Jump to content

bör det vara OK att göra unioformspersedlar/plagg till utbildningstecken  

224 members have voted

1. 1. bör det vara OK att göra unioformspersedlar/plagg till utbildningstecken

• Ja, det skall alltid vara tillåtet.
      15
    • Ja, men endast för nya uniformspersedlar/plagg
      5
    • Ja, men endast för särskilda enheter
      32
    • Nej det skall det inte vara
      156
    • Vet inte/vill inte ta ställning
      16

Recommended Posts

Posted

Nu tycker jag folk har fått det hela lite om bakfoten, det var ju inte direkt så att hela FM hade bashatten och sedan kom stora stygga bassäk och bastämde att det är våran. Var ju mer så att dom utvecklade hatten själva.

Märkligt tycker jag också är att man inte ens har nämnt att utlandsstyrkan också har en hatt som är endast för dom. Finns ju hur mycket exempel som helst, vissa har redan nämnts och vissa vet alla om ändå (90P någon?).

jag antar att det ligger ett visst mått av avundsjuka i den här tråden men vad gäller bashatten så förstår jag inte vad som gör den så överlägsen fältmössan.

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Utbildningstecknen skapar en identitet i i dagensturbulenta FM. DVS Man ser lätt varifrån en sjöman eller soldat kommer ovasett om han bär lövhög(m90) och sadelskydd (basker) eller SSD93 och båtmössa så skvallrar gaffel, torskarna eller mustaschen (ytstridsmärket) om var denne är fostrad.

Jag efterlyser tydliga krav för varje utbildningstecken, gärna samlat i ett gemensamt reglemente.

Edited by Psilander
Posted (edited)
Finns ju hur mycket exempel som helst, vissa har redan nämnts och vissa vet alla om ändå (90P någon?).

Fast m/90P tilldelas personal efter behov, inte efter förbandstillhörighet. Att sedan de flesta med behov tillhör mekförband är en annan sak.

Må vara att bassäk tog fram fälthatten, men varför ska det göra den exklusiv för dem? FJS tog fram en ryggsäck, inte har de hävdat ensamrätt till den. Osv osv.

Edited by BJE
Posted

Här är vi nått på spåren, tilldelas de som har behov av utrustningen.

Enskild soldat avgör inte själv om denne är i behov av vissa persedlar, enheters behov går linjevägen.

Posted
Fast m/90P tilldelas personal efter behov, inte efter förbandstillhörighet. Att sedan de flesta med behov tillhör mekförband är en annan sak.

Må vara att bassäk tog fram fälthatten, men varför ska det göra den exklusiv för dem? FJS tog fram en ryggsäck, inte har de hävdat ensamrätt till den. Osv osv.

Jo men det känns ju som att en ryggsäck är en lite viktigare persedel än en hatt, en hatt som inte ger några större fördelar än en fältmössa.

Posted
Jo men det känns ju som att en ryggsäck är en lite viktigare persedel än en hatt, en hatt som inte ger några större fördelar än en fältmössa.

I det här fallet är det principen som är fel. Att göra en del av stridsuniformen till utbildningstecken för ett visst förband är fel, oavsett om det är en mössa, en känga eller ett bärsystem.

Jag har själv aldrig provat fiskehatten, men uppenbarligen så anser många att den har fördelar. Eftersom man en gång gjorde den till symbol för bassäk så har man nu hamnat i den här situationen, något som traditionsansvariga på HKV borde ha insett och förhindrat.

Posted
en hatt som inte ger några större fördelar än en fältmössa

Säger bara myggnät! Men mygg är kanske ett okänt begrepp?

Guest Andrew
Posted
en hatt som inte ger några större fördelar än en fältmössa

Säger bara myggnät! Men mygg är kanske ett okänt begrepp?

Instämmer med Sir Vival och lägger till starkt-solsken , regn samt så underlättar den maskering och tar då bort konturerna utav en människas naturliga former bättre en vad en vanlig mössa a lá keps-modell gör !

Om inte det klassas som några fördelar så kanske det beror på din egna inställning samt vad du själv sätter som krav på din utr. och vad du själv vill ha ut av densamme.

