b] //Imint Men om man inte orkar och har tid att lösa gåtor.......vilket samband är intressant mellan dessa punkter? There is no such thing as a free lunch Söken och I skola finnen. Men lägg av...... Tala klarspråk så vi kommer vidare. Punkterna ligger strategiskt viktigt. Visst antal flygfält etc. Kläm fram vad Du menar. Quote
imint Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 b] Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter.[/b] //Imint Men om man inte orkar och har tid att lösa gåtor.......vilket samband är intressant mellan dessa punkter? There is no such thing as a free lunch Söken och I skola finnen. Men lägg av...... Tala klarspråk så vi kommer vidare. Punkterna ligger strategiskt viktigt. Visst antal flygfält etc. Kläm fram vad Du menar. Håhåjaja. Sitter på en gammal dator som inte orkar med de senaste varianterna av Google earth så jag får köra ur minnet. Börja med att titta på Abu Musa, nyckeln i låset. Stort flygfält ca 3300m långt, 45 m brett om jag inte misstar mig, kan alltså ta ner ganska stora maskiner. Syd öst fältet finns det en förbered Hawk site, ser ut att vara obelagd för tillfället men inte helt säker. Sydöstra stranden är duktigt fortifierad, all röd jord man ser är en järnoxidförening som ligger under topplagret som framträder så fort man gräver på ön. Längs den sydöstra stranden innanför fortifieringen så finns det en serie med förberedda platser för C-802 sjömålsrobotar, robotarna står med största sannolikhet i närheten innuti bunkrar. Tittar man noga på bilderna så finns det en hel del intressant i det området. Inte så långt från hamnen finns det en ganska hög mast, den kan vara svår att se men den finns där. Ett av huvudsambandsmedlen till deras HKV troligtvis, liknande antenner finns på Kish Isalnd och i Jask området(börjar ana oråd). Tittar man närmare på Bandar Abbas så finns det massvis med prylar i området, bl.a en örlogshamn som är hem för 3x Kilo SSK, man ser inte alltid alla tre på bilderna men oftast så ligger två av dem vid kaj, man kan se något mindre objekt i vattnet som skulle kunna vara en miniubåt. jag kommer inte ihåg var kommunikationsnoden i Bandar Abbas ligger men den finns där om man söker, den binder troligtvis ihop Kish, Jask och Abu Musa. Ergo: ett fartyg som fångass upp av stationerna på Kish eller Jask skickar informationen vidare till HKV Bandar Abbas som kan välja vilket system som skall göra insats: Ubåtar, ytfartyg, flyg eller sjömålsrobotar från Abu Musa. Resten får du försöka hitta själv, som de ex brittiska svävarna till exempel. Följdaktligen som jag skrev tidigare, Iran stänger Hormussundet när dom vill. Quote
Hornet Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Iran to target '32 US bases' if attacked Iran will target "32 US bases and the heart of Israel" if it is attacked, the Fars news agency quoted an aide to supreme leader Ayatollah Ali Khamenei as saying on Saturday. "If America and Israel shoot any bullets and missiles against our country, Iranian armed forces will target the heart of Israel and 32 US bases in the region before the dust from this attack has settled," Mojtaba Zolnoor said. Zolnoor is Khamenei's deputy representative for the elite Revolutionary Guards, the force which controls Iran's more potent weaponry, particularly its longer-range missiles capable of striking Israel and US bases in the Gulf. http://www.breitbart.com/article.php?id=08...=1&catnum=0 Quote
