Jump to content

Recommended Posts

Posted

nu handlar det kanske inte riktigt om att bara lära sig något en gång o tro att det är bra.

Mer handlar det om att banka in ett beteende som sitter djupt i märgen och förfina dom kunskaper man fått i alla möjliga och omöjliga situationer.

Enskild soldats färdigheter i all ära, men funkar det inte i grupp så är det skit iaf...

• Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tid att skrota trådrubriken....Hemvärnet, Tid att skrota namnet hemvärnet?

Ett högst ironiskt inlägg i debatten som é för kul för å ta anonymt via anmälknappen tycker jag. :D

Finns det ingen som vill bolla lite tankar om namnfrågan på ett lite mer konkret sätt, jag är intresserad.

Posted (edited)
Du kan knappast ha varit godkänd enligt TOEM efter tre månader.

Det som du ser som tjänstgöring såg säkerligen Försvarsmakten som utbildning (GU).

Tror inte att TOEM var uppfunnet 1995. Men ja, man kan väl betrakta tjänstgöringen som någon form av praktikutbildning. Learning by doing.

Genomförde ni inga styrda övningar alls (typ stridsskjutningar, fältarbete, fordonstjänst mm) efter GSU och befattningsskedet?

Den enda styrda övningen vi hade efter GSU:n var soldatprovet sista veckan. Den innehöll ett stridsskjutngsmoment.

Spårövningar hade vi förvisso ett gäng av, men de var helt och hållet tillämpade. Nivån av styrning var noll. Vi visste ofta inte ens om att det var en övning föränn vi hittade välbekanta befäl gömda i någon buske. De flesta "övningar" genomförde vi på eget bevåg.

Edited by eskil
Posted

Jag vill inte bryta, men jag finner de ganska intresant att ni tycker att HKV skall byta namnet på HV. Som jag har förstått de så är de regeringen som har bestämt att HV idag skall heta Hemvärnet med det Nationella SkyddsStrykorna. Namnet togs av den enkla anledningen att HV idag består av två delar. Hemvärnet som skall göra 4 dagar, och Natonella SkyddsStyrkorna som skall göra 8 dagar.

Posted
Jag vill inte bryta, men jag finner de ganska intresant att ni tycker att HKV skall byta namnet på HV. Som jag har förstått de så är de regeringen som har bestämt att HV idag skall heta Hemvärnet med det Nationella SkyddsStrykorna. Namnet togs av den enkla anledningen att HV idag består av två delar. Hemvärnet som skall göra 4 dagar, och Natonella SkyddsStyrkorna som skall göra 8 dagar.

Du får gjärna visa det regeringsbeslutet.

Annars rekommenderar jag att du går tillbaka i tråden lite och börjar här.

Just nu om jag inte minns fel så står det i en försvarspolitisk proposition just sådana formuleringar.

Om riksdagen "klubbar" proppen så har riksdagen tagit det beslutet.

Vilket vore väldigt tråkigt.

Posted

Just nu om jag inte minns fel så står det i en försvarspolitisk proposition just sådana formuleringar.

Jag hävdar att det korrekta namnet just nu är Hemvärnet eller för den som vill med tillägget, - nationella skyddsstyrkorna, ingenting annat. Motbevisning, någon?

Posted
]

Jag hävdar att det korrekta namnet just nu är Hemvärnet eller för den som vill med tillägget, - nationella skyddsstyrkorna, ingenting annat. Motbevisning, någon?

Rikshemvärnschefens bildspel - "Hemvärnet med De Nationella Skyddsstyrkorna"!?

Posted
]

Rikshemvärnschefens bildspel - "Hemvärnet med De Nationella Skyddsstyrkorna"!?

Inte ens på FMs hemsida verkar man enig. I samma kolumn använder man både Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna och bara Hemvärnet. Förkortningen HVMDNSS eller HV? Jag föredrar nog den sista...

Posted (edited)

Jag har suttit och lyssnat på generalen när han drog det där bildspelet. Han förtydligade att Hemvärnet ÄR Hemvärnet MED de nationella skyddsstyrkorna. Just för att ingen skall få uppfattningen att det är två skilda organisationer, vilket sorgligt nog många har fått för sig. Kanske därför han använder uttrycket Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna, alltså för att arbeta in sanningen i varumärket....få folk att associera rätt. Lite synd att inte alla inom Hemvärnet använder sig av samma kombination, det som t ex webbredaktörerna på hemvarnet.se uppmanats att använda och som är den benämning/kombination som tinget beslutat bör/får användas.

