Jump to content

Recommended Posts

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Uttagen som Pskold/sign  patb203-plutonen.

det e inte så långt kvar till januari!

Min första mission sökte ks13 och kom med tackade dock nej den gången.

Någon som vet om detta är det som gäller eller om det ändras under utbildningen. Är utbildad ksp-skytt och skulle hellre fått den befattningen.

Mvh Henke

Grattis mannen. Vi är numera plutonskamrater.

Jag har blivit uttagen som skytt på 203an.

Grattis! på dig me du!

Posted
Blir till att stanna i sverige även denna gång

Då kan vi hålla varandra sällskap då! :angry:

Av nån anledning tror jag att de skickat ut fel svar till alla... Dvs. att de som inte kom med skulle ha varit med och tvärtom... :P

Som det är no får man väl stanna hemma i Sverige och kriga här istället... :baskerHV:

Men nu ska jag gå och gråta mig till sömns...

Posted

Det tråkiga är att någon hade bort min ansökan till LA05 som jag skickade in under lumpen... Hade den kommit in så kanske jag hade fått åkt...

Posted

Ni lite äldre forumsdeltagare vet ni om det har varit uppe någon "Bra saker att ha med sig till liberia" tråd här på forumet.

blir första missionen för mig och vill inte komma på i liberia att fan det borde man haft med sig :angry: .

Länge kvar än dock :camo:

Posted (edited)

Det finns i toppmenyn "tips" "bra saker att ha med sig på utltj" eller nått sånt.

Personligen tycker jag att tilldelad mtrl är fullt tillräckligt.

Kamera måste man dock ha med eller fixa på plats. De bilderna är mycket värda om nått/några år.

Radar eller annat bra insektsmedel kommer att finnas lättåtkomligt i min packning.

Edited by Olleman
Posted

datorn ska du ha med, ladda upp med en extra hårddisk o fixa filmer, spel o kanske photoshop o grejer så du kan leka med bilder o få kvällar o gå...kost tillskott om du tränar.. du kommer nog kunna träna en hel del, o satsa (Kommer jag göra), 8 månader hinner du bli djävligt grym på tills du kommer hem. :camo:

Posted

Idag kom mitt besked, och jag ska med. Bv/Tgfordmek på CSE:t blidde det.

Ser fram emot det, jag har heller inte varit ute förr.

Posted

Jag har en liten fundering! Är det möjligt att kanske få ledigt i augusti i typ 10 dagar? Jag är så sugen gå Nijmegen igen? Är det någon som kanske vet? :surprise:

Posted
Jag har en liten fundering! Är det möjligt att kanske få ledigt i augusti i typ 10 dagar? Jag är så sugen gå Nijmegen igen? Är det någon som kanske vet?  :surprise:

Du kan ju alltid äska om att få din leave inlagd så att det passar med nijmegen.

Posted
datorn ska du ha med, ladda upp med en extra hårddisk o fixa filmer, spel o kanske photoshop o grejer så du kan leka med bilder o få kvällar o gå...kost tillskott om du tränar.. du kommer nog kunna träna en hel del, o satsa (Kommer jag göra), 8 månader hinner du bli djävligt grym på tills du kommer hem.  :D

Ja jag har starka funderingar på att införskaffa en dator. hur ser möjligheterna därnere ut ? tex standard på sovbarrackerna tex kontakter? säkerhet riskerar man att bli av med datorn, eller att den blir stulen under transport? ska man satsa på en lite billigare variant eller en lite dyrare för tillexempel att spela mot varandra? måste man ha bra batteritid eller finns det bra tillgång till kontakter..?

mycket frågor nu --> :surprise:

Ja tipsen i huvudmenyn har jag tagit del av, men jag efterlyser lite mer Liberia anpassade.

Posted (edited)

möjligheterna är mkt goda.. På 01:an hade vi i vårt tält nästan som ett internet café.. men som sagt det va på 01:an. nu har du ju tillkommit baracker osv..

men för oss funkade de iaf. :surprise:

ett tips är ju att inte ha datan på sovsäcken om du ska grejja vid sängen.. kan d ju bli lite överhettat :D

Edited by panzerjäger
Posted
möjligheterna är mkt goda.. På 01:an hade vi i vårt tält nästan som ett internet café.. men som sagt det va på 01:an. nu har du ju tillkommit baracker osv..

men för oss funkade de iaf.  :D

ett tips är ju att inte ha datan på sovsäcken om du ska grejja vid sängen.. kan d ju bli lite överhettat  :rolleyes:

Du menar alltså att ni satt i ett gemensamt nätverk som dessutom var uppkopplat mot internet ?? :clap:

sjukt bra om så är fallet!! (kan bli riktigt trevligt därnere)

nån som har varit nere lite senare och kan berätta lite om hur det har fungerat efter ombyggnad av campen.