Mvh // Andy

Posted
...man behöver ju inte skylta med att man är "Knohults hemvärns elit superjägar pluton" genom att bära en rosa sombrero med plastgrankvistar i...

Den! Skulle jag vilja ha på mej! Vicken syn på morronuppställningen! *ASG*

Det räcker gott och väl med ett märke i tyg. Men det hade varit himla käckt om det hade funnits färdiga kardborreområden på m90n för tex utb märke, förb tillhörighet, namnbricka etc.

Det hade nog sett prydligare ut på en del med tanke på hur deras sömnad ser ut... :huh:

• 1 month later...
Posted

Regleras inte utbtecken och bärande av dessa via reglemente eller dyl?

Om inte vore det i praktiken möjligt för vilket förband som helst, inklusive hv och frivorg, att införa egna, "coola" tecken att sy på efter en helgövning... :/

• 1 year later...
Posted
Ligger på STRV och vi har 90P-uniformen som utbildningstecken när du klarat de grundläggande proven för 122:an.
Vilken konstig inställning till uniformer dina befäl har. Vad tycker ni värnpliktiga om den inställningen? En uniform skall man givetvis tilldelas om den tjänst man har kräver den och inte av någon annan anledning. Att kräva genomförda prov för att få bära 90P känns i min värld likställt med att däcksmatroser skriver prov för att få ut stormoverall 93. Vill man markera att en person har genomfört en viss utbildning med godkänt resultat gör man det lämpligtvis med ett tygmärke att fästa på ärmen eller en plåtbit att bära på den dagliga dräkten.

När tråden ändå är lyft vill jag passa på att pusha lite för Psilanders tidigare uttalande:

Jag efterlyser tydliga krav för varje utbildningstecken, gärna samlat i ett gemensamt reglemente.
Givetvis ska det vara så. Det finns idag en hel del utbildningstecken inom FM och de som bär dem gör det i de flesta fall med stolthet. Kring vissa utbildningstecken finns det dock osäkerhet kring vad som gäller för att tilldela någon dem och det verkar som det i vissa fall skiljer sig mellan utbildningsår. I värsta fall kan denna osäkerhet kring kraven leda till en upplevd devalvering av utbildningstecknens betydelse. När ytstridsflottiljerna tog fram utbildningstecknet för ytstridsofficer respektive -värnpliktig gjorde man ett mycket bra jobb med att styra upp kraven. Varför inte samla kraven för alla utbildningstecken i ett gemensamt reglemente? Det skulle kanske också underlätta vid retroaktiva utdelningar av nyinförda utbildningstecken.

/mdn

Posted

Kan väll inte säga att våra befäl hade en konstig syn på M90 uniformen men vi fick den när vi gjort soldaterindrar (kan ha stavat det där fel)

Så i nästan 8 veckor harvade man runt i Motoroverall model grön. :baskerKav: Man var ju lite gladare när man väl fick sätta på sig lövhögen.

Inte för att den är mer prestige i den utan för att den är lite mer funktionsduglig, enligt min mening.

Har sett att några har sagt det tidigare men det tål väll att upprepas, visst är det fint å ha utbildningstecken som tex en liten båge eller annat grumelidutter på sin uniform när man åker hem till mamma å pappa på helgerna. Men stridsbåtar, stresavagnar, M90P och gor-tex uniformer m,m borde inte falla in i denna kategori.

Soldaten som genomfört en speciel eller krävande utbildning vet ju själv att han/hon har klarat den, varför måste man hävda sig mot andra.

kompetensen sitter inte i ett klädesplagg.

:baskerKav:

Posted (edited)
Ligger på STRV och vi har 90P-uniformen som utbildningstecken när du klarat de grundläggande proven för 122:an.

IDIOTI !!!

Att ha en uiform som utbildningstecken...

Då får ingen annan än utbildad personal ha m90p. Det krockar med vad som står i UnirFM... Där det enda i M90 systemet som inte får bäras av alla är bashatten (bärs av US o Marinens Bassäk samt IA06)

Om någon av de berörda officerarna hade besvärat sig att öppna UniRFM eller annat relevant verk hade de

upptäckt att ett utbildningstecken är små bitar av tyg alt metal och inte skyddar bra mot t.ex hårda stridsvagnar.

En uniform är inte ett utbildningstecken, det är arbetskläder och "höra hemma/känna igen" kläder inget annat.

Basker faller nuförtiden inom denna kategori dock är de förbandsbundna till skilland från resten som är försvarsmaktsbundet.

Så hur funtad är man om man påstår att det är ett utbildningstecken... eller snarare hur läskunnig.

GMY

:baskerKav::baskerKav:

Edit:Gaah bildstomande puck trea...

Edited by Sgt 1cl HuggyBear
Posted

Yes, diskussionen om huruvida ungdomar ska bära uniform och öva strid har ju varit uppe rätt många gånger. Men eftersom nuvarande regelverk (UniR FM) ser ut som det gör är det väl bara att följa det. Sedan kan man naturligtvis utöva lobbying för att få till stånd vissa ändringar av reglementet så att det forfarande uppfyller politikernas vilja. Gillar man inte politikernas vilja, ja.. då får vi lobba lite där också, eller börja engagera oss politiskt. Ganska enkelt...

Posted

Som bisats till 106 inlägg kan nämnas att man i USA kan berövas rätten att bära ett utbildningstecken av en militärdomstol. Detta sker normalt om innehavaren döms för ett brott av viss magnitud. Utan att säga att systemet är bra eller dåligt konstaterar jag att de har en seriös syn på utbildningstecken där på andra sidan Atlanten.

/mdn

Posted

För att fortsätta på det spåret kan man ju från tidigare länkar ta bestämmelserna för återkallande av Sapper Tab som exempel:

4. Revocation: The Sapper tab may be revoked by the Commandant, U.S. Army Engineer School or the CG, U.S. Army Human Resources Command based on the recommendation of the field commander (Colonel or above), of the individual in question, if (in the opinion of that commander) the individual has exhibited a pattern of behavior, lack of proficiency, or duty performance that is inconsistent with expectations of the Army. That is, award of the Sapper tab may be revoked for any of the following conditions: (1) Dismissal, dishonorable discharge, or conviction by courts-martial for desertion in time of war. (2) Failure to maintain prescribed standards of personal fitness and readiness to accomplish missions commensurate with position and rank. (3) Upon relief or release for cause.

Jag har visserligen sett ett dokument om ett svenskt specialutbildningstecken där det står hur det ska vara utformat, vilka krav som gäller för tilldelning, övergångsbestämmelser mm. Har även sett någon slags dokument om värnpliktsmedaljen och reservofficersmedaljen (korrekt namn?). Men bestämmelserna är ju tyvärr inte samlade på ett ställe utan man får väl leta igenom en gigantisk hög av skrivelser om man ska hitta bestämmelserna för en viss utmärkelse eller ett visst utbildningstecken. Hade gärna sett att UniR FM Utmärkelser återkom, men i en något utökad version med lite mer information om varje utmärkelse och utbildningstecken.

Posted

Ang. att ha 90P som utbildningstecken var det väl inget vi vpl ifrågasatte i större utbredning. Vanliga 90F går ju att ha i en vagn den med. Det som var lite mer surt var att proven bara gällde oss på strv, så strf90, pbv, lvkv, m.fl sprang runt i dem från start. Numera efter flera avklarade prov bär vi dem dock med stolthet.

Rätt eller fel är jag själv inte riktgit säker på.

Posted

Hade det känns bättre och rättvisare om ni istället hade haft till exempel en båge på ärmen som utbildningstecken? Hade ni känt er stoltare över det utbildningstecken ni förtjänat om det inte hade delats ut till vissa redan första dagen?

/mdn

Posted

Är ju faktiskt som sagt inte ens särskilt säker om jag alls tyckte det var fel att ha uniformen som utbildningstecken, och därmed kan jag ju inte riktigt svara på din fråga korrekt. Men jag tycker att ett utbildningstecken förlorar lite av sitt "värde" om inte alla får det på samma villkor.

Posted
Är ju faktiskt som sagt inte ens särskilt säker om jag alls tyckte det var fel att ha uniformen som utbildningstecken, och därmed kan jag ju inte riktigt svara på din fråga korrekt. Men jag tycker att ett utbildningstecken förlorar lite av sitt "värde" om inte alla får det på samma villkor.

