Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vad har det med saken att göra om jag är gröngöling eller inte?

Nej, Liberia är ju ett land som de frigjorda slavarna fick. Men i och med att de "fick" landet av USA så har det fungerat som en marionett-stat, se bara på kalla kriget då de stödde en korrupt president bara för att hålla undan ryssarna.

Men jag köper ditt resonemang, vissa har mer medkänsla än andra. Det är bara så det fungerar.

/Bryr vi oss inte mer än så?

Att göra mission handlar väldigt lite om att försöka att förändra historien... Vi är där för att bevara freden. Sen kan man såklart vara engagerad i humanitära projekt, men åker man ner för att försöka att "ställa tillrätta" det som hände för hundra år sedan är man fel på det. Det som är gjort är gjort och det är inte mycket vi kan göra åt det. Visst kan man tycka att det är skit, men det är inte därför vi är där. Vi är där som soldater som skall bevara freden, och det gäller att försöka att hålla i gång sig själv så bra man själv kan under de perioder eller timmar man inte har annat att göra, om det är genom att engagera sig i hum projekt eller genom att träna är oväsentligt, huvudsaken är att man kan göra ett bra jobb som soldat om det krävs... Risken om man engagerar sig för mycket i lokalbefolkningen är väl att man inte uppträder neutralt i en situation som kräver det. Har själv aldrig ställts inför situationen, men så går mina tankar i alla fall.

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nej, Liberia är ju ett land som de frigjorda slavarna fick. Men i och med att de "fick" landet av USA så har det fungerat som en marionett-stat, se bara på kalla kriget då de stödde en korrupt president bara för att hålla undan ryssarna.

Men jag köper ditt resonemang, vissa har mer medkänsla än andra. Det är bara så det fungerar.

Därför att ingen annan än en pinky skulle kommer på tanken att känna sig upprörd över att soldater hellre tränar än ägnar tid åt humanitärverksamhet…

Baserat på egna erfarenheter tror jag att den som åker iväg på utlandstjänst för att stilla sina egna skuldkänslor riskerar att bli grymt besviken. De gånger du gör något som stämmer överens med dina förhoppningar och din målbild av din kommande tjänst kommer att vara lätt räknade. Du kommer t.ex. inte att mottagas med öppna armar när du söker ett hus för att ta ifrån någon det vapen han anser sig behöva för att försvara sig själv och sin egendom. Inte heller kommer folk att tacka dig och ge dig blommor när du för tolfte gången den här veckan stoppar dem i din checkpoint. Ingen kommer att känna någon större tacksamhet för att du sitter på ett OP och räknar detonationer och annan skottlossning.

Att laga förstörda hus, bygga skolor, dela ut mat och medicin till behövande hör inte till normalbilden i FN-soldatens vardag. Känner du att det är detta du vill göra är det nog bättre att du åker till behövande länder i annan organisations regi.

Posted

Därför att ingen annan än en pinky skulle kommer på tanken att känna sig upprörd över att soldater hellre tränar än ägnar tid åt humanitärverksamhet…

Baserat på egna erfarenheter tror jag att den som åker iväg på utlandstjänst för att stilla sina egna skuldkänslor riskerar att bli grymt besviken. De gånger du gör något som stämmer överens med dina förhoppningar och din målbild av din kommande tjänst kommer att vara lätt räknade. Du kommer t.ex. inte att mottagas med öppna armar när du söker ett hus för att ta ifrån någon det vapen han anser sig behöva för att försvara sig själv och sin egendom. Inte heller kommer folk att tacka dig och ge dig blommor när du för tolfte gången den här veckan stoppar dem i din checkpoint. Ingen kommer att känna någon större tacksamhet för att du sitter på ett OP och räknar detonationer och annan skottlossning.

Att laga förstörda hus, bygga skolor, dela ut mat och medicin till behövande hör inte till normalbilden i FN-soldatens vardag. Känner du att det är detta du vill göra är det nog bättre att du åker till behövande länder i annan organisations regi.

Instämmer med ovanstående skribent.

Vi är där för att upprätthålla säkerheten ur olika aspekter och tyvärr finns inte HUM ens med på den officiella dagordningen. Däremot brukar det finnas någon form av möjlighet till HUM-insats (j f r våffelförsäljningen på Muddy Mess eller släktingar som skickar ned paket med gamla kläder till soldaten).

