Jump to content

Internationella Amfibiestyrkan IAS

Recommended Posts

När skall Internationella Amfibie Styrkan dra igång?

Har inte hört något mer om detta sedan muck.. blir det av äns eller var det bara under planerings stadiet innan det lades ner för gott?

Sökt förgäves på mer information utan resultat, någon som hört något?

MVH / Sejko

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den info vi som ligger inne nu har fått är att det finns en kader för IAS. De pratar också om att vi som ligger inne nu kommer att kunna vara en del av IAS. Våra bataljons-övningar kommer att heta IAS 1, 2 och 3, vade det nu kan betyda.

Jag har inte riktigt kläm på hur IAS ska se ut, men det lät som om skytte-komp kommer att vara en av de viktigaste delarna.

Hoppas att det hjälpte lite.

/Påsen

• 5 months later...

Ja detta pratades det om redan 01-02 och IAS skulle ju stå kvar 2006 så vad är det som händer egentligen.

Problemet tror jag ligger i att regeringen inte verkar vilja anmäla IASen till EUs styrkeregister. Amf och säkert HKV är nog redo att sätta upp styrkan men blir nog motarbetade uppifrån av någon anledning.

Ring a bell?

Vad är det som säger att soldaterna inte bara bedrev fältbad och var tvungna att snabbt verka med vapnen? Nu är det ju inte så, men media hade nog inte uppmärksammat det om det ingick i en övning.

• BlåGul -1
Ring a bell?

Vad är det som säger att soldaterna inte bara bedrev fältbad och var tvungna att snabbt verka med vapnen? Nu är det ju inte så, men media hade nog inte uppmärksammat det om det ingick i en övning.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=22930&st=0

• 1 month later...

Utan att på något sett vilja göra detta politiskt men Karin Engström framstår som en hjälte.

IAS eller dyligt är något som jag väntat på sedan jag muckade. Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt att "komma till skott".

Tanken och arbetssättet finns på lokal nivå även om det inte är sanktionerat från ledingen?

Såvitt jag förstår rullar det på, undertecknad samt hundratalet andra i Finland har mer eller mindre skrivit på något slags beredskapskontrakt gällande detta och kommer att öva med de svenskar som kommer till Finland i oktober samt nästa vår troligtvis åka utomlands på en större övning.

Så åtminstone på denna sida av fjärden händer det någonting. Men man vet ju aldrig hur det kommer att se ut i slutändan.

Bl.a. kan man ju fråga sig det smarta i att använda sig av två olika båttyper, som visserligen lämpar sig för olika ändamål och således kompletterar varandra. Underhållet däremot blir ju däremot betydligt mer komplicerat av att ha olika båtar.

Finns här nån som dyker upp i Finland i höst?

• 4 weeks later...
  • BlåGul -1
I vilka länder kommer då IAS att operera? Jag får uppfattningen av att det bara finns amfibisk miljö i Afrika, av de länder som svenskar befinner sig i.

Kongo och Libanon har du om du måste välja ett befintligt missionsområde. Annars så finns det ju massor att välja på.

/K

I vilka länder kommer då IAS att operera? Jag får uppfattningen av att det bara finns amfibisk miljö i Afrika, av de länder som svenskar befinner sig i.

Kongo och Libanon har du om du måste välja ett befintligt missionsområde. Annars så finns det ju massor att välja på.

/K

Aha, så det är tydligen Noble Mariner vi skall åka till på våren, låter ju utomordentligt roligt! :/

Annars verkar ju allting vara ytterst seriöst nu. Tydligen sätter Finland och Sverige upp varsin styrka som eventuellt kan samarbeta. Tyvärr har ju Finland t.ex. inga trossbåtar att ty sig till så att vi skulle åka ensamma nånstans tvivlar jag på.

I Finland i höst är det åbolands skärgård som gäller enligt uppgifter som jag fått, vi ses där.

Jag har självklart sökt.

Amfibie är intressant tycker jag. Sökte Amfibiesoldat. Känndes enklast så. Jag kan ju inte så mycket om Amfibieförbandsstrid. Men är som vanligt villig att lära mig. :P

Förväntar mig inte direkt att bli antagen, men söka är det minsta jag kan göra. Hehe.

Jag har självklart sökt.

Amfibie är intressant tycker jag. Sökte Amfibiesoldat. Känndes enklast så. Jag kan ju inte så mycket om Amfibieförbandsstrid. Men är som vanligt villig att lära mig. :P

Förväntar mig inte direkt att bli antagen, men söka är det minsta jag kan göra. Hehe.

