Guest Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 "Beredskapspluton var oxå det första jag hörde. Nu verkar det gå över till Insatspluton, det låter lite bättre än beredskapspluton. Ordet beredskap får mig osökt att tänka på ww2 och den svenska beredskapen När vi ändå är igång kan vi ta och byta namn på hemvärnet till något bättre... " Nifelhel har en poäng.. Hemvärnet låter inte så lockande.. visst kanske låter töntigt att ändra namn... men det kan kanske hjälpa... för att få fler intresserade och bli av med vissa negativa stämplar... Så kom med förslag... Version 1.2, nu med korrekt stavning på Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Swedish SAS (Saturdays And Sundays) ;) Så är nicket faktiskt NIFELHEL, inte Niefhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 23, 2002 Report Share Posted September 23, 2002 Gillar Prostatagerillan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Lite seriösare förslag: Lokalförsvaret Smaka på ordet. Såsom surströmming blir smaken bara bättre och bättre. Inget fel på ordet hemvärnet heller, ett ords "egna" klang påverkar bara din uppfattning så länge du inte har något alls att förknippa med det. Ingen här tolkar väl ordet som "organisationen som värnar hem"? Nä. Hemvärnets klang i en persons öra bygger på egna erfarenheter, eller hörsägen när det förstnämnda saknas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Ja det är dags för ett namnbyte. Nu byter vi innehåll i produkten, då är det dags för en ny förpackning, annars kommer det dåliga ryktet att ligga oss till last i det civila samhället. Speciellt viktigt för rekryteringsarbetet. Vi bör dock vänta ett tag till, tills mål och krav med verksamheten stabiliserat sig. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 som jag såg i den andra topicen (innan jag såg att denna fans). Frivilliga försvarskåren? eller jag vet inte. NYA LOKALFÖRSVARSKÅREN borde samla ett gäng ungdomar eller, det låter ju nästan ungdomligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Jo ordet kår är ju jättebra att förknippa med militära förband....NOT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Här är några till: SS - Skyddsstyrkorna (Synd att de bokstäverna klingar lite negativt) Tyvärr är ju Nationella Skyddsstyrkorna (NSS) är taget, hade annars varit ett perfekt namn. NG - NationalGardet. Låter ganska bra tycker jag. (Vissa kommer dock att påpeka att det låter USA inspirerat) RSS - Regionala Skyddsstyrkorna Allt med ordet lokalt går ju bort, förbanden går ju mer mot att kunna utnyttjas inom hela militärdistrikten och är ju inte så himla lokala då. Sedan skulle ju baskern ha utrustats med ett märke som visade varje landskapsregementes symbol och som var specifikt för den md gruppen (gripen i skåne, vargen i kiruna, hallandslejon i halland osv) istället för som nu en töntig(Ja det är rätt jävla ord) HV sköld som är gemensam för alla. Bara en sådan sak skulle ju underlätta rekrytering och vara ett steg mot att bli av med varumärket hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Jo ordet kår är ju jättebra att förknippa med militära förband....NOT! Vi använder redan kår inom FM, AmfibieKÅREN... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Nu är det ju så att Hv ingår som en del av NSS. Till och med så att NSS huvudsakligen utgörs av Hv personal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Jo och därför skulle kanske det vara berättigat att faktiskt heta NSS. Istället för att vara en undergrupp till något som är innehållslöst. Jag är fullt medveten om att HV är en del av NSS men eftersom det defacto är det enda som finns i NSS (rätta mig om jag har fel, trodde mitt SSK hörde ditt men de hör hemma i insatsorganisationen tydligen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Gillar Prostatagerillan! "senil-defence" är inte så tokigt heller... Håller f.ö. med om namnbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Vi kan väl kalla oss "de bruna baskrarna" haha. Fighting soldiers from the sky, Fearless men who jump and die. Men who mean just what they say, The brave men of The Brown Beret. Golden H upon their chests, These are men, Sweden's best, One hundred men we'll test today, But only three win The Brown Beret. Trained to live off nature's land, Trained in combat, hand to hand. Men who fight by night and day, Courage take from The Brown Beret. Golden H upon their chests, These are men, Sweden's best, One hundred men we'll test today, But only three win The Brown Beret. Back at home a young wife waits, Her Brown Beret has met his fate. He has died for those oppressed. Leaving her this last request. Put a Golden H on my son's chest, Make him one of Sweden's best, He'll be a man they'll test one