Mech.Inf Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Kanske mer en bekvämlighet men en mygghuva är bra skönt att ha med sig. Det finns nog inget så psykiskt jobbigt som att långsamt bli "uppkäkad" av tusentals mygg :P Quote
Joones Posted June 10, 2006 Report Posted June 10, 2006 (edited) @johanp Maskrosrötter är jag med på, men hundkex? är det inte så att näringen är helt slut i roten så fort de börjat blomma? då är det mest för att fylla ut, smakar ju rätt okej efter man förvällt dem ett par tre gånger. Eller har näringen fyllts på till augusti? Tackar för tipsen! Hundkexet är en två årig växt som blommar det andra året. Det betyder att de ettåriga rötterna har all näring kvar medan de tvååriga som blommar har tömt näringen. Så leta efter plantor som inte blommar och som tidigare talare sagt lär dig skilja från giftiga arter. Dock är inte sprängörten nämnd som förväxlingsväxt till hundkex, även om viss utseendemässig likhet finns, där emot vildpersilja och odört. På två tre dagar kan du nog skippa käket och koncentrera dig på vatten. Problemen som uppstår pga lågt blodsocker är nog minst lika nyttigt att prova som den psykiska påfrestningen pga ensamhet Tips på en bra sida är http://survival.tigerteam.se/ samt http://www.exn.ca/OneWeek/ (Inspirerande, skippa dock sniglarna) Edited June 10, 2006 by Joones Quote
Popo Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Nån mer än jag som har läst Chris Ryans ultimate surivival guide? Han borde ju kunna sina saker. Quote
Fk Satan Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Om man nu ska öva överlevnad på egen hand... se till att ha med mat och telefon för att kunna kontakta omvärlden! samt gör upp om tid du senast ska vara hemma! Kontrollera även att det finns mobiltäckning i hela området du skall röra dig i! det är så enkelt att när man är trött att halka och bryta ett ben... Då vill man kunna kontakta omvärlden. Samma sak med att ta med rent vatten och mat. Om man nu skulle råka på ngn skit så är det bra att ha "nöd-övnings" mat. Glöm inte att lämna en färdplan över var du ska röra dig. samt gör upp tider du skall höra av dig! SLARVA inte med dessa tider. hör du inte av dig vid dessa tider är ngt fel... ett tips är att man hör av sig 2-3 ggr/dygn. Förslagsvis 9på morgonen 15 på eftermiddagen och 22tiden på kvällen Quote
Guest Dolly Posted June 22, 2006 Report Posted June 22, 2006 Jag har tips på 3 bra böcker som behandlar överlevnad: 1. Överlevnadshandboken av John Wiseman Den täcker allt. Något svåröverskådlig för en nordbo då den innehåller t.ex. överlevnad i tropiska vatten, öknen m.m. Dock så har den ett antal nyttiga sidor om det norra halvklotet. 2. Överleva på naturens villkor av Lars Fält, Stefan Källman och Harry Sepp Innehåller allt du behöver veta om överlevnad baserad på svensk natur. 3. Överleva vintertid på naturens villkor av Lars Fält och Stefan Källman Baserad på ovan bok fast vintertid. Alla 3 rekommenderas varmt. // Kalle Hej.., ville bara säga att "Överlevnadshandboken" är en bra bok. Lite stor att ta med men lätt att lära sig hur man överlever etc. http://paranormal.se/topic/overlevnadshandboken.html (om du ej har sett den dvs.) Lycka till! Dolly Quote
falken_ Posted June 22, 2006 Report Posted June 22, 2006 Vid lite närmare eftertanke och funderingar har jag bestämt mig för att göra mer av en utflykt och lära känna naturen lite på egen hand. Tror att övernatta själv i naturen (oavsett utrustning) är en helt annan grej än att bara röra sig i skogen, vilket jag är van vid. Bättre att ta det hela gradvis och kanske vänta lite till man har mer kunskaper och mer erfarenhet innan man traskar in på okänd mark utan utrustning och mat. Så därför har jag bestämt att efter Fk Satans råd ta med mig mat och vatten, men ändå försöka leta upp lite av de sorter jag lärt mig känna igen och tillreda de, bara för lärandets skull. Jag ska även ta med mig ett tält(bekvämligt..jo) men bygga en bivack, sen får helt enkelt vädret avgöra vad jag tillbringar natten/nätterna. Platsen kommer bli en fin liten klipphäll, där förhoppningsvis myggen är någorlunda reducerade. Ett litet gaskök med några trangiagrytor ska med(jag har bestämt att jag kanske inte ska utsätta allmänheten för en rejäl skogsbrand). Mobil ska medföras, men det blir inget snack i den, utan sms:skickande för att bara meddela att inget har hänt. Tanken med det hela är att jag ska känna på hur det är att vara ensam. Myggnät, liggunderlag och lite andra bekvämligheter ska medföras. Tackar för tipsen! Quote
Gusten Posted June 22, 2006 Report Posted June 22, 2006 @ falken Ta med en bra bok att läsa vid en eventuell gas/fotogen/pannlampa. Boken är guld värd ifall det regnar och du måste vara i tältet. /Gusten Quote
Sir Vival Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Hej..,ville bara säga att "Överlevnadshandboken" är en bra bok. Lite stor att ta med men lätt att lära sig hur man överlever etc. http://paranormal.se/topic/overlevnadshandboken.html (om du ej har sett den dvs.) Nej, "Överlevnadshandboken" av Wiseman är inte en speciellt bra bok (kolla längre upp i tråden varför jag inte anser det). Quote
SuperTruper Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Fråga - kondom för överlevnad? Vad ska man använda den till? Dessutom tänkte jag själv på en sak, i den här hettan är ju vätskebrist givetvis aktuellt, kanske smart då undvika röra sig så mkt mitt på dagen, när det är som varmast, om man nu ska tänka överlevnad? Man blir trött och trög av värmen. (Farligt i trafiken med värmen, för koncentrationen, inte enbart köra påverkad av alkohol..) Har själv råkat ut för solsting och har största respekt för överhettning efter det. GRYM huvudvärk samt förvirrad, svimingskänsla etc. Tusen ggr värre än lågt blodsocker (för en icke diabetiker). Dessutom när det är så här varmt så blir det mkt marknära ozon på vilket gör det jobbigare att röra sig, man blir flämtig, problem för astmatiker men kännbart för de flesta. Gäller ju att tänka på att skydda skallen mot solen samt att se på tecken om man slutar svettas, kroppen inte kan göra sig av med överskottsvärmen, när luftfuktigheten är hög och ingen fläktande vind.. Quote
dxl Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 (edited) Det jag kommer på nu är att en kondom är ypperlig att ha vatten i, samt i en sjv väska att använda om man ska göra avsnörande förband. Sedan så ska man inte glömma salt i vatten, annars rinner allt ändå bara rätt igenom. Bra att göra om det är sol ute är att ta en mössa/hatt/keps och dränka i vatten och sedan sätta på huvudet, skyddar mot värmen ett tag iaf. personligen så glömmer jag lätt småsaker när jag ska ut kortare turer på två, tre nätter som t.e.x: sjukvårdsresurser i form av första förband eller motsvarande. mer än en kniv toapapper panodil eller motsvarande extra skosnören ficklampa min poncho bensintändare laddat kontantkort på mobilen karta över området jag ska till sedan finns det ju säkert mer, men jag kommer inte riktigt ihåg nu. Edited July 28, 2006 by dxl Quote
Sir Vival Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Det jag kommer på nu är att en kondom är ypperlig att ha vatten iHar du själv erfarenhet av det? Personligen så anser jag att den är förkastlig för ändamålet:1/ för dålig hållfasthet - att offra något så viktigt som en vätskebehållare mot något som inte är funkis, ofta med argumentet "platsbrist", är helt tokigt. Bättre med en Platypus och omfördela nödutrustningen alt. tänka om. 2/ nästan omöjlig att få i mer än 2-300ml vatten utan tryck. samt i en sjv väska att använda om man ska göra avsnörande förband.Skall du lägga ett avsnörande förband på ett finger eller? Sedan så ska man inte glömma salt i vatten, annars rinner allt ändå bara rätt igenom.Stämmer inte riktigt - oavsett om man har i salt eller någon form av kolhydrat (för att få samma osmolalitet som kroppens vätskor) eller bara rent vatten så "passerar det inte igenom" bara så där. En isoton lösning kan möjligen tas upp lite snabbare än bara vatten men det är troligen försumbart i samanhanget. Kroppens upptagningsförmåga ligger på c:a 4dl vätska per 20:e minut. För att vätska upp om man lider av vätskebrist så ger man 2dl var 8:e minut. Quote
SuperTruper Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 (edited) Apropå vätskebrist, salter osv.. funkar inte apotekets brustabletter Resorb som alternativ? http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopo...on=showProdInfo Lika bra slänga ner lite druvsocker också. Fråga igen - i nödsituation, hur gör ni då för att sända SOS signaler/få uppmärksamhet? ATT man är i nöd. Tydligen ska man ju hålla sig på plats OM man gått vilse och ett räddningsteam ska hitta en.. mer att tänka på? OM man INTE har mobil/täckning, batterier. Tillägg: krama ett träd.. Känner ni till begreppet ICE? In Case of Emergency http://www.safetymate.se Edited July 28, 2006 by SuperTruper Quote
Erik Adam Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 @ falken Ta med en bra bok att läsa vid en eventuell gas/fotogen/pannlampa. Boken är guld värd ifall det regnar och du måste vara i tältet. /Gusten Ja, Armens Handbok Överlevnad är en "bra bok" och kan med fördel tagas med i utbildningssyfte. Alla annan litteratur, sudoku och PSP´s är fanimen bannlysta! Boken innehåller hur mkt info som helst som bör provas på vid "övningstillfället" istället för att ligga å läsa annan smörja. Alla gör ju vad de själva känner för, men nånstans får man fanimej dra gränsen när man utger sig för att vilja "prova på lite överlevnad".. Prova www.overleva.se och anmäl dig till grundkurs barmark. Detta kommer att ge dig de aha-upplevelser som behövs för att du ANTINGEN ska fortsätta läsa och praktisera på egen hand, ELLER aldrig mer snegla åt ens ett liggunderlag eller knäppetält. Quote
os frontale Posted July 29, 2006 Report Posted July 29, 2006 (edited) Det har tidigare diskuteras om att ha vatten i kondom för förvaring, inte direkt den bästa idén i mitt tycke. För transport kan en socka modell stålgrå knästrumpa kan med fördel fungera som en hållare runt så kan man fylla upp mot en liter utan att de går sönder (vet inte igentlig bristningsgräns, men en liter har funkat perfa iallfall), sen skyddar den till viss del samt ger en ett ypperligt sätt att bära vattnet på. Svårt att illustrera i text men flerskiktsprincipen Edited July 29, 2006 by almkvist Quote
Sir Vival Posted July 29, 2006 Report Posted July 29, 2006 (edited) Det har tidigare diskuteras om att ha vatten i kondom för förvaring, inte direkt den bästa idén i mitt tycke. För transport kan en socka modell stålgrå knästrumpa kan med fördel fungera som en hållare runt så kan man fylla upp mot en liter utan att de går sönder (vet inte igentlig bristningsgräns, men en liter har funkat perfa iallfall), sen skyddar den till viss del samt ger en ett ypperligt sätt att bära vattnet på. Svårt att illustrera i text men flerskiktsprincipen Ställer samma fråga till dig: Har du lyckats fylla en liter i en kondom utan att ha tryck på vattnet? Edit: korr Edited July 29, 2006 by Sir Vival Quote
os frontale Posted July 29, 2006 Report Posted July 29, 2006 Det går, om man töjer ut den först. Detta testat med Durex comfort som är lite större än RFSUs don. Men det är väldigt komplicerat och knappast värt mödan i en överlevnadsituation att stå och blåsa upp kondomer om och om igen för att töja samt hitta den kraftigaste bäcken för att få så stort tryck som möjligt.. Quote
Sir Vival Posted July 29, 2006 Report Posted July 29, 2006 Det får i så fall vara Nam Nam, gärna lakrits... Nej just det, blåsa var det! Quote
Recommended Posts