Jump to content

IA06

Recommended Posts

• Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hur kommer boendet att bli i Sverige?

Delar man logement med 15 andra under hela tiden eller löses det på något annat sätt?

De kommer att byggas upp evakueringslägenheter, dvs motsv container. Man bor en och en. I denna lilla "etta" finns ett lite pentry en säng en soffa tv på väggen. MAn skulle kunna säga att den håller studentrums kvalitet. När de byggde om på Karlberg använde man sig av detta. Funkade bra tydligen.

Mellan kasernerna i Lägret och Förrådsområdet ska barackerna upprättas om jag förstått saken rätt. Dessutom ska man fixa till en mäss för IA06 i huset i "förlängningen av lägret från officersmässen sett" dvs det hus som är bortanför sista kasernen om man kommer från Lund-hållet.

/Krook

Guest Free Willy
Posted (edited)

Ingenting är bestämt ännu. Det som gäller just nu för US kommer troligen INTE gälla för anställda i IA06. Just nu håller HKV på att se över avtalen och förmånerna. Därför är det i nuläget svårt att ge svar på alla frågor. Detta gör även att Off och Sold som vill söka eller sökt IA06 tvekar. Det är just nu det största problemet.

Japp så sant så sant!! Känns som man vill ha mycket mera kött på benen innan det är aktuellt att söka men är ju några veckor kvar! Kanske dyker det upp mer info?

:baskerFN:

Efter en snabb kik på en remiss av det nya avtalet kan jag säga att det kommer nog skrämma bort en hel del. Det gäller att ta en rejäl funderare på om man ska vara med. Den gamla slitna klyschan dyker upp. Gör man det för pengarna eller för den goda saken.

Avtalet kommer att presenteras inom en snar framtid. Fråga mig inget om det, såg det som hastigast. Det enda jag lade märke till var just de låga lönerna.

Edited by Free Willy
Posted

Ingenting är bestämt ännu. Det som gäller just nu för US kommer troligen INTE gälla för anställda i IA06. Just nu håller HKV på att se över avtalen och förmånerna. Därför är det i nuläget svårt att ge svar på alla frågor. Detta gör även att Off och Sold som vill söka eller sökt IA06 tvekar. Det är just nu det största problemet.

Japp så sant så sant!! Känns som man vill ha mycket mera kött på benen innan det är aktuellt att söka men är ju några veckor kvar! Kanske dyker det upp mer info?

Efter en snabb kik på en remiss av det nya avtalet kan jag säga att det kommer nog skrämma bort en hel del. Det gäller att ta en rejäl funderare på om man ska vara med. Den gamla slitna klyschan dyker upp. Gör man det för pengarna eller för den goda saken.

Avtalet kommer att presenteras inom en snar framtid. Fråga mig inget om det, såg det som hastigast. Det enda jag lade märke till var just de låga lönerna.

Nån som har koll hur befälsläget är (Yoff). Vad jag har hört så tas inte det nya avtalet emot så bra...

Guest Free Willy
Posted

Nån som har koll hur befälsläget är (Yoff). Vad jag har hört så tas inte det nya avtalet emot så bra...

Har hört samma sak. Det råder synnerligen förvirring bland off just nu. Man vill ställa upp...men inga avtal är bra nog. Känns faktiskt som ett fiasko. Dessutom börjar det knorras och knirras om vad syftet är med kompaniet. Ja vad är egentligen syftet? Får höra olika svar olika källor hela tiden. en stunden är det för att bana väg för NBG andra stunden är det för att förbandet ska uppnå bästa möjliga standard nivå 5. Märkligt att det aldrig ändras. Börjar tvivla så smått!

Posted

Har hört samma sak. Det råder synnerligen förvirring bland off just nu. Man vill ställa upp...men inga avtal är bra nog. Känns faktiskt som ett fiasko. Dessutom börjar det knorras och knirras om vad syftet är med kompaniet. Ja vad är egentligen syftet? Får höra olika svar olika källor hela tiden. en stunden är det för att bana väg för NBG andra stunden är det för att förbandet ska uppnå bästa möjliga standard nivå 5. Märkligt att det aldrig ändras. Börjar tvivla så smått!

Är inte syftet bara att testa FM utbildningssystem. Att man ska få KD är av sekundär sak.

