Essray Posted October 14, 2010 Report Posted October 14, 2010 (edited) Anledningen till det förnyade gradsystemet är ju bland annat övergången till tvåbefälssystemet och en NATO-anpassning, precis som vi NATO-anpassat Öv1gr till Bgen. Att man i samband med detta anpassade övriga grader är inte så konstigt. Speciellt som det egentligen bara var regementsförvaltares gradbeteckning som man behövde ta fram, övriga fanns ju redan, så det blev inte så värst dyrt heller. Då var det nog dyrare med omgaloneringen av marinen från 11 mm till 12,7 mm galoner... Med hänsyn till att du jämför med omgalonering baserad på storleksförändring, förmodar jag att du med "ta fram" avser både själva designen av graderna samt produktionen av själva kragspeglarna/hylsorna. Till att börja med, var väl även vice korpral-spegeln med en vinkel ny? Sedan undrar jag undrar hur många förvaltar-, fanjunkar-, sergeant-, korpral-, menig 1 kl. år 1 och år 4-speglar som fanns inom organisationen 2008-12-31. Det var väl egentligen bara 1:e sergeants- och Menig 1 kl. år 2 och 3-speglar, som det borde ha funnits ganska gott om? Edited October 14, 2010 by Essray Quote
Krook Posted October 14, 2010 Report Posted October 14, 2010 Kragspeglar med en vinkel fanns på hyllan, liksom de flesta av de övriga. Bristvaror var OR2 med ett sträck (gamla vicekorpral) och framförallt Regementsförvaltare (Motsv). Quote
1314 Posted October 15, 2010 Report Posted October 15, 2010 @ Essray: Precis som Krook skriver så var det inte så mycket som var i brist. Det som använts mycket är ju inte nödvändigtvis det som det finns mycket av. Jag vet att man ordnade fram gradbeteckningar ganska så snabbt från bl a beklädnadsförrådet när beslutet var på väg. Finns många gömmor i FMLOG... Det var just en stolpe som det fanns få kragspeglar av och inga klaffhylsor, och så var det få klaffhylsor med 4 stolpar. Behovet av just regementsförvaltare är ju fortfarande ganska lågt... Quote
Ukko Lode Posted October 19, 2010 Report Posted October 19, 2010 @Ukko Lode Kolla i Förordning (2008:289) om ändring i officersförordningen (2007:1268: 21 §För officerare ska finnas de tjänstegrader som framgår av bilagan till förordningen. Försvarsmakten får meddela föreskrifter i fråga om ytterligare tjänstegrader än dessa. Bommade där! Dock har FM inte kommit med några sådana ytterligare föreskrifter. Det går alltså i nuläget lika bra, el dåligt, att utnämna någon till 1 serg som kaptenlöjtnant. Med brasklappen att en ffs har kommit i veckan och inte lagts upp på Emil... Det känns lite som föregivande av allmän ställning, fast tvärtom;-) Quote
Mikey Posted November 9, 2010 Report Posted November 9, 2010 Är precis på väg till förrådet för att hämta ut min utrustning och har försökt läsa mig till vad som gäller med gradbeteckningarna men det är lite olika bud här. Någon som kan klargöra om jag ska använda min "gamla" grad vilket är sergeant eller startar om från början. Quote
519 CB Posted December 23, 2010 Report Posted December 23, 2010 Är precis på väg till förrådet för att hämta ut min utrustning och har försökt läsa mig till vad som gäller med gradbeteckningarna men det är lite olika bud här. Någon som kan klargöra om jag ska använda min "gamla" grad vilket är sergeant eller startar om från början. Din grad som sergeant borde finnas dokumneterad hos pliktverket och gör den det så är det den graden du skall bära. Graden talar om vad du genomfört för utbildning och att du är grip bar för en tjänst med sergeants grad. Nu är det ju så att Sergeanter i det gamla systemet blev förste sergeanter för att motsvara deras utbildning i det nya systemet men hur man skall göra med dig där vet jag inte rent formellt men ett sätt att hantera det är att be om sergeants vinklar och inte pix stjärnan och ta det med chefen. Sen är det ju beroende på din befattning i HV /519CB Quote
Mikey Posted December 23, 2010 Report Posted December 23, 2010 @519CB Tack för ditt svar... Skickade administratören på gruppen frågan som snabbt kontrollerade uppgiften med berörda chefer och lade kragspeglar med 1'e Sergeantens stjärnknapp i ett kuvert och skickade till mig bums. /Mikey Quote
skyttesoldat78 Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 @519CB Tack för ditt svar... Skickade administratören på gruppen frågan som snabbt kontrollerade uppgiften med berörda chefer och lade kragspeglar med 1'e Sergeantens stjärnknapp i ett kuvert och skickade till mig bums. /Mikey någon som vet vad som gäller för befodran till 1:e sergeant, Fanjukare och förvaltare i Hv? Quote
