Jump to content

Överlevnad

Guest Sidron

Recommended Posts

Jag instämmer helt i en rekommendation av följande suveräna böcker:

Handbok överlevnad

M7734-472091

ISBN: 91-38-12172-7

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/h_overlevnad.pdf

Vintersoldat

M7742-112112

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/vintersoldat.pdf

Överleva på naturens villkor

Lars Fält, Stefan Källman, Harry Sepp

(Diverse utgåvor.)

Överleva vintertid på naturens villkor

Lars Fält, Stefan Källman

(Diverse utgåvor.)

Jag tycker om böckerna ovan, då de är:

1. Realistiska för skarpa militära och/eller civila situationer. Eller med andra ord; de är väldigt praktiska och handgripliga, utan de "ninjamullesenseitrick" som en del andra böcker innehåller.

2. Anpassade för nordiskt klimat, flora och fauna.

3. Pedagogiskt upplagda och skrivna.

Jag har pundat mig igenom en hel del reglementen/handböcker från olika försvarsmakter, och även om jag får medge att de svenska inte alltid är på topp innehållsmässigt, så är de oftast väldigt trevligt illustrerade och läsvärda. En del av dem, som de ovan, är dessutom extremt bra innehållsmässigt sett. Handbok överlevnad och Vintersoldat tillhör båda de bästa reglementen/handböcker jag läst, och jag kan inte annat än tacka svenska försvaret för dem.

Edited by A2Keltainen

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är jag inte någon expert på området men den senaste "Överleva på naturens Vilkor" dvs den något större boken med naturvy på omslaget innehåller några felaktigheter som gör att jag blir tveksam till resten av boken.

Instämmer även om jag inte är just SÅ kategorisk att jag förkastar hela! :P

Nu är jag inte någon expert på området men den senaste "Överleva på naturens Vilkor" dvs den något större boken med naturvy på omslaget innehåller några felaktigheter som gör att jag blir tveksam till resten av boken.

Det låter intressant. Vilka felaktigheter har du upptäckt?

Ang maskar som føda..

Såg en gång ett Engelskt recept på Worm paj.. Anvændes under ransoneringens ww2 Man skulle lægga dem i vinæger ett dygn innan de lades i pajdegen

Med tanke på tex expriment med mask hamburgare mm så ær mask ok. Se bara till att koka dem ordentligt så gør det ingen skada att æta dem-- Råa føreligger dock risk før parasiter

Det låter intressant. Vilka felaktigheter har du upptäckt?

Du kan kolla i tråden om vattenfilter för ett exempel och behövs en närmre förklaring så säg till.

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...=0entry306082

Edit: Det är sista stycket som är aktuellt i inlägget jag länkat till.

Edited by Sir Vival

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

Boken kan vara intressant som kuriosa, men en hel del saker i den är sådant som svensk expertis avråder ifrån; Wiseman påstår exempelvis att dagmask är en jättebra proteinkälla - däremot så är risken att bli sjuk av parasiter tämligen överhängande.

Jag delar dina synpunkter till fullo.

Vill bara poängtera att Wiseman har dribblat på riktigt.

Man kanske kan ta smällen som parasiter ger, med stolpiller stora som termosar, om chansen att överleva för stunden ökar...

Vad du menar med "dribblat på riktigt" fattar jag inte, så förtydliga gärna på ett begripligt språk! :P

Om man kommit till ett läge som kräver att man måste käka mask för att överleva (dvs om inte annat efter 3-4 veckor utan protein) så är man i min värld så jäkla risigt på det att man troligen inte klarar livet ändå.

Men vad vet jag...

Wiseman är f.d brittisk underofficer.

Trots det faktum att jag inte känner honom personligen, så kan jag tänka mig att han har personliga erfarenheter, eller har fått andras erfarenheter.

Jag känner ingen som befunnit sig i en sådan situation att han eller hon behövt äta mask för att överleva, men det tror jag att han har....

@cerberusz.

Jag är själv fd. Svensk officer, det innebär per automatik inte att jag har rätt.

I de olika tv-program med mera där man äter maskar motsv har man låttit dessa gå på grusbädd och sett till att hålla rent på grusbädden samt gett dom rengjord mat, sallad motsv.

Allt i syfte att dom skall bli av med de inälvsparasiter dom har, för det har dom.

Alla som har barn vet hur lätt det är att dom "får mask i magen" bara genom att käka lite grus eller inte tvättar sig ordentligt efter att dom varit ute och lekt.

Nu vaknade NBC-befälet till liv; det är av samma anledning som vi SKALL tvätta händerna innan vi börjar äta.

