Skuggan Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 någon som vet om det går att jag älg med strf 90 eller GRG??? the_shadow är väldigt ironisk här. skämt åsido allt går att köpa om man bara vill, det gäller bara att ha rätt kontakter. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 8, 2002 BlåGul -1 Report Posted June 8, 2002 någon som vet om det går att jag älg med strf 90 eller GRG??? Nej, men däremot vet jag att GRK fungerar utmärkt mot älg. Man bör se till att ha någon som kan klättra med sig på jakten bara, så man får ner filébitarna ur träden sen. Sen har jag varit ganska nära att köra över ett rådjur med Helge, men det är sällan tillfället dyker upp. Enklare med svanar, de flyttar inte på sig som andra fåglar. Quote
Skuggan Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 he he. har varit med om att en tjur försökte stånga en 122´a i full fart *splat*. och att en älg sprang ut på ett skjutfält bakom saab målen under pågående skjutning med ksp. schweitser älg. Quote
Innuendo Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Hittade en tråd som borde passa bra för min fråga. Jag ska köpa mig ett nytt jaktgevär för vakjakt på räv och rådjur. Jag har funderat ett tag nu, då plånboken tyvärr måste få styra. I går hittade jag ett gevär som jag tror skulle passa bra, men jag vill höra vad för erfarenheter som finns av detta märke. Det gevär jag tittat på är: Tikka T3 Varmint, kaliber 308 winchester. Som jag har förstått det så är detta vapen ganska nytt, men tikka är ju känd för sin precision, vilket är det jag är ute efter. Till denna har jag funderat på att ha en Leupold European 3-9x50. Enligt mina efterforskningar så borde denna kombination vara bra när mörkret faller på och hållen drar sig uppåt 150m. Nån som instämmer eller har en divergerande åsikt? Eller om någon har ett annat förslag på kombination som ligger i ungefär samma prisklass. Quote
scattergun Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Låter som en fin kombination, även om Technika kommer att få ont i magen av att se att du tänker använda en Leupold som kikarsikte vid vakjakt ;) Jag tycker att Leupold är fina kikare, låg vikt och tåliga. Geväret är ju också av bra kvalitet, men eftersom det är ett relativt nytt vapen så borde du kanske be om att få provskjuta det, bara för att eliminera risken för att det är ett måndagsex. som nån inte vill ha efter att ha köpt den ny och upptäckt att den sprider som en hagelbrakare. Med matchammunition bör du hålla träffbilderna under två centimeter med den bössan och det siktet(förutsatt att du håller i knallpåken ordentligt). Om den sprider mer än så med två sorters amm. bör du nog dra öronen åt dig. Omdu vill ha råd kring vilken bössa och kaliber du ska välja så bör du nog beskriva din jaktform lite mer ingående, eftersom vapenvalet skiljer dramatiskt mellan pursch och drevjakt tex. (antar att du inte ska vakjaga rådjur ;) ) Quote
Innuendo Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 (edited) Jodå, jag ska vaka på rådjur, när man har små marker som jag så finns det inte många alternativ till att sitte i tornet den 16:e augusti och vänta på en bock. Däremot så ska jag inte ha vapnet till att springa runt i skogen, eller vid drevjakt. Min jaktform komemr altså förtydligat att vara: Sitta i torn eller liknande under morgon och kväll, för att vänta vid åtel på räv eller vid viltväxel för rådjur. Här så spelar ju inte vikten så stor roll, däremot kommer precisionen att spela större roll. Tikka lovar ju att deras vapen håller en träffbild på undewr en tum. Angående kikarvalet så vill jag ha ett kikarsikte som inte äter upp hela budgeten men däremot är slagtåligt och har hyfsad mörkerkapacitet. Edit: Jag kan lägga till att på alla forum som jag förstått språket på ;) så har inget dåligt sagts om denna modell eller om Tikka överhuvudtaget. Det känns ju betryggande. (Ok, en dålig sak och det var vikten). Självklart så kommer jag att begära att jag ska få provskjuta vapnet, eller i alla fall få lämna tillbaka det om det går åt helvete, man ska ju inte tolerera stor spridning på ett nytt vapen. Edited February 21, 2005 by Innuendo Quote
Sgt Andersson Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Min åsikt är att skillnaden mellan exempelvis ett sikte med x42 eller x50 är några minuter i skymning och gryning. Max 5 minuter....inte mer... Däremot så tycker jag att det spelar stor roll vilken typ av hårkors du har... ettan fungerar ju bra mycket längre (kanske 10 minuter) än exempelvis 4:an... Quote
scattergun Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 (edited) Då är du nog rätt så bra ute med den kombination som du nämde. Tänk bara på att vakjakt inte är tillåtet för rådjur(åtminstone vad jag blev lärd för tusen år sen när jag tog jägarex.) Man får väl jaga tills mörkrets inbrott, men inte längre har jag för mig......räv och svin får väl dock skjutas oavsett ljus. Rätta mig om jag har fel. Men du kanske menar vakjakt i den meningen att man sitter stilla under kvällen.... ....hursomhelst så kan du ju få billigare lösningar om du vill. Jag har nyligen byggt om en CG63 fältskyttebössa till mera jakt-sportertyp. Pelarbäddad med rekylbult och ställbart trycke(ställt på 1000gram) ny matchpipa satt i vapnet och jag har byggt om kolven med gummibakkappa och rembygelfästen. Med klackar och en Bushnell Trophy 3-9x40 kostade hela kalaset 4000kr. Funkar bra som rådjurs och bäverkanon för mig. @Sgt Andersson Min åsikt är att skillnaden mellan exempelvis ett sikte med x42 eller x50 är några minuter i skymning och gryning. Max 5 minuter....inte mer... Däremot så tycker jag att det spelar stor roll vilken typ av hårkors du har... ettan fungerar ju bra mycket längre (kanske 10 minuter) än exempelvis 4:an... Ja men det jävliga är ju att chansen att skjuta oftast ökar exponentiellt med mörkrets inkommande.....alltså är dom där attans fem minuterna ofta, i skottchanser mätt, värda lika mycket som en halvtimme tidigare på kvällen....utifrån mina egna erfarenheter iaf. ;) Edited February 21, 2005 by scattergun Quote
Sgt Andersson Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Sant... varför kan de inte röra på sig mitt på dan istället så man slipper hålla på att försöka smyga i skogen när det är beckmörkt... ;) Quote
Fu Kallenberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Hittade en tråd som borde passa bra för min fråga. Jag ska köpa mig ett nytt jaktgevär för vakjakt på räv och rådjur. Jag har funderat ett tag nu, då plånboken tyvärr måste få styra. I går hittade jag ett gevär som jag tror skulle passa bra, men jag vill höra vad för erfarenheter som finns av detta märke. Det gevär jag tittat på är: Tikka T3 Varmint, kaliber 308 winchester. Som jag har förstått det så är detta vapen ganska nytt, men tikka är ju känd för sin precision, vilket är det jag är ute efter. Till denna har jag funderat på att ha en Leupold European 3-9x50. Enligt mina efterforskningar så borde denna kombination vara bra när mörkret faller på och hållen drar sig uppåt 150m. Nån som instämmer eller har en divergerande åsikt? Eller om någon har ett annat förslag på kombination som ligger i ungefär samma prisklass. Enda kruxet är ju att Tikka fått ett litet skamfilat rykte av konsumenter i och med att Tikka hade vapensprängningar av T3 modellen i .308 (Rostfri). 21 vapen kom ut och 4 sprang i luften med personskador som följd. Pappsen hade en .30-06:a som vi sköt glatt med tills Sako Sweden ringde och frågade om han skjutit med den. Ja svarade han och personen från Sako Sweden höll på att sätta i halsen: SKJUT INTE MER!! Dom hade misstankar om materialfel. Han fick bytt sin Tikka mot Sako 75 Hunter rakt av. Sako Sweden fixade allt till honom vad gäller transportkostnader och licensbyte. Lite svettigt ett taga..... Quote
Innuendo Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Kallenberg: Jo, det där känner jag igen, man bör ju dock anta att de inte kommer att göra samma misstag en gång till. Sen är det ju inte rostfri som jag är ute efter. Man kan ju få vapenhandlarn att skjuta in bössan åt mig, Quote
Fu Kallenberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Kallenberg:Jo, det där känner jag igen, man bör ju dock anta att de inte kommer att göra samma misstag en gång till. Sen är det ju inte rostfri som jag är ute efter. Man kan ju få vapenhandlarn att skjuta in bössan åt mig, Nä, det får man hoppas. För det blir ju bara till skada för dem själv. Då får du hoppas att handlarn inte är insatt.... ;) Quote
Fj Fjun Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Angående utgångshastighet på jaktvapen. Så vitt jag vet så finns det inga regler mot hastighet, det är anslagsenergin som räknas när vapnet skall klassas (1-4 om jag minns rätt, där 1 = större djur som älg och hjort och 4 = hare, kråkor mm). 6,5 är på gränsen till klass 1 och efter blyförbudet vete tusan om den inte kommer bli en "tvåa". Tänk på att ju högre hastighet destu större köttförstöring. Ska du ha en utmärkt varmint bössa (för skadedjur ex skabrävar, kråkor mm) så titta på en .22-250I (ungeför en 30-06 hylsa med en 5,56 kula) eller min lite udda favorit cal .17 (en .223 hylsa nedbantad till ca 4,4-4,5mm = +1400m/s) Där stannar djuret på plats, men sen ser det ut som en vetextrasa också. Det ger en förklaringen på FN.s restriktioner mot höghastighetsvapen i krig, om inget annat skulle göra det.. Inte för rådjursjakten alltså... Fjun Quote