Mikey Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Krav på utbildning för befodran: H 115 52 - Instruktörsutbildning Grunder och H 112 22 - Chef Hemvärnspluton 1:1, kan efter dessa samt efter ett års väl meriterad tjänstgöring befodras till sergeant. En rutinerad instruktör kan efter urval befodras vidare till sergeant 1kl. En mycket rutinerad instruktör med flera års tjänstgöring i sin befattning eller sitt fackområde kan efter urval, och beslut av Rikshemvärnschef, befodras till fanjunkare. Övergångsbestämmelser(2009): Fanjunkare och sergeant i hemvärnet som befordrats före 2008-12-31 bibehåller sina grader och placeras i nivåerna OR 7, fanjunkare, respektive OR 6, sergeant 1kl. Furirer och överfurirer i hemvärnet som befordrats före 2008-12-31 anlägger gradbeteckning för sergeant och placeras i OR 5. Förvaltare finns inte så vitt jag vet. Finns att läsa på: http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=136 Quote
skyttesoldat78 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Krav på utbildning för befodran: H 115 52 - Instruktörsutbildning Grunder och H 112 22 - Chef Hemvärnspluton 1:1, kan efter dessa samt efter ett års väl meriterad tjänstgöring befodras till sergeant. En rutinerad instruktör kan efter urval befodras vidare till sergeant 1kl. En mycket rutinerad instruktör med flera års tjänstgöring i sin befattning eller sitt fackområde kan efter urval, och beslut av Rikshemvärnschef, befodras till fanjunkare. Övergångsbestämmelser(2009): Fanjunkare och sergeant i hemvärnet som befordrats före 2008-12-31 bibehåller sina grader och placeras i nivåerna OR 7, fanjunkare, respektive OR 6, sergeant 1kl. Furirer och överfurirer i hemvärnet som befordrats före 2008-12-31 anlägger gradbeteckning för sergeant och placeras i OR 5. Förvaltare finns inte så vitt jag vet. Finns att läsa på: http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=136 så då kan vilken gruppchef som helst bli 1:e sergant som är meriterad. Quote
Mikey Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 H 112 22 - Chef Hemvärnspluton 1:1, kan efter dessa samt efter ett års väl meriterad tjänstgöring befodras till sergeant. En rutinerad instruktör kan efter urval befodras vidare till sergeant 1kl. Min tolkning är följaktligen att man ska vara rutinerad instruktör vilket inte alltid är fallet för gruppchefer. Men visst... En duktig gruppchef med rätt utbildning och erfarenhet borde kunna befordras enligt denna skrivning. Men personligen skulle jag tro att denna gruppchef redan innan befordran fått andra uppgifter än som gruppchef Quote
skyttesoldat78 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 H 112 22 - Chef Hemvärnspluton 1:1, kan efter dessa samt efter ett års väl meriterad tjänstgöring befodras till sergeant. En rutinerad instruktör kan efter urval befodras vidare till sergeant 1kl. Min tolkning är följaktligen att man ska vara rutinerad instruktör vilket inte alltid är fallet för gruppchefer. Men visst... En duktig gruppchef med rätt utbildning och erfarenhet borde kunna befordras enligt denna skrivning. Men personligen skulle jag tro att denna gruppchef redan innan befordran fått andra uppgifter än som gruppchef Visst kan det mycket möjligt bils så och det brukar också bli så att den blir typ hvofficer. Intressant och se vilka som blir Förvaltare i Hv. Quote
Mikey Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Så vitt jag förstår kommer det inte att finnas förvaltare i HV. Quote
skyttesoldat78 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 (edited) Så vitt jag förstår kommer det inte att finnas förvaltare i HV. Det finns det (HvH 2010), men inte fysikt dvs man kan bli befodrard till men igen som blivit ännu. Edited January 20, 2011 by skyttesoldat78 Quote
Kingcoole Posted January 25, 2011 Report Posted January 25, 2011 Så vitt jag förstår kommer det inte att finnas förvaltare i HV. Det finns det (HvH 2010), men inte fysikt dvs man kan bli befodrard till men igen som blivit ännu. Bataljonskvartermästare är en befattning som i framtiden kan vara förvaltare. Quote
skyttesoldat78 Posted January 26, 2011 Report Posted January 26, 2011 okej kommer de som är Lt och Fk att behålla det eller bytta grad till förvaltare? Quote
32LvTropp Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 En snabb fråga. Om en hemvärnare, tillika medlem i Försvarsutbildarna slutar i hemvärnet men kvarstår i Försvarsutbildarna, vad skall han ha för kragspeglar? Var inne på förrådet för att hämta FBU kragspeglar, eftersom jag trodde det var de som skulle anläggas, men de finns tydligen inte längre. Enligt förrådsgubbarna så skall man använda sitt förbands kragspegel, men vad göra om man inte längre tillhör ett förband? Quote
01/B3 Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 Varför ska man ha uniform om man inte tillhör ett förband? Quote