Ja, det finns folk(slag) som har både sniglar och diverse larver på menyn.

Dom har även inälvsparasiter OCH dessutom är det i regel deras normala mat så dom har"en viss vana" att hantera detta.

Om vi drar oss till minnes den stenålderskille,Ötsi tror jag man döpte honom till, som man hittade uppe i alperna så hade han med sig olika örter som ger ränneskita, man antar att det var för att kunna medicinera sig själva mot inälvsparasiter "blåsa ut dom", :dong: vilket han hade.

Edited by heiho

Det verkar vara väldigt vanligt att författare skriver av varandra utan att kontrollera om det finns något vetenskapligt stöd bakom. Hur ofta ser man fotografier på diverse kreationer i utlänska överlevnadsböcker? Man måste hela tiden omvärdera gammal kunskap med nya vetenskapliga rön och inte bara göra som vi alltid har gjort oavsett det gäller överlevnad eller sjukvård.

Det verkar vara väldigt vanligt att författare skriver av varandra utan att kontrollera om det finns något vetenskapligt stöd bakom. Hur ofta ser man fotografier på diverse kreationer i utlänska överlevnadsböcker? Man måste hela tiden omvärdera gammal kunskap med nya vetenskapliga rön och inte bara göra som vi alltid har gjort oavsett det gäller överlevnad eller sjukvård.

Detta är så rätt sagt!

Ett ytterligare exempel är navigering med hjälp av Orion för att ta ut N-S, något som inte alls fungerar, medan man kan ta ut osltig eller västlig riktning.

Och i praktiken endast västlig, för det krävs tämligen gedigna astronomiska kunskaper för att veta när stjärnbilden går upp över horisonten i öster på kvällen, vilket varierar en hel del.

Flera författare (McGee, Wiseman, McManners, m fl i div artiklar) har bara fört vidare det andra skrivit utan att reflektera över riktigheten i dessa "fakta" eller empiriskt fastställt denna.

Detta är samma problematik som när en eller annan expert "tycker" eller "vet" att det är ok att använda rå mask som föda/motsv.

Tyvärr så är "överlevnad" väldigt hypat och coolt när man presenterar det för allmänheten, därför tenderar litteraturen vara nerlusad med mer eller mindre sensationella metoder eller "fakta". Ofta är det även så i vissa halv-/militära sammanhang/grupperingar där diverse glorifiering av överlevnad förekommer.

Edit: Korrektur

Edited by Sir Vival

Det bästa med överlevnadshandböcker är alla fällor som går att bygga, och hur enkelt det verkar vara att fånga djur....

Skulle vara intressant att göra ett antal testbyggen av dessa fällor, dels för att se hur enkla de är att bygga, samt hur effektiva de är. Personligen tror jag att det är växter och en eld som kommer att rädda livet på mig i en överlevnadssituation. Ifall det blir jakt så tror jag att fiske är det som är effektivast.

Så jag har lärt mig växter, byggandet av nödbivacker och att göra upp eld. Naturligtvis även vatten insamling.

Nu är jag inte direkt någon survalist men jag håller helt med Fk Belsebub.

Insamling av växter är en säkrare metod än jakt vad gäller energiintaget.

Dock så är några snaror inte fel att sätta upp då dessa inte kräver så mycket jobb (energi).

Men man ska veta VAR man ska sätta upp dem för att de ska fungera också. :dong:

Jag har inte haft så mycket utbildning i överlevnad så jag vet inte allt för mycket. Jag undrar vilken växt som är energirikast (svara gärna i kj alternativt kcal). Hur vanlig är den?. Vad skulle den främsta växten att överleva på vara under dem olika årstiderna, vår, sommar, höst, vara? När jag skriver främst så menar jag energirikast i beaktande till hur vanlig den är.

Vilken växt som är energirikast är en ganska svår fråga, allt beror på vilken tid under året som växten skall ätas...

Men mina favoriter är Hundkex, vass, maskros och Ormrot. Dels för att de har ett ganska högt energiinnehåll samt för att de finns i väldigt stora delar av landet. Men en varning bör upprättas kring hundkex för här finns det en liknande växt som är MYCKET GIFTIG (dödligt giftig). Men ett tips är att lära sig de 14 prioriterade växterna som finns i överlevnadshandboken.

Jag har inte haft så mycket utbildning i överlevnad så jag vet inte allt för mycket. Jag undrar vilken växt som är energirikast (svara gärna i kj alternativt kcal). Hur vanlig är den?. Vad skulle den främsta växten att överleva på vara under dem olika årstiderna, vår, sommar, höst, vara? När jag skriver främst så menar jag energirikast i beaktande till hur vanlig den är.