Posted

Du menar alltså att ni satt i ett gemensamt nätverk som dessutom var uppkopplat mot internet ?? :rolleyes:

sjukt bra om så är fallet!! (kan bli riktigt trevligt därnere)

nån som har varit nere lite senare och kan berätta lite om hur det har fungerat efter ombyggnad av campen.

Internetcafé utan uppkoppling till internet törs jag nog lova!!

:D

Posted (edited)

Låter lite som det planeras inför den årliga grabb-chartern till Rhodos eller någon annan semester-historia, folk vill ha tio dagar ledigt, vill ha bra batteritid på sin dator, vill spela nätverk, knapra kosttillskott o pyssla med photo-shop på kvällarna.

Förhoppningsvis ska ni väl ner och göra lite nytta o inte bara surfa på nätet?

... Ja, jag är nog egentligen mest bitter över att jag inte själv blivit antagen :( Det hade passat mig utomordentligt att åka just denna perioden...en gång är ju ingen gång...tarmen suger... och jag hade faktiskt kunnat offra en eventuell internet-uppkoppling....

Edited by Vanadis
Posted
Jag har en liten fundering! Är det möjligt att kanske få ledigt i augusti i typ 10 dagar? Jag är så sugen gå Nijmegen igen? Är det någon som kanske vet?  :bash:

Den är jag oxå på.. får hoppas det går att lösa annars får vi ta upp marschandet igen 07.. förrästen nijmegen brukar väl vara 3e veckan i juli?

Jag kommer oxå satsa på träningen en hel del, vore klockren om man blir ett gäng som kör ihop och pushar varan!

vi ses i jan!

/Jakobsson

Posted
Jag har en liten fundering! Är det möjligt att kanske få ledigt i augusti i typ 10 dagar? Jag är så sugen gå Nijmegen igen? Är det någon som kanske vet?  :Malaj:

Klart att du kan få ledigt då såvida situationen i området medger det, det tråkiga är väl att du får betala resan ToR själv såvida det inte går ett underhålsflyg (Herka) just då du ska åka som du kan få en "free ride" med.

:winner:

Posted
Låter lite som det planeras inför den årliga grabb-chartern till Rhodos eller någon annan semester-historia, folk vill ha tio dagar ledigt, vill ha bra batteritid på sin dator, vill spela nätverk, knapra kosttillskott o pyssla med photo-shop på kvällarna.

... Ja, jag är nog egentligen mest bitter över att jag inte själv blivit antagen  :( Det hade passat mig utomordentligt att åka just denna perioden...en gång är ju ingen gång...tarmen suger... och jag hade faktiskt kunnat offra en eventuell internet-uppkoppling....

Håller med, folk verkar se missioner som ett snuskigt bra betalat träningsläger. När man åker till Liberia tycker jag att det ska vara för att hjälpa till. I och med att LA05 är en QRF-styrka så borde de även ha andra uppgifter som att hjälpa till att bygga upp samhällsstrukturen igen (kanske det har men så har jag inte uppfattat det), inte bara hänga på gymmet och lira counterstrike med varandra.

Det är nu man verkligen får se resultatet av den vita imperialism och baksidan till varför vi har det så bra. Hoppas många av er bara skenade iväg i diskussion.

/En som är grinig fast han kommit med.

Posted (edited)

Snuskigt bra betalt veti17, möjligtvis om man gämför med CSN och liknande.

Men jag håller med dig, ska man åka så ska det vara för att jobba, och göra ett bra jobb. Däremot att bygga upp samhället finns det bättre folk till, soldater ska uppträda som soldater och inget annat. Och är det inte soldater som behövs så får man skicka annat folk, räddningsverket, poliser, sjvpersonal motsv.

Tyvärr så har det nog blivit så att de soldater som åker till områden där det är väldigt liten eller ingen konflikt alls får GRYMT tråkigt och enformigt om man känner att man inte gör någon reell nytta utan mest är där för syns skull (vilket det också är). Då måste man helt enkelt sysselsätta sig med något, självklart ska man öva och hålla uppe den soldatkompetens man förmodas inneha, men samtidigt så är det ingen bootcamp man är på. En svår ballansgång mellan att hålla soldatskillsen på topp och samtidigt inte göra om GU. Så frågorna om fritidssysselsättningarn är befogade, speciellt om man vet hur tråkigt och enformigt det kan vara att vara QRF-styrka under en längre tid. :D

EDIT, lördagsfingrar.

