Jump to content

"Extremkampsport"

losec

Recommended Posts

@Inf, Jake The Snake

Vi är OT men båda har rätt i en sak. Tävlingsidrott och självförsvar är två skilda saker, även om de flyter ihop i vissa fall.

Är tveksam till att den ultimata självförsvarformen finns. Alla är olika, och behöver olika träning. Skulle själv tycka det var skittråkigt att träna försvar mot knivar/tillhyggen vilket gör att jag inte tränar det. Därför är andra kampformer mer intressant, och bättre för mig.

Åter till topic?

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply
Jag vidhåller att inget kampsystem i sig är tillräckligt för ett bra självförsvar.

Ingen garanti för framgång nej, men en bra ökning av sannolikheten för framgång skulle jag vilja säga. Att ta det försiktigt, i en situation där jag eller mina nära och kära riskerar att fara illa, bara för att vissa nämndemän kanske är känsliga ligger inte för mig. Jag kommer inte att börja tänka på juridik i en överlevnadssituation. Jag kommer att tänka på överlevnad.

Ang det jag citerar; Vad upplever du att Krav Maga brister i, eftersom det enligt dig inte är tillräckligt för ett bra självförsvar?

Återigen inget fel på KM, det finns tvärt om mycket bra med det.

Jag säger mig inte heller vara särskilt bevandrad i KM, även om det vore trevligt att få stifta närmare bekantskap med det vid tillfälle. Mina ska erkännas bristfälliga kunskaper om KM kommer från mina vänner som tränar KM.

Det mina vänner sagt ger mig intrycket att det är en ganska ensidig utblidning vad avser den mentala delen och taktiken och att aggresiviteten i alla lägen betonas väldigt mycket. Kanske är inte de tränare mina vänner kommit i kontakt med representativa, kanske tillgodogör de sig inte utbildningen på rätt sätt, kanske har jag missuppfattat alltihop, vad vet jag.

Det låter sunt att inte tänka på juridik i en överlevnadssituation, men det finns många andra situationer än renodlade överlevnadssituationer. Att i en situation som inte är en ren överlevnadssituation banka på tills motståndaren slutat röra sig är inte mitt val, samtidigt som jag kanske måste göra någonting för att komma ur situationen.

Jag vill om jag tvingas till självförsvar kunna tillämpa ett självförsvar med flexibel våldsnivå. Det är möjligt att KM är bra även på detta. Lika mycket som jag vill mata på i en överlevnadssituation lika lite vill jag förstöra mycket i livet för något som efteråt ter sig som en bagatell.

Snart kommer de säkert på något sätt att tävla i KM också :ph34r:

Återigen inget fel på KM, det finns tvärt om mycket bra med det.

Jag säger mig inte heller vara särskilt bevandrad i KM, även om det vore trevligt att få stifta närmare bekantskap med det vid tillfälle. Mina ska erkännas bristfälliga kunskaper om KM kommer från mina vänner som tränar KM.

Det mina vänner sagt ger mig intrycket att det är en ganska ensidig utblidning vad avser den mentala delen och taktiken och att aggresiviteten i alla lägen betonas väldigt mycket. Kanske är inte de tränare mina vänner kommit i kontakt med representativa, kanske tillgodogör de sig inte utbildningen på rätt sätt, kanske har jag missuppfattat alltihop, vad vet jag.

Det låter sunt att inte tänka på juridik i en överlevnadssituation, men det finns många andra situationer än renodlade överlevnadssituationer. Att i en situation som inte är en ren överlevnadssituation banka på tills motståndaren slutat röra sig är inte mitt val, samtidigt som jag kanske måste göra någonting för att komma ur situationen.

Jag vill om jag tvingas till självförsvar kunna tillämpa ett självförsvar med flexibel våldsnivå. Det är möjligt att KM är bra även på detta. Lika mycket som jag vill mata på i en överlevnadssituation lika lite vill jag förstöra mycket i livet för något som efteråt ter sig som en bagatell.