Tycker man att fördelningen mellan säkerhetsjobbandet och HUM-insatsen är snedvriden så finns det ju alltid som sagt möjlighet att åka ut med organisationer, t ex Röda Korset, SIDA eller motsv.

Posted

Jag kan inte annat än säga att jag håller med! Bra skrivet!! :navy:

Posted
(j f r våffelförsäljningen på Muddy Mess...//).

Usch en helt felaktigt typ av humverksamhet tycker jag. Att ta av alla soldaternas matpengar, även de som inte vill stödja saken. Ren Robin Hood verksamhet som inte borde få finnas i en fungerande demokrati som en svensk mission borde vara!! Då är det bättre att ställa in en bössa i matsalen/mässen där frivilliga kan få lägga i sina pengar.

:navy:

Posted
(j f r våffelförsäljningen på Muddy Mess...//).

Usch en helt felaktigt typ av humverksamhet tycker jag. Att ta av alla soldaternas matpengar, även de som inte vill stödja saken. Ren Robin Hood verksamhet som inte borde få finnas i en fungerande demokrati som en svensk mission borde vara!! Då är det bättre att ställa in en bössa i matsalen/mässen där frivilliga kan få lägga i sina pengar.

Såg ingen smiley......

Att köpa en våffla på söndagen i mässen är hel valfritt, precis som att handla snus på PX:et. Vill man inte handla våfflor så finns det föda på det vanliga stället matsalen. I det ena fallet vet du att pengarna går till HUM och att Sjukvårdsplutonen administrerar detta, och i det andra fallet så går dina pengar till att betala löner och traktamenten till DCS-personal, valet är ditt.

Posted

Fanns ingen smiley!!

Självklart är det frivilligt att köpa våfflorna. Men vilka är det som betalar för tillverkningen av våfflorna? Tar man och betalar för råvarorna eller nallar man på ALL personals matkostnad? Och är medveten om att det inte rör sig om några stora kostnader men tycker det är upp till var och en om man vill ge bort sina matpengar till humprojekt eller om man hellre vill ha nått annat för sina pengar!! Kanske har detta ändrats? Men på KS04 så fungerade det så. Då är det bättre att ALLA får äta våfflor gratis o de som vill får kasta in valfri summa i en bössa!!

Posted
Fanns ingen smiley!!

Självklart är det frivilligt att köpa våfflorna. Men vilka är det som betalar för tillverkningen av våfflorna? Tar man och betalar för råvarorna eller nallar man på ALL personals matkostnad? Och är medveten om att det inte rör sig om några stora kostnader men tycker det är upp till var och en om man vill ge bort sina matpengar till humprojekt eller om man hellre vill ha nått annat för sina pengar!! Kanske har detta ändrats? Men på KS04 så fungerade det så. Då är det bättre att ALLA får äta våfflor gratis o de som vill får kasta in valfri summa i en bössa!!

Jag trodde du skämtade faktiskt, men men...

Det står ju var och en fritt att tycka till om detta, och jag tycker det är ok att dom ev tar lite mjöl, smör och ägg och gör lite våfflor som sedan kan välja att lägga någon euro på för HUM.

• Forumsledning
Posted

Fan hoppa inte på våffelsöndagen.. den var ju för bevelen höjdpunkten av hela söndagen. Att man betala var absolut inga problem tvärtom, det kändes bra.. ännu bättre att de som inte har lika mycket pengar som jag får ta del av dem... på min bekostnad att jag blir fetare då.. hrmm :Malaj: :P

(börjar vi trilla OT nu ?)

Posted
Fanns ingen smiley!!

:)

Håller med. Det är endast försvarbart att ta betalt för våfflor om råvarorna i sin tur köpts – annars skall våfflorna naturligtvis vara gratis och de som vill får lägga en slant till HUM-projekt.

Posted

Rätt kul att en tråd som heter "LA05" har kukat ur fullständigt och nu handlar om våffelsöndagarna på Muddy Mess... Vad skulle UNMIK-personalen göra på söndagarna om inte dessa våfflor fanns? Jobba? Tror inte det va...

Posted

"Ballur!" och "...bajset har träffat fläkten..." e mina favoriter!