Blev förvånad när jag såg att du hade sökt IAS:en, då jag kunde ta gift på att det tidigare på sidan stod att man var tvungen att gjort GU inom Amf (kommer inte ihåg ordagrant hur det stod). Är det jag som är virrig i pannan eller har dom ändrat texten på hemsidan?

Av denna anledning är genomförd värnplikt inom Amfibiekåren meriterande. Samtidigt finns personal som inte har denna bakgrund men som genom sin utbildning och erfarenheter, kan bidra till Amfibiestyrkan. Rekryteringen är därför öppen för alla oavsett bakgrund. I uttagningsprocessen kommer varje ansökan att beaktas och bemanning av förbandet sker med den personal som är bäst lämpad för varje enskild tjänst.
Är det någon som har sökt IAS? Vilken befatning i så fall?

Ja jag har sökt.

1. Amfskytte

2. GRK pjäsman

3. Signalist

Fanns inga andra intressanta tjänster.

Var nere vid tältet och pratade med befälen på amf1 dagen, och de verkade ha fullt upp.

Jag har självklart sökt.

Blev förvånad när jag såg att du hade sökt IAS:en, då jag kunde ta gift på att det tidigare på sidan stod att man var tvungen att gjort GU inom Amf (kommer inte ihåg ordagrant hur det stod). Är det jag som är virrig i pannan eller har dom ändrat texten på hemsidan?

Av denna anledning är genomförd värnplikt inom Amfibiekåren meriterande. Samtidigt finns personal som inte har denna bakgrund men som genom sin utbildning och erfarenheter, kan bidra till Amfibiestyrkan. Rekryteringen är därför öppen för alla oavsett bakgrund. I uttagningsprocessen kommer varje ansökan att beaktas och bemanning av förbandet sker med den personal som är bäst lämpad för varje enskild tjänst.

Klart jag söker. Som jag skrev: "söka är det minsta jag kan göra"

Liksom why not?

Finns väl alltid en liten chans. En väldigt liten chans. Men söker man inte så får man aldrig veta.

Jag tror personligen att jag skulle passa in aldeles utmärkt även fast jag inte gjort min GUAMF.

Jag är intresserad, motiverad och kan ju panget så det skulle inte vara ett misstag att plocka mig.

Men åter igen, jag har inga förväntningar. Jag skulle bara bli glad och överasskad om jag fick chansen. :)

Tror inte jag fick med andemeningen riktigt. Det jag syftade på, var inte att jag är förvånad att DU sökte, utan snarare att jag TRODDE det endast var antagning (eller krav hur man nu ser det) för dom som gjort GU på ett amfibieförband. Typ "KJ IS" modellen. Har du inge KJ utb. så är det ingen idé att söka. (Nu har det ju iofs. visat sig vara en sanning med modifikation, men det har ju iaf. varit den officella meningen).

Så min stilla undran va helt enkelt om dom har ändrat sig (har för mig att GUamf var ett krav enl. hemsidan) eller om det är jag som har varit uppe för sent/tidigt och läst på hemsidan och blandat ihop saker.

Hoppas det rätade ut de hela.

Oavsett bakgrund så önskar jag samtliga lycka till!

Jag tycker att alla ska söka oavett bakgrund. Då en internationell styrka med många olika typer av komptenser är den absolut bästa!

Men som dom skrev på sidan, "Sökande med GU inom AMF är meriterande".

Så jag önskar samtliga lycka till!

Själv har jag sökt

1. GRK

2. Amfskytte

3. Humm... kommer inte ihåg...

Hörde att man ska få besked om uttagning redan i November, eller har jag läst fel?

/Gurk

Jag tycker att alla ska söka oavett bakgrund. Då en internationell styrka med många olika typer av komptenser är den absolut bästa!

Men som dom skrev på sidan, "Sökande med GU inom AMF är meriterande".

Så jag önskar samtliga lycka till!

Själv har jag sökt

1. GRK

2. Amfskytte

3. Humm... kommer inte ihåg...

Hörde att man ska få besked om uttagning redan i November, eller har jag läst fel?

/Gurk

V47 Är det planerat att man ska få besked om man är antagen eller ej.

Jag är i ett riktigt stort dilemma! :lala:

KS15 eller IAS, hur hade ni gått tillväga? Får svar V40 om KS15( har blivit intervjuad), och V40 så börjar ringveckan för FS13, Om jag blir antagen till KS15 så påbörjar jag tjänsten redan V48, och V47 så får jag svar om IAS.

Hoppas ni hängde med i min situation.

Vilse i mörket..