Chassi Posted July 12, 2008 Report Posted July 12, 2008 Då kan man alltså säga att USA, Israel med bundsförvanter kan sätta Iran på plats rent militärt utan att riskera militär vedergällning. Tittar man på kartan så ser man att Iran har USA kontrollerade Afghanistan i norr, USA kontrollerade Irak i väst, USA kompis Pakistan i öst, starkaste militärmakten i regionen: Israel i väst, USA kompis Saudarabien i sydväst. USA kompis Turkiet i nordväst. Men ett krig skulle fortfarande kosta massor i pengar och liv och det känns som politiskt självmord för en eventuell president i USA att ge sig in i en konflikt som skulle bli många många gånger värre än Irak. Afghanistan=USA kontrollerat, njae "talibanerna" kontrollerar(har stöd i befolkningen) numera över 50% av landet, inte att förglömma att Iran är 4 gånger större än Irak, hur har det gått i Irak, bra/dåligt? Skulle tippa på att en markoffensiv är helt uteslutet, kärnvapen likaså. tror inte man kan räkna med dessa länder som räknats upp tidigare här, och tror även att bundsförvanter(utom israel) börjar tänka om om hur dom ska sluta sig till USA eller ej. Quote
23:e komp. Posted July 13, 2008 Report Posted July 13, 2008 b] Google Earth kan ge en liten hint, kollar man upp, Bandar Abbas, Kish Island, Jask och givetvis Abu Musa Island så kan man se ett intressant samband mellan dessa punkter.[/b] //Imint Men om man inte orkar och har tid att lösa gåtor.......vilket samband är intressant mellan dessa punkter? There is no such thing as a free lunch Söken och I skola finnen. Men lägg av...... Tala klarspråk så vi kommer vidare. Punkterna ligger strategiskt viktigt. Visst antal flygfält etc. Kläm fram vad Du menar. Håhåjaja. Sitter på en gammal dator som inte orkar med de senaste varianterna av Google earth så jag får köra ur minnet. Börja med att titta på Abu Musa, nyckeln i låset. Stort flygfält ca 3300m långt, 45 m brett om jag inte misstar mig, kan alltså ta ner ganska stora maskiner. Syd öst fältet finns det en förbered Hawk site, ser ut att vara obelagd för tillfället men inte helt säker. Sydöstra stranden är duktigt fortifierad, all röd jord man ser är en järnoxidförening som ligger under topplagret som framträder så fort man gräver på ön. Längs den sydöstra stranden innanför fortifieringen så finns det en serie med förberedda platser för C-802 sjömålsrobotar, robotarna står med största sannolikhet i närheten innuti bunkrar. Tittar man noga på bilderna så finns det en hel del intressant i det området. Inte så långt från hamnen finns det en ganska hög mast, den kan vara svår att se men den finns där. Ett av huvudsambandsmedlen till deras HKV troligtvis, liknande antenner finns på Kish Isalnd och i Jask området(börjar ana oråd). Tittar man närmare på Bandar Abbas så finns det massvis med prylar i området, bl.a en örlogshamn som är hem för 3x Kilo SSK, man ser inte alltid alla tre på bilderna men oftast så ligger två av dem vid kaj, man kan se något mindre objekt i vattnet som skulle kunna vara en miniubåt. jag kommer inte ihåg var kommunikationsnoden i Bandar Abbas ligger men den finns där om man söker, den binder troligtvis ihop Kish, Jask och Abu Musa. Ergo: ett fartyg som fångass upp av stationerna på Kish eller Jask skickar informationen vidare till HKV Bandar Abbas som kan välja vilket system som skall göra insats: Ubåtar, ytfartyg, flyg eller sjömålsrobotar från Abu Musa. Resten får du försöka hitta själv, som de ex brittiska svävarna till exempel. Följdaktligen som jag skrev tidigare, Iran stänger Hormussundet när dom vill. Tack för analysen......men man behöver inte gå in på detaljer för att veta att Iran kan stänga(störa trafiken) i Hormuzsundet. Trodde Du hade något uppseendeväckande att avslöja. Irans makt över trafiken i HS är känt sedan barnsben. Man har ju tidigare försökt förhindra trafiken där, och det låter sig även göras från t ex flygbaser långt från kusten. Det Du nämner är inte avgörande, men givetvis beaktansvärt. Quote
imint Posted July 13, 2008 Report Posted July 13, 2008 Tack för analysen......men man behöver inte gå in på detaljer för att veta att Iran kan stänga(störa trafiken) i Hormuzsundet. Trodde Du hade något uppseendeväckande att avslöja. Irans makt över trafiken i HS är känt sedan barnsben. Man har ju tidigare försökt förhindra trafiken där, och det låter sig även göras från t ex flygbaser långt från kusten. Det Du nämner är inte avgörande, men givetvis beaktansvärt. Nähä, men jag sa aldrig att det var något uppseendeväckande utan jag ville bara visa på de saker som gör att Iran faktiskt har makten i HS, Iran har en tydlig plan och alla "assets" på plats. Quote