Guest Free Willy
Posted

Är inte syftet bara att testa FM utbildningssystem. Att man ska få KD är av sekundär sak.

Det beror på vem du frågar. De enskilda off på P7, de i staben eller de på HKV...alla ger olika svar. Alla svar kanske är rätt...men vilket kommer prioreteras??

Posted

Det beror på vem du frågar. De enskilda off på P7, de i staben eller de på HKV...alla ger olika svar. Alla svar kanske är rätt...men vilket kommer prioreteras??

Exakt, det bara se vad Hkv prioriterar, att få Yoff (bra avtal)=nej, materiel för NBG=nej vi har precis börjat anskaffa den, testa ett nytt utbildningssystem=

Posted

Jag har sökt, vill de ha mig så bryr jag mig inte så mycket om vilken lön det är. Jag är så trött på mitt civila jobb nu så pengarna kvittar :baskerFN:

Posted
Jag har sökt, vill de ha mig så bryr jag mig inte så mycket om vilken lön det är. Jag är så trött på mitt civila jobb nu så pengarna kvittar :Malaj:

Ja det är sånna som du som förstör för oss i karriären som vill ut :baskerFN:

Näe skämt å sido, oss Lasse i ledet fixar sig nog alltid, men Plutonchef och uppåt, det kan bli problem...

Posted
Jag har sökt, vill de ha mig så bryr jag mig inte så mycket om vilken lön det är. Jag är så trött på mitt civila jobb nu så pengarna kvittar :huh:

Precis tvärtom för mig! Mitt nuvarande jobb är så tillfredställande att FM nog får punga ut om jag ska söka. Annars verkar IA06 spännande. Hur "lite" betalt är det förresten, Free Willy?

/JE

Posted (edited)

Jag har sökt, vill de ha mig så bryr jag mig inte så mycket om vilken lön det är. Jag är så trött på mitt civila jobb nu så pengarna kvittar :huh:

Precis tvärtom för mig! Mitt nuvarande jobb är så tillfredställande att FM nog får punga ut om jag ska söka. Annars verkar IA06 spännande. Hur "lite" betalt är det förresten, Free Willy?

/JE

Jag kunde inte låta bli, man kan ju alltid tacka nej om man känner att man får för lite pröjs, det slutgiltiga beslutet måste ju inte tas idag.

Det enda jag sett ang det här med förmåner och lön är www.p7.mil.se

Men det är väl inte helst spikat vad jag förstått det som.

Edit: fyllefingrar

Edited by alfie
Posted
Om man nu flyttar tillfälligt (dubbelboende) till Skåne från tex Norrland , ska man då äta mat i personal matsalen frukost , lunch o middag o betala samma pris som dom stamanställda o åka hem varannan vecka så blir kostnaden nästan 1000 kr bara för maten på 7 dagar....Är det ngt "litet traktamente" som ingår ...Ngn som har erfarenhet????

Eftersom "containern" inte har ngt förmånsvärde så kan man inte ta upp detta i deklarationen

Bara några funderingar

Visserligen sent men i alla fall:

För "tillfälligt boende på annan ort" (minst 50km från nuvarande) kan du antingen dra av den verkliga merkostnaden (lägenhet nära p7, ett antal hemresor mm) eller en chablon på, om inte minnet sviker, 50 kr/dag och 70 kr/natt i max 6 månader eller (stor brask nu!) hela anställningstiden om den är tidsbegränsad.

Stora reservationer för ändringar sedan det senast var aktuellt för mig.

Posted

Är det nån som har pejling på om det går att ha kvar sitt civila jobb när man är medlem i IA06??(dvs om det funkar för den civila arbetsgivaren förstås)eller förutsätter man att man ska leva på den där låga ersättningen? :D

Posted

Som jag har förstått det så kommer man ha att göra även under beredskapstiden så ett annat jobb är NOG uteslutet. Det pratas om att man kommer "fixa ett avtal" med universitetet i Lund så man kan läsa nån kurs där. det jag har hört från en officerare som ska va med i IA är att man bor 2 och 2 och att skatteverket ska komma och titta på barackerna när de är klara och bestämma ett förmånsvärde som man senare ska beskattas för. Så gratis blir det aldrig... som med allting annat som är "gratis" i fösvaret.