Ladda ner H Överlevnad och försök att själv dra en rimlig slutsats.

(OBS! Det är inte av elakhet eller dryghet som jag inte ger svaret.)

Håller med om att om man blir liggande på samma plats under en längre tid så kan det finnas en viss vinst i att bedriva passiv jakt, långrev och/eller snaror.

man skall dock inte räkna med att få fångst/napp i den omfattningen att man kan leva på detta.

Det håller även psyket aktiverat genom att man konstruerat och testar olika metoder.

Edited by heiho

Man ska inte bortse från möjligheten att jaga med skjutvapen. Visst, det kräver kunskap, utrustning, viss tillgång på vilt och att skottljudet inte avslöjar en (ljuddämpare?), men det ger samtidigt väldigt mycket tillbaka. I vissa situationer är det perfekt. Vad gäller kunskapen så är det ju den lättaste bördan att bära, men det kräver ju en del förarbete. Skjutvapen lämpliga för jakt tror jag att de flesta jägare skulle ta med sig vid en mobilisering.

Givetvis menar jag inte att man ska fokusera på jakt med skjutvapen vid överlevnadsutbildning, men om någon i förbandet kan jaga, slakta och stycka kan det vara en stor fördel.

Dessutom, den moralhöjande effekten av ett grillparty ska inte underskattas! :huh:

Om man som direkt amatör på slaktfronten har fått sig en räv etc på något sätt. Vilket enkelt sätt skulle man då ge sig på för att kunna ta del av dem olika delarna av räven etc för att käka? Någon regel som gäller allmänt?

Edited by Sidron

@inf

Helt klart skall man jaga när tillfälle ges, men detta tillskott skall ses som en bonus, inte något jag som soldat räknar med att få var 4:e dag.

@Sidron

Gå en överlevnadskurs, titta i överlevnadshandboken eller annan litteratur rörande jakt så finner du svar på din fråga.

Om man som direkt amatör på slaktfronten har fått sig en räv etc på något sätt. Vilket enkelt sätt skulle man då ge sig på för att kunna ta del av dem olika delarna av räven etc för att käka? Någon regel som gäller allmänt?

Sidron:

Försök gå en överlevnadskurs eller häng med någon som jagar så kan han kanske lära dig att ta ur en kanin typ.

Kanin i Kjellberg våld.

När det gäller räv?

Inga delar, förutom tillbehören.

Som jägare kan jag ibland bli förvånad över hur slarvigt man hanterar kött i samband med urtagning/slakt. Det är ett under att inte fler personer blir sjuka i landet. Efter lite grundläggande undervisning om hygien/risker så har jag lyckats att övertyga några. Jag tycker att det är en väldigt bra ide med FMs regler i samband med slakt under överlevnads övningar. Så lär gärna ifrån den lokala jägaren men tänk till om riskerna innan du hanterar kött i samband med urtagning/slakt.

Det finns många bra böcker på ämnet som kan rekommenderas. H Prev Med är ett exempel på en bok som finns tillgänlig i systemet.

Räv och grävling är exempel på djur man INTE skall äta under några omständigheter.

Får man fråga varför inte grävling och räv? Finns det något anat som man absolut borde stanna borta ifrån när det gäller överlevnad?

Bland annat beroende på deras kosthållning, maskar och sniglar. Detta har vi skrivit om tidigare så jag utvecklar inte detta. Dom lever även till en viss del på as, i olika stadier av förruttnelse.

Guest Sidron

Läste bland annat att det stod att man skulle slakta djuret etiskt korrekt. Vad menas med detta i det här sammanhanget? Det gör väl ingen skillnad på hur man slaktar det bara det blir ordentligt gjort eller?

Att döda och sedan slakta ett djur är inte så svårt.

Att döda och slakta ett djur utan att plåga det är inte svårt men lite jobbigare.

Vilket tror du är mest etiskt korrekt?

Guest Sidron

Att döda och slakta ett djur utan att plåga det är inte svårt men lite jobbigare.

Ok, jag förstår då. tack!

En fråga till; på tv har jag sett att när man klubbar ihjäl en kanin etc, så läcker djuret urin eller har jag sett fel. Är det musklerna som förlorar kontakten om att knipa och det läcker som det är frågan om eller något annat? är det något mer ovanligt eller speciellt som händer när man slaktar ett djur?

Tja, död som död??

Du kan ju inte plåga mer om den redan är död, eller hur?

Att man INTE ska plåga ihjäl djuret utan få det avklarat snabbt och med så lite smärta som möjligt känns bättre. :camo:

Edited by Fu Kallenberg