Jump to content

Internationella Amfibiestyrkan IAS

Recommended Posts

Så jag omformulerar mig lite då! Jag är inte ute efter ett namn eller så utan mer generellt!

Kommer önskan om att målet ska att få vara med i NBG ifrån de som själva arbetar med IAS på något sätt och de då menar att om IAS ska kunna finnas kvar så är detta det självklara målet då det är svårare att överleva som "Utlandsstyrka" som egen enhet?

Eller är det någon/något annat som tycker detta?

Lite känns det ju som att just IAS en är en liten egen verksamhet då den inte var anmäld i div styrkeregister osv.

Och jag måste fråga lite tydligare (Jag förstår ju inte :surprise: )! Ville finnarna att en amfibieenhet (vilken som helst) skulle vara en del av NBG eller var det just den svenska motsvarigheten?

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1
Jag skulle påstå att det långsiktiga målet är att få in IAS i NBG. Det skulle vara ett bra sätt att säkerställa IAS:s överlevnad.

Jag skulle vilja påstå att så inte är fallet. Det är för sent för NBG08 och att ha alla anställda fram till nästa NBG-beredskap 2011 är väl ändå inte realistiskt?

OM målet hade varit att få in IAS i NBG08 så var inte målet långsiktigt.

/K

Jag skulle påstå att det från finsk sida har varit intentionen, även om inte det nödvändigtvis är realistiskt att det blir så. Detta har jag fått förstå "via högre ort".

Med hänsyn till sekretessen gällande övningen samt källskyddet är jag tvungen att hemlighålla vem som sade vad, och i vilken ställning ifrågavarande person är. Det som är intressant är att det från finsk sida har funnits en önskan att få in IAS (ATU) - styrkan i NBG, på längre sikt.

Du/De (?) har nog inte förstått att IAS är en svensk enhet som inte ingår i den svenskledda Snabbinsatsstyrkan för EU:s styrkeregister.

Finland må ha en utomordentlig lobby men att de skulle ha uttalade intentioner om IAS:en kommer du inte få mig att tro med mindre än ett uttalande av finska staten i Helsinkin Sanomat (stavning?) eller motsv.

Du/De blandar nog ihop IAS:en med ATU som Nylands brigad sätter upp. Om de vill ha in sin amfibieenhet i NBG så får de väl det men det lär inte bli i NBG08. Det tåget har liksom gått.

Den svenska IAS:en lär ändå inte en batlajon anställd utan uppgifter mellan utgången av 2008 och inryck NBG11 halvårsskiftet 2010. Det finns inget som motiverar det.

/K

5veckor har gått riktigt fort! nu e det en vecka ledigt själv drar jag i väg till val d'isere för lite brädåkning o kalla pilsner på alptopparna! ha det bra på ledigheten!

Jag skulle påstå att det långsiktiga målet är att få in IAS i NBG. Det skulle vara ett bra sätt att säkerställa IAS:s överlevnad.

Jag skulle vilja påstå att så inte är fallet. Det är för sent för NBG08 och att ha alla anställda fram till nästa NBG-beredskap 2011 är väl ändå inte realistiskt?

OM målet hade varit att få in IAS i NBG08 så var inte målet långsiktigt.

/K

Jag skulle påstå att det från finsk sida har varit intentionen, även om inte det nödvändigtvis är realistiskt att det blir så. Detta har jag fått förstå "via högre ort".

Med hänsyn till sekretessen gällande övningen samt källskyddet är jag tvungen att hemlighålla vem som sade vad, och i vilken ställning ifrågavarande person är. Det som är intressant är att det från finsk sida har funnits en önskan att få in IAS (ATU) - styrkan i NBG, på längre sikt.

Du/De (?) har nog inte förstått att IAS är en svensk enhet som inte ingår i den svenskledda Snabbinsatsstyrkan för EU:s styrkeregister.

Finland må ha en utomordentlig lobby men att de skulle ha uttalade intentioner om IAS:en kommer du inte få mig att tro med mindre än ett uttalande av finska staten i Helsinkin Sanomat (stavning?) eller motsv.

Du/De blandar nog ihop IAS:en med ATU som Nylands brigad sätter upp. Om de vill ha in sin amfibieenhet i NBG så får de väl det men det lär inte bli i NBG08. Det tåget har liksom gått.

Den svenska IAS:en lär ändå inte en batlajon anställd utan uppgifter mellan utgången av 2008 och inryck NBG11 halvårsskiftet 2010. Det finns inget som motiverar det.

/K

(Helsingin Sanomat, Ylistar0:s anmärkning)

Kanske jag är en aning yvig i mina förklaringar. Det är givetvis ATU-styrkan jag menar, och det som "de" menade var det att ATU genom att införlivas i NBG (dock ej till 2008, ty då är styrkan precis färdigutbildad) skulle säkerställa sin egen överlevnad samt stärka Nylands Brigads existens som enda svenskspråkiga förband i Finland. Jag vet inte om IAS i Sverige är i ett liknande ställe men såvitt jag vet satsar Sverige relativt sett mer pengar på internationell verksamhet än Finland så fallet torde ju vara det motsatta i förhållande till hur det är "over there".

