Tjorven Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Jag ska skaffa mig en stutsare till jakt och sportskytte. Finns det någon här som har ett bra tips på vapen? Måste dock kunna få licens med vanlig jägarexamen. PSG90 är ju inte precis ett vapen man kan köpa hursomhelst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Vad skall du bedriva för jakt? Mao är det Toppfågel eller är du ute efter björn; 5.56, 6.5, 7.62, 9.3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Har också en fråga. Tänkte köpa mig ett hagelgevär, då mest för lerduveskytte. Jag har jägarexamen men har av lökhet glömt bort bestämmelserna för anskaffandet av vapen? måste man ha löst jaktavg. för att t.ex. bara skjuta lerduvor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted May 4, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted May 4, 2002 Jag ska skaffa mig en stutsare till jakt och sportskytte. Finns det någon här som har ett bra tips på vapen? Måste dock kunna få licens med vanlig jägarexamen. PSG90 är ju inte precis ett vapen man kan köpa hursomhelst. Jag är ingen studsarexpert, men en Remington 700 i 30-06 eller .308 kanske? Finns ju mycket prylar och mycket kunskap om man vill bygga om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 4, 2002 Author Report Share Posted May 4, 2002 Angående anskaffande av vapen så räcker det att man är 18 år och innehar jägarexamen för att få vapenlicens. Fyller 18 i nästa vecka men förra sommaren köpte jag en Berretta hagelbock och lade licensen på min far. Angående studsaren så funderar jag starkt på en .308W. Bor i Skåne så det är rådjur, hjort, älg och vildsvin som gäller. Någon som vet fler vapen än R. 700, som för övrigt är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Äh, vad är det för skiiit? Skaffa dig en Mauser m/96. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Hallå, Sitter här mitt i natten och bombar er med posts, sorry.... Rent teoretiskt torde det väl inte vara så svårt att få licens på ett Psg-90? Kalibern är ju helt ok för högvilt (.308) Om du söker licens skriver du väl bara tillverkarnamnet och kalibern? Jag tror knappast någon höjer på ögonbrynet om du söker på en bössa som heter "Accuracy International AW" i .308? Elller är jag helt ute och cyklar? enligt uppgift har en polares polare ett som han köpt. Dock har jag bara sett det på bild så den informationen är ju inte huggen i sten. Vad tror ni andra? Kollade just på AI's site, endast 5224 USD för ett AW i .308 hoowaaaa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Angående PSG90 så vet jag faktiskt en kille som har en civilt, dock var det inte enkelt att få tag på den. Har för mig att Accuracy International bara säljer till FM:er, ej civila. Dock kände han några som jobbade på AI och kunde ta det "bakvägen" Sedan var det faktiskt problem med licensen. Han var tvungen att ha licens för den i england och sedan fixa ett special licens här i Sverige. Den engelska licensen var möjlig eftersom han hade dubbelt medborgarskap (eng, sv). Kan tänka mig att folk kollar lite skumt på honom när han lägger sig ner på skjutbanan. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Finns det ingen lag som reglerar hur hög utgångshastighet man får ha på "vanliga" jaktvapen?? ??? Har själv hört talas om en HV:are söder om Malmö-trakten som har en egen betongbunker fylld med allt från jaktvapen till prickskyttegevär 90 och AK5:or. Är det "home security" som gäller eller? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Foxtrot Lima: Killen du pratar om kan ha en samlarlicens. Och då kan man ha en massa konstiga vapen hemma. Dock får man oftast inte skjuta med dom. En polares polare bytte ksp m36 mot en mg42 + lite annat. Jag skulle vilja se motivering till att man får en licens för en ksp. Man har jätte stort behov av en sådan hemma. Licensen kanske går under kategorin: Home Defense ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Ett PSG90 är kanske att ta i. Jag tror att det blir svårt med licensen och vad kostar egentligen ett PSG90? Hade tänkt mig en studsare med fina prickskytteegenskaper . Funderar på ett custombygge men även det kostar ju en hel del. Angående mauser m/96 så använder jag mig av modifierad sådan fö tillfället. Remington 700 är intressant kostar c. 10000 kr. Finns en billigare modell som heter 710 men denna har knappast samma prestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Har en förkärlek till Tikka och Sako. Finnarna är fördjvla bra på att bygga jaktgevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Till Mimesis. Är du jägare eller? Civil jägare alltså. Sako är ju rätt dyra men en Tikka är rätt överkomlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Hmm... Om jag skulle köpa en bössa idag som jag skall använda för jakt men som samtidigt har lite prickskyttestuk över sig skulle det nog få bli något av följande. Remington 700 PSS http://www.precisionarms.com/Pages/Rifles/remington.htm SAKO Trg http://www.sako.fi/military.html Steyr SSG http://www.remtek.com/arms/steyr/ssg/ssg.htm Eller varför inte en fin gammal mauser 96:a? Köp en ny stock så har du en hygglig bössa till ett helt ok pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 5, 2002 Author Report Share Posted May 5, 2002 Mycket fina saker det där Daniel. Synd bara att det lär vara ett litet H-E att få licens på dem. Sako hade ju några väldigt fina saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Nä fan. Inga problem att få licens på dom. Vanlig jägarlicens funkar utmärkt. Dom har några SAKO TRG till salu på Torsbo vapenhandel. kostar runt 22000:- http://www.torsbohandels.com/ http://www.torsbohandels.com/cgi-bin....ID=1133 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Allmänt