Jump to content

Recommended Posts

Posted
Om det sedan blir mycket veteraner eller pinkysar, äldre eller yngre avgör i mångt och mycket respektive kompanichef när denne ger ut styrningarna till sina plutonchefer inför rekryteringen.

......och vem är det som ger Kompanichef direktiv hur kompanierna ska se ut........ :unsure:

Det finns säkert fler är det borde göra, tex PersE US Opil, kontingentschef o.s.v. Men eftersom de inte kommer att tillhöra kompaniet bryr man sig inte om vad dom säger. Det är ju trots allt plutoncheferna och kompanichefen som skall arbeta tillsammans med soldaterna, inte handläggare Yngve från ATK eller kontingentschefen för den delen.

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Nån som kan summera läget i Liberia ur parasit/sjukdomssynpunkt?

Otrevligt som satan att bli värddjur åt div parasiter

Tja, Ugly har säkert bättre koll än mig men sjuk kan man bli. Flera personer fick åka hem en extra gång eller förlängd leave under LA02 för att bli av med parasiter i matsmältningssystemet. En stridsfordonsskytt klämde ut en larv ur låret... Men ni ska inte tacka nej för det.

Edited by Mats
Posted

Som jag förstod det så kommer svaret imorgon! Men jag är lite nyfiken på vad det brukar stå i dem papperna om man nu kommer med? Är det något man måste bekräfta först och skicka tbx eller är det klart att man är med? Är det ett inkallelse order eller?

En som är nyfiken!

Posted
Som jag förstod det så kommer svaret imorgon! Men jag är lite nyfiken på vad det brukar stå i dem papperna om man nu kommer med? Är det något man måste bekräfta först och skicka tbx eller är det klart att man är med? Är det ett inkallelse order eller?

En som är nyfiken!

Om man har kommit med finns det ett papper där man ska kryssa i om man fortfarande vill åka med, detta papper skall skickas tillbaka, inkallelse ordern kommer vid ett senare tillfälle...

Posted (edited)
Så vad gör du om det blir ett nej då? *lite nyfiken* :)

Det är ju då man hugger på varenda vakans som dyker upp, man söker tjänster som man inte ens har minsta chans att få, man kontaktar folk som kanske kanske känner någon som känner någon som kan ha en farbror som känner någon på opil.

Sen äter man frukost och går och kollar vakans sidan igen...

Done that, been there...

Edited by alfie
Posted

En som är nyfiken!

Om man har kommit med finns det ett papper där man ska kryssa i om man fortfarande vill åka med, detta papper skall skickas tillbaka, inkallelse ordern kommer vid ett senare tillfälle...

Så om vi säger att det är positivt! Och jag tackar ja till det.

Är man säker då?

Eller finns det fortfarande saker som kan påverka att man får stanna hemma?

Posted

Med tanke på att man inte blivit uppringd så lär det bli att stanna hemma antar jag........... :D

Förväntar mig inte ett positivt brev..... :D

Men om det blir så blir jag jävligt glad.............Men som sagt........ :=o

Posted

blir nog ett vit tyvär (vad är det nu 4-5st :=o )

tja man får väll slänga sig över vakanserna står ju att dom behöver en Chassie mekaniker

fast det blir nog ingen :D denna gång uttan får bli :D ett tag till

Posted

Är det inte så att de som de tycker är intressanta ringer de till och sedan väljer bland dom? Eller tar dom med en utan att ha pratat med en innan?

Vad säger ni gammelyxor? ringer de ALLTID eller OFTAST eller kanske IBLAND?

Posted (edited)
Är det inte så att de som de tycker är intressanta ringer de till och sedan väljer bland dom? Eller tar dom med en utan att ha pratat med en innan?

Vad säger ni gammelyxor? ringer de ALLTID eller OFTAST eller kanske IBLAND?

Vet inte om det finns någon exakt svar på det. Men i min värld (skituttryck!!) så ringer de först och "intervjuvar" de som de tycker är intressanta och sedan skickar de ut breven.

I brevet finns det 3 möjligheter

1 Du har blivit uttagen

2 Du är reserv

3 Du är inte uttagen

Så har det varit de 3 gånger jag kommit iväg. De gånger jag blivit ratad kommer bara papret med nej tack...

Edited by alfie
Posted

En som är nyfiken!

Så om vi säger att det är positivt! Och jag tackar ja till det.

Är man säker då?

Eller finns det fortfarande saker som kan påverka att man får stanna hemma?

Oh ja, du kan aldrig vara säker förrän du landat i missionsområdet, och det enda du kan vara säker på då är att du är där du är just då :P

Skämt åsido, det är så mycket som kan inträffa som gör att allt inte blir som man önskar/planerar, men för det mesta så brukar man komma iväg då man skrivit på sitt tjänstgöringskontrakt efter utbildningstiden är klar.

Posted

Sitter här och bara väntar och väntar och väntar...

Drygt 12 timmar innan posten dimper ner i brevlådan...

Varför går alltid tiden så sakta när man väntar på något speciellt? :huh:

När jag ändå bara sitter här och funderar så kom jag att tänka på uttrycket "Den som väntar på något gott, väntar aldrig förlänge" och kom fram till att om man väntar på något gott så väntar man ALLTID förlänge...

Jag har till och med provat att :) till posten, men hittills så har jag nummer 52 i kön...

Detta kommer att bli en sömnlös natt med mycket funderingar och en otålig väntan på brevet...

Nån mer än jag som känner det så här?

Nä, ska ta och lungna ner mig med lite vapen vård på en st AK4B...

Så tills nästa gång... Må svaret komma!

Posted

Jaha, då var den särskilda tillsynen gjord på AK4B, samtliga 6 mag, kängorna är ny putsade och det är fortfarande bara den 14:e :( ...

Börjar bli :) ska nog gå och sova... Vill ha Zzzz svar Zzzz nu Zzzz !!!