Jump to content

Spionage


Guest Eire

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Diplomatisk träta med Ryssland

 

Det som VERKLIGEN förvånar mig är följnade kommentar.

"

Olof Skoog, utrikesråd för politiska frågor på UD, till DN.se.

 

Han är bekymrad över utvecklingen.

- Det är anmärkningsvärt att ryssarna reagerar på det här sättet. Vi har förklarat att vi inte vill kommentera gripandet, eftersom det pågår en polisutredning. Men jag tycker att den ryska reaktionen är märklig, säger Olof Skoog.

 

Vad räknar man med idag?

Att landet vars medborgare man gripit på, i deras ögon, tvivelaktiga grunder bara skall sitta i båten och hålla käften? :clap:

Link to comment
Share on other sites

Det som skrämmer lilla mig aningens är den vilja till att spara all internet/teletrafik som politiker har visat. Även om det blir ganska mycket tramsinfo, mina telesamtal/smser osv är inte särskilt intressanta så känns det inte kul att man kanske efter ett år hamnar i en situation där ens vänsterprassel-sms dras upp som bevis. :)

 

Ähh, se det som ett sätt att kolla om du är intressant för världen, surfa på några distinkta sorters porr edyl och se om det någon gång dyker upp referenser till det.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Georgien: Ryssland kränker luftrummet

22.02.06 08:25

 

 

Georgien beskyller Ryssland för att ha kränkt landets luftrum.

En rysk militärhelikopter har enligt Georgiens utrikesminister flugit över en garnison nära gränsen mot Abchasien. Ett ryskt stridsplan har enligt ministern också kränkt georgiskt luftrum i det västra Kazbegområdet.

 

Utrikesministern betecknar kränkningarna som avsiktliga provokationer. Ryssland tillbakavisar beskyllningarna.

 

hmm undrar vad ryssen planerar ???????? börjar heta till nu :) börjar bli lite nervöst nu!

Link to comment
Share on other sites

Det påminner om kränkningarna Finland blev utsatta för.

 

Från Ekot

Ryssland anklagas för att flyga in i Finland

Regeringen i Finland anklagar Ryssland för att avsiktligt kränka finländskt luftrum.

 

Tidningen Hufvudstadsbladet skriver att den finländska regeringen är övertygad om att det är fråga om medvetna provokationer.

 

Flygplan ur det ryska flygvapnet har under de senaste månaderna upprepade gånger flugit in över Finland. Det är möjligt att ryssarna vill testa hur Finland och i förlängningen EU och Nato, reagerar, skriver tidningen.

 

Finlands statsminister Matti Vanhanen säger att kränkningar av luftrummet sker med jämna mellanrum men att det nu har varit flera, ett tio-tal under en kort tid.

 

– Ibland har det varit fråga om misstag men nu har kränkningarna varit mer systematiska, säger Vanhanen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad som skulle hända om någon chef för ett LV förband tyker att nej nu får det räcka och så skjuter dom ner ett plan.

 

Dom har väll igentligen inte gjort fel då? Efter som planet kränker luftrumet eller?

Link to comment
Share on other sites

Med sina intäkter från olja och gas så verkar det som att vår stora granne i öster försöker rusta upp sin krigsmakt. De vill nog hemskt gärna försöka återta sin position som supermakt.. Den ryska björnen kanske håller på att vakna...? :/

Link to comment
Share on other sites

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=4180&arkiv=False

 

 

aa visst nu har dom börjat reka i sverige oxå :baskerKav:

 

 

Han skulle upp och orientera sig! Helt klart!

Leta efter bär och svamp med kikare kanske....

Kanske blev han jagad av en bjärn?

 

Är inte de där masterna betydligt högre än 100 meter förresten?

Link to comment
Share on other sites

Georgien: Ryssland kränker luftrummet

22.02.06 08:25

 

 

Georgien beskyller Ryssland för att ha kränkt landets luftrum.

En rysk militärhelikopter har enligt Georgiens utrikesminister flugit över en garnison nära gränsen mot Abchasien. Ett ryskt stridsplan har enligt ministern också kränkt georgiskt luftrum i det västra Kazbegområdet.

 

Utrikesministern betecknar kränkningarna som avsiktliga provokationer. Ryssland tillbakavisar beskyllningarna.

 

hmm undrar vad ryssen planerar ???????? börjar heta till nu :uuh: börjar bli lite nervöst nu!

 

 

Georgien stödjer mer eller mindre aktivt Sjamil Bassayev och hans terroristvänner i Tjetjenien (Eller "frihetskämparna" som väl många här på forumet hellre skulle säga eftersom motståndarna är Ryssen) så en hel del rysk flygaktivitet förekommer längs med gränsen mellan Georgien och Tjetjenien, och vissa gränskränknigar -medvetna eller omedvetna- är säkerligen inga ovanligheter. Jag antar att amerikanerna hårdbevakar den Irakiska gränsen mot Syrien av liknande anledning.

 

I Abchasien har dessutom Ryssland fortfarande två större militärbaser, så det kanske helt enkelt var fråga om en vanlig felnavigering från en fågel som skulle flyga in eller ut från Abchasiskt territorium (Vilket regeringen i Tbilisi anser tillhör Georgien).

 

Och vad är det du är nervös över Hagge? Att kränkningarna av Georgiskt luftrum skall eskalera till en fullskalig invasion av Sverige? Men jag tror inte du behöver springa iväg och tjacka gasmask ännu i varje fall! Men om jag har fel så ska jag bjuda dig på en helkväll på krogen. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Undrar vad som skulle hända om någon chef för ett LV förband tyker att nej nu får det räcka och så skjuter dom ner ett plan.

 

Dom har väll igentligen inte gjort fel då? Efter som planet kränker luftrumet eller?

 

Antar att det finns någon/ några regler kring detta. Typ att visuell identifiering måste förekomma i fredstid elle rnåt coolt amerikanskt typ " Do not fire until fired upon" :)

Link to comment
Share on other sites

Från SVT Text idag.

INRIKES Publicerad 15 mars

 

Ryssland hotar med sämre förbindelser

 

 

Ryssland krävde i dag formellt att den

ryske forskare som häktats misstänkt

för spioneri i Sverige omedelbart ska

friges, uppger nyhetsbyrån Interfax.

 

Enligt Interfax kallades den svenske

ambassadören Johan Molander till det

ryska utrikesdepartementet för att ta

emot kravet. Ryssland klargjorde att

händelsen kan påverka de svensk-ryska

förbindelserna.

 

Den ryske forskaren greps för en månad

sedan. Han var verksam som forskare

vid lantbruksuniversitetet i Uppsala.

Svenska myndigheter har varit förtegna

om omständigheterna kring gripandet.

Link to comment
Share on other sites

Från SVT Text idag.
INRIKES Publicerad 15 mars

 

Ryssland hotar med sämre förbindelser

 

 

Ryssland krävde i dag formellt att den

ryske forskare som häktats misstänkt

för spioneri i Sverige omedelbart ska

friges, uppger nyhetsbyrån Interfax.

 

Enligt Interfax kallades den svenske

ambassadören Johan Molander till det

ryska utrikesdepartementet för att ta

emot kravet. Ryssland klargjorde att

händelsen kan påverka de svensk-ryska

förbindelserna.

 

Den ryske forskaren greps för en månad

sedan. Han var verksam som forskare

vid lantbruksuniversitetet i Uppsala.

Svenska myndigheter har varit förtegna

om omständigheterna kring gripandet.

 

Hur tror du själv att svenska myndigheter skulle reagera om en svensk forskare blivit arresterad i Ryssland, misstänkt för spioneri? Hur tror du allmänheten skulle reagera, och hur tror du att media skulle utnyttja sittuationen? Själv har jag nästan svårt att föreställa mig löpen och sensations rubrikerna i tex Expressen och Aftonbladet...

Link to comment
Share on other sites

@GrodanBoll

 

Jag håller med dig om att de reaktionerna skulle uppstå. Men jag tycker det är oroväckande att spionaget verkar ha ökat i världen.

 

 

Ja, det kan jag hålla med dig om. Men som tur (?) är så är spionageverksamheten som bedrivs i Sverige etc av utländsk makt i dagsläget oftast av ekonomisk karaktär enl Säpo. Det vill säga rent industrispionage som syftar till all skaffa det egna landet ekonomiska fördelar genom att snoka upp forskningsresultat och affärshemligheter från det svenska näringslivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte klistra in en länk till föregående inlägg av alex.l

Ryske gästforskaren häktad för nya brott

 

@GrodanBoll

Jag håller med dig om att spioneriet idag är (spekulerande av mig) mer inriktat på teknologi och rent företagsspioneri.

 

Jag är inte säker på detta, men var det inte en ryss/ryssar som spionerade på Ericsson för ett par år sedan?

Han/dom blev sedemera upptäkt. Kan någon förklara hur det låg till?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Spekulationer, spekulationer. Ok jag kan inte till 100% garantera sanningshalten i detta inlägg då min källa inte är riktigt hajj på sådant här, dock är den ursprungliga källan som jag också känner till mer tillförlitligt. I alla fall jag fick i dag höra talas om en eventuell ny spionskandal i Sverige. Vill bara förmedla informationen för att se om det är någon mer som hört något, då detta skulle vara öppen information. Tydligen skall den svenska general som nyligen blev dömd för misshandel av sin fru, innehaft militär information på sin hemdator (det är här min information blir luddig pga av min källa), informationen skulle ha varit information om greklands försvar typ sådann bara greklands försvar har tillgång till. Så en svensk har spionerat mot Grekland? Nej här får min källa det till att generalen skulle ha spionerat mot Sverige. (För Greklands räkning antar jag)

Tydligen skulle detta just nu vara livligt diskuterat i regeringskansliet.

 

Vad tror/vet ni om detta?

Link to comment
Share on other sites

Kanske vore på sin plats för den gamla anti-spionkampanjen med affischer och annat material som innehåller budskapet: "Spionen lägger pussel, behåll Din bit!" med tanke på att underrättelseverksamheten mot försvarsmakten verkar hålla i sig och att industrispionaget verkar öka.

Min favorit bland gamla antispionaffischer "Tänk på att avlyssning även kan ske i matsalar och vestibuler :sniper:

 

Ett guldkorn:

 

"The M1 does MY talking. Are you CAREFUL what YOU say or write?"

 

Se affischbilden som min profilbild.

Link to comment
Share on other sites

Detta skulle inte vara HEMLIG information utan helt öppen information som går att hitta om man så bara letar. Så att sitta och hålla på information verkar onödigt. Dock så är det konstigt att det inte kommit ut i media än.

Link to comment
Share on other sites

B)-->

(SERG. B @ Apr 19 2006, 00:24 ) <{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle inte vara HEMLIG information utan helt öppen information som går att hitta om man så bara letar. Så att sitta och hålla på information verkar onödigt. Dock så är det konstigt att det inte kommit ut i media än.

 

 

Hade information nu varit öppen, så skulle väl media ha skrivit om det vid detta laget redan.

 

Sen får jag det inte riktigt att gå ihop med varför Grekland skulle spionera just på Sverige, I allafall rent militärt, eller andra vägen om för den delen heller. Dessutom blir det ju mer eller mindre baserat på hörsägen då du hört det av en relativt oinsatt källa som påstått sig ha hört det från en mer insatt källa. Vore det inte bra och höra efter med den mera insatta källan, om du nu känner till den, om den nu bara delgivit öppen information så lär det ju inte vara några problem för källan att upplysa dig närmre i frågan.

 

Jag kan ju ha missat något inom det Svenska försvaret som Grekland vill åt iofs, eftersom jag är bara en sketen civilist dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...