Det enklaste, starkaste och som säger mest i allmänhetens öron är fortfarande att använda Hemvärnet, vill man kan man förklara att detta även innehåller nationella skyddsstyrkorna.

Tror att jag inte är långt ifrån hur det förhåller sig.

Edited by 23:e komp.
Posted

Altså borde man kalla "- med de nationella skyddsstyrkorna" för en slogan eller ett tillägg och inte ange det som grundproduktnamn? Vilket torde innebära att de som säger sig bara tillhöra de nationella skyddsstyrkorna utan att ange att detta är en del(?) av Hemvärnet väljer bort att associera sig själva med hemvärnet av diverse orsaker?

Exempelvis, "Nää, jag är inte med i hemvärnet, jag är soldat i nationella skyddsstyrkan" vilket jag själv fått höra och satt skrattet i halsen för att slippa pinsamheter för stackaren.

Posted

Precis det här diskuterades ganska flitigt på kurs med AG Rekry.

Det finns bara HEMVÄRNET. Det finns ingen organisation som heter Nationella Skyddsstyrkorna. Det som finns är 'Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna'.

Det är väldigt långt och krångligt. Det har förvirrat en hel del. Därför är det senaste direktivet jag hört att det är bakåt med hela NS tjafset. Hemvärnet kommer vara i fokus igen. Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna kommer användas nästan enbart i rekryteringssyfte mot en specifik målgrupp (unga individer).

Det är väldigt synd att vissa skäms för att vara med i Hemvärnet och måste kalla sig för 'jägar-pluton' och nationella skyddsstyrkor. Man blir inte ett dugg häftigare. Det blir nästan bara pinsamt. Det skapar bara en 'vi och dom' känsla. Varför inte säga som det är? - Jag är med i en (hemvärns)insatspluton/hvundpluton.

När/om det blir nya besked så får vi ta det då. Just nu finns det inga beslut på två olika organisationer.

Posted

Det är inte två olika organisationer. De Nationella Skyddsstyrkorna är en delmängd av Hemvärnet på samma sätt som

insats är en delmängd av Hemvärnet. Enligt bildspelet och ändra källor så kommer Hemvärnet i framtiden att bestå av

ca 22.000 man, av dessa kommer 17.000 man att ingå i De Nationella Skyddsstyrkorna.

Enklast hade väl varit att fortsätta kalla det för Hemvärnet och att HV kommer att ha 22.000 man och att andelen

insats kommer att ökas till 17.000 man!?

Sedan att man kan tolka det som att de 5.000 kommer att betraktas som ett B-lag och de övriga 17.000 som ett A-lag

är en annan fråga.

Posted (edited)

insats har i min värld ersatts med 8 dgrs kontrakten, m a o får FM till slut den fördelning av hvförbandens förmåga HKV strävade efter i slutet av det gamla systemet. Förmodligen kommer dock insatsnamnen att leva kvar ett tag till lokalt runt om i landet. Insats = NS-delen av Hv (HvUnd och diverse specialplutoner?) = 8 dgrs Hv

Sen är det en rimlig gissning att det tar några år innan alla 8 dgrs förband tilldelats materiel i enlighet med TOEM.

I dagsläget finns mig veterligen inga planer på att återigen använda insatsnamnet för att differentiera hvförbanden i ytterligare en förmågestegring.

Edit: Tror någon redan varit inne på det i tråden men ska det bytas namn är namnet slutvärnet lämpligt?

Edited by Munin
Posted

Kan ju tilläggas att enbart den del av HV som ingår i NSS som kommer hamna i

insatsorganisationens styrkeregister.

Självklart under förutsättning att respektive förband lever upp till de krav som ställs.

Posted
Kan ju tilläggas att enbart den del av HV som ingår i NSS som kommer hamna i

insatsorganisationens styrkeregister.

Var hittar du den uppgiften, kanske fler som är intresserade att läsa, därför inget anonymt pm.

Posted

Hemvärnschefen höll tal på Gotland under vintern. Jag var där ock lyssnade. Där tog han upp vad HV skall heta enligt vad regeringen hade fastlsagit.

Någon som har en länk till bildspelet för övrigt?

Posted

Nähää nu har ni alla missat ett o annat. Det skall heta *trumvirvel*

grannvärnet, ni vet alla tillsammans, demokratiskt o så. :)

Ja skoja bara litet, blågul kan i vanlig ordning skälla ut mig med PM. F-låt

:worthy:

(Pappsen lämnade värnet ett år sen så han småler när man diskutera namnet (vilket betyder NADA i en organisation som genomgår flera århundrades största omvälvning... det enda Pappsen saknar är att få delta i omdaningen.)

Lycka till era slashasar