Jump to content

bör det vara OK att göra unioformspersedlar/plagg till utbildningstecken  

224 members have voted

1. 1. bör det vara OK att göra unioformspersedlar/plagg till utbildningstecken

• Ja, det skall alltid vara tillåtet.
      15
    • Ja, men endast för nya uniformspersedlar/plagg
      5
    • Ja, men endast för särskilda enheter
      32
    • Nej det skall det inte vara
      156
    • Vet inte/vill inte ta ställning
      16

Recommended Posts

Posted

Då låter vi denna diskussion ta sin början. Är det Ok att göra uniformspersedlar/uniformsplagg till utbildningstecken? och var går skillnaden mellan utbildningslinjetecken och utbildningstecken?

Vad händer ifall enbart ny utrustning kan bli utbildningstecken och enbart för de som först säger detta? betyder det då att FJS02 kan bli ett utbildningstecken i knohultshemvärnskompani? och då får inga andra bära detta? eller en särskild ryggsäck som bara en viss enhet får bära?

Låt diskussionen starta!

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Räknas inte redan baskern dit? Isåfall räcker det där. Med huvudbonaden alltså.

Men jag ser hellre att man kämpar för att få en paradmössa/hatt med bling-bling och/eller fjädrar och annat najs än någonting som ska användas i tjänsten (läs: bashatt). Den borde ges till alla istället för muppkepsen!

Basker = bra som morot för vissa förband. Fortsätt så!

Posted

Jag håller med, ska man ha något som utmärker en som förband, vilket jag tycker man mycket gärna kan ha, så ska det vara något plagg som man inte använder i skogen. Sedan kan man väll som med baskern i dag ha olika färger på den för att särskilja mellan olika förband ifall flera vill ha samma.

Posted (edited)

I militär synpunkt skulle jag absolut inte vilja ha plagg/persedelar som används i tjänsten som utb.tecken då detta förstör allt som kallas operationssäkerhet. Varför vara mysch mysch om man sen direkt talar om vilket förband man tillhör genom att ha en speciell hatt eller några fräcka byxor på sig... verkar dumt!

Edited by fairfax
Posted (edited)

näe, inga persedlar som utb tecken... märken/motsv räcker gott..

man behöver ju inte skylta med att man är "Knohults hemvärns elit superjägar pluton" genom att bära en rosa sombrero med plastgrankvistar i...

näe, ett litet märke på höger axel funkar utmärkt.

edit: stavar som en påse jordnötter på fyllan

Edited by Skuggan
  • Forumsledning
Posted

Nej, jag gillar inte idén med plagg som utbildningstecken. Speciellt inte fältplagg.

Utbildningslinjetecken för mig är bågar motsv som talar om vilken typ av befattning man har/hade i förbandet. T.ex Underhåll-, GRK-, Närskyddsbågen etc.

Utbildningstecken för mig är ett tecken på att man gått en speciell utbildning/kurs under en period. T.ex Prickskytt. Förhörsledare, Eldledare

Linjetecken är igentligen inte applicerbart om men t.ex byter förband då man inte tillhör det som står på bågen längre, till skillnad mot utb.tecken där man t.ex som prickskytt kan aggera det under flera tillhörigheter.

mina 41kronor

Posted

Jag anser att man inte ska ha särskilda uniformspersedlar som utbildningstecken, dock med undantag för som andra redan sagt, nån prålig basker som man inte använder ute i skogen. Märken är också godkända utbildningstecken enligt mitt tycke

Posted (edited)

vilka baskrar har vi i dag i FM

Sandfärgad :baskerHV: (HV)

Brun (US)

Grön :tveka: (AMF/Jägare)

Röd (FSKJ)

Ljusare Röd (Musik trup)

Svart :huh: (pansar)

Marin Blå (armen?)

FN Blå :-( (FN)

kunde man inte kuna ha fler färger?

visligen räker dom vi har men ändå

Stolt Pansarsoldat :-(

Edited by Sandqvist
Posted
Att få bära basker till uniformen är ett tecken på att soldaten har nått en viss nivå i sin utbildning

Som det också står.

Och till skillnad ifrån andra förband så har man på T2 inte prov för att få en basker utan man har enbart soldatprov fortfarande.

Altså efter GSUn så går man sitt soldatprov som visar om man klarar det man lärt sig och sedan får man en basker för det.

Men det visste du säkert redan...

Posted
Altså efter GSUn så går man sitt soldatprov som visar om man klarar det man lärt sig och sedan får man en basker för det.

Mmm, precis så som det går till på andra sidan heden.

Posted

Jupp precis så :P

DXL som klarade sin värnplikt utan basker men var stolt å glad ändå.

,O

Posted (edited)

Jupp precis så :P

DXL som klarade sin värnplikt utan basker men var stolt å glad ändå.

,O

När vi gjorde det kallades det GBS slutövning, jobbigt var det, men det var kul att komma hem ,O sen dagen efter fick vi basker.

Sen (när alla hade ryckt in) så hade vi även en utbildningskontroll och då fick man soldatprovsmärke.

Edited by M00nStalker
Posted
vilka baskrar har vi i dag i FM

Sandfärgad  :baskerHV:  (HV)

Brun (US)

Grön  :unsure: (AMF/Jägare)

Röd (FSKJ)

Ljusare Röd (Musik trup)

Svart  :uuh: (pansar)

Marin Blå (armen?)

FN Blå  :baskerFN:  (FN)

kunde man inte kuna ha fler färger?

visligen räker dom vi har men ändå

Stolt Pansarsoldat  8-/

har inte utlandsstyrkan den mörkblå baskern numera?

• Forumsledning
Posted

@Mats hehe ganska intressant med tanke på att den inte är det, ur FM´s perspektiv.

..I vilket fall som helst så dödar jag 'baskerbabblet' nu !!. Vi ska inte göra detta till en ren baskertråd.

Posted

Kan "revirpinkande" vad gäller mtrl få ett bra resultat - om det gäller fältmässig mtrl/plagg?

Säger som jag sade i bashatt-tråden. Tror vissa att prestationer sitter i märken/basker/etc så varsågod och dela ut dessa - men låt det då stanna vid utvald baskerfärg eller märke eller rosarutig halsduk. FJS 02 och Adyk-uniformerna förekommer inte bara hos befäl från eller hos dessa förband. Kan det kanske hända att dessa förband inte känner det direkta behovet att pinka in revir - då man är medveten om den kompetens och kunskap man besitter? Nu sticker jag ut hakan men detta är min omedelbar reaktion.

Avslutar med ett citat ur minnet: "De ödmjukaste soldater jag någonsin arbetat med var fallskärmsjägare. Dom visste att dom var bäst på stället och hade inget behov av att hävda sig." /Lt. F4

Posted

Det säger väl sig självt att utrustning som kan gagna vem som helst inom FM borde också få användas av vem som helst.

Posted

Pråliga saker som används på kasern/stan motsvarande - helt ok som utb.tecken, dela ut den till den lilla skara som klarar kraven.

Fältmässiga saker (fjs02 uniform, bashatt osv) - totalt ig som utb.tecken, ge den till alla.

Ot. jag behöver snart en ny backspace, skriver som en bakfull kratta. /ot

Posted

Kan bara hålla med om att bland de bättre soldater jag har mött har varit just från FJS. De är kunniga och ödmjuka. De hjälper hellre än själper. De bidrar gärna med den kunskap de besitter istället för att vara tyst om den. De har ngt som kallas helhetssyn. de förstår att deras uppgift är en liten del inom ett komplext system som FM är.

Skulle vara intressant för trådens fortsättning att höra ngr åsikter från Ja sidan. att höra vad de har för tankar och funderingar. Är det ok att knohults hemvärn gör ett uniformsplagg till ett eget utbildningstecken? eftersom de är att avse som ett särskilt förband. Alla förband är att avse som särskilda ;)Tänk ifall knohults hemvärnskompani blir först med att ha en dräkt som gör en totalt osynlig och gör om detta till ett eget utbildningstecken skall då ingen annan få använda denna dräkt eftersom de har paxat den och gjort den till sitt utbildningstecken. Alla som bär den har förtjänat att bära den.

Posted
Tänk ifall knohults hemvärnskompani blir först med att ha en dräkt som gör en totalt osynlig och gör om detta till ett eget utbildningstecken skall då ingen annan få använda denna dräkt eftersom de har paxat den och gjort den till sitt utbildningstecken.

Har du verkligen tänkt nu? Eller driver du med mig?

Posted
Tänk ifall knohults hemvärnskompani blir först med att ha en dräkt som gör en totalt osynlig och gör om detta till ett eget utbildningstecken skall då ingen annan få använda denna dräkt eftersom de har paxat den och gjort den till sitt utbildningstecken.

Är väl inget konstigt med den frågan? Det är ju ungefär så det är med den här hatten tex..

Posted
Är väl inget konstigt med den frågan? Det är ju ungefär så det är med den här hatten tex..

Men hur ska nån se att man har osynlighetsdräkt fast man inte får?

:ph34r:

Posted

Självklart skall vissa uniformsplagg vara utbildningstecken/utbildningslinjetecken. Men fältplagg får inte användas till detta då detta kan komma att nedsätta soldaters stridsvärde då de inte får anväda viss mtrl som skulle lösa uppgiften bättre. Om ett hemvärnskompani köper in egen bra mtrl är det ju jättebra då det ökar deras stridsvärde, men dom får absolut inte tvinga andra att avstå från att använda denna bra mtrl. Att A-dyk bär speciell utrustning skall inte innebära att andra soldater som har behov av denna utrustning inte får låv att göra detta. Att bära basker i fält är ett ofog som jag hoppas har försvunnit.

I krig skall soldater bära mtrl så fi prickskyttar skjuter mot felaktiga mål tex kan den vanlige infanteristen bära officersmärken osv.

Posted

Driver och är allvarlig på samma gång. Och jag kan hålla med dig hur kontrollerar man att detta efterlevs? Och som alltid skall bra uniformspersedlar kunna göras till utbildningstecken och paxas av olika enheter? Nu är kanske en osynlighetsdräkt ganska vältilltaget... men det visar hur snett det kan gå ifall man enbart reserverar vissa utrustningsdetaljer till vissa enheter och förbjuder andra att använda dessa. Tänk ifall SSK gjort knäskydd till ett speciellt utb. tecken för SSK. Då skulle enbart de få använda knäskydd. Eller ifall FJS gjort FJS02 till sitt utb. tecken. då skulle inga andra få använda den. Så exemplet med en osynlighetsdräkt är lite drivande och en del allvar. Eftersom det är ett bra plagg att ha men som inte finns inom FM ännu...

Posted (edited)
I krig skall soldater bära mtrl så fi prickskyttar skjuter mot felaktiga mål tex kan den vanlige infanteristen bära officersmärken osv.

"Ja nilsson, nu tar du på dig den här uniformen med följande gradbeteckning, frågor på det?"

"Ehhh, ja alltså varför.."

"Dra igen kakhålet och gör som jag säger!"

Tror att du skulle stå inför lite ledarskapsproblem där röjsop, och jag tror inte ens att i de mest mörka stunder på troppen så tänkte man på det sättet, eller vad tror du?

GMY

Edited by Rokare
Posted

Är väl meningen att alla ska göra sig av med gradbeteckningarna snarare än att nån stackare skall agera lockbete för dagen? :banana

Är ju rätt funkis att bara fälla upp kragen på jackan.

Posted

Bära inga tecken alls är ju bra, men för att prickskytten skall avfyra sitt första skott kan man locka honom med ett befälstecken. Systemet har använts i många konflikter i afrika av Franska legionärer. Om ingen bär befälstecken börjar prickskytten istället leta efter centrala figurer och då är risken störra att han hittar en högre chef. Om fi dessutom får reda på att man gör på detta sättet, vilket legionärerna gjorde, så blir prickskyttarna förvillade, vilket ytterliggare försämrar deras chanser. Rent ledarskapsmässigt löser man det på det klassiska sättet, att man antingen turas om, eller lottar. En vanlig missuppfattning är att prickskytten väljer sina mål, detta är fel, han väljer sina tillfällen. Detta kan man se genom att titta på prickskyttestatistik från Vietnamkriget där det visar sig att en normal prickskytt nerbekäpade lika många soldater som befäl och underbefäl. Det misstag som vanligast dödar en prickskytt är att han skjuter mot befäl efter förhastade slutsatser. Om ni vill diskutera ytterliggare kan ni starta eller söka upp en prickskyttetaktik-tråd, jag kommer försöka svara efter bästa förmåga.

@Rokare:

Denna taktik har vad jag vet aldrig använts/tränats i Sverige, men man vet ju aldrig vad som skulle hänt om...