106 Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 En snabb fråga. Om en hemvärnare, tillika medlem i Försvarsutbildarna slutar i hemvärnet men kvarstår i Försvarsutbildarna, vad skall han ha för kragspeglar? Var inne på förrådet för att hämta FBU kragspeglar, eftersom jag trodde det var de som skulle anläggas, men de finns tydligen inte längre. Enligt förrådsgubbarna så skall man använda sitt förbands kragspegel, men vad göra om man inte längre tillhör ett förband? Försvarsmaktstecken i bronsfärg Unibest 8.1.7 Försvarsmaktstecken invävt i bronsfärg på kragspegel m/58 bärs av: • militär personal som inte kan hänföras till viss försvarsgren, truppslag eller fack • personal i frivilliga försvarsorganisationer utan avtal med hemvärnet bär FM-tecken vid tjänst i uniform (verksamhet i egen frivilligorganisation) • förband i internationell tjänst kan på order från HKV INS anvisas att anlägga FM tecken. På andra sidan borde det liksom tidigare bli återgång till värnpliktsgrad, i de fall det inte är samma som under tiden i Hv. Quote
32LvTropp Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 Varför ska man ha uniform om man inte tillhör ett förband? Om man till exempel skall agera instruktör åt någon, exempelvis HV. Quote
32LvTropp Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 (edited) En snabb fråga. Om en hemvärnare, tillika medlem i Försvarsutbildarna slutar i hemvärnet men kvarstår i Försvarsutbildarna, vad skall han ha för kragspeglar? Var inne på förrådet för att hämta FBU kragspeglar, eftersom jag trodde det var de som skulle anläggas, men de finns tydligen inte längre. Enligt förrådsgubbarna så skall man använda sitt förbands kragspegel, men vad göra om man inte längre tillhör ett förband? Försvarsmaktstecken i bronsfärg Unibest 8.1.7 Försvarsmaktstecken invävt i bronsfärg på kragspegel m/58 bärs av: • militär personal som inte kan hänföras till viss försvarsgren, truppslag eller fack • personal i frivilliga försvarsorganisationer utan avtal med hemvärnet bär FM-tecken vid tjänst i uniform (verksamhet i egen frivilligorganisation) • förband i internationell tjänst kan på order från HKV INS anvisas att anlägga FM tecken. På andra sidan borde det liksom tidigare bli återgång till värnpliktsgrad, i de fall det inte är samma som under tiden i Hv. Tackar för snabb info. FM tecken, är det svärdet med lilla riksvapnet? Det här med vilken grad man skall ha har jag inte lyckats få någon klarhet i, så av ren lathet behålls den som redan sitter på uniformen. Edited November 14, 2011 by 32LvTropp Quote
106 Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 FM tecken, är det svärdet med lilla riksvapnet? Bara lilla riksvapnet. Finns bild i tidigare angiven del av unibest. Quote
REALIN Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 (edited) Har märkt att många kör med dubbla "Hemvärn"s kragspeglar fast dom ska ha Menig 1 klass eller högre. Tror det har blivit fel någonstans i kedjan eftersom dubbla Hv kragspeglar är "Menig". Vanlig menig är dock bara under utbildning, tills intro utbildningen är klar då man blir minst Menig 1 kl men många verkat missat detta... ska ta upp det på SÖFen. Edited February 29, 2012 by REALIN Quote
01/B3 Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 För ett par veckor sedan kom Rikshvch anvisningar för 2012, bland annat avseende tvåbefälssystemets tillämpning i Hemvärnet. Det framgår dock inte vad jag kan se om det blir någon degradering för de som har en för hög grad. Quote
FkN Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 @REALIN: det är väl mest för att ingen bryr sig speciellt mycket, menig som menig. Jag är dock ordersatt att samtliga meniga ska sy på pommes under våren. Quote
903Lew Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 @Realin: Mina killar har fått att pommes/vinklar och mössmärken ska sys på när förrådet nedlåter sig till att dela ut dem. Min villighet att visitera så att det är rätt antal tjänsteår på kragen är en stenhård "nolla". Quote
Dexter Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 @Realin: Mina killar har fått att pommes/vinklar och mössmärken ska sys på när förrådet nedlåter sig till att dela ut dem. Min villighet att visitera så att det är rätt antal tjänsteår på kragen är en stenhård "nolla". <intern info>Förrådet delar inte ut något, det löses genom kompaniets egen försorg och alla enheter har tidigare lämnat in en behovslista och fått gradbeteckningar tilldelade (i flera omgångar sedan 2010) så det är bara att fråga närmsta chef så får du dina också. Inget att vänta på. Enda undantaget har vart menig 1kl med ett streck då det varit brist på dessa men det är nu löst och kan delas ut i samband med inryck på SÖF då även ny bataljonsbåge delas ut. </intern info> /D Quote
REALIN Posted February 29, 2012 Report Posted February 29, 2012 Gradbeteckning fick jag utan problem från skrädderiet. Quote
IB5 Posted March 1, 2012 Report Posted March 1, 2012 Vad spelar det för roll? Man har ju ändå inte gradbeteckningar, utbildningstecken eller regements/förbandstecken på fält-fältuniform, och hur ofta strosar man runt inne på regementet med fin-fältuniform i HV's regi? Ni är väl ute och övar? Quote
903Lew Posted March 1, 2012 Report Posted March 1, 2012 Man övar, man går kurs, man arbetar som extra-instruktör. Allt i samma uniform. Quote
Recommended Posts