PS. Mitt första inlägg

Posted

tja, nån kurs på högskola/universitet,de e väl bra för er yngre småyxor, vi lite äldre får väl vänta på nått bättre tillfälle att söka på, men jag önskar er all lycka till dom som får dom utlysta tjänsterna. :baskerFN:

Posted

Det stora problemet för detta komp. som jag ser det, är att locka till sig lite äldre personer, gärna med erfarenhet från tidigare missioner. Att få tag på relativt nymuckade yngre personer brukar inte vara något problem.

Det som inte lockar för äldre personer är:

- Lång utb tid. Det som oftast lockar en att åka igen är själva missionen. Utb tiden i Sverige ses oftast som en transportsträcka. Här ska man gå på 6 mån utb, sedan följer 6mån beredskap då man är i tjänst. Mest troligt från de källor jag hört är att man inte kommer åka någonstans på mission under beredskapen. Därefter, först efter ett år i Sverige, kommer man iväg på en sen LA eller KS mission. Lockar inte.

- Lönen. Med låg lön i jämnförelse med missionslönen lockar man oftast inga äldre personer. Även om den goda viljan finns så vill man oftast inte sänka sin lön för att vara på utb/beredskap i Sverige under så lång tid.

- "Boendet". Att under längre tid bo borta från hemtrakterna under militära förhållanden lockar inte. Det är en sak under mission, en annan att göra det i Sverige.

Om man höjer lönen tror jag flera äldre kommer söka. Annars mest yngre. Två tankar på det hela för att inte göra det för dyrt är:

- Högre lön för Gruppchef/stf Gruppchef. Det är i dessa befattningar det gör störst skillnad mellan erfarna och oerfarna personer. Kan dock leda till viss osämja och avundsjuka inom grp.

- Induviduell lönesättning. Om man är äldre/gjordt flera missioner ökar lönen efter ett fastslaget schema. Kommer leda till avunsjuka och osämja.

Under la03 hamnade jag bredvid några officerare från ATK på en resa i en buss. De tog upp diskutiuon angående hur man skulle kunna locka äldre personer till BG. De hade god insyn BG och var medvetna om problemet att locka till sig annat än de yngre. Viljan och insynen om att man vill ha en blandning mellan nya och gamla i soldatleden fanns, men var ganska ny just då. Man hade inga direkta lösningar. Man kanske väntar med detta tills efter man kunnat utvärdera IA06?

En st KC BG tog också upp ämnet under ett samtal på mässen LG. Han ville helt klart få med äldre personer och var intresserad av hur man ska kunna locka de till sig (sitt eget komp.). Förslagen jag gav honom var att försöka lösa den sociala situationen på ett bättre sett, samt lönen. Man är ju inte direkt sugen på en längre tids boende i barack/logement långt hemmifrån.

Mina 5$.

Posted

Det ska bli spännande att se vad dom kommer med för avtals ändringar från HKV...Det kanske inte blir så skoj för oss Norrlänningar när vi vill hem till nära o kära då o då ..Inte för att det är otrevligt i Skåne utan tvärtom.....Men sitta i en barack när man är ledig om helgerna o ha betald hemresa varannan helg.....Vi får se..................................

Guest Free Willy
Posted

@losec BRA INLÄGG!

Man måste ha i åtanke att detta är ett försök inför vad som i framtiden antagligen kommer att vara en självklarhet. Regementena kommer antagligen i framtiden rekrytera sina komp i närområdet så att t.ex. Norrlänningar inte behöver pendla 200 mil. Sen är det självklart att man vill ha en mix av erfarna och nymuckade. Dock tror jag att själva systemet just riktar sig till de nymuckade vilket i sin tur kommer att leda till en ominriktning för US. Tror inte att de system vi har idag kommer tillämpas i framtiden, det är inget jag ser framemot men det känns aningen oundvikligt. Ser inget fel i att ha nymuckade i en grupp så länge Gruppchefen varit ute.

Personligen tror jag på en yrkes/värnpliktsarmé hybrid lösning.

Posted
@losec BRA INLÄGG!

