Jump to content

Recommended Posts

Posted

Malmö Hemvärnsbataljon, Numera Malmö Husarbataljon med anrika historiska kopplingar till Kronprinsens husarer som var Malmö's eget förband, valde via bataljonsrådet förslaget National Gardet som nytt namn för hemvärnet.

• Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Varför inte behålla namnet hemvärnet? Är det månne så att folk skäms för att vara delaktig i detta? Det låter som hysteri med att alla måste vara superduktiga och utbildade i div kampsporter samt att vara jägarwannabie för att vara med. Det skall vara basker, utbildningsmärken, och div privata attiraljer. Det skall heta insats och fan vet allt.

De som är med i hemvärnet är väl med för att behålla kunskap och möjligen förkovra sig, men framför allt så är det väl kamratskapen?

Stolt HEMVÄRNSMAN!!! :D

Posted

Begreppet Hemvärnet har i mångas, bland annat i medias, ögon en töntstämpel.

Det beror delvis på att vi visar/har visat upp just den bilden.

Ett namnbyte löser inte detta problem, det är ju fortfarande samma människor med samma attityder i organisationen.

När vi hade uppe ämnet på batrådet tog jag upp just denna sak.

Om vi bytar namn till National Gardet och inte förändrar vår image så är vi tillbaka på ruta 1.

Posted (edited)

Hmmm...

National Gardet?

Nationalgardet?

Nationella Gardet?

Jag har sökt och hittat följande länkar som, i eftertankens stund, nog runt i en cirkel :angry:

Namnbyte på Hemvärnet (4 sidor)

Namnbyte (omröstning)

Hemvärnstinget, namnbyte

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edit: Fel hänvisning + text

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted

Jag håller med Heiho att om man byter namn och har kvar samma organisation och personal i övrigt så blir det om möjligt ännu töntigare då alla vet att det "bara är gamla prostatagerillan som tror de är NG".

Posted

Tja, Södra Möre kompani, med anor från Kgl. Calmare regemente (dess livkompani till en början) som uppsattes på Kalmar slott 1658 bytte namn till...

822. hemvärnskompaniet ???

Posted

I mina ögon bör det komma till en helt ny organisation om man nu ska förändra något. Det inkluderar hela frivorg-maffian. Skapa en livkraftig organisation med modernt tänkande och ett nytt helhetsgrepp på verksamheten.

Gå bort från en massa godtyckande småpåvar som pinkar sitt lilla revir och inför en tydlig linjeorganisation.

Posted
I mina ögon bör det komma till en helt ny organisation om man nu ska förändra något. Det inkluderar hela frivorg-maffian. Skapa en livkraftig organisation med modernt tänkande och ett nytt helhetsgrepp på verksamheten.

Gå bort från en massa godtyckande småpåvar som pinkar sitt lilla revir och inför en tydlig linjeorganisation.

Helt rätt tänkt!

jag har tidigare framhållit att den allmänna uppfattningen om Hv inte går att tvätta bort med ett namnbyte. det är ju inte bara "den vanliga almänheten" som har åsikter om Hv, även personal med insikt har synpunkter på organisation mm och för dem så spelar nog inte att namnbyta så väldigt stor roll.

Och då man talar om ökade krav och mer avancerade upgifter så skall man med ett kosmetiskt namnbyte öka tillförseln av folk. är det rätt?

PS

skall ungdomsverksamheten heta Nationell ungdomskår......

Posted
PS

skall ungdomsverksamheten heta Nationell ungdomskår......

"nationell ungdom", det var det mest välträffande, ironiska, mitt-i-prickande huvud-på-spiken-inlägg jag läst i år... :lol::lol::lol:

Tack för den skrattsalvan!

Posted

Tycker att vi kan ta några utländska namn som förebild!

Skärgårdskompanierna kan heta Flottans sälar efter amerikansk förebild ;) .....

.....annars finns ju en hel jävla flora av fula namn som man kan döpa verksamheten till.

Nationella skyddsstyrkorna

Försvarsarmén

Lokalvärnet

Frivilligkåren

Territorialkåren

osv.

osv.

Dessa namnförslag låter ju sammantaget som hejkomochhjälp mig som nån hemmasnickrande MÖP-tomte i Mögarp har snickrat ihop!

Vad är det för fel på att Försvarsmakten representerar totalförsvaret

Armén representerar markförsvaret

Flygvapnet - luftburnet försvar

Flottan - Vattenburet försvar

Tycker inte att man ska gå längre än så. Om man inte vill att det ska heta hemvärnet så kan man bara ta bort det namnet och låta hela klabbet heta Armén som det alltid har hetat.

Posted

Nu när det knappt finns pengar att hålla övningar så man klarar sin kontraktstid så kom ett ljushuvud på den briljanta iden att hemvärnet ska byta namn, det sätter vi undan en stor summa pengar för. Känns ju jättemotiverat....inte.

Posted
Personligen tycker jag att Hemvärnet borde byta namn till Infanteriet, och därmed få namnet H-skyttepluton. :P

hmm på utländska blir det ju då

"Heavy rifleplatoon" om jag inte är helt ute i det blå ;-)

Posted
Personligen tycker jag att Hemvärnet borde byta namn till Infanteriet, och därmed få namnet H-skyttepluton.  :P

hmm på utländska blir det ju då

"Heavy rifleplatoon" om jag inte är helt ute i det blå ;-)

är inte hemvärnet "Heavy" då? :)

Posted
Problemet är att väldigt många ser hemvärnet som några gubbar som kutar runt och jönsar.

Kan själv inte hålla med om detta. De övningar samt insater vi har varit på har uppmärksammats enbart med positiva ord. Var bla i Ljungby och hjälpte till vid översvämmningarna i somras, samt när "stormen" svepte förbi i januari. Ingen sa någonting om gubbar som jönsade. Deremot så berömde alla vårt slit och engagemang. En STOR eloge till staben under storminsatsen.

Posted

S.W.A.T - Simple Weapons And Tactics

Me like! :lol:

Hmmmm..... SWAT får mig att tänka på amerikanska motsvarigheten till vår piketpolis. :banana

Posted

Rikshemvärnschefen förslår att hemvärnet skall byta namn till Nationella skyddsstyrkorna.

Han har skickat ut en skrivelse om detta för diskussioner på tingen. Rikshemvärnstinget tar beslut i höst , sen får ÖB ta beslut och sen är det riksdagens tur så småningom.

Vi får väl se vad tinget säger.

Posted

Va bra!

Undrar vad notan på namnbytet blir..? Nå´n som vet?

Dom pengarna behövs till övning och åter övning, tids nog kommer respekten från allmänheten då vi förtjänat den.

Eller vad tror ni?

Spelar det någon roll om du kallar orakade "Åsa-Nisse" som inte kan bära hjälmen rätt ens en gång för, "Thoughest Heavy ´Liit Yberkiller"?

Får han ära, berömmelse och respekt...för namnet?

J-la dumheter, e min åsikt.

• 2 weeks later...
Posted

Intressant!

Svår balansgång det här med namn byte.

Pengarna ska ju klart läggas på att utbilda och förse Hv med kuskap och material.

Men samtidigt så är det inte fel med ett namnbyte, en ny organisation med ett nytt namn är aldrig fel. Ser man till rekryteringen så är det positivt.

Som sagt en svår balansgång....

Sedan så är min åsikt om Hv:s rykte att de som pratar nervärderande om Hv vet för lite om det. För mycket förutfattande åsikter.