Status quo Posted July 13, 2008 Report Posted July 13, 2008 (edited) Afghanistan=USA kontrollerat, njae "talibanerna" kontrollerar(har stöd i befolkningen) numera över 50% av landet, inte att förglömma att Iran är 4 gånger större än Irak, hur har det gått i Irak, bra/dåligt?Skulle tippa på att en markoffensiv är helt uteslutet, kärnvapen likaså. tror inte man kan räkna med dessa länder som räknats upp tidigare här, och tror även att bundsförvanter(utom israel) börjar tänka om om hur dom ska sluta sig till USA eller ej. Det jag menar med det jag skrev tidigare är att påpeka att Iran inte har några vänner i området. Men att USA inte är redo att ge sig in i ett till krig, speciellt med tanke på att Talibanerna påbörjar nya offensiver i Afghanistan för tillfället. Däremot tror jag att Israel skulle ställa upp om tillfrågade utan att tveka, men de skulle nog föredra att hålla sig utanför och låta någon annan sköta jobbet åt dom. EDIT: sammanfattning: Iran skulle bli överkörda vid ett eventuellt krig, men USA skulle förlora sin status som stormakt, Israel skulle få det hett om öronen på hemmaplan (ett utmärkt tillfälle för Hizbollah och Hamas att trappa upp). Edited July 13, 2008 by Status quo Quote
GrodanBoll Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 På vems sida står Pakistan(kärnvapenstat) i den här hetluften? Är de tjenis med Iran pga religionen, eller förhåller de sig neutrala. Varför undrar jag?Jo, om Israel av någon anledning skulle tvingas använda kärnvapen mot Iran eller annan muslimsk stat, hur skulle Pakistan reagera tror ni?(utan att vända in på Pakistanspåret för mycket) Alltså, är det realistiskt att Israel slår till mot Iran med kärnvapen om man anser sig trängda? Man kan ju trots allt hamna i ett läge där hela den muslimska omgivningen runt Israel enas för att bli av med problemet en gång för alla. Kortfattat....Utgör Pakistan en motvikt till Israel? Bra frågeställning. Men jag tror inte det sunni (extrema) Pakistan skulle gå för långt för att hjälpa det Shiitiska Iran. (Splittringen mellan religionerna är större än vi åskådare ofta tror. Och iom kriget i Irak tycks ha spädit på detta ytterligare). Säkerligen skulle det bli en folkstorm på "gräsrotsnivå), på gatan mm.. men varken Pakistan eller något annat sunnitiskt arabland skulle troligtvis lyfta ett finger för att hjälpa perserna. (Kom ihåg att regeringarna i dessa länder väldigt sällan representerar folkets vilja). Tvärt om finns det säkert vissa oroade länder/regeringar/kungahus (Saudi, Kuwait, UAE) som i all tysthet skulle välkommna en attack mot Iran. Iran står ensamt mot resten av världen, precis som man gjorde när Saddam anföll. Syrien utgör kanske det enda undantaget (vänskapen verkar faktiskt vara genuin), men har ingen makt att sätta bakom orden. Summa summarum: Pakistan kommer inte gå i krig mot Israel för Irans skull. (Men tvingas kanske till vissa åtgärder pga upprörd innhemsk oppinion). Quote
Lfskbat Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 (edited) @Grodanboll Om jag fattat det rätt så är Saudi-Arabien shiitiskt, rätt? Jag har i min ägo en mycket bra bok som handlar Usama Bin Laden och Al-Qaida skriven av Roland Jaquard. I denna bok nämns upprepade gånger att det Saudiska kungahuset ligger lite pyrt till bland befolkningen då det är lite väl USA vänligt.. Du som synes vara insatt i ämnet, något du kan bekräfta eller känner till? Är det i så fall likadant i Förenade Arabemiraten mfl? För om det är så att de Saudiska kungahuset mfl inte har stöd hos befolkningen så kan ju fekalierna träffa luftflyttaren ordentligt! Edited July 14, 2008 by Lfskbat Quote
Gerle Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 Om jag fattat det rätt så är Saudi-Arabien shiitiskt, rätt? Nja, kanske 20 % eller så är shiiter. Quote