• BlåGul -1
(Helsingin Sanomat, Ylistar0:s anmärkning)

Kanske jag är en aning yvig i mina förklaringar. Det är givetvis ATU-styrkan jag menar, och det som "de" menade var det att ATU genom att införlivas i NBG (dock ej till 2008, ty då är styrkan precis färdigutbildad) skulle säkerställa sin egen överlevnad samt stärka Nylands Brigads existens som enda svenskspråkiga förband i Finland. Jag vet inte om IAS i Sverige är i ett liknande ställe men såvitt jag vet satsar Sverige relativt sett mer pengar på internationell verksamhet än Finland så fallet torde ju vara det motsatta i förhållande till hur det är "over there".

Tack, Ylistar0, både för stavningshjälpen och för den nya infon.

Det gör dina tidigare inlägg väldigt mycket lättare att förstå iom att vi hela tiden diskuterat den svenska IAS:en och Nordic Battle Group 08.

IAS sätts upp av 1. Amfibieregementet och är väl något liknande ATU men kanske något större och förmodligen trögare till insats beroende på den svenska försvarsinriktningen och att andra förband "står före i kön".

/K

Såg på vakanserna under mil.se att det fortfarande ligger ute en massa vakanser för IAS, hur funkar det nu när utbildningsperioden snart är slut - och man snart går in i beredskap? Eller har man bara slarvat och inte plockat bort tjänsterna när de har blivit tillsatta tro?

Såg på vakanserna under mil.se att det fortfarande ligger ute en massa vakanser för IAS, hur funkar det nu när utbildningsperioden snart är slut - och man snart går in i beredskap? Eller har man bara slarvat och inte plockat bort tjänsterna när de har blivit tillsatta tro?

Jag vet iaf att det saknas G-Båts förare samt ett par andra bef...

• 2 weeks later...

Ang vakanser:

Rekryteringen är "en levande process" då det handlar om människor. Med detta menas att egentligen avslutas en rekrytering först den dag då förbandet lämnar Sverige för insats, men även efter den tidpunkten kan rekrytering ske "nere från insatsområdet". Det handlar då oftast om nyckelbefattningar.

Man kan dela inrekryteringen i två faser:

1. Före och in i utbildingen

2. Efter beredskapsställning

Exakt var gränsen mellan dessa går beror egentligen på den sökandes kvalifikationer. I vissa fall har IAS under pågående utbildning kunnat rekrytera personal, som genom sina erfarenheter och kunskaper kunnat komma in i senare skede.

I fas två måste ett förband räkna med en viss personalrörlighet (andra tjänstgöringar, sjukdom, familjära skäl) som gör att en befattningshavare måste ersättas med en annan. Självklart är detta urval svårare då den sökande inte deltagit i förbandets utbildning.

Gällande vakanserna som legat ute på nätet så representerar de självklart vakanta tjänster. Dock är nu samtliga dess släckta förutom de som avser båtpersonal.

Bedömt kommer vissa vakanser att tändas upp då och då under de 18 månader (070701-081231) som IAS står i beredskap.

/IAS Rekry

Så jag omformulerar mig lite då! Jag är inte ute efter ett namn eller så utan mer generellt!

Kommer önskan om att målet ska att få vara med i NBG ifrån de som själva arbetar med IAS på något sätt och de då menar att om IAS ska kunna finnas kvar så är detta det självklara målet då det är svårare att överleva som "Utlandsstyrka" som egen enhet?

Eller är det någon/något annat som tycker detta?

Lite känns det ju som att just IAS en är en liten egen verksamhet då den inte var anmäld i div styrkeregister osv.

Och jag måste fråga lite tydligare (Jag förstår ju inte :lala: )! Ville finnarna att en amfibieenhet (vilken som helst) skulle vara en del av NBG eller var det just den svenska motsvarigheten?

Som upplysning så är AM07 ett registerförband sedan en tid tillbaka.

• 3 weeks later...
Gällande vakanserna som legat ute på nätet så representerar de självklart vakanta tjänster. Dock är nu samtliga dess släckta förutom de som avser båtpersonal.

Nu verkar även båt tjänsterna vara utfyllda eller släkta.

Fråga ang. g-båtarna och dess förare: Verkar finnas fler platser än vad det finns tillgängliga förare, hur påverkar detta det framtida användande utav g-båtarna?

Har nyligen fått höra att:

- Amf inte längre kommer att använda G-båtar då dom istället går över till stridsbåtar (eller något liknande.. och sedan att Amf1 vill sälja G-båtarna, medan förarna vill ha kvar dom - så då såg läget oklar ut(??))

- (gammla) G-båtarna ska bytas ut emot nya.

...men med osäkra källor.

Vet något nått mer om det här, stämmer nått utav påståendena eller hur kommer det att bli.

Min första tanken var att dom kanske ersätter g-båtarna mot nått annat (likvärdigt) då förar bristen verkar va rätt stor, men dess funktion lär väll ändå behövas?

---

(Osäker om det här hamnar i rätt tråd)

EDIT: Förtydligande

Edited by x006
  • 2 months later...