sett är det nog lättare att få licens för många vapen än vad många tror i Sverige. Det är behovet som styr och det finns ju ett antal behov som är helt ok i lagstiftarens ögon. Att man sedan måste vara insatt i lagar och förordningar för att kunna "trycka på rätt knappar" det är helt sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Hej Skulle jag köpa ett nytt gevär idag så skulle jag satsa på en Remington 700ADL i 308w. När man sedan känner för det och har behov av det kan man byta ut delarna till "Top off the line" och få ett bättre vapen för mindre pengar. Börja med 700an med syntetstock, ca 4000 kr, trimma trycket och ev mekanismen ca 1000kr. Sätt på en Chingsling ca 500kr. När det gäller sikten så använder jag tre olika typer: Kikarsikten, jag använder endast Leupold. Exempel på bra modeller 2,5x20 och 3,5-10x40. 2 Rödpunktsikten, Aimpoint favoriten. Se till att montera siktet i endast den främre ringen. 3 Ghostring sikten. Passar perfekt att montera på den bakre klacken i samband med Aimpiont på den främre. Med snabbfäste på Aimpointen kan man snabbt byta till resevricktmedel om man monterar på det sättet. Så ny har man en bra stutsare med bra riktmedel och vapen rem. Nästa steg syntetkolv ifrån tex HS Presicion, ca 5000kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Remington 700 för 4000 kr? Du menar begagnad väl? 10 000 får man ge för en ny sådan. Jag är vänsterskytt och får därför lägga till lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Letar du lite kan du hitta nya för 4000kr. Jag gav det för min senaste då jag ville ha något billigt för ett custombygge. Vansinne att betalla mer än 6000 kr för en civil remington då man ändå måste skicka den till en vapensmed och bygga om den. Har ingen aning om vad vänster vapen kostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 7, 2002 Author Report Share Posted May 7, 2002 Säker på att man kan få tag på en 700 för 4000 kr. Det låter jävligt billigt. Modell 710 däremot kostar ju 4000 kr ny. Å andra sidan har jag inte stenkoll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Tycker inte man ska försöka efterlikna sitt jaktvapen efter det militära. Två skilda vapenområden som ej bör förknippas. Jag är därför på jakt efter en Carl Gustav. Vet dock ej vilken kaliber jag ska ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 9, 2002 Author Report Share Posted May 9, 2002 Du har en poäng där, men sportskytte och jakt ska man kunna kombinera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKS GB Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Varberg gör mycket fina bössor och man behöver inte gräva hål i plånboken heller. Ang utgångshastighet på studsare så ska den ju ge det minimala antal joule för respektive djur. Ska du skjuta ett rådjur med en .30-06 behöver du inte ha speciellt hög v/o då det är ett klass 2 djur. Skall en älg fällas så måste man hälla på lite mer krut i hylsan osv. En polare laddade en .30-06 med 6grams ballistik tip kula (om den inte var ännu lättare) och norma 202 krut har jag för mig = 1235m/s.. den funkar utmärkt till trutar kråkor och annat man vill "bli" av med. Inte rekoonderat till rådjur och dylikt då köttförstöringen blir enorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MC_J Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Jag har nyligen köpt mig en Mauser M96 6,5x55. Valde mest den kalibern för att det är en bra allround kaliber. FUnkar bra både till älgjakt och toppfågel. Men till björn, och vildsvin så kan den vara lite klen. Inte det gamla armé vapnet utan ett nytt gevär =) Rakmekanism (går ruskigt fort att ladda om)svart Syntetkolv(även träkolv medföljde) Köpte till ett 3-9X40's bushnell lowlight sikte. löstagbart magasin. Studsaren ser inte bara väldigt cool ut utan den skjuter vädligt bra. 15mm träffbilder på 100meter och den lär skjuta ännu bättre. Men hela detta paket kostade bara 7500kr inte mycket pengar för en ny, välskjutande studsare. Tänker även köpte till ett Harris Bi-pod mest för att det kommer se så jävla mycke tuffare ut =P Det var inget problem att få licens på geväret. Har ju vapenskåp så fick licensen inom 2 veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Samlar liscens.... hur får man det? och vad får man ha hörde om ak5, lagligt? M60 kanske? laglig? och vad behövs för att få ha kaliber .50? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Man ansöker hos polisen om samlarLICENS För att få ha en cal.50??? hmmm Dream on Har man en sådan licens får till 99% inte använda vapnen till att skjuta med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 En 50:a borde inte vara några problem om den finns i listan på tillåtna jakt kalibrar (har för mig att den är på den listan) att du sedan kommer att få överklaga polisens nekande till din licens på bössan ett par-tre gånger är en annan sak. Anledningen till deras nekan är ganska försteålig då det finns väldigt få älgar eller björnar i Sverige (denna galaxen mig veterligen) som kräver en 50 för att ligga still. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 annars kan man ju alltid skaffa tävlingslicens och handlarlicens då borde man få skjuta med vad som helst. ok. vart kan jag köpa min HMG och min GRG?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 HMG blir svårt då automatvapen är krångligt (enligt folk jag känner). Men om du bara kan fixa något som är semiautomatiskt så är det NÄSTAN en realistisk tanke men fortfarande krångligt. Allt beror på vart du bor. Vissa ställen är det lättare att få licens än på andra ställen. Bor du i någon av sveriges större städer så är med en gång lite krångligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts