SnowFlax Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Misstanke om brott - skarpladdade vapen inte inlåsta när värnpliktig blev vådaskjuten (NSD) Quote
Flamdämpare Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 När jag gick på Slottet 2002 så hade vi kula i loppet. Vet inte om rutinerna skiljer på AK4 och AK5. Quote
Fk Satan Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 När jag gick på Slottet 2002 så hade vi kula i loppet. Vet inte om rutinerna skiljer på AK4 och AK5. Rutiner skiljer mellan AK5 & AK4 På AK4:an har du en kula i loppet men har då säkringsbläck. Med AK5 har du inte ngn kula i loppet, utan drar då i manhöverhandtaget. när det krisar. Detta motsvarar att peta undan säkringsbläcket på AK4:an Quote
Rickard N Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Har man ändrat för Högvakten? Kula i loppet var väl just det man inte hade med AK5. "Med ett magasin om 10 skott, för in," var kommandot på min tid. Fanns det magasin på din mynningsladdare? :P Quote
knaZen Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Jag som låg på samma pluton fast år 2003 är självklart mycket chockad över detta. Jag inte vill avslöja rutinerna där av uppenbara själ. Men jag säger en sak: Något gick jävligt snett i rutinerna. Fast det visste ni nog redan. Quote
The Swede Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Nu vet jag inte riktigt vilka missioner du gjort men på de jag gjort (L108, BA01 och BA03) var normalförfarandet "magasin i" Det hände dock ett antal gånger, speciellt på BA01 att man gjorde mantelrörelse men vid återkomst till campen/OP motsv. gjorde man patron ur och därefter magasin i. The Swede Quote
Vinter Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Finns det ens någon mening med att fingra på vapnet när man sitter vakt eller står dom inte i något ställ när man inte använder dom, vilket betyder 99% av tiden? I Boden var det svängdörrar på områdena för det mesta. Quote
Fu Bagarn Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Vid varje tillfälle som ett vådaskott avlossas surrar mitt mantra i huvudet, Betrakta alltid ett vapen som laddat, Rikta aldrig ett vapen mot något du ej har för avsikt att skada. Lägg inte fingret på avtryckaren förrän du har målet i siktet. Lever man efter dessa i mitt tycke enkla och lättfattliga regler borde det vara säkert att hantera vapen . Men sen har vi ju Murphy och hjärnsläpp Med detta vill jag inte döma någon, bara stämma till eftertanke, för om vi inte lär oss något av detta var det ju onödigt att det hände. Quote
bold sparrow Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Nu vet jag inte riktigt vilka missioner du gjort men på de jag gjort (L108, BA01 och BA03) var normalförfarandet "magasin i" Det hände dock ett antal gånger, speciellt på BA01 att man gjorde mantelrörelse men vid återkomst till campen/OP motsv. gjorde man patron ur och därefter magasin i. The Swede Normalförfarande är mycket riktigt magasin i. Jag svarade på ett tidigare inlägg och din fråga/påstående blir lite tagen ur sin mening. Självklart görs patron ur vid ankomst till camp motsv. de ggr patron i lopp varit nödvändigt. Affie,ks. Quote
Dajo Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Vad är ett skarpt larm? Alla larm kanske? Menar du att man rutinmässigt bryter mot dom regler som finns vid vakttjänst? Vem beordrar något sådant? Mata upp en kula i loppet får man endast göras då situationen eskalerat till någonting där eldgivning kan komma ifråga. Det är ingenting som får ske rutinmässigt om tex ett larm går inne på området man bevakar eller för att man är lite mörkrädd. Kommer man fram till platsen för larmet och ser en person som upplevs som ett hot (aggresivt beteende eller ett synligt vapen etc) så har man nått till stadiet där man matar upp en kula eller pillar bort säkringsblecket på AK4 eller "säkringsluckan" på K-pist M45 eller mantelrörelse på pistol 88. Det får absolut inte ha gjorts innan. Vid alla situationer som kräver detta ska dessutom polis underrättas för anmälan om det hot som vakten blivit utsatt för. Jag blir lite rädd när jag läser sånt... Quote
The Swede Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Nu vet jag inte riktigt vilka missioner du gjort men på de jag gjort (L108, BA01 och BA03) var normalförfarandet "magasin i" Det hände dock ett antal gånger, speciellt på BA01 att man gjorde mantelrörelse men vid återkomst till campen/OP motsv. gjorde man patron ur och därefter magasin i. The Swede Normalförfarande är mycket riktigt magasin i. Jag svarade på ett tidigare inlägg och din fråga/påstående blir lite tagen ur sin mening. Självklart görs patron ur vid ankomst till camp motsv. de ggr patron i lopp varit nödvändigt. Affie,ks. På vilket sätt är mitt svar taget ur sin mening? Du svarade inte på någon tidigare fråga utan kom med ett påstående som jag bemötte. Du skrev själv att det hör till vardagen i utlandsstyrkan att ha patron i loppet vilket inte stämmer. Blanda inte bort korten utan stå för det du säger, även när dina påståenden blir ifrågasatta. ;) The Swede Quote
bold sparrow Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Nu vet jag inte riktigt vilka missioner du gjort men på de jag gjort (L108, BA01 och BA03) var normalförfarandet "magasin i" Det hände dock ett antal gånger, speciellt på BA01 att man gjorde mantelrörelse men vid återkomst till campen/OP motsv. gjorde man patron ur och därefter magasin i. The Swede Normalförfarande är mycket riktigt magasin i. Jag svarade på ett tidigare inlägg och din fråga/påstående blir lite tagen ur sin mening. Självklart görs patron ur vid ankomst till camp motsv. de ggr patron i lopp varit nödvändigt. Affie,ks. På vilket sätt är mitt svar taget ur sin mening? Du svarade inte på någon tidigare fråga utan kom med ett påstående som jag bemötte. Du skrev själv att det hör till vardagen i utlandsstyrkan att ha patron i loppet vilket inte stämmer. Blanda inte bort korten utan stå för det du säger, även när dina påståenden blir ifrågasatta. ;) The Swede Jag kanske blåste upp proportionerna i mina formuleringar, men den som inte har gjort mantelrörelse när han skall säkra mig vid tex. en VCP nattetid i ett skummraskt område. Skulle inte jag vilja ha som säkrare. Pucktvåa är just vad de flesta skulle vara i en vcp med en statisk escaleringstrappa slaviskt på hornhinnan. Det är min åsikt och jag vet att förfarandet och bestämmelserna skiljer sig mycket mellan missioner och Plutonchef´s. Ett högt säkerhetstänkande är alltid i första hand, men ett högt säkerhetstänkande kan även innebära att man har just en kula i loppet. Detta skall naturligtvis inte kopplas till den tragiska händelsen som skedde i A-jaur. Och ja jag gled ifrån ämnet ang. rubriken. Hoppas just nu bara att soldaten överlever och att hans familj kan pusta ut. /Bold S Quote
Fu Pedersen Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 När jag gick på Slottet 2002 så hade vi kula i loppet. Vet inte om rutinerna skiljer på AK4 och AK5. Rutiner skiljer mellan AK5 & AK4 På AK4:an har du en kula i loppet men har då säkringsbläck. Med AK5 har du inte ngn kula i loppet, utan drar då i manhöverhandtaget. när det krisar. Detta motsvarar att peta undan säkringsbläcket på AK4:an Efter att under min senaste skyddsvaktsutb blivit utb på detta skyddsbläck så är jag oerhört skeptisk till dess syfte. Att på ak5 göra mantelrörelse är en del i våldstrappan, dvs "klick klack nu är vapenhelvetet laddat det är bäst att du stannar nu". Ett litet "pling" på ak4 när bläcket snäpps bort kommer inte en människa reflektera över. Det får till följd att man drar bläcket och osäkrar vapnet i samma svep om vi nu pratar hot som rör sig frammåt. Det är ju endast på mer tveksamma hotbilder man har tid att snäppa bläcket, fundera på vad man ska äta till middag ikväll och sedan osäkra. Vad tycker ni om bläcket? Quote
drmagoo Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 (edited) Lite OT! men angående fråga om bläcket på AK4:an Hade ak4:an när jag gick mina högvakter (ca 20+ st) och jag kan säga att den enda gång jag var tvungen att skicka bläcket i backen så fick det avsedd effekt. (behövde varken höja vapnet eller osäkra. Var en kille som inte gillade att jag sa åt honom att inte pissa på slottet, så då skulle han och hans polare "tala" mig tillrätta ;) ) Det lilla "plinget" hördes väldigt tydligt och vederbörande insåg att dom inte hade rätt, utan drog sig tillbaka utan incident. EDIT: Tillägg Edited November 1, 2005 by drmagoo Quote
Fk Satan Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 (edited) När jag gick på Slottet 2002 så hade vi kula i loppet. Vet inte om rutinerna skiljer på AK4 och AK5. Rutiner skiljer mellan AK5 & AK4 På AK4:an har du en kula i loppet men har då säkringsbläck. Med AK5 har du inte ngn kula i loppet, utan drar då i manhöverhandtaget. när det krisar. Detta motsvarar att peta undan säkringsbläcket på AK4:an Efter att under min senaste skyddsvaktsutb blivit utb på detta skyddsbläck så är jag oerhört skeptisk till dess syfte. Att på ak5 göra mantelrörelse är en del i våldstrappan, dvs "klick klack nu är vapenhelvetet laddat det är bäst att du stannar nu". Ett litet "pling" på ak4 när bläcket snäpps bort kommer inte en människa reflektera över. Det får till följd att man drar bläcket och osäkrar vapnet i samma svep om vi nu pratar hot som rör sig frammåt. Det är ju endast på mer tveksamma hotbilder man har tid att snäppa bläcket, fundera på vad man ska äta till middag ikväll och sedan osäkra. Vad tycker ni om bläcket? Min åsikt om bläcket är att det är till för min egen skull, Att jag har en extra säkring av vapnet, inte att det är till för att skrämma andra osv. Dock så kan det få den effekten. Mendet beror mycket på vilka underlag man befinnersig på samt ljudmiljön i övrigt. Se säkringsbläcket som en säkring inte ngt som skall skrämma ngn annan. Själv har jag gått en hel del som skyddsvakt och det har bara inträffat en enda situation där jag har varit tvingad att lyfta och osäkra vapnet för att vara beredd att skjuta verkanseld/varningsskott. Hade jag haft hund hade jag släppt hunden ifråga. Det mest tragiska av allt var att det var mot en svensk officer som jag tvingades höja vapnet mot. Efter att han hade givit min postkamrat ett slag över ansiktet. Personligen hoppas jag att jag aldrig mer kommer i en liknande situation eller att jag har andra instrumment med mig för att avvärja liknande lägen. (exempelvis hund). Var, när, hur, förbannd osv får jag inte ange pga att jag som skyddsvakt har tystnadsplikt. Men att ange händelsen ur ett liknande perspekiv anser jag inte är ett brott mot den tystnadsplikten. Är blågul av annan åsikt så är ni välkommna att redigera mitt inlägg. Hoppas att vi efter denna OT kan återgå till huvudämnet och prata kring olyckan. Dock så kan Norrbottens regemente inte uttala sig om olyckan eftersom förundersökning pågår för tillfället. Edited November 1, 2005 by Fk Satan Quote
scattergun Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Visste inte att du skulle gå så långt som till att hota med verkanseld för att få bära icke reglementerad utrustning Satan!?!? ;) Men man kan väl anta att killen förtjänade det!! Annars får det vara hur OT som helst, men det är kul att se dig Satan!! Quote
sgt2421 Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 (edited) Jag kanske blåste upp proportionerna i mina formuleringar, men den som inte har gjort mantelrörelse när han skall säkra mig vid tex. en VCP nattetid i ett skummraskt område. Skulle inte jag vilja ha som säkrare. Pucktvåa är just vad de flesta skulle vara i en vcp med en statisk escaleringstrappa slaviskt på hornhinnan. Det är min åsikt och jag vet att förfarandet och bestämmelserna skiljer sig mycket mellan missioner och Plutonchef´s. Ett högt säkerhetstänkande är alltid i första hand, men ett högt säkerhetstänkande kan även innebära att man har just en kula i loppet. Detta skall naturligtvis inte kopplas till den tragiska händelsen som skedde i A-jaur. Och ja jag gled ifrån ämnet ang. rubriken. Hoppas just nu bara att soldaten överlever och att hans familj kan pusta ut. /Bold S Instämmer med föregående talare! Det var snudd på rutin att ha en bula i loppet när man var guard på vcp (även stationära). Ser inget märkligt i det. Edited November 1, 2005 by sgt2421 Quote
Boa Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Kula i loppet eller inte på vakttjänst? Både i lumpen och i US (BA02) tjänstgjorde jag som vakt. Hade ALDRIG kula i loppet om det inte var mycket befogat. Det tar 2 sek att göra mantelrörelse när man väl har bestämt sig för att det är dags. Jag har aldrig hört att en bula i loppet skall ha räddat livet på någon, däremot tvärt om... Mina 5... Quote
Born Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Som guard vid MCP/VCP SKALL man ha en kula i loppet, något annat skulle vara helt förkastligt. Dock är det mycket stor skillnad på att skarpt vakta en searcher och att vakta ett nästintill nerlagt regementsområde. Quote
Sg Mini Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Vid varje tillfälle som ett vådaskott avlossas surrar mitt mantra i huvudet,Betrakta alltid ett vapen som laddat, Rikta aldrig ett vapen mot något du ej har för avsikt att skada. Lägg inte fingret på avtryckaren förrän du har målet i siktet. Lever man efter dessa i mitt tycke enkla och lättfattliga regler borde det vara säkert att hantera vapen . Men sen har vi ju Murphy och hjärnsläpp Med detta vill jag inte döma någon, bara stämma till eftertanke, för om vi inte lär oss något av detta var det ju onödigt att det hände. Jag håller med... Följer man bara de enkla reglerna så förstår jag inte hur man lyckas blåsa av ett vådaskott.. Quote
Fk Satan Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Vid varje tillfälle som ett vådaskott avlossas surrar mitt mantra i huvudet, Betrakta alltid ett vapen som laddat, Rikta aldrig ett vapen mot något du ej har för avsikt att skada. Lägg inte fingret på avtryckaren förrän du har målet i siktet. Lever man efter dessa i mitt tycke enkla och lättfattliga regler borde det vara säkert att hantera vapen . Men sen har vi ju Murphy och hjärnsläpp Med detta vill jag inte döma någon, bara stämma till eftertanke, för om vi inte lär oss något av detta var det ju onödigt att det hände. Jag håller med... Följer man bara de enkla reglerna så förstår jag inte hur man lyckas blåsa av ett vådaskott.. Fel inträffar alltid, jag har varit mkt nära döden ngr gånger pga vådaskott som inträffat. Och dessa olyckor har ofta varit en serie av misstag. ett fall var ett vapen som självutlöste efter en skarpskjutning och det hade skjutits mindre än 60skott med vapnet ifråga. Kulan studsade på en sten och gick in i ett träd ca 80cm från mitt huvud. En annan gång gick ett skott av eftersom en kille snubblade halkade med ett P-skott 9mm övningsvapen. Han sköt parallellt med gruppen som var under framryckning och ca 1meter ifrån mitt huvud den gången (finns ngr till på detta forum som var med om denna incident). tredje gången var en individ som fastnat med vapnet i kläderna och när han ska rycka fram vapnet går ett vådaskott av och går mellan mig och värnet jag står lutad mot (ca 10cm från mellangärdet). Alla vådaskott utom det med p-skottet har inträffat av sådna individer som övar väldigt mkt och som har en säker vapenhantering men som ändå lyckas fippla till det på ngt sätt. Det är individer som jag är beredd att lägga mitt liv i deras händer. Men när oturen är framme då vet man aldrig vad som kan inträffa. Och så länge som vi har vapen och fordon i försvarsmakten så kommer folk att göra sig illa på dessa, men vi kan hela tiden systematiskt jobba för att minska riskerna för att detta skall inträffa. I dagsläget är det större sannolikhet att bli påkörd av ett rattfyllo på väg hem från krogen än att bli skottskadad under sin vpl. Men en skottskada är en skottskada för mycket! Dessa regler som står här uppe är mkt mkt mkt mkt bra regler att alltid följa! men trotts att dessa regler alltid följs så kommer tyvärr vådaskott alltid att inträffa. Quote