Status quo Posted July 15, 2008 Report Posted July 15, 2008 @Grodanboll Om jag fattat det rätt så är Saudi-Arabien shiitiskt, rätt? Jag har i min ägo en mycket bra bok som handlar Usama Bin Laden och Al-Qaida skriven av Roland Jaquard. I denna bok nämns upprepade gånger att det Saudiska kungahuset ligger lite pyrt till bland befolkningen då det är lite väl USA vänligt.. Du som synes vara insatt i ämnet, något du kan bekräfta eller känner till? Är det i så fall likadant i Förenade Arabemiraten mfl? För om det är så att de Saudiska kungahuset mfl inte har stöd hos befolkningen så kan ju fekalierna träffa luftflyttaren ordentligt! Oavsett om befolkningen anser att de styrande är lite väl USA vänliga eller inte så är ändå kungahuset i Saudi väldigt väldigt respekterat. Men de har som de flesta andra länderna med islam som statsreligion en del extremister.. Quote
Isgubbe Posted July 15, 2008 Report Posted July 15, 2008 Saudi är ett av de länder som praktiserar en mer extrem del islam ”Wahhabism” som är en konservativ del av sunni. Wahhabism en grundades i Saudiarabien i mitten av 1700-talet av Abd al-Wahhab och fortfarande är landets lagar och institutioner anpassade efter dess regler. Anledning till att Saudiarabiens ord väger tungt hos muslimska länder är huvudsakligen att de är väktare av två av de heligaste platserna för islam Mecca and Medina samt att de praktiserar islam i landets styre dvs inte sekulariserat. Landet är som sådant rätt svårt för en västerlänning att förstå med de extrema islamska lagarna vad gäller alkohol och kläder och straff som påminner om medeltiden. Saudi är även en viktig sponsor för byggande av moskéer och stöd för att föra ut islam som religion i resten av världen vilket talar till deras fördel i den islamiska världen. Kungahuset i Saudi är inte speciellt högt aktat då det anses som korrupt och att vara för nära USA. Dock accepteras de mest på grund av att ingen vågar stöta sig med dem (se ovan). Tittar man på Iran blir allt väldigt komplicerat då de flesta arabländerna är ganska oroliga över ett för starkt Iran med kärnvapen. För att förstå detta måste man se bortom religionen och se vad Iran står för historiskt i regionen som icke arabstat utan Persien och tidigare ockupant och förtryckare av flera landområden som idag är arabländer. Kontentan är att det är extremt svårt att förutse vad som skulle hända. Skulle ett krig bryta ut med Iran så beror det helt och hållet på vad som föranleder konflikten samt vilka länder som blir inblandade. Om israel blir inblandat kommer med största sannolikhet arabstaterna sluta upp med Iran. Om Israel kan hållas utanför blir det svårare att förutse vem som kommer stå på vems sida. Helt klart är dock att det med stor sannolikhet skulle bli ett blodigt krig med många inblandade. Troligtvis skulle det kallas för tredje världskriget i historieböckerna om det sen kommer finnas några böcker… Quote
GrodanBoll Posted July 15, 2008 Report Posted July 15, 2008 (edited) @Grodanboll Om jag fattat det rätt så är Saudi-Arabien shiitiskt, rätt? Jag har i min ägo en mycket bra bok som handlar Usama Bin Laden och Al-Qaida skriven av Roland Jaquard. I denna bok nämns upprepade gånger att det Saudiska kungahuset ligger lite pyrt till bland befolkningen då det är lite väl USA vänligt.. Du som synes vara insatt i ämnet, något du kan bekräfta eller känner till? Är det i så fall likadant i Förenade Arabemiraten mfl? För om det är så att de Saudiska kungahuset mfl inte har stöd hos befolkningen så kan ju fekalierna träffa luftflyttaren ordentligt! Nej, Saudi är starkt Sunnitiskt . Jag är ledsen om jag uttryckte mig otydligt. Jag har också läst boken du nämner. Kom den inte i tryck typ två dagar innan 11. sep 2001? (Snacka om förutseende). Jag tycker boken var bra men lite "träig". Har nyligen läst en annan på samma tema skrivet av en amerikan som jag tycker var mycket intressant. Återkommer gärna till dig med titel och författare när jag lyckats leta upp boken (skåpsordningen är kaos). Ang det saudiska kungahuset är