Jump to content

Internationella Amfibiestyrkan IAS

Recommended Posts

Är det någon som har kläm på det ekonomiska annat än det som finns på amf1.mil.se?

Mån 1-6: Utbildning, befattningsarvode i US minus 5000 kr. Dvs omkring 10-12000 e. skatt.

Så långt är jag med.

Finns det någon som har koll på om det utgår någon ersättning under den tiden man är i beredskap i hemmet eller kammar man noll där förutom vid övningar? Eller är de 25000 :- man får vid "muck" att anse som hela ersättningen?

Detta kan väl liknas vid IA06 så någon därifrån kanske kan svara vad som gällde för dom.

Får man stämpla A-kassa under beredskaps-tiden?

Vid ev. insats så förstår jag vad som gäller.

Edited by GRK-apan
  • Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Han jag talade med sa att det var 21 000:- i månaden som gällde (sökt som vanlig skyttesoldat) och sen får man ju 25 000:- per år i beredskapscash, man skriver på för 18 månader. Man ska då inställa sig inom 7 dagar från att man blivit kallad och sen kunna åka inom 30 dagar.

Edited by Rejbopp
När jag låg inne 03/04 så åkte skyttekompaniet på JMC04, en marinövning i skottland, någon mer här som var där? då övades det ovan nämnda. Ganska mkt. stando vart det dock. blir väl så med större övningar. Jag käkade buffé på pizzahut idag, tänkte det e lika bra att passa på innan beskedet kommer. efter det blir det spartansk diet.. och mycket löpning.

Jag var där - och tillbringade hela tiden med att docka ut stretan (2 h), köra två varv runt Rotterdam med någon VIP för att sedan borda och släppa av gubben (2 min) och sedan docka in (2 h) igen och putsa på båten...

...och konsekvent missa tiderna i matsalen eftersom även Dock Control tog lunch/middag (men vid närmare eftertanke var det inte så dåligt - det hollänska köket är ju inte det läckraste...).

/M

Beredskapstiden är 18 månader, och du får 25 000 efter 12 månader i beredskap... så totalt borde det ge 37 500 i beredskapersättning för samtliga 18 månaderna.

Pengarna betals ut i efterhand fattar jag det som.

alltså 12 månader i beredskap sen så klirrar det till i kassan, sen 6 månader och ytterligare lite klirr i kassan

// NordicFear

Edited by NordicFear
Finns det någon som har koll på om det utgår någon ersättning under den tiden man är i beredskap i hemmet eller kammar man noll där förutom vid övningar? Eller är de 25000 :- man får vid "muck" att anse som hela ersättningen?

Detta kan väl liknas vid IA06 så någon därifrån kanske kan svara vad som gällde för dom.

Får man stämpla A-kassa under beredskaps-tiden?

Alltså det är detsamma som för vilket R30 förband som helst (Ex IA03, IF06) och inte alls likt IA06 som är ett R10 förband. Ersättningen har redan nämnts och beredskapen räknas INTE som en anställning så du kan göra vad du vill under tiden. Är du arbetslös och har rätt att stämpla så är det bara att stämpla på.

:baskerKav:

Blev också uppringd idag, ju senare desto sämre? Tog sin lilla stund, mycket rabbel om hur det fungerade med beredskap och sådant, förmåner precis som värnplikt under utb. fast med en lön också, men är inte 25000 lite futtigt för att stå i beredskap i 12 månader? Man frånsäger ju sig endel frihet med en inställelse på ändå ganska frikostiga 7 dagar, beroende på civilt arbete.

Verkade dock på rekryteraren som att amf givetvis får företräde, men att dom ville bredda på det något med skogstroll.

Någon annan som fick berättat för sig om att de som inte gjort GU inom amf skulle få möjlighet att genomföra, tja, "övningar som ger dig tillträde att senare bära den gröna amfbaskern". Frågade efter syftet, eftersom jag inte ser kompetensen i huvudbonaden, och det var tydligen för att förbättra på förbandskänslan.. :baskerKav:

Japp 25000:- upplevs av många som dåligt. Dessutom ska det ju skattas på det så blir ju en +16000:- i handen och det rör sig om knappt 1500:- i månaden då man inte ens kan räkna med att man får ett helt år i beredskap. Iofs bra betalt om man ser det för det arbete man gör, dvs ingenting. Men betydligt sämre om man ser till vad som kan hända om det blir mission och man tvingas ändra sitt liv på en vecka. Någon dag tom om man ska ta HMS Gävle som exempel. Och det är ju det man får betalt för anser jag.

Nu är ju detta inget nytt utan har åtminstonde sett ut så här hela 2000-talet så det lär nog bara vara och köpa läget. Det är ju faktiskt ingen som tvingar en att skriva på! Och folk ställer ju upp ändå, det vet dom!!

Vad har ni blivit uppringda om för tjänster? Det verkar mest som om det bara är UH och skytte.

Någon annan från t.ex robot eller GRK? Fan asså, det är bra jävla nervöst nu... Vill ju verkligen komma med!

Vad har ni blivit uppringda om för tjänster? Det verkar mest som om det bara är UH och skytte.

Någon annan från t.ex robot eller GRK? Fan asså, det är bra jävla nervöst nu... Vill ju verkligen komma med!

Blev uppringd ang GRK, men var även öppen för andra tjänster. Hoppas verkligen jag kommer med! Mamma är inte så glad, förstås ;-) Vad har du sökt för något?

Edited by Dodge

Blev uppringd ang GRK, men var även öppen för andra tjänster. Hoppas verkligen jag kommer med! Mamma är inte så glad, förstås ;-) Vad har du sökt för något?

Åh fy fan! När låg du inne på GRK? Vet vilket befäl som är PC?

Åh fy fan! När låg du inne på GRK? Vet vilket befäl som är PC?

Jag kommer inte ihåg vad befälet hette, men jag tror han var robotbefäl... Hoppas du får ett samtal någon gång! Varför vill du komma med?

Har ni sett att de lagt ut vakanser på hemsidan nu?

http://www.mil.se/int/article.php?id=15054

:Malaj:

Tyder troligtvis att det är för dåligt med sökande till dom tjänsterna...

bådar gott för mig som sökte som kommissarie att komma in, en av tjänsterna som är utannonserade... :D

Edited by NordicFear

Man kanske står med som reserv... Bara att hålla tummarna att dom ringer så fort som möjligt! Vill ju verkligen komma med!

Återigen, någon som blivit uppringd ang. GRK tjänst?

"Under kommande veckor sätts Internationella amfibiestyrkan ihop och målsättningen är att i månadsskiftet november-december kontakta de som blivit antagna och de som står som reserver."

AMF1

jo, senaste nytt har ni här! http://www.amf1.mil.se/article.php?id=16067 . Någon som ställde någon bra fråga under telefonintervjun som de fick svar på och som de vill dela med sig, vore ju trevligt om vi kunde få igång någon salgs informationsbank. Jag frågade om det var möjligt att komma och kvitera ut kängor tidigare för att gå in dem till inryck. det kunde man inte!

Har ni sett att de lagt ut vakanser på hemsidan nu?

http://www.mil.se/int/article.php?id=15054

;-)

Tyder troligtvis att det är för dåligt med sökande till dom tjänsterna...

bådar gott för mig som sökte som kommissarie att komma in, en av tjänsterna som är utannonserade... :D

Är nog bara för att de hoppas slippa oss, och tror de kan få bättre ;)

Nej nej inte kommissarie men nog fan är det vakans på den tjänst jag sökte, och blev uppringd om :)

Man kanske ska söka vakansen :P