Man måste ha i åtanke att detta är ett försök inför vad som i framtiden antagligen kommer att vara en självklarhet. Regementena kommer antagligen i framtiden rekrytera sina komp i närområdet så att t.ex. Norrlänningar inte behöver pendla 200 mil. Sen är det självklart att man vill ha en mix av erfarna och nymuckade. Dock tror jag att själva systemet just riktar sig till de nymuckade vilket i sin tur kommer att leda till en ominriktning för US. Tror inte att de system vi har idag kommer tillämpas i framtiden, det är inget jag ser framemot men det känns aningen oundvikligt. Ser inget fel i att ha nymuckade i en grupp så länge Gruppchefen varit ute.

Håller med. Men det finns uppenbarligen en önskan och syn att man vill ha blandningen mellan nytt/gammalt i soldatled. Men man väntar nog med att göra större förändringar, då dessa är kostsamma, för denna sak tills efter man kunnat utvärdera IA06.

Tanken är med IA06 är väl att se vad som kommer gå bra respektive dåligt, inför BG. De källor jag har säger att det är därför man skickar dem på en senare LA/KS mission. Beredskapstiden verkar mest vara till för pappret, samt om det skorpar till sig i ett område som det redan finns svensk trupp i. Man vill nog inte skicka iväg ett komp. med större delen oerfaret folk på en "het noll-etta".

Förhoppningsvis blir det vissa ändringar inför BG, som ju är tänkt kunna lösa pease-inforcement. Annars är jag rädd för vägen FM tar när man vill skicka iväg mestadels yngre personer på farligare uppdrag än vad man gör idag. Ser bara skillnaden på mig själv som soldat när jag var nymuckad 21-åring och hur jag är idag.

Som tillägg vill jag bara säga att anledningen till att man vill ha lite äldre inte bara är att massor med missionserfaranhet. Man vill i mångt och mkt ha den lite högre personliga mognaden.

- losec, lika mogen som en 3-åring :baskerFN:

Posted

Men var/är inte tanken med iallafall IA06 att rekryteringen i längsta möliga mån ska ske just bland de nymuckade soldaterna? Förstår dock att man som Plutonchef kanske inte är översugen på att slänga ut en nymuckad som Gruppchef...

Posted
@losec BRA INLÄGG!

Problemet med det är väl bara att vi kommer att få en utlandsstyrka som mer liknar britternas armé med lurade totalt omogna 16 åringar ledda av omotiverade gamla rävar till korpraler som inte har intellegens för något annat.

... Kan inte bli annat än dåligt...

Guest Free Willy
Posted
Problemet med det är väl bara att vi kommer att få en utlandsstyrka som mer liknar britternas armé med lurade totalt omogna 16 åringar ledda av omotiverade gamla rävar till korpraler som inte har intellegens för något annat.

... Kan inte bli annat än dåligt...

Antingen har du aldrig jobbat med Britter eller så har du, under KS05, stött på de sämsta britiska armén kunde erbjuda. Min uppfattning av det brittiska försvaret är att de är fruktansvärt proffsiga trots att de är en "huligan"-armé. Jobbar mer än gärna med britter.

Hur mycket Sverige än försöker kommer man aldrig att bli som den britiska armén. Det handlar om Historia, kultur och hur många andra faktorer som helst.

Posted
Antingen har du aldrig jobbat med Britter eller så har du, under KS05, stött på de sämsta britiska armén kunde erbjuda. Min uppfattning av det brittiska försvaret är att de är fruktansvärt proffsiga trots att de är en "huligan"-armé. Jobbar mer än gärna med britter.

Hur mycket Sverige än försöker kommer man aldrig att bli som den britiska armén. Det handlar om Historia, kultur och hur många andra faktorer som helst.

Självklart är de otroligt proffsiga, de gör ju inget annat. Är väl just det som är problemet.

Medan jag själv såg folk som handlade till middagen på torget efter jobbet såg de en potentiellt farlig folkmassa och agerade därefter. Givetvis med följden att det blev en farlig folkmassa av eftermiddagsflanörerna.

Ett exempel valt för att belysa det jag såg som en av deras stora nackdel i peacekeeping, se den större bilden och låt fok va, alla de vill inte er något ont...

Så den Svenska saknar historia och kultur menar du?

Fattar inte andemeningen med ditt sista stycke, är den svenska armén mindre värd på något sätt?

Posted

Kan kanske vara så att Britterna efter tjänst på nordirland har lite annan syn på vad en folkmassa gör i närhten utav en brittisk soldat än vad en svensk som gjort 15 månader i Boden har?