day, Have him win The Brown Beret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 snyft. så vackert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Vi kan väl kalla oss "de bruna baskrarna" haha. Fighting soldiers from the sky, Fearless men who jump and die. Men who mean just what they say, The brave men of The Brown Beret. Golden H upon their chests, These are men, Sweden's best, One hundred men we'll test today, But only three win The Brown Beret. Trained to live off nature's land, Trained in combat, hand to hand. Men who fight by night and day, Courage take from The Brown Beret. Golden H upon their chests, These are men, Sweden's best, One hundred men we'll test today, But only three win The Brown Beret. Back at home a young wife waits, Her Brown Beret has met his fate. He has died for those oppressed. Leaving her this last request. Put a Golden H on my son's chest, Make him one of Sweden's best, He'll be a man they'll test one day, Have him win The Brown Beret. F-N va bra!! Om du är författaren Loord Good så har du nu en plats i historieböckerna. "loord Good was the exellent man who wrote the Hemvärnet:s battle hymn." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Njaaa kul grej men vi kanske inte ska våldta "The Ballad of the Green Berets"..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Jo våldta, plundra och skövla är det Hv gör bäst :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Territoriella Skyddsstyrkorna eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Ja det är dags för ett namnbyte. Nu byter vi innehåll i produkten, då är det dags för en ny förpackning, annars kommer det dåliga ryktet att ligga oss till last i det civila samhället. Speciellt viktigt för rekryteringsarbetet. Vi bör dock vänta ett tag till, tills mål och krav med verksamheten stabiliserat sig. Casca Håller med. Tänk också på att kostnaden de ny baskrar som vi skall få är en loska i havet (iaf i en stor sjö) jämfört med vad det kostar att byta namn på en organisation av HV storlek = En J-VLA massa pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Jag tycker vi ska ha samma uniform som den grupp vi tillhör. Inga speciella hv-märken eller baskrar. Eftersom vi är Nationella Skydds Styrkan borde vi använda det namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Oseriös som jag är vill jag bidra med ett förslag: HF = Hemma Fronten... Länge leve den sista linjen!!! Engelska "TA", Territorial Armén tycker jag är rätt så vackert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted September 24, 2002 Report Share Posted September 24, 2002 Håller med Casca, (som för övrigt ofta har sunda och bra förslag), när vi vet vår uppgift och plats i organisationen kan vi fixa ett namn som anknyter till detta. Hemvärnet är vackert om man tänker efter för det är ju det det handlar om, men det kan ju förknippas med en del mindre bra rykten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hejo Posted February 11, 2005 Report Share Posted February 11, 2005 Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Låter faktiskt ganska ballt :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 11, 2005 Report Share Posted February 11, 2005 One hundred men we'll test today,and everyone win The Brown Beret. Får man föreslå följande ändring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 11, 2005 Report Share Posted February 11, 2005 Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Om det blir namnet så ska jag köpa en burk röd målarfärg, åka till Lidingövägen och klottra "Skrivihop.nu" på HKV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted February 11, 2005 Report Share Posted February 11, 2005 Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Om det blir namnet så ska jag köpa en burk röd målarfärg, åka till Lidingövägen och klottra "Skrivihop.nu" på HKV. Hur får man reda på att förslaget är på gång så man vid akut behov kan klottra på ÖB:s panna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Låter faktiskt ganska ballt :P Källa på det? Om man utgår från att HKV faktiskt hört talats om www.skrivihop.nu (som tyvärr lades ner 2003-09-05) så kanske förslaget är "Nationella Gardet"? Att avgöra när versaler istället för gemener ska användas är FM också väldigt bra på... :P Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Tycker att Särskilda Skydds Gruppen vore ett passande namn för nya hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Tycker att Särskilda Skydds Gruppen vore ett passande namn för nya hemvärnet. Snarare Väldigt Särskilda Skyddsgruppen i så fall ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 "Väldigt Speciella Special-SkyddsGruppen" kanske? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts