Jump to content

Recommended Posts

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
>>Car Dai shan

Med tanke på den lokala lagstiftningen och den internationella situation som omgärdar landet i fråga tycker jag att det var ett väl avvägt och milt straff.

J.K Nilsson

Jo, man ska ju inte bryta mot lagar.

Men de kan ju få det tufft, får bilder av små hålor, typ som i Kevin Costners Robin Hood.

Men det är ju bara min uppfattning av det hela, någon som vet hur de troligen kommer bli behandlade?

• 2 weeks later...
Posted

Grabbarna överklagar straffet.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=858859

Kände inte till lagen

De var på Kish för att arbeta på ett projekt som franska Renault och den iranska biltillverkaren Khodro driver tillsammans där. Enligt männens advokat kände de två inte till att man i Iran håller väldigt hårt på fotoförbudet.

Posted

I gårdagens Ny teknik stod följande artikel att läsa: Sverige under IT-attack.

Vad som är intressant är att FRA:s generaldirektör rakt ut påstår att de attacker som på senare tiden drabbat svenska företag har varit orkestrerade av andra staters underrättelsetjänster. Artikeln försöker koppla ihop detta med den omtalade attacken mot SAAB och pekar även ut Kina som en tänkbar bov i de här sammanhangen.

/mdn

• 1 month later...
Posted (edited)
Kan passa på att tipsa om P3:s dokmentär om stig berling

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/i...?ProgramID=2262

Länken fungerar inte längre så jag passar på att posta en ny länk till samma sak. (Ber om ursäkt om jag råkat missa nåt liknande inlägg)

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/a...&artikel=776374

EDIT: Ligger och lyssnar nu. Extremt intressant och spännande! Rekommenderas starkt

Edited by Illuminat
  • 1 month later...
Posted (edited)

East German STASI in Scandinavia

Såg detta på nätet, kanske av intresse ?

Intressant läsning skriven av en riktig pajas Bertil Häggman fd resoff och fd kronofogde. Han kanske har rätt i vissa saker men han såg spionspöken överallt, speciellt på 70 och början på 80-talet. Tom säpo och dåvarande must var intresseade av hans "skriverier", men dem såg honom mest som en säkerhetsrisk.

Vad tror ni om sanningshalten i denna artikel?? Kan det stämma?

Gudars! Hade spionskräck när jag var 13-14 år, jag tror banne me det är dags att börja bli rädd igen *skämtar*.

Edited by Krizan
  • 1 year later...
  • 2 months later...
Posted
Tips på källor:

Forsberg, "Spioner och spioner som spionerar på spioner"

Agrelll, "Underättelsevetenskapens grunder"

Intressant läsning kring Tore Forsbergs liv i en artikel i DN idag.

Forsberg dog den 21.e Aug i år och har likt denna man, haft ett otroligt intressant liv. Två män som gjort mycket i det tysta och där Forsberg gav oss förmånen att få viss insikt genom hans böcker.

Utdrag ur atikeln.

Utvisningarna var ett kapitel för sig. Tore Forsberg gjorde en sak av att se till att de avslöjade spionerna i görligaste mån utvisades på Tjeka-dagen den 20 december. Tjekan var föregångare till det som senare skulle bli KGB och som i dag har delats upp i säkerhetstjänsten FSB och underrättelsetjänsten SVR och grundades den 20 december 1917.

För Säkerhetspolisen blev den 20 december en dag att fira. När någon hade utvisats höll man en fest där drycken delvis bestod av den mutsprit som de ryska spionerna hade gett till sina agenter, agenter som fåtts att arbete under Säpos kontroll.

- Dessutom sjöng de Sovjetunionens hymn med svensk text, säger Boris Grigorjev och sjunger ett stycke i telefonen. Jag bad Tore om den svenska texten men han glömde alltid att ge mig den.

GMY

"To absent friends.."

• 1 month later...
Posted
Satt och funderade lite på det här med spionage. :/

Kunde inte hitta någon tråd på forumet, kanske för att det är ett svårt ämne. Det är ju ganska hemliga saker. Men tänkte det vore kul ändå, folk kanske vet mer än vad man tror.

Hur viktiga är spioner/spionage i dagsläget?

Hur mycket tror ni spioner används i militära syften nuförtiden? Till vad?

Spion satelliter kan ju inte göra allt jobb men antar att de gör största delen.

Förläng gärna tråden med egna frågor och tankar runt spioneri :rolleyes:

I dagsläget så tycker man att SIGINT (Signal intelligence) är mycket mer tillförlitlig än HUMINT (Human intelligence) vilket kan stämma, SIGINT mer effektiv när man vill ha fram "guldkornen" ur något, men det innebär ju inte att HUMINT är värdelöst, tvärtom! Jag skulle vilja säga att utan HUMINT så skulle vi inte få veta dom stora sakerna, för att ta ett exempel: i den civila värden så arbetar media mycket med HUMINT och som bekant var det en FRA-anställd som avslöjade att FRA hade kartlagt 103 svenskar.

( källa: http://nyhetskanalen.se/1.556144/2008/07/2..._jk_anmaler_fra )

Oavsett om det är SIGINT eller HUMINT så kommer spionen alltid att vara aktuell, så länge det finns hemligheter så kommer det att finns spioner, det är bara arbetsuppgiften som har ändrats, förr handlande det mer om HUMINT, nu handlar det mer SIGINT, båda har sina för och nackdelar.

Jag kan ju tillägga att både SIGINT och HUMINT handlar om spioneri.

Posted
I dagsläget så tycker man att SIGINT (Signal intelligence) är mycket mer tillförlitlig än HUMINT (Human intelligence) vilket kan stämma, SIGINT mer effektiv när man vill ha fram "guldkornen" ur något, men det innebär ju inte att HUMINT är värdelöst, tvärtom! Jag skulle vilja säga att utan HUMINT så skulle vi inte få veta dom stora sakerna, för att ta ett exempel: i den civila värden så arbetar media mycket med HUMINT och som bekant var det en FRA-anställd som avslöjade att FRA hade kartlagt 103 svenskar.

( källa: http://nyhetskanalen.se/1.556144/2008/07/2..._jk_anmaler_fra )

Oavsett om det är SIGINT eller HUMINT så kommer spionen alltid att vara aktuell, så länge det finns hemligheter så kommer det att finns spioner, det är bara arbetsuppgiften som har ändrats, förr handlande det mer om HUMINT, nu handlar det mer SIGINT, båda har sina för och nackdelar.

Jag kan ju tillägga att både SIGINT och HUMINT handlar om spioneri.

Först: Hej och välkommen till forumet 115 Löken. Hoppas att du kommer att trivas.

Dåså. HUMINT och SIGINT är inte spioneri, det är olika underrättelseinhämtningsdiscipliner. En lista på dessa kan du hitta Här, på Wikipedia.

Vad som är spioneri eller inte får väl stå kvar som en öppen fråga.

Posted

Kommer och tänka på sifferstationerna som man kan fånga upp med en världsmottagare. Lite "old school" sådär men de sänder fortfarande. Så helt dött är det inte.

Posted
Kommer och tänka på sifferstationerna som man kan fånga upp med en världsmottagare. Lite "old school" sådär men de sänder fortfarande. Så helt dött är det inte.

Att de sänder betyder inte att de används, det kan lika gärna betyda att någon vill få dig att tro att de fortfarande används. =)

Det är ett väldigt billigt sätt att få motståndaren att slösa bort resurser.

• 3 months later...
Posted

Att de sänder betyder inte att de används, det kan lika gärna betyda att någon vill få dig att tro att de fortfarande används. =)

Jo man har ju kläckt tanken att det är någon lurifax som sitter och okynnessänder. Man kanske skulle skramla ihop sina sparpengar köpa sändarutrustning och dra igång Kraftwerks slagdänga "Nummern". The Conet project är en samling av inspelade nummerstationer bl.a Swedish rhapsody eller midsommarvaka som den heter på svenska. Rätt trevligt att lyssna på faktiskt. Vare sig dessa sändningar är på skoj och ploj eller nyttjas skarpt är det onekligen spännande med hemlighetsmakeri och spioneri.

Det måste fortfarande vara rätt idiotsäkert med engångsnycklar för spioner? Dessutom är en mottagare rörlig till skillnad mot trådbundet samband. Dessutom är det ingen som kan spåra eller för den delen uppmärksamma om någon skulle få skumma SMS istället, exempelvis.

• 3 weeks later...
Posted

Jo man har ju kläckt tanken att det är någon lurifax som sitter och okynnessänder. Man kanske skulle skramla ihop sina sparpengar köpa sändarutrustning och dra igång Kraftwerks slagdänga "Nummern". The Conet project är en samling av inspelade nummerstationer bl.a Swedish rhapsody eller midsommarvaka som den heter på svenska. Rätt trevligt att lyssna på faktiskt. Vare sig dessa sändningar är på skoj och ploj eller nyttjas skarpt är det onekligen spännande med hemlighetsmakeri och spioneri.

Det måste fortfarande vara rätt idiotsäkert med engångsnycklar för spioner? Dessutom är en mottagare rörlig till skillnad mot trådbundet samband. Dessutom är det ingen som kan spåra eller för den delen uppmärksamma om någon skulle få skumma SMS istället, exempelvis.

engångsblankettnycklar är fortfarande det säkraste systemet.

Problemen med dom idag är 2.

Nyckeldisttribution

Informationmängderna som sänds i hemliga nät idag skulle kräva orimligt stora nycklar (tänk er en hemlig filmsnutt som streamas och ettor och nollor skall kryptera enskilt-lång nyckel blir det)

Men för spionen/underrättelseofficeren som skickar rimligt länga texter så är det stabilt.

• 1 month later...
Posted
Satt och funderade lite på det här med spionage. :D

Kunde inte hitta någon tråd på forumet, kanske för att det är ett svårt ämne. Det är ju ganska hemliga saker. Men tänkte det vore kul ändå, folk kanske vet mer än vad man tror.

Hur viktiga är spioner/spionage i dagsläget?

Hur mycket tror ni spioner används i militära syften nuförtiden? Till vad?

Spion satelliter kan ju inte göra allt jobb men antar att de gör största delen.

Förläng gärna tråden med egna frågor och tankar runt spioneri ;-)

Såg troligen ett ganska vanligt och enkelt spioneri i tidningen i dag. Bygger upp förtroende via /internet/facebook och sedan mjölkar man på information. Utrycket "En svensk tiger" är fortfarande aktuellt. Det belyser bra varför deta forum har

vissa regler. Vi vet inte vem som läser det vi skriver. Bra jobbat Ni som håller efter oss då det tyvärr är verkligheten.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utlandsst...cebook-1.846980

Posted

Jag tror att spionage var mycket mera vanligt vid kalla kriget.Tex har jag hört att ryssarna hade spioner i usa som snappade upp info om atombomben och att de var därför som Ryssland kunde bygga ett kärnvapen.Men det är ju inga pålitliga källor.Men jag tror att spionage är ganska ovanligt i dagen läge!

Posted

Inte enligt MUST, spionage och då särskilt ekonomiskt motiverat spionage lever i högsta välmåga, inte minst för att virus och trojaner idag kan ersätta en man på plats, kolla bara tex vad som hände på SAAB i somras och på Facebook nyss.

/b

[edit] som ett brev på posten kom två fall upp idag,

Kina som spionerat på USA's bygge av F-35 Lightning II med hjälp av just hackare.(ny Teknik)

Minst två fall av flyktingspionage avslöjades förra året. Ett ärende rörde ett ambassadråd som i själva verket var underrättelseofficer. Mannen utvisades (dn)

• 3 months later...
Posted

Hörde att must (inte drycken) sa att flertalet länder (3 st om jag inte minns fel) försökte värva personal från fvm.

Dessa skulle i sin tur spionera på svenskt materiell.

Om jag inte minns fel skulle dom vara ute efter teknik på våra luft eller sjö måls robotar.

frågan är nu då:

vilka är dessa 3 länder?

och hur kan must veta detta i så fall?

:blink:

/ Tony

Posted

hmm undrar vad ryssen planerar ???????? börjar heta till nu :blink: börjar bli lite nervöst nu!

Och vad är det du är nervös över Hagge? Att kränkningarna av Georgiskt luftrum skall eskalera till en fullskalig invasion av Sverige? Men jag tror inte du behöver springa iväg och tjacka gasmask ännu i varje fall! Men om jag har fel så ska jag bjuda dig på en helkväll på krogen. :P

@GrodanBoll

OT nu, men skulle du verkligen bjuda någon på helkväll på krogen ifall det var fullskaligt krig mot ryssen? o.O

OnT:

Var väll bara ett par månader sedan man tog en Kines för spionage mot Kinesiska flyktingar i Sverige? Någon som har info om varför man vill spionera på sina egna medborgare som bor i annat land?

Att internet spionage blir vanligare inom spionaget har varenda datornörd vetat i över 5 år. Synd bara att det är svårt att få alla bakåtsträvare att förstå det.

Posted
frågan är nu då:

vilka är dessa 3 länder?

och hur kan must veta detta i så fall?

:blink:

/ Tony

Om Must delgav vilka länder det var bör svaret finnas där du först hörde det, dvs i någon intervju eller dokument. Troligt är väl dock att man inte angav specifika land.

Hur Must kan veta det är väl bara att gissa sig fram till, man har säkert sina sätt och dessa bör väl inte delges externt.

Var väll bara ett par månader sedan man tog en Kines för spionage mot Kinesiska flyktingar i Sverige? Någon som har info om varför man vill spionera på sina egna medborgare som bor i annat land?

Man kanske vill veta hur, och kanske även var och när, personer som talar illa om Kina skall agera. Rätt självklart att försöka ha kolla på sådant, även om det inte är förenligt med grundläggande demokratiska principer.

GMY

Posted

Kan det verkligen vara av så stort värde att höra vad ex-kineser säger om kina att man riskerar en resurs som kan användas till att lyssna på dom inhemska kritikerna eller försöka hitta ritningarna på den senaste saab missilen eller vad som som helst? Jag förstår inte vart värdet ligger, det är ju inte direkt kinesiska terrorister som planerar terrordåd på peking vi har i sthlm's förorten?

Posted
Kan det verkligen vara av så stort värde att höra vad ex-kineser säger om kina att man riskerar en resurs som kan användas till att lyssna på dom inhemska kritikerna eller försöka hitta ritningarna på den senaste saab missilen eller vad som som helst? Jag förstår inte vart värdet ligger, det är ju inte direkt kinesiska terrorister som planerar terrordåd på peking vi har i sthlm's förorten?

Vad är det som säger att denna "resurs" som utvisades också skulle kunna "hitta ritningar" eller för den delen jobba "inhemskt"?

GMY

Posted (edited)

Vad är det som säger att denna "resurs" som utvisades också skulle kunna "hitta ritningar" eller för den delen jobba "inhemskt"?

GMY

Inget egentligen. Men en resurs är ju alltid en resurs. Hur värt i förhållande till alla andra Kinas potentiella fiender och "vettigt" spionage kan några flyktingar i Solna vara?

Varför jag frågar är inte för att jag vet mer än er, varför jag frågar är av min egna okunskap som jag vill göra något åt.

Edited by Mouse
Posted
Inget egentligen. Men en resurs är ju alltid en resurs. Hur värt i förhållande till alla andra Kinas potentiella fiender och "vettigt" spionage kan några flyktingar i Solna vara?

Varför jag frågar är inte för att jag vet mer än er, varför jag frågar är av min egna okunskap som jag vill göra något åt.

Det vore ju ganska bra att som regim-trogen kines rekrytera någon som har flytt från landet att t.ex. hämta hem information från Saab åt en.

Det är ju fortfarande ganska svårt för en ackrediterad person vid en ambassad att skaffa sig ett day-time-job i landet man är ackrediterad.

Posted

Det vore ju ganska bra att som regim-trogen kines rekrytera någon som har flytt från landet att t.ex. hämta hem information från Saab åt en.

Det är ju fortfarande ganska svårt för en ackrediterad person vid en ambassad att skaffa sig ett day-time-job i landet man är ackrediterad.

Så i ordets bemärkelse spionerade han inte, han försökte värva regim trogna kines-svenskar?

Posted

Så i ordets bemärkelse spionerade han inte, han försökte värva regim trogna kines-svenskar?

Det ovan var bara ett sätt som han skulle kunna arbeta på, finns inget som säger att det var så han arbetade.