Guest Free Willy
Posted
Självklart är de otroligt proffsiga, de gör ju inget annat. Är väl just det som är problemet.

Medan jag själv såg folk som handlade till middagen på torget efter jobbet såg de en potentiellt farlig folkmassa och agerade därefter. Givetvis med följden att det blev en farlig folkmassa av eftermiddagsflanörerna.

Ett exempel valt för att belysa det jag såg som en av deras stora nackdel i peacekeeping, se den större bilden och låt fok va, alla de vill inte er något ont...

Så den Svenska saknar historia och kultur menar du?

Fattar inte andemeningen med ditt sista stycke, är den svenska armén mindre värd på något sätt?

Uppfattat! Jag förtydligar:

Jo ang dina farhågor att den svenska utlandsstyrkan skulle bli som den britiska kommer inte att inträffa i och med de avsevärt stora skillnader som finns mellan våra båda länder. Du som jag vet hur britter arbetar och hur de rekryteras. En armé speglar även ett lands samhälle i stort, dvs i Storbritaniens fall, ett samhälle med stora klyftor, segregation, hieraki, konservatism. Alla dessa faktorer spelar in och det jag ville säga med mitt inlägg var just att det extrema fall du tar upp inte kommer att hända. Tro nu inte att jag tar dig på orden utan jag är väl medveten om din ande mening. Den lösning jag eftersträvar är kanske något i stil med Danmark. Då hoppas jag att du är mer inne på vad jag menar.

´

Ps. Ang dina britters agerande: De har med all rätt att vara misstänksamma iom Nord irland.

Posted
Kan kanske vara så att Britterna efter tjänst på nordirland har lite annan syn på vad en folkmassa gör i närhten utav en brittisk soldat än vad en svensk som gjort 15 månader i Boden har?

Kan mycket väl vara så, grejen är bara att de inte alltid befinner sig på nordirland. Är just det som är min poäng, de har svårt att taktikanpassa till olika hotnivåer.

Uppfattat! Jag förtydligar:

Jo ang dina farhågor att den svenska utlandsstyrkan skulle bli som den britiska kommer inte att inträffa i och med de avsevärt stora skillnader som finns mellan våra båda länder. Du som jag vet hur britter arbetar och hur de rekryteras. En armé speglar även ett lands samhälle i stort, dvs i Storbritaniens fall, ett samhälle med stora klyftor, segregation, hieraki, konservatism. Alla dessa faktorer spelar in och det jag ville säga med mitt inlägg var just att det extrema fall du tar upp inte kommer att hända. Tro nu inte att jag tar dig på orden utan jag är väl medveten om din ande mening. Den lösning jag eftersträvar är kanske något i stil med Danmark. Då hoppas jag att du är mer inne på vad jag menar.

´

Ps. Ang dina britters agerande: De har med all rätt att vara misstänksamma iom Nord irland.

Du har helt klart rätt i att vi alldrig kommer att få samma situation som england.

Det jag är rädd för är dock att vi kommer att få en situation som börjar likna den brittiska med oerfarna soldater som alltid går på övningenarnas i värsta fall cenarier ledda på gruppnivå av "proffesionella fredsbevarare" som tappat kontakten med det övriga civila samhället.

Denna kontakt som är, som jag ser det, vår främsta egenskap i dagsläget.

Exakt hur det ser ut i Danmark har jag tyvärr dålig koll på, vill minnas att jag hört något om lottningar, kan du upplysa mer?

Posted

Jag har aldrig sett eller upplevt en sån "flitig" annonsering av IA 06 på mil.se förut

Dåligt med sökande ???

Väntar med spänning på den nya infon som lovas inom kort!!!!!

Posted
Jag har aldrig sett eller upplevt en sån "flitig" annonsering av IA 06 på mil.se förut

Dåligt med sökande ???

Tror mer att det kanske kan räknas som en paradigm inom FM. Ett helt nytt sätt att tänka o verka.

:rockon:

Posted

Dåligt med sökande ???

Tror mer att det kanske kan räknas som en paradigm inom FM. Ett helt nytt sätt att tänka o verka.

:rockon:

Jag tycker det inte är konstigt att de har en flitig annonsering. Många är osäkra att söka eftersom man ännu inte vet ersättningsnivåerna. Om de blir klara och publiceras innan ansökningstiden gått ut så lär de få in många fler ansökningar.