Inte så mkt med LA05 å göra kanske men det verkar ju inte va ngt krav av ovan förda diskussion att döma... ;)

Posted
När man åker till Liberia tycker jag att det ska vara för att hjälpa till. I och med att LA05 är en QRF-styrka så borde de även ha andra uppgifter som att hjälpa till att bygga upp samhällsstrukturen igen (kanske det har men så har jag inte uppfattat det), inte bara hänga på gymmet och lira counterstrike med varandra.

(---)

Jag tillåter mig en kommentar, dock utan pinky-stampning...

Att "bygga upp samhället" är inte alltid så enkelt som det kan verka. Det finns många exempel där diverse biståndsorgan gått in och satsat stort på återuppbyggnader, utan att situationen förbättrats nämnvärt. För att åstadkomma en varaktig förbättring krävs en genuin vilja till förändring och att förutsättningarna finns för att befolkningen själva ska ta tag i situationen. Det kan låta cyniskt, men vill man se en långtgående och hållbar samhällsbyggnad fungerar tyvärr inget annat.

Därför är det inte säkert att Liberia automatiskt skulle bli en bättre plats att vara på för att vi jagar ut svenska soldater att bygga hus och vägar. Att skapa förutsättningar för en varaktig förändring överlåter man på andra organ som löser det bättre och förhoppningsvis i samverkan med lokala myndigheter. Om man vill se exempel på den "vita imperialism" som det pratas om så kan man titta på 70- och 80-talets biståndspolitik, där det glatt östes pengar och storslagna utvecklingsprojekt över tredje världen utan en tanke på hur detta skulle förankras lokalt. Vissa bedömare menade till och med att sådant som demokrati var helt sekundärt för tredje världen! :banghead: Föga oväntat gjorde 70-talets biståndspolitik underverk för att befästa diktaturer och fördjupa klassklyftor i tredje världen. Bakgrundsfakta som tyder på detta finns i överflöd.

Idag har man börjat lära av misstagen och förhoppningsvis börjat inse att uppbyggnaden av ett civilt samhälle måste komma inifrån. Det är därför som svenska soldater tränar eller spelar counterstrike på den tid som de inte avhjälper de mest akuta problemen i Liberia. Och det menar jag att de gör med all rätt.

Posted (edited)

Kommer finnas en en strf 9040 förar plats då jag först tackat ja på telefon sedan ångrat mig pga nytt jobb och andra personliga själ.

// C.Halldorf

Edited by Coffo
Posted
Kommer finnas en en strf 9040 förar plats då jag först tackat ja på telefon sedan ångrat mig pga nytt jobb och andra personliga själ.

// C.Halldorf

Ähm har du tackat nej eller ska du tacka nej? Om du har tackat nej så ringer jag direkt imorrn :lala:

Posted

// C.Halldorf

Ähm har du tackat nej eller ska du tacka nej? Om du har tackat nej så ringer jag direkt imorrn :lala:

Verkar finnas ett intresse av liberia iallafall, även om många säger att den missionen inte är mycket att ha.

lycka till

Posted

// C.Halldorf

Ähm har du tackat nej eller ska du tacka nej? Om du har tackat nej så ringer jag direkt imorrn :huh:

Bara att du tar upp telefonen och slår en pling!

Been there done that..got a t-shirt from liberia (la01)

Posted
Regnperiod Liberia:: April-okt

La05                    Mars- Dec

Det kommer bli blött  :banana

Så farligt är det faktiskt inte. Trodde nästan det skulle varit värre! Men som sagt. Spö regn här hemma är inget om man jämnför! :)

Posted

Det kommer bli blött  :Malaj:

Så farligt är det faktiskt inte. Trodde nästan det skulle varit värre! Men som sagt. Spö regn här hemma är inget om man jämnför! :)

Coffo Ingick du i skyttet i liberia? och i såfall vilken tjänst?

Posted

Det kommer bli blött  0:)

Regnperiod eller torrperiod, är som pest eller kolera, blöt av regn eller av svett. vart skall man hitta svalka när det är 35 grader i skuggan under torrperioden?!

Posted
är det inte C i liberia? :/

Idag är det 9040C men de kommer att omsättas under 04:an och under 05:an så blir det 9040Bmod som gäller.

/Dexter

Dexter Vet du vilka fler modifikationer dom ska göra på 9040B till liberia?

Porche säte till skytte plats kanske :baskerPa: .

Ska man se det som positivt att amn får nya vagnar nu till 05àn

Dester ska du med 05?