Edited by Born
Posted (edited)

... Ja, jag är nog egentligen mest bitter över att jag inte själv blivit antagen  :( Det hade passat mig utomordentligt att åka just denna perioden...en gång är ju ingen gång...tarmen suger... och jag hade faktiskt kunnat offra en eventuell internet-uppkoppling....

Håller med, folk verkar se missioner som ett snuskigt bra betalat träningsläger. När man åker till Liberia tycker jag att det ska vara för att hjälpa till. I och med att LA05 är en QRF-styrka så borde de även ha andra uppgifter som att hjälpa till att bygga upp samhällsstrukturen igen (kanske det har men så har jag inte uppfattat det), inte bara hänga på gymmet och lira counterstrike med varandra.

Det är nu man verkligen får se resultatet av den vita imperialism och baksidan till varför vi har det så bra. Hoppas många av er bara skenade iväg i diskussion.

”Say hello to the pinky!”

Om du nu har så fruktansvärda skuldkänslor för något som du själv aldrig varit delaktig i ("vita imperialismen" - Liberia har dock aldrig varit koloni till något europeiskt land överhuvudtaget.) använd du din lediga tid att hjälpa människor och bygga upp samhället om du känner för det.

Själv tänker jag och många andra soldater med mig spendera min lediga tid med att träna och göra annat som jag tycker om!

Edited by Rifleman/Medic
Posted (edited)
..frågorna om fritidssysselsättningarn är befogade, speciellt om man vet hur tråkigt och enformigt det kan vara att vara...

Det enda man egentligen kan planera och förbereda är ju trots allt fritiden - den militära verksamheten är det ju andra som kontrollerar.

Sen får man komma ihåg vem som ställer de tidigare kritiserade frågorna också - folk som ännu inte varit ut på nån mission eller vet vad de har att förvänta sig. Då kan det lätt bli litet naiv frågeställning.

De enda gångerna som jag minns att någon fick ledigt utöver den planerade leaven var i samband med allvarlig sjukdom/skada eller om det var dödsfall i familjen. Normalt vill man ju rotera hem hela plutoner på leave och inte enstaka soldater (så att man inte åker omkring underbemannat på plats) så att få ledigt 10 dagar för att gå Nijmegen låter inte som ett funkis alternativ. Dock är jag medveten om att det kan diffa från en bataljon till en annan vad gäller godkännande av ledigheter etc. Man har ju hört talas om 3-dagars leave etc, men det är inte alltid som sådant tillåts (vi hade enbart "lång" leaven på mitt kompani i Bosnien).

Sen är det ju som så att ledig tid är ledig tid, så om man precis som Rifleman/Medic vill spendera all tid i gymmet så är det helt upp till en själv. Sen kan ju fråga sig hur poppis det är att glida omkring på social patrols i missionsområdet på eget initiativ under fritiden. Fraternisering brukar ju sällan vara uppskattat.

Edited by Yxa
Posted

Sitter och lördagsfilosoferar samtidigt som jag läser dessa inlägg och kan inte slå tanken ur skallen om hur befälen kan tänkas uppträda på en så här lååång mission. Blir det GU-stuk så är det ju som att göra om värnplikten......Om befälen är lökar blir det.....just det

Kommentera gärna, ni som sitter med info....

Posted

”Say hello to the pinky!”

Om du nu har så fruktansvärda skuldkänslor för något som du själv aldrig varit delaktig i ("vita imperialismen" - Liberia har dock aldrig varit koloni till något europeiskt land överhuvudtaget.) använd du din lediga tid att hjälpa människor och bygga upp samhället om du känner för det.

Själv tänker jag och många andra soldater med mig spendera min lediga tid med att träna och göra annat som jag tycker om!

Vad har det med saken att göra om jag är gröngöling eller inte?

Nej, Liberia är ju ett land som de frigjorda slavarna fick. Men i och med att de "fick" landet av USA så har det fungerat som en marionett-stat, se bara på kalla kriget då de stödde en korrupt president bara för att hålla undan ryssarna.

Men jag köper ditt resonemang, vissa har mer medkänsla än andra. Det är bara så det fungerar.

/Bryr vi oss inte mer än så?