falk Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 ämnet känns ganska frångått... så: är det nån som hört något nytt om honom/henne som blev skjuten? Quote
Lundin Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 ämnet känns ganska frångått... så: är det nån som hört något nytt om honom/henne som blev skjuten? Hämtat från Piteå-tidningen: "Oförändrat för vådaskjuten 20051103 ARVIDSJAUR (NN) Den värnpliktige soldat vid jägarbataljonen i Arvidsjaur som förra onsdagen skadades i samband med ett vådaskott vårdas fortfarande på Universitetssjukhuset i Umeå. - Läget är oförändrat. Han är fortfarande allvarligt skadad men läget är stabilt, säger Wilhelm Guldbrand, informationschef vid I 19 i Boden. Olyckan inträffade inne i kasernvaktens lokaler vid AJB, Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur. Soldaten träffades av ett vådaskott från en annan värnpliktigs vapen. Den skadade transporterades senare på kvällen med ambulansflygplan till Umeå för operation av sina ansikts- och skallskador." Quote
lucky luke Posted November 7, 2005 Report Posted November 7, 2005 Mycket händer tydligen i Arvidsjaur nu, gatuslagsmål mellan värnpliktiga och arvidsjaurbor, med rubriken Våldsamt upplopp i en lokaltidning. Quote
roninn Posted November 7, 2005 Report Posted November 7, 2005 Om folk har laddat eller enkom "vaktladdat" (magasin i, tomt lopp) när dom skyddar mig struntar jag faktiskt i. Däremot om någon jävel vådaskjuter mig så kommer jag spöka för honom under resten av hans liv. Personligen hade jag bara vaktladdat och ena handen på manöverhandtaget beredd till mantelrörelse. Upplever inte att jag "förlorade tid" de gånger jag var tvungen att göra mantelrörelse. Men varje mission är unik och alla får, till syvende och sidst, göra som dom vill. Men nåde den som vådaskjuter mig för att han fipplar med sitt laddade vapen. Quote
LeadHead Posted November 7, 2005 Report Posted November 7, 2005 Om folk har laddat eller enkom "vaktladdat" (magasin i, tomt lopp) när dom skyddar mig struntar jag faktiskt i. Däremot om någon jävel vådaskjuter mig så kommer jag spöka för honom under resten av hans liv. Personligen hade jag bara vaktladdat och ena handen på manöverhandtaget beredd till mantelrörelse. Upplever inte att jag "förlorade tid" de gånger jag var tvungen att göra mantelrörelse. Men varje mission är unik och alla får, till syvende och sidst, göra som dom vill. Men nåde den som vådaskjuter mig för att han fipplar med sitt laddade vapen. Efter att ha snubblat runt med skarpladdad ak 5 hela dagar, inklusive utspisning, i Kalixfors så kan jag nog tänka mig att det vid VCP motsvarande kan vara befogat och förknippat med endast en minimal risk att gå med patron i loppet. Tänk på hur snabbt det skulle gå om den vars fordon man ska undersöka drar en pistol. Men det är klart att det beror på hotläget... Om man bara kör stenhårt med vapnet i handen eller på bröstet och går och står (till skillnad från att rumla runt i snödrivor som vi gjorde) och dessutom är lite koncentrerad (vilket jag antar att man är på skarp VCP) så borde det inte vara några problem. Borde... Quote
Fk Satan Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 En värnpliktig vid jägarbataljonen i Arvidsjaur kommer att delges misstanke om brott i samband med en vådaskjutning för drygt två veckor sedan. Tillståndet för den soldat som blev vådaskjuten har försämrats och beskrivs nu som kritiskt. Han vårdas vid Karolinska sjukhuset i Solna, dit han fördes från Norrlands universitetssjukhus i Umeå förra veckan. ... ... Efter det att en förundersökning om händelsen inletts har kammaråklagare Magnus Nilsson i Gällivare beslutat att delge den soldat vars vapen avlossades misstanke om brott. Magnus Nilsson vill inte uppge vilket brott soldaten misstänks för innan delgivningen genomförts, säger han till TT. Eventuellt kan ytterligare personer senare komma att delges misstanke om brott, enligt åklagaren. /TT Quote
optimus Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 K4 skottet ungefär samma text men i norran idag Quote
Recommended Posts