Innuendo Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Kalibervalet är för min del redan bestämt till 308 win, för att få ett vapen som går att använda till allt. Jag har dock även funderat på en 243 win för dess otroliga ballistik och mycket bra dödande effekt på rådjur Quote
Fu Kallenberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Till rådjur är en .243 kanon! Men man får mer utav en .308 då skaran vilt, som man får jaga, ökar. Sen har du ju "gratis" övn.am. ;) Själv kör jag en Krico M/700 .222 till rådjur med verkansdel Barnes X. funkar finfint. Quote
Fj Fjun Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 .222 är fint, polaren kör med 40grains ballistik tip. Lite känsliga vid minsta sly bara. .308 är helt ok men en .30-06 är obetydligt dyrare och kan laddas lite "tyngre". Enligt många den bästa kalibern om man bara skall ha en studsare. Quote
Innuendo Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Jag äger redan en "älgkanon" i min 338WM, den lämpar sig ypperligt till älg och övriga klass 1, det vapen jag nu ska investera i ska framförallt vara för klass 2 och 3. Dock har jag tänkt så att 308:an blir mer allround än 243. Så därför föll valet på denna kaliber. Och som ni förstår så har jag ju inget större behov av ytterligare en kraftig klass 1. Quote
Sgt Andersson Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Det är långt tills nästa jaktsäsong... :( Quote
Fu Kallenberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 .222 är fint, polaren kör med 40grains ballistik tip. Lite känsliga vid minsta sly bara. .308 är helt ok men en .30-06 är obetydligt dyrare och kan laddas lite "tyngre". Enligt många den bästa kalibern om man bara skall ha en studsare. Men är inte ballistic tip lite för "explosiv" för rådjur? Quote
Fj Fjun Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Men är inte ballistic tip lite för "explosiv" för rådjur? Mjo, kan man nog säga. Skjuts iofs mest skadedjur med den ammon. Sen ligger den på runt 1000m/s också vilket gör sitt. Nackdelen är ju också om det är lite sly mellan skytten och djuret då kula "exploderar" om den träffar minsta gren.. Oryx kulor är ju super annars, har dock själv ingen .222, 223 bössa. Men det kanske finns motsv. kulor till dem? Quote
Stella-Polaris Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 (edited) Foxtrot Lima: Killen du pratar om kan ha en samlarlicens. Och då kan man ha en massa konstiga vapen hemma. Dock får man oftast inte skjuta med dom. En polares polare bytte ksp m36 mot en mg42 + lite annat. Jag skulle vilja se motivering till att man får en licens för en ksp. Man har jätte stort behov av en sådan hemma. Licensen kanske går under kategorin: Home Defense ;) He, He Kom en gång ner i en källare och fick syn på ett Ryskt lv stativ med 4 st paralell monterade Maxim ksp. Visst killen var samlare med ändå B) Ang jaktvapen så har jag själv en förkärlek till mauser. Min gamla "Bettan" har alldrig svikigt mig. Dock bör man förkorta slaglängden om man vill jaga toppfågel. Edited February 21, 2005 by Stella-Polaris Quote
Fu Kallenberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Men är inte ballistic tip lite för "explosiv" för rådjur? Mjo, kan man nog säga. Skjuts iofs mest skadedjur med den ammon. Sen ligger den på runt 1000m/s också vilket gör sitt. Nackdelen är ju också om det är lite sly mellan skytten och djuret då kula "exploderar" om den träffar minsta gren.. Oryx kulor är ju super annars, har dock själv ingen .222, 223 bössa. Men det kanske finns motsv. kulor till dem? Tyvärr finns inte Oryx till .224 kalibern. Men visst finns det bra kulor i .224 för rådjur, utan tvekan. Quote
Vinter Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Köp en begagnad remington 700 i rätt kaliber till den typen av jakt du ska bedriva, och satsa resterande pengar på ett sikte i bra kvalitet. Remington 700 är ett budget alternative med bra prestanda, mycket för pengarna helt enkelt. Quote
Strv101 Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Men om man vill ha en lite annorlunda bössa som inte kostar så mycket med grov kaliber kan jag rekommendera Marlin 1895 G 45-70Gov. Detta är inte en bössa som man ligger och skjutet hål i hål med på 100m, men en ypperlig bössa för rådjur och högvilt. Sedan har den ett militärt förflutet (länge länge sedan) Ammunitionen är inte så väldigt dyr att köpa. patronen till höger är en 308W Sedan finns det lite kul skjutningar som man kan delta med detta vapen i om man vill typ CAS. Quote
www.technika.nu Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Leupold är rena skämtet när solen gått ner. Dessutom får man jaga rådjur till en timme efter solen nedgång och sista kvarten gör inte en leupold nån större glädje alls. Då är det mycket vettigare att köpa en begagnad tysk 6x42 med tyska ettan, Dessa har betydligt bättre ljusgenomsläpp och bild. Tikka varmint skjuter bra, men magasinet är ju attans så trist. Enkelradiga löstagbara magasin är ju av ONDO. MVH Technika Quote
Innuendo Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 (edited) Leupold är rena skämtet när solen gått ner.Dessutom får man jaga rådjur till en timme efter solen nedgång och sista kvarten gör inte en leupold nån större glädje alls. Då är det mycket vettigare att köpa en begagnad tysk 6x42 med tyska ettan, Dessa har betydligt bättre ljusgenomsläpp och bild. Tikka varmint skjuter bra, men magasinet är ju attans så trist. Enkelradiga löstagbara magasin är ju av ONDO. MVH Technika Några specielal märken du rekommenderar, för anledningen till att jag la upp detta här var ju att få bra idéer. Självklart kommer jag att titta på begagnade, men jag har lite dålig koll på kikarsikten. jag vill ha ett kikarsikte med minst 9ggr förstoring då en räv är ganska liten på 150m. Sen undrar jag även hur mycket ett belyst riktmedel gör vid mörkrets infall. Edit: Jag kollade lite, vad tror ni om en: Helia Compact CT 3-10X50 ligger ju nästan i samma prisklass. eller Carl Ziess Diavari Z 2,5-10X48 Edited February 23, 2005 by Innuendo Quote
Chiefen Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Ska du ha en Tikka, så köp en lätt begagnad M65. Bästa köpet jag någonsin gjort och magasinet är i metall istället för plast Quote
NuBreed Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 Tycker det viktigaste du ska tänka på är att lägga största delen av pengarna på kikarsiktet. De flesta bössor idag skjuter bra i jaktsammanhang men det finns ingenting som kan förstöra även den bästa bössa som ett dåligt kikarsikte. När det gäller vapen så är det väldigt svårt att säga vad som passar just dig både praktiskt och vad du tycker verkar bra. Sedan har vi ju val av kaliber där ska man ju också ställa sig frågan om man har tänkt att handladda eller ej. Om du ej har tänkt att handladda så skulle jag välja en vanligare kaliber som det finns jaktmatch ammunition till annars har det en tendens till att bli väldigt dyrt att träningsskjuta. Om jag själv skulle köpa en ny bössa idag för enbart jakt så skulle det bli en Sako 75 i kal. 338winmag alt. 9.3x62. Anledningen till kalibervalet är främst för att det finns mycket vildsvin på våra marker och jag vill helst ha genomskott dock så ska man inte stirra sig blind på kaliber val av kula är A och O, framförallt när det gäller lite mer hårdskjutet vilt som tex. vildsvin så en premiumkula är att föredra. Både Sako och Tikka har rykte om sig att skjuta väldigt bra redan från fabrik. Trycket är väldigt bra på båda och är väldigt enkelt att justera själv med hjälp av en insexnyckel. Kan man leva med att underbeslag och vissa andra delar är tillverkade i plast och raka magasin så är skulle jag nog själv välja en Tikka med tanke på priset. Det är samma pipa i både Sako och Tikka. När det gäller kikarsikte så skulle jag satsa på en Carl Ziess, Swarowski eller Schmidt & Bender förutsatt att det är skymningsjakt som är aktuellt. Annars tycker jag en Leupold kikare duger utmärkt. Quote
Dajo Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 Kalibervalet är för min del redan bestämt till 308 win, för att få ett vapen som går att använda till allt. Jag har dock även funderat på en 243 win för dess otroliga ballistik och mycket bra dödande effekt på rådjur Kan dun det även med stålammunition? Det är ju bara några år bort nu och flera "vanliga" klass! kalibrar går ju bort såsom 6.5mm mfl. Duger .308 till älg utan bly? Quote
Skuggan Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 jag antar att man får använda hålspets isf bly, nån som vet hur det är med det? (total noob) Quote
Recommended Posts