Jump to content

Internationella Amfibiestyrkan IAS

Recommended Posts

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

näe, tänkte söka dem också, men en gång skytteslusk alltid skytteslusk.. antar att de tar robotutbildade soldater till det. Jag undrar hur troligt det blir att förbandet sätts in sen, om man tar NBG i beaktelse och så? Vore iofs. schysst att kamma in beredskapspengar för att sitta hemma och lira playstation.. Hur många som sökt IAS hoppas på utlandstjänst genom detta?

Sen så tror jag även om man inte kommer iväg på us genom IAS så har man väl fått in en fot vilket

underlättar för övriga missioner i framtiden och sen ska det bli skönt o komma tillbaka till amf1 fast dom kanske inte har kvar utbildningen där?

Jag sökte:

AM089

AM066

AM093

/Pettersson

näe, tänkte söka dem också, men en gång skytteslusk alltid skytteslusk.. antar att de tar robotutbildade soldater till det. Jag undrar hur troligt det blir att förbandet sätts in sen, om man tar NBG i beaktelse och så? Vore iofs. schysst att kamma in beredskapspengar för att sitta hemma och lira playstation.. Hur många som sökt IAS hoppas på utlandstjänst genom detta?

Jag har sökt IAS för att jag vill komma ut, men som jag skrivit innan, har ju inte så stor chans eftersom jag inte gjort lumpen inom Amf

@BertilCesar

Jag fick ett samtal ikväll :worthy: , som du kan se har inte jag heller gjort GU i amfibiekåren.

Nu kommer väl inte IAS att se ut som en vanlig amfbat, men är det ingen som sitter på ett org-schema så man kan få sig en uppfattning om vad som ingår!

Om någon "vanlig" skyttesoldat som inte låg på amf blir uppringd får ni gärna pm:a mig om vart ni låg och hur länge, betyg osv. Intressant och veta bara.

Lycka till alla som sökt, inkl mig.. ; )

Väl mött

/John

Edited by JohanssonX99
:D Jadå! nu fick jag mitt samtal tillslut. Han kunde inte lova något men det såg tydligen bra ut. Blir bara att glömma allt vad julmat heter om det blir aktuellt. ska springa röven av mig så man inte kommer otränad inför inryck som man gjorde när man var beväring på kära amf1. vi ses förhoppningsvis i skogen!

Lite oväntat så blev jag uppring idag för en signalist-tjänst.

Ang. samtalet så frågade han inte ens en 1/4 av vad de gjorde när de ringde för ks15, fler som upplevde det så eller tyckte han helt enkelt inte om mig och avslutade samtalet lite fort? :worthy:

Givetvis var jag jätte intresserad och att komma till amf hade ju varit spännande.

Blev precis uppringad gällande min ansökan som kommisarie!! Gruppchef underhåll :)

känns skönt att dom inte bara har ringt amf:are utan också oss Armé gubbar som hon så fint uttryckte det... :worthy:

ha precis börjat nedräkning till v.48 då beskedet kommer...

kommer man in så är det fyss, fyss och åter fyss som står på programmet!! :navy:

Gäller amf-fyskraven även för UH? Hörde en som låg inne förra kullen prata om ett kroppsskydd som de var tvungna att bära, så var det inte på min tid! 03/04. Någon som vet mer om detta? Själv köpte jag ju teorin om att fånga alla skotten i den skottsäkra basker modell grön man fick ut.. Fick förvisso aldrig se någon förevisning på dess påstådda motståndskraft mot finkalibrig eld.. kan ju varit rykten.

Någon som vet något mer om Polen? Eller någon mer som fick höra det i samtalet? Är det någon som fått så raka puckar som "ja, du kommer med" eller är det "vi kan inget lova men det ser onekligen ljust ut" som gäller för alla?! Senast fredag v.48. Kommer vara ökad puls när posten dimper ner i lådan den veckan!

Någon som vet något mer om Polen? Eller någon mer som fick höra det i samtalet? Är det någon som fått så raka puckar som "ja, du kommer med" eller är det "vi kan inget lova men det ser onekligen ljust ut" som gäller för alla?! Senast fredag v.48. Kommer vara ökad puls när posten dimper ner i lådan den veckan!

Polen?

Så mycket vet jag iaf att vi i Finska IAS skall till Polen i maj, är det samma grej vi snackar om?

Det är mycket möjligt! Kan du berätta lite mer om vad ni ska göra där? (Hur länge kommer ni vara där, vad ska övas osv.)

Polen?

Så mycket vet jag iaf att vi i Finska IAS skall till Polen i maj, är det samma grej vi snackar om?

Edited by Rejbopp
Det är mycket möjligt! Kan du berätta lite mer om vad ni ska göra där? (Hur länge kommer ni vara där, vad ska övas osv.)

Polen?

Tja, det torde väl handla om Natos Noble Mariner övning som hålls i "södra östersjön" i mitten / slutet på maj.

Vi skulle enligt uppgift först öva i Sverige en del och sedan i Polen. Vissa brittiska marina förband, läs Royal Marines, lär också ska medverka. Det ryktas även om stränder som är långgrunda kilometervis utåt så landstigningarna kan bli långa. Säkerligen blir det väl övande av skyddande av sjötransport samt upprättande av DMZ, genomsök och hantering av folkmassa, eller så brukar det ju vara iaf. ;)

Det ryktas även om stränder som är långgrunda kilometervis utåt så landstigningarna kan bli långa.

Det har övats där förrut... Då gick turnén GBG - Bornholm - Polen om jag inte minns fel. Sök mil.se och ni skola finna... Knekten var med på den övningen också för övrigt.

GMY

Kommer inte ihåg ordagrant vad han sa men polen nämde han till mig och eventuella utlandsövningar!

Har redan nu lagt upp ett gediget trännnings schema..

Milen på 40min idag känns bra..

samt ett spinningspass på 60min!

När jag låg inne 03/04 så åkte skyttekompaniet på JMC04, en marinövning i skottland, någon mer här som var där? då övades det ovan nämnda. Ganska mkt. stando vart det dock. blir väl så med större övningar. Jag käkade buffé på pizzahut idag, tänkte det e lika bra att passa på innan beskedet kommer. efter det blir det spartansk diet.. och mycket löpning.

Blev uppringd imorse, pratade på i cirka 30min tror jag och han som ringde tyckte det lät väldigt bra. Bara och vänta nu då - Fattar inte att man blir så chockad av samtalet, har varit mest apatisk på jobbet idag.

Han nämnde även om att halva styrkan eventuellt drar till polen. Vi får se

Jag håller tummarna, lycka till samtliga.

Skyttesoldat/KSP