Snart kommer de säkert på något sätt att tävla i KM också 8-/

Jag tycker att du kanske skulle ta och prova KM själv för att få en egen uppfattning om vad det är och kanske inte alltid lyssna på vad dina bekanta har att säga om det, då de också kan ge en ganska ensidig förklaring på vad KM går ut på. Det går oftast att prova gratis.

Att tänka juridiskt i en svår situation är ofta mycket svårt då man oftast inte hinner tänka alls. Hinner du tänka så är du pucktvåa utan det gäller att handla resolut och aggressivt, annars har du inte en suck och det är mycket inom KM som går ut på just det. Inte bara aggressivitet utan även taktik. Då KM från början är ett militärt närkampsystem återspeglas mycket i just taktiskt tänkande. Man försöker placera sig så att man har flera angripare på ett led så att man slipper möta flera på en gång. Och vad gäller det där med att slå tills angriparen inte längre rör sig: Ja det är ju som sagt en fråga om att anpassa sig efter rådande omständigheter. Oftast räcker det med ett slag på näsan för att någon ska ge upp och i vissa fall får man fortsätta med ett eller två eller kanske tre knän i skrevet. KM har en flexibel våldsnivå. Det är utövaren och situationen som avgör hur mycket våld som behövs. För övrigt är det lite onödigt att jämföra KM med kampsporter då KM inte är just en kampsport. Kampsporter har regler, det har inte verkligheten. Därför kommer det aldrig att tävlas i KM.

Snälla amfibieslusken, alla tror på sitt system!

Det är inte många kampsportare/KM-utövare jag träffat som säger något annat än att det som de tränar är det bästa i universum. Precis som flottister håller på flottan, K3:are håller på K3, kempo-kämpar håller på kempo, aikidoutövare håller på aikido, håller även KM-utövare på KM. Inget fel i det, men försök inte att övertyga mig med samma gamla argument. Det enda verklighetsnära systemet osv.

Jag vill för övrigt prova KM och kommer antagligen göra det någon gång.

@Inf: Klart jag tror på KM som självförsvarssytem. Vilket de jag har förevisat för vid olika tillfällen också gör, som tom har egen erfarenhet av kampsporter. Jag har själv egen erfarenhet av kampsporter där jag själv har 10 års erfarenhet av Tae Kwon Do. Om vi nu bortser från vad jag tycker och istället tittar på vad resten av världen anser så kan vi ju undra varför FM har valt KM som sitt närkampsystem, varför FBI, CIA, Finska Pikten, LAPD bland andra har valt KM som självförsvarsystem. Klura lite på den du.

Det är inte många kampsportare/KM-utövare jag träffat som säger något annat än att det som de tränar är det bästa i universum. Precis som flottister håller på flottan, K3:are håller på K3, kempo-kämpar håller på kempo, aikidoutövare håller på aikido, håller även KM-utövare på KM. Inget fel i det, men försök inte att övertyga mig med samma gamla argument. Det enda verklighetsnära systemet osv.

Jag vill för övrigt prova KM och kommer antagligen göra det någon gång.

Det verkar som om du är lite skeptisk till KM som självförsvarssystem. Du verkar inte ange något riktigt skäl, utan som jag tolkar dig har du i princip de här ståndpunkterna:

- Bara för att dom som gör det tycker att det är bra, så behöver det inte vara bra. Jag har minsann sett kampsportsutövare få på käften på stan förr, så det så.

Krav Maga är ingen kampkonst och det är ingen Kampsport. Det går inte att jämföra det med Karate, Tae Kwon Do, Kempo, Judo eller Aikido eller något annat.

Det är ett Självförsvarssystem, som är precis vad det ordet antyder. Ett system, som hjälper dig att för det första undvika att hamna i trubbel, för det andra De-eskalera trubblet, För det tredje klara dig ifrån trubbel utan att bruka våld och slutligen att klara dig och andra personer runt omkring dig ifrån en våldsam situation med färre skador än era motståndare. Det är därför aggressiviteten betonas. När skiten verkligen träffar fläkten, så FÅR du inte ens ha tanken på att förlora. Att förlora i verkligheten kan innebära att du eller din flickvän eller någon annan in din närhet kan råka RIKTIGT illa ut. Om dina kamrater som tränar systemet tycker att träningen är ensidig och inte fullständig, då må det stå för dom. De instruktörer som jag tränar under gör iaf ett bättre jobb med oss rent pedagogiskt och taktiskt än vad jag har upplevt någonstans tidigare i föreningslivet, både vanlig idrott och diverse kampsporter.

Det handlar inte om att sparkarna i Krav Maga är bättre än Sparkarna i Tae Kwon Do, Det är dom inte.

Det handlar inte om att slagen är hårdare än i Kung Fu, det är dom inte.

Det handlar inte om att armlåsen är bättre än de i Aikido, det är dom inte heller.

Det handlar om ett helt koncept. En hel doktrin om man så säger.

Om vi inte får försöka övertyga dig med "samma gamla argument" som exempelvis att det är det enda verklighetsnära systemet, Vad ska vi då säga? Får inte försöka övertyga dig?

Är du inte mottaglig förrän du har provat?

Tills du provar så kan du ju, om du fortfarande är skeptisk, fundera till på var systemet kommer ifrån, varför det utvecklades och vilka människor i världen som har antagit systemet som sitt officiella närkampssystem.

Allt står på sidan jag länkade till tidigare.

Jag hoppas att du verkligen gör slag i saken och prövar på systemet och jag hoppas att du gillar det!

KM är ok men som allt annat ingen garanti för framgång i alla samanhang. Ser man dessutom till svenska nämndemäns syn på saker och ting kanske man ska ta det lite försiktigt. De tenderar att vara ganska känsliga med tolkningen av vad som kan kvala in som "icke uppenbart oförsvarligt" våld, särskilt i krog eller gatumiljö. Skulle det sedan komma till rättens kännedom att man tränar ett israeliskt stridssytem som är "framtaget för att vinna riktiga strider, mot riktiga motståndare, under riktiga förhållanden" så ligger man nog inte direkt bättre till.

Visst gäller ordspråket att man hellre döms av 12 än bärs av 6, men det är som alltid en fråga om avvägningar. De flesta kampsystem har för övrigt höga ambitioner att funger som det perfekta självflrsvaret. Jag vidhåller att inget kampsystem i sig är tillräckligt för ett bra självförsvar.

@INF, håller med dig.

Efter att ha sysslat med krigskonst sedan 1966 kan jag dra följande slutsats. Den mentala inställningen är det som gör att du vinner MEN det måste vara i kombination med en stridsteknik (med eller uten vapen) som du behärskar och har övat dig i.

Angående vilken kampsport som är bäst vill jag påstå att den som behärskar sin OCH har den rätta mentala inställningen vinner. Det kan kosta ett brutet finger, eller två, eller ett par knivstick men är man mentalt förberedd att ta den smällen så vinner man.

Det jag menade var inte att NHB är någon sorts "magisk kula" i en faktiskt självförsvarssituation. Självförsvar involverar naturligtvis oerhört mycket mer än det som fångas av NHB, och där fyller säkert system som KM en funktion. Det jag menar är att om man vill bli bra på att slåss så måste man faktiskt slåss. Det finns ingen ersättning för riktig fight (så riktig som möjligt). Man kan hålla på att öva olika situationer och tekniker tills korna kommer hem, men om man inte övar dem under så fria och realistiska omständigheter som möjligt så kommer de inte funka särskilt bra i verkligheten. Min erfarenhet säger mig att de flesta traditionella kampkonster och kampsporter kollapsar som korthus i skarpa lägen av denna anledning. De innehåller en massa bra tekniker, men man övar dem på ett på tok för "rumsrent och civiliserat" sätt, utan den rädsla, smärta, mjölksyra och adrenalin som finns i en verklig kamp.

Jag påstår inte att NHB är helt realistiskt heller, men jag påstår att det är den mest realistiska formen av fri kamp man mot man som är möjlig under något så när ordnade och säkra betingelser. Och det är däri som lockelsen finns för de som utövar och tittar på NHB.

Edit: förvisso kan man hitta riktigt fight på krogen också, men om man nu inte tycker att en piketbuss är en trevlig plats att befinna sig på en lördagkväll så är närmsta NHB-klubb det bästa alternativet! ;)

Edit: förvisso kan man hitta riktigt fight på krogen också, men om man nu inte tycker att en piketbuss är en trevlig plats att befinna sig på en lördagkväll så är närmsta NHB-klubb det bästa alternativet! ;)

Hehe..

"-tjena killar, det är jag igen, ännu en träningskväll..*phu*"

:lol:

Jo jag tycker med att man ska tillåta i stort sätt nästan alla sporter. Men speciellt Boxningen. Men iofs. Tycker jag att det är lite mesig med stora handskar.

Jag tränar själv brasiljansk Jiu Jiutsu och lite BVT.

Det är ju massor av matcher om det är det du menar. Men jag tränar bara, ingen tävling för mig än.

Någon annan som tränar liknande

BJJ eller BVT?

Edit: Stavfel

• 11 months later...
  • 10 months later...
Lyfter återigen upp tråden då lagförslaget har gått igenom och börjar gälla från och med årsskiftet.

EDIT: stavning

Det var en jävla massa lyftningar killen :) Hur går det med tävlandet förresten?

Hur tror ni den nya lagen kommer påverka sporten?

Lyfter återigen upp tråden då lagförslaget har gått igenom och börjar gälla från och med årsskiftet.

EDIT: stavning

Det var en jävla massa lyftningar killen :) Hur går det med tävlandet förresten?

Hur tror ni den nya lagen kommer påverka sporten?

Troligtvis kommer det tillåtas någon "lite"-variant av proffsboxning. Med korta matcher och med tjocka handskar, eventuellt även med huvudskydd. Alltså amatörboxning fast det är tillåtet att få betalt.

Men inget är säkert hur det blir. Kan bli nästan totalförbud, men även väldigt liberalt.

Personligen tycker jag det är skit. Varför tillåta farligare sporter som ridsport och motorsport? Som det är nu är lagen väldigt luddig då det inte kan förbjudas pga dess farlighet. Det är när man kommer in på det ämnet den går över till moral och etik, vilket inte lagen ska grunda sig på enligt de som skrivit den.

Och att slå en annan människa omoraliskt? Tja, kanske.Tävla i dynamiskt pistolskytte eller k-pist skytte? Tävlingsformer som går ut på att ska skjuta en annan människa, ingen som pratar om att förbjuda det.

@medic

Mitt tävlande ligger på is. Orkar inte träna så mkt som jag måste om jag ska tävla. Kanske köra någon SW-turnering.

Någon ny mission på gång?

MMA är ett begrepp som funnits en början av 90-talet. Å det har inte skett ett enda dödsfall.

Å andra sidan går det inte jämnför med boxning eftersom det har en flera tusen år lång historia å xx antal dödsfall de senaste 100 åren vad man känner till.

För övrigt är K1 nästan detsamma som kickboxning fastän man får knäa så länge de står upp.

Ni som gnäller över K1 kan ju ta en titt på de tidigare Pride Fighting Championship åren istället.

Att stampa dem som låg ner, i ansiktet var tillåtet. Tror faktiskt det är tillåtet fortfarande, om inte annat var det det för typ 4 år sedan.

Stilen, färgen på bältet å erfarenheten i dojon är knappast vad personen kan prestera i ett gatuslagsmål.

Men de två bästa stilarna som jag har erfarenhet av är BJJ och muay thai om man ser till effektiveteten. Kommer få KM utbildning i lumpen, så får se vad jag tycker om det. Men av vad jag sett undrar jag om alla har nytta av det. Det går ju igentligen ut på att ge anfallaren en counter.

Om inte countern blir hård nog, är det ju totalt meningslöst. Om jag skulle attackera någon å sedan blir kontrad å får en smäll på käften av nån som väger 20kg mindre än mig å inte vet hur man får kraft i slagen, så har ju inte försvararen lyckats, oavsett om han tränat 1 eller 100år...

Kommer få KM utbildning i lumpen, så får se vad jag tycker om det.

Den ska du nog bara se som extremt grundläggande, särskilt som du tränat thai och BJJ.

@Losec: Jag tackade ju nej till FS12, mht plugget. Så för tillfället gör jag mission i fotoalbumens värld :navy: Brorsan kommer hem från Afg på onsdag, blir nog inte mindre sugen när jag får se hans bilder o höra berättelser :happy: Men snart så...

Självklart skall man få slåss med varandra om man vill, det nya fenomenet fight club som poppat upp tycker jag också är ok, är bägge parter med på en holmgång ser jag inget problem.

"Men vem skall betala sjukvården för dessa vildar?"

Då undrar jag vem som skall betala sjukvården för rökare, fallskärmshoppare och allt annat man kan komma på som kan medföra skador.

Dom som slåss är ju förmodligen skattebetalare och betalar rökarnas vård så dom måste väl också få tillgång till samma vård...eller?

Självklart skall man få slåss med varandra om man vill, det nya fenomenet fight club som poppat upp tycker jag också är ok, är bägge parter med på en holmgång ser jag inget problem.

"Men vem skall betala sjukvården för dessa vildar?"

Då undrar jag vem som skall betala sjukvården för rökare, fallskärmshoppare och allt annat man kan komma på som kan medföra skador.

Dom som slåss är ju förmodligen skattebetalare och betalar rökarnas vård så dom måste väl också få tillgång till samma vård...eller?

Helt rätt!

Jag ser hellre ett total förbud mot rökning, men det lär ju tyvärr aldrig komma på fråga.

För fri kampsport!!!

Nordkorea, Cuba, Norge och Sverige är nationer där proffsboxning är förbjuden. Länder där Storebror ser dig och förbjuder? :P

Proffsboxning är tillåtet i Sverige from 070101.

Har sett en hel del Ultimate Fighting och allt vad det hette på dumburken. Och det var ganska beklämmande tillställning. Två karlar som låg i en hög och slogs med armbågarna. Förstod inte poängen öht. Ungefär lika underhållande som wrestling.

Boxning må ge en massa skador på hjärnan, men det är iaf en vacker sport då den utövas på högsta nivå: Roy Jones JR, Muhammad Ali osv.

Nordkorea, Cuba, Norge och Sverige är nationer där proffsboxning är förbjuden. Länder där Storebror ser dig och förbjuder? :P

Sanning med modifikation.

Lite kommentarer runt lagarna från kampsportfakta.

http://www.kampsportsfakta.se/UserFiles/Fi...kommenterar.pdf

Du har väll samma inställning till kampsport som jag har till curling, orkar inte bry mig :dribble:

• 1 year later...

Efter ett halvårs prövotid där det hållits tre galor har man nu beviljat ett treårigt tillstånd för MMA. Detta med regler som är så gott som samma som tidigare.

Länk till beslutet.

Detta kan till viss del ses som en seger för "kampsportsförespråkare".

Två av dessa event som hållits har kallats "The Zone". Nedladdning av deras hela galor finns här. Detta upplagt på nätet av arrangören själv.

Från den andra arrangören, Superior Challenge, finns det ännu inget släppt om tv-produktion eller liknande, men det fanns tydligen proffsfolk där och filmade. Kommer troligtvis komma något senare.

Mer kampsport åt folket!

Har sett en hel del Ultimate Fighting och allt vad det hette på dumburken. Och det var ganska beklämmande tillställning. Två karlar som låg i en hög och slogs med armbågarna. Förstod inte poängen öht. Ungefär lika underhållande som wrestling.

Boxning må ge en massa skador på hjärnan, men det är iaf en vacker sport då den utövas på högsta nivå: Roy Jones JR, Muhammad Ali osv.

Poängen är väl att det ska vara så likt verkligheten som möjligt utan att man tillåter direkt livsfarliga tekniker eller sånt som lätt gör dig handikappad (fingrar i ögonen, våld mot bakhuvud, ryggrad, skrev etc etc). Sen är det ju långt ifrån alltid som det blir riktigt sega brottnings/bjj matcher. Det är ju klart mer underhållande att se diverse stående kampsporter kombineras med judo, brottning och bjj samt att se hur man försöker utnyttja den andres svagheter och själv försöker få matchen dit man själv trivs, än att se endast typ muay thai.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...