det som du skriver starkt ifrågasatt på sina håll, men som Status quo säger, en etablerad institution. Men Saudi Arabien är ett av få länder (Egypten och Yemen är andra) där Kriget Mot Terroismen faktiskt har varit framgångsrikt, och AQ och Islamiska Brödraskapet har fått känna på rejjäla motgångar. Men klart är att det Saudiska kungahuset (regeringen) går en vansklig balansgång, som kan leda till fall (och offentlig halshuggning) om man kliver fel. Balans mellan modern sekulär västallierad och trygg oljeexportör vs. förvaltare av den "sanna" och rena islam (som många grupper kräver). Ingen lätt sittuation. Som tur är (för prinsarna) finns det saudiska Nationalgardet (inte armén) som är mycket starkt och lojalt mot kungahuset. För en ytterligare beskrivning om islams ställning i SA tycker jag att Isgubbes post är mycket bra*. Men jag tror till skillnad från honom att kungahuset inte kommer att göra mycket konkret för att hjälpa Iranierna vid en eventuell attack, förutom upprörd retorik och ramaskrin i FN. Mycket kommer att bero på Irans vilja/förmåga att spärra av Hormuzsundet (ubåtar, minor, flyg, sjömålsrobbot mm) vid en eventuell attack, eftersom en stor del av den saudiska oljan transporteras längs denna rutt. Iranierna försökte sig på det under förra kriget, och anföll även saudiska tankers (helt rätt enligt mig, eftersom saudiska oljepengar finansierade Saddams krig mot landet). Värt att hålla i minnet. SA har förövrigt inte speciellt ansträngda rellationer till Israel i dagens läge (men regeringen representerar ju, som sagt, inte folket). *) Wahabismen är vad man kan kalla "den onda/hårda kärnan" inom islam, och enligt denna tolkning är shiiterna lika stora "kaffir" -otrogna- som kristna och judar. Wahabismen är den dominerande ideologin inom Al-Q, och har (försökts) implementeras där man fått härja fritt (Afghanistan, Tjetjenien och delar av Bosnien och Kashmir), men ofta till lokalbefolkningens förtret. Även Salafismen härstammar från saudi arabien. Edited July 15, 2008 by GrodanBoll Quote
imint Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 http://www.iranmilitaryforum.com/ Är en intressant site, de har bland annat ett forum som kan vara intressant(och skrämmande) läsning om hur Iranierna ser på situationen. Jag har "lurkat" runt där ett tag nu och man blir allt som oftast riktigt ängslig över det man läser. Men som sagt en intressant insikt i hur mannen på andra sidna staketet resonerar. Om man anmäler sig så tar det ett par dagar innan man blir insläppt i forumet. Men det kan det vara värt, det finns en och annan godbit där. //Imint Quote
Lfskbat Posted July 16, 2008 Report Posted July 16, 2008 @GrodanBoll Tackar för mycket bra och uttömmande svar. Jasså du tyckte Jaquard var "träig"... jag sträckläste den nästan... suveränt bra bok. Jag är mycket sugen på att få titlen på den andra boken som du refererar till... Du får för tusan införa system a la bibliotek i bokhyllan, du vet... S för krigsväsen (en mycket stor avdelning hos mig... SMB lojalist som man är). Jag håller ett ögande vaka på tråden och... Tackar ännu en gång GrodanBoll... eller som man säger i Danmark... Den bollande grodan (betyder ung "pippande grodan" på hemmagjord danska) Quote
stene Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 En intressant artikel: http://www.commondreams.org/archive/2008/07/14/10337/ Iran är inte Irak. Vi får bara hoppas att de styrande styrs av förnuft och ingenting annat. Dock lite tveksamt i USAs fall eftersom den nuvarande ledningen klart ser fördelarna med en militär konflikt med Iran - de kan därmed beordra undantagstillstånd och på så sätt förhindra både val och byte av president... Stene Quote
Larsleo Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 Stene: Jag tvivlar på att USA har kapacitet för ett till krig då man redan är uppbunden på två platser. USA's arme håller på att ställa om flera förband mot COIN och har tappat viss förmåga till konventionell strid. Flera av deras kavregementen har tappat sina strv av den anledningen. Jag har svårt att se USA mäkta med en "front" till med de markförband som finns tillgängliga idag. Sen vill jag gärna ha källa på att USA kan ställa in val och utlysa undantagstillstånd pga ett krig. Krig har inte hindrat val i USA tidigare så... Quote
Dobberman Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 Iran är inte Irak. Vi får bara hoppas att de styrande styrs av förnuft och ingenting annat. Iran är ett land som legat under vapenembargo längre tid än Irak, så vi talar om ett land som är "sämre" rustat för att motstå världens starkaste krigsmaskin. Styrandet av landet är av mer inriktat på religiös fundamentalism än något annat land i världen, så förvänta Er inte för mycket förhandlingsvilja i kommande meningsutbyten mellan väst -Iran. Dock lite tveksamt i USAs fall eftersom den nuvarande ledningen klart ser fördelarna med en militär konflikt med Iran - de kan därmed beordra undantagstillstånd och på så sätt förhindra både val och byte av president... Du menar på fullaste allvar att Bush vill ställa in valet och sitta kvar? Allt talar annars för att han nu bara vill kliva av tåget och sätta sig en bra bit bort från korsdraget från Persiskaviken-stormen. Ang Scott Ritter är han lite som Noam Chomsky i världsdebatten, vissa håller med honom andra anser att han är fullständigt ute på trasig cykel i galen riktning. Han är kontroversiell, och bör läsas som en röst av många om saken...................... Quote
stene Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 Ett par faktorer att ta hänsyn till: - Det finns aktörer inom rättsväsendet i USA som på fullaste allvar planerar att dra Bush inför domstol för mord av de soldater som omkommit i Irak från enskilda delstater. Detta då Bush enligt inte bara externa media utan även USAs egna underrättelsetjänster ljög inför kongressen mm och använde dessa lögner för att starta angreppet mot Irak. Bush är immun för åtal på federal nivå men har ingen immunitet mot åtal på delstatsnivå. Ev. benådningsmekanismer från antingen honom själv eller en efterträdare gäller även de brott på federal nivå - ej delstatsnivå. - Lieberman och en ytterligare senator drev igenom att Bush när som helst kan enskilt utfärda undantagstillstånd och med det så faller allt vad rättsstat i USA samman. För den valmanskår som Bush vänder sig till har de senaste årens utveckling varit mycket positiv - rustning, läkemedel mm har fått sina intressen väl tillgodosedda. Vad gäller befolkningen så får de väl svälta ihjäl... Och det mesta av rättssäkerheten och de konstitutionella rättigheterna är idag avskrivna och gäller inte längre - både habeas corpus och possi commitatis är inaktiverade. Det behövs bara en ursäkt i form av ett krig med Iran för att USA skall gå över till att bli en polisstat utan medborgerliga rättigheter. - Speciellt Chomsky anses vara den absolut skarpaste hjärnan vad avser politisk analys som finns idag. Jag antar att ni har läst något av honom innan man kritiserar honom för att vara ovederhäftig. - Jag har avsevärt mer respekt för både Chomsky, Ritter och andra som presenteras av media som avvikare än näst intill all media idag. Det blir konsekvenser av det enkla faktum att de flesta stora media-bolag i USA har stora ägarintressen från bl a rustningsindustrin. Ha det... Stene Quote
stene Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 Gällande Lieberman - Kyle tillägg vilket ger Bush rätt att starta krig mot Iran utan godkännande av kongressen. (Notera även att kongressen i USA inte har deklarerat något krig sedan andra världskriget). Det som dock gör detta otrevligt är att med Bush och ett ev. angrepp mot Iran så kan han utan kongressens tillstånd även införa undantagstillstånd. Och med det så kan han nullifiera allt vad val heter... Och kongressen och senaten upphör att fungera - King George IV... http://thinkprogress.org/2007/09/25/webb-kyl-lieb-iran/ Stene Quote
Recommended Posts