NuBreed Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 (edited) Ok! .308win är en väldigt trevlig kaliber mer eller mindre samma prestanda som 30-06 men bra mycket snällare för axeln. Dock förstår jag inte ditt argument när det gäller .243win det är ju klass 2 och .308 win är klass 1. Så om det är jakt på vildsvin hjort, älg mm så kan du glömma .243 win. Skulle nog tippa på att det är bättre precission i .308win faktiskt det är inte för inget som den har vunnit sitt bra rykte och blivit så populär. .243win är baserad på en .308 win hylsa, det man har gjort är strypt ner halsen till .243. Tror faktiskt att 308:an gör samma jobb med rådjur som en .243w om inte bättre. Mångra stålkulor hoppas jag verkligen det inte blir tal om. Man tillverkar inte civil ammo med stålkulor. Däremot så finns det blyfria alternativ som är solida kopparkulor med hålspets och brottytor för att kulan ska expandera. Barnes X är en sådan kula som många säger är väldigt bra, dock så säger vissa att den mantlar ganska mycket. Sedan har du Lapua Naturalis som också är en solid kopparkula. Men för att svara på din fråga så JA du kan använda kopparkulor till .308w som är klass 1. Edited March 4, 2005 by NuBreed Quote
nastyheadwound Posted March 5, 2005 Report Posted March 5, 2005 .243 är näst intill oslagbar för rådjur enligt min erfarenhet. Nosler Ballistic Tip i .243 dödar vanligen som om djuret blivit träffat av blixten. Anledningen är väl att .243 ligger precis på gränsen mellan storvilt- och småviltkaliber, så kulorna är ganska tunga men fortfarande snabba och sköra och därmed väldigt destruktiva (= mycket splitter där det räknas). En del kan dock tycka att de är för destruktiva, d.v.s. man får skära bort en hel del. Det kan jag dock leva med, jag avskyr en massa spring och eftersök. .243 har bra precision, men är mer kräsen med kulor än .308 enligt min erfarenhet. Vad gäller vildsvin kan jag säga att efter en mindre trevlig erfarenhet för ett tag sedan så går jag inte i närheten av gris med mindre än .338 i fortsättningen. ;) Quote
Recommended Posts