Jump to content

Recommended Posts

Posted

Äh, vad jag menade var att man t.ex inte ska slakta enligt kosher då man hänger upp ett djur och skär halsen av det och låter det förblöda.

:P

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Att döda och sedan slakta ett djur är inte så svårt.

Att döda och slakta ett djur utan att plåga det är inte svårt men lite jobbigare.

Vilket tror du är mest etiskt korrekt?

Ok, jag förstår då. tack!

En fråga till; på tv har jag sett att när man klubbar ihjäl en kanin etc, så läcker djuret urin eller har jag sett fel. Är det musklerna som förlorar kontakten om att knipa och det läcker som det är frågan om eller något annat? är det något mer ovanligt eller speciellt som händer när man slaktar ett djur?

Nej du har sett rätt.

Man kan även trycka på kaninens buk för att lätt på trycket innan man flår och rensar kaninen.

Posted
Vilken växt som är energirikast är en ganska svår fråga, allt beror på vilken tid under året som växten skall ätas...

Men mina favoriter är Hundkex, vass, maskros och Ormrot. Dels för att de har ett ganska högt energiinnehåll samt för att de finns i väldigt stora delar av landet. Men en varning bör upprättas kring hundkex för här finns det en liknande växt som är MYCKET GIFTIG (dödligt giftig). Men ett tips är att lära sig de 14 prioriterade växterna som finns i överlevnadshandboken.

sprängört?

Posted
Äh, vad jag menade var att man t.ex inte ska slakta enligt kosher då man hänger upp ett djur och skär halsen av det och låter det förblöda.

:P

Jo, jag förstod det med kunde inte låta bli.... ;)

• 2 weeks later...
Posted

hej alla glada forumister!

jag kan inte så mycket om överlevnad men har gått en överlevnads kurs i tre delar genom FBU som var mycyket lärorik och som jag varmt rekomenderar. första delen var två nätter i skogen på somaren. den andra två nätter i skogen på vintern och den sista var tre nätter i skogen på sommaren. de två första var förberedande och i den sista delen så skulle man använda det man lärt sig.

man fick bland annat lära sig vad som är ätligt, göra upp eld med eldstål, bygