skytten Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Får hoppas att det går så bra det kan. Lider med anhöriga och kamrater. http://www.pitea-tidningen.se/index.php?ar...6d777caf66f6964 Quote
alfie Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Att de alltid ska ha så bråttom på alla dessa tidningar... Wilhrelm Guldbrand har ännu inte fått information om hur allvarlig skadan är. - De anhöriga har inte underrättats ännu, vi hoppas kunna nå dem så fort som möjligt Varför inte vänta lite grann med att gå ut på nätet och skriva en artikel om det i alla fall tills de anhöriga har fått informationen från folk som är utbildade på att ge sådana bud? Quote
The Swede Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Info finns på I19 hemsida. http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29955 http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29958 Quote
KP2 Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 "Skadade soldaten från jägarbataljonen framme i Umeå" http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=ne...d=29965&ncid=99 Quote
Forumsledning henke Posted October 27, 2005 Forumsledning Report Posted October 27, 2005 alfie: Att vänta är inte praktiskt möjligt. Nyheten kommer ut när något skett. Om föräldrarna är onådbara på semester hur länge bör man vänta? 1 timme, 1 dag, 1 vecka?? Skall tidningen ringa förbandet varje halvtimma "har ni fått tag på dem, nähä då väntar vi en timme till..." Jag tycker det är bra info kommer ut så fort som möjligt och att man inte får reda på det en vecka senare " jaa vi hade nån olycka här förra veckan... jag skall kolla vad det gällde i mina papper..." Givetvis skall förbandet ringa anhöriga först och jag har svårt att tro att man rattar ihop en pressrelease INNAN man tagit fram närmast anhörig kortet och slagit en signal. Quote
Forumsledning Kimster Posted October 27, 2005 Forumsledning Report Posted October 27, 2005 Håller med dig henke där. Tidningarna bryr sig inte om vem som får reda på det först så länge kan skapa "rubriker", de är helst först.. vilket hade varit obekvämt för FM, och nog tycker jag FM ska vara först med nyheten. Tidningarna får i regel reda på nått stort 30-60sek efter det har hänt, och pratar vi sen Aftonbladet/Expressen så ska de kunna vara var som helst i Sverige på 2h. /kimster som nyligen hade lite mediaträning på en kurs för/tillsammas med politiker Quote
KP2 Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,720201,00.html Quote
Honken Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Sonen berättar att pojken som avfyrade vapnet fingrat på avtryckaren, utan att veta om vapnet var säkrat eller osäkrat. -Enligt min son verkade det nästan som att han stod och lekte med geväret, säger mamman. Visserligen tredjehandsuppgifter men de har en viss tillförlitlighet ändå. Är det bara jag som blir störd utav att om han lekte med vapnet, ett laddat vapen där det ligger en patron i loppet redan, pekade i farlig riktning och inte hade den ställd på säkrat läge? Quote
KP2 Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Varför var vapnet laddat inne i pentryt överhuvudtaget? Men som sagt trejehandsuppgifter... Spekulationer känns fattigt det viktigaste nu är att soldaten överlever! Quote
alfie Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 alfie: Att vänta är inte praktiskt möjligt. Nyheten kommer ut när något skett. Om föräldrarna är onådbara på semester hur länge bör man vänta? 1 timme, 1 dag, 1 vecka?? Skall tidningen ringa förbandet varje halvtimma "har ni fått tag på dem, nähä då väntar vi en timme till..." Jag tycker det är bra info kommer ut så fort som möjligt och att man inte får reda på det en vecka senare " jaa vi hade nån olycka här förra veckan... jag skall kolla vad det gällde i mina papper..." Givetvis skall förbandet ringa anhöriga först och jag har svårt att tro att man rattar ihop en pressrelease INNAN man tagit fram närmast anhörig kortet och slagit en signal. Hur många anhöriga har någon som har anknytning till I19/K4? Om de går ut med att de inte fått tag på de anhöriga anser jag att det skapar mer "onödig" oro. Hur många värnpliktiga på I19/K4 fick under gårdagen något samtal från anhöriga utan att ens fått reda på att något hade hänt? Jämför (jag vet att det är skillnader på förbindelser) med spräng olyckan under ks08, där en remsa på tv:n dyker upp att en soldat blivit dödad i Kosovo... Detta som jag förstått det långt innan man hade möjlighet att informera de anhöriga. Självklart går det inte att få stopp på medierna när de har fått nys om något, det inser till och med jag. Med facit i hand, första artikeln publicerad runt 15 tiden, vid 17 tiden hade de anhöriga blivit informerade... 1 timme, en dag, en vecka? Kontrafråga, hur lång tid tar det att få tag på någon anhörig? okej, de på anhörig kortet går inte att nå, men finns det inte fler anhöriga? Min åsikt är, vänta tills de anhöriga är underrättade så man kan gå ut med det samtidigt som man lugnar alla de som oroar sig för sin oskadda son/dotter... Quote
Fridhem Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,720201,00.html "Vapnen är alltid skarpladdade." / Aftonbladet Är inte vapnen endast "vaktladdade" i kasernvakt?? Quote
Born Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Räknas fortfarande som laddat och skall behandlas därefter. Huruvida det var rätt eller fel av media att gå ut med det vill jag inte dömma. Men jag själv vill inte utsätta min familj för den tiden det tar från mediadrev till bekräftelse.. Quote
Vildmannen Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Soldaten opererad Från vk.se "Umeå: Skottskadade soldaten opererad Den soldat från jägarbataljonen i Arvidsjaur som på onsdagen vådasköts i ansiktet har under natten opererats vid Universitetssjukhuset i Umeå. Soldaten, hemmahörande i en ort söder om Stockholm, och som sköts i ansiktet, anlände vid 20.30-tiden med ambulanshelikopter till sjukhuset. Han har ansikts- och skallskador efter vådaskjutningen. Läget bedöms för närvarande som stabilt. Försvarsmakten uppger att ytterligare detaljer kring olyckan fortfarande är okända. En utredning har inletts av både polis och militär." Quote
Knekt Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Från Svd - Vaktkurtjänst för värnpliktiga är en tjänstgöring som bör upphöra. Det är inte till dessa uppdrag som Sverige utbildar sina värnpliktiga, utan i det här sammanhanget används de som grå arbetskraft. Det vore bättre om vaktkurtjänsten sköttes av civila väktare, säger till TT Värnpliktsrådets ordförande Fredrik Lundgren. Värnpliktsrådet har som vanligt ingen koll. Vad tror de svenska soldater i US sysslar med? Quote
Dajo Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Varför var vapnet laddat inne i pentryt överhuvudtaget? Men som sagt trejehandsuppgifter... Spekulationer känns fattigt det viktigaste nu är att soldaten överlever! Varför var det ö h t en kula i loppet? Där ska inte finnas någonting förän situationen eskalerat till någonting där det kan bli aktuellt med eldgivning. Att ha en kula i loppet under andra sammangang i vakttjänst är oförlåtligt. Jag vet ju vad killen med vådaskottet ska spendera sitt muckbidrag i alla fall. Böterna/skadeståndet lär ju bli saftiga. Quote
Fk Satan Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Dajo> Troligen lär han inte få betala ngt skadestånd, det enda "straff" jag tror han får är avslutad vpl och inget muckarbidrag... Ev kommer han att hamna i tingsrätten åtalad för vållande till kroppskada alt vållande till annans död. Med böter vid vållande till kroppskada och med vilkorligt vid vållande till annans död. Men något skadestånd kommer han troligen inte att få betala. Enligt skadeståndslagen (1972:207) skall var och en som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada ersätta skadan. Arbetsgivare svarar för de skador en anställd vållar genom fel eller försummelse i tjänsten samt fel och försummelse vid myndighetsutövning. Värnpliktig personal likställs med arbetstagare. Vid personskada kan ersättning lämnas för kostnader, inkomstförlust, sveda och värk, lyte och men, olägenheter i övrigt, begravningskostnad och förlust av underhåll. I de flesta fall lämnas försäkringsersättning i stället för skadestånd. Men att påbörja spekulationer kring detta innan utredningar osv är klart är bara korkat... Nu är det viktiga att den skottskadade killen eller tjejen blir återhämtad och få så få men som möjligt. Quote
bold sparrow Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Varför var vapnet laddat inne i pentryt överhuvudtaget? Men som sagt trejehandsuppgifter... Spekulationer känns fattigt det viktigaste nu är att soldaten överlever! Varför var det ö h t en kula i loppet? Där ska inte finnas någonting förän situationen eskalerat till någonting där det kan bli aktuellt med eldgivning. Att ha en kula i loppet under andra sammangang i vakttjänst är oförlåtligt. Jag vet ju vad killen med vådaskottet ska spendera sitt muckbidrag i alla fall. Böterna/skadeståndet lär ju bli saftiga. Spekulationer sades det. Tycker att all tankemöda i detta läge skall gå till personen som just nu ligger på intensiven i Umeå. Personen som sköt har oavsett ev. straff redan blivit tilldömd ett livslångt trauma. over and out Quote
Dajo Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 (edited) Varför var vapnet laddat inne i pentryt överhuvudtaget? Men som sagt trejehandsuppgifter... Spekulationer känns fattigt det viktigaste nu är att soldaten överlever! Varför var det ö h t en kula i loppet? Där ska inte finnas någonting förän situationen eskalerat till någonting där det kan bli aktuellt med eldgivning. Att ha en kula i loppet under andra sammangang i vakttjänst är oförlåtligt. Jag vet ju vad killen med vådaskottet ska spendera sitt muckbidrag i alla fall. Böterna/skadeståndet lär ju bli saftiga. Spekulationer sades det. Tycker att all tankemöda i detta läge skall gå till personen som just nu ligger på intensiven i Umeå. Personen som sköt har oavsett ev. straff redan blivit tilldömd ett livslångt trauma. over and out För att det ska säga pang och det ska komma ut en kula ur loppet måste det finnas en skarp patron i patronläget. Det går aldrig att spekulera bort. Redan där är det oförlåtligt. Om man sedan fingrar på avtryckare eller fastnar i kläderna, snubblar osv spelar mindre roll. Dessutom så tror jag inte på någon healing via bön. "våra tankar ska gå till *** i denna svåra stund" är i min värld samma sak som att tala i tungor osv. (nu kommer jag säkert att bli arkebuserad pga att jag tycker så men det skiter jag i). Edited October 27, 2005 by Dajo Quote
bold sparrow Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Varför var vapnet laddat inne i pentryt överhuvudtaget? Men som sagt trejehandsuppgifter... Spekulationer känns fattigt det viktigaste nu är att soldaten överlever! Varför var det ö h t en kula i loppet? Där ska inte finnas någonting förän situationen eskalerat till någonting där det kan bli aktuellt med eldgivning. Att ha en kula i loppet under andra sammangang i vakttjänst är oförlåtligt. Jag vet ju vad killen med vådaskottet ska spendera sitt muckbidrag i alla fall. Böterna/skadeståndet lär ju bli saftiga. Spekulationer sades det. Tycker att all tankemöda i detta läge skall gå till personen som just nu ligger på intensiven i Umeå. Personen som sköt har oavsett ev. straff redan blivit tilldömd ett livslångt trauma. over and out För att det ska säga pang och det ska komma ut en kula ur loppet måste det finnas en skarp patron i patronläget. Det går aldrig att spekulera bort. Redan där är det oförlåtligt. Om man sedan fingrar på avtryckare eller fastnar i kläderna, snubblar osv spelar mindre roll. Dessutom så tror jag inte på någon healing via bön. "våra tankar ska gå till *** i denna svåra stund" är i min värd samma sak som att tala i tungor osv. (nu kommer jag säkert att bli arkebuserad pga att jag tycker så men det skiter jag i). Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag och vid utlandstjänst så ditt resonemang faller med snubblingen och det där. Sen att så ej skall vara fallet i en vaktkur på K4 är en annan sak. Healing via bön var det aldrig tal om utan ett utryck som snarare motsade sig alla spekulationer som av naturliga skäl uppstår i en sån här situation. Quote
Fk Satan Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 (edited) För att det ska säga pang och det ska komma ut en kula ur loppet måste det finnas en skarp patron i patronläget. Det går aldrig att spekulera bort.Redan där är det oförlåtligt. Om man sedan fingrar på avtryckare eller fastnar i kläderna, snubblar osv spelar mindre roll. Dessutom så tror jag inte på någon healing via bön. "våra tankar ska gå till *** i denna svåra stund" är i min värld samma sak som att tala i tungor osv. (nu kommer jag säkert att bli arkebuserad pga att jag tycker så men det skiter jag i). Just nu vet alla vi proffstyckare för lite om händelsen kring det hela, samt runt orsakskedjan som ledde fram till detta. Först när man vet detta går det att skuldbelägga individer på olika sätt. Men sådant brukar framkomma i utredningen som görs på platsen. Vad har vapnet använts till tidgare under dagen? varför var vapenet där det var? varför kom ngn åt avtryckaren osv. Mängder med frågor som behöver svar innan utredningen är klar. Men nu tycker jag att det är viktigare att individen som är skadad får bli fullständigt rehabilliterad osv. Vi kommer att få våra svar på hur den skadade vpl mår osv inom en framtid, på samma sätt kommer vi att få svar på vad som hände och vad som kommer att hända den som är orsaken till detta. klargörande: Jag anser att det är totalt IG att ngn blir skjuten eller drabbad av skottskada under sin vpl. Ett vapen skall aldrig behöva vara så laddat för insats att ens kompisar eller kamrater skall behöva bli skottskadade och få skador för livet eller kanske avlida. Att vapnet var laddat är IG, men jag är intresserad av vad utredningen säg om varför vapenet var laddat. Edited October 27, 2005 by Fk Satan Quote
Born Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Nja, vill nog hålla med Dajo där. Kulan ska inte in i loppet förrän det verkligen är dags att få iväg den, eller tex inbrytning. I en vaktkur ligger patronen förhoppningsvis tryggt i sitt magasin och väntar på att få hoppa upp ett steg. Eskaleringstrappan blir lite konstig om man ska ta första steget när man redan mantlat. Men det hör egentligen inte hit. En tragedi som säkert kunde ha undvikits, men nu gjorde den inte det. Förhoppningsvis kommer den skadade soldaten att klara sig bra, iallafall fysiskt, den andra biten kommer nog bli tyngre, men knapast lika tung för han/hon som vållade skadan. Quote
Dajo Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag och vid utlandstjänst så ditt resonemang faller med snubblingen och det där. Sen att så ej skall vara fallet i en vaktkur på K4 är en annan sak. Så du menar att det är normalt förekommande att man går omkring med kula i loppet vid vakttjänst mot alla gällande bestämmelser? Häpnandsväcknade (om vi nu inte talar om AK4 men det har jag svårt att tänka mig att någon tolkat det så). Var gör man på detta sätt? Quote
bold sparrow Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag och vid utlandstjänst så ditt resonemang faller med snubblingen och det där. Sen att så ej skall vara fallet i en vaktkur på K4 är en annan sak. Så du menar att det är normalt förekommande att man går omkring med kula i loppet vid vakttjänst mot alla gällande bestämmelser? Häpnandsväcknade (om vi nu inte talar om AK4 men det har jag svårt att tänka mig att någon tolkat det så). Var gör man på detta sätt? "Sen att så ej skall vara fallet i en vaktkur på K4 är en annan sak." Quote
Dajo Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? Quote
AdamKalle Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Det här är lite väl likt dödsskjutningen i högvaktsflygeln våren 2000. Ska bli intressant att se om samma orsakssamband ledde till den här händelsen. Ställde mig frågan då och ställer mig nu frågan återigen vad fingret överhuvudtaget gjorde innanför varbygeln. Quote
bold sparrow Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tänker inte arkebusera någon men att "ha en kula i loppet" är lixom vardag vid exempelvis skarpa bevakningsuppdrag Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? US (ej Ks 340 eller vad d e nu), skarpa larm vid bev obj. suck Quote
Flamdämpare Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Vem är det som har kula i loppet och var någonstans är det vardag??? Högvakten. Quote
Hans Engström Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Har man ändrat för Högvakten? Kula i loppet var väl just det man inte hade med AK5. "Med ett magasin om 10 skott, för in," var kommandot på min tid. Quote
Recommended Posts