Du ska upp till boden och sova i tält. Tyvärr misslyckades du på sovsäcksutbildningen så du får inte någon sovsäck tycker du att det är okej?

tyvärr missade du även provet för regnstället, så du är också utan regnställ...

Otur...

Att ha uniformspersedlar eller andra bra att ha saker som utb-tecken är idiotiskt... Utb-tecken kan vara tygmärken, bågar etc eller olika symboler att fästa på m/87:an

Posted

@Mercai

Hade det inte varit bättre om ni hade blivit utbildade på stridsvagn bärandes den uniform som ni sedan ska använda i den? Den är ju trots allt anpassad för vagnstjänst och har ju vissa detaljer som är avsedda att göra den tjänsten lättare. Sedan kan man ha ett utbildsningslinjetecken (grön båge) som morot när utbildningen är genomförd med godkänt resultat.

Posted
@Mercai

Hade det inte varit bättre om ni hade blivit utbildade på stridsvagn bärandes den uniform som ni sedan ska använda i den? Den är ju trots allt anpassad för vagnstjänst och har ju vissa detaljer som är avsedda att göra den tjänsten lättare. Sedan kan man ha ett utbildsningslinjetecken (grön båge) som morot när utbildningen är genomförd med godkänt resultat.

90F fungerar som sagt i vagn den med, vilket f.ö. gör att exemplet med regnställ/sovsäck inte är lika bra. Men jo, en "båge" hade nog varit minst lika bra.

Befälens motivering var att innan vi klarat de teoretiska proven om strv122 (prestanda, säkerhet handhavande mm) är vi inte stridsvagnssoldater, och det är bara de som bär 90P.

Posted (edited)
Befälens motivering var att innan vi klarat de teoretiska proven om strv122 (prestanda, säkerhet handhavande mm) är vi inte stridsvagnssoldater, och det är bara de som bär 90P.

Enligt deras snedvridna uppfattning bör 90P alltså genast tas från strf90-folket och alla andra som kan tänkas behöva den i sin tjänst men inte råkar utöva tjänsten på/i strv. Låter som om vissa befäl behöver höra ett och annat.. :D

Edited by AdamKalle
Posted
90F fungerar som sagt i vagn den med, vilket f.ö. gör att exemplet med regnställ/sovsäck inte är lika bra. Men jo, en "båge" hade nog varit minst lika bra.

Visst, vanlig 90 fungerar i vagn. Men det finns ju ett skäl till att man tagit fram en 90P... Av någon anledning så är det bra att ha fickor vid fötterna när man sitter ned, extra fästen för namnbrickshållare osv. Smådetaljer, visst, men de fyller en funktion. Därför misstänker jag att det vore bättre att utbilda med dessa detaljer från början, istället för att ha dem som någon slags belöning.

Att befälen hade en motivering tvivlar jag inte ett ögonblick på. Man kan komma med motiveringar för det mesta. Däremot så var det en dålig sådan...

Posted

Extra namnbrickshållare mm. blir i det flesta fall värdelöst efterosm vi har kroppsskydd 94 på oss i vagn. Vadfickorna bruakr jag använda för vattenflaska i ena och handskar i den andra, inget revolutionerande precis, men jo, visst är det en bra uniform.

Sen förtydligande. De tyckte alltså inte att man skulle ta det ifrån 90-folket m.fl, men kanske att de också borde göra ett prov, vad vet jag?

Posted (edited)
Extra namnbrickshållare mm. blir i det flesta fall värdelöst efterosm vi har kroppsskydd 94 på oss i vagn.

Täcker den även de som sitter på byxorna? Men skit samma, det är detaljer. Det jag vänder mig mot är den felaktiga principen att använda uniformsdetaljer som utbildningstecken. Det sänder fel signaler att man måste "förtjäna" de verktyg man behöver för sin tjänst.

Att vissa gör så med baskern är en sak, det plagget är i alla fall inget fältplagg. Men när man gör uniformen till det har det gått för långt.

Edited by KD803
Posted

Du har fickor från stridsvästen fästa på framsidan, en platta till kroppskyddet fäst fram som ligger över knät på dig + karta i knät. I kombination med en trång stridsvagn är det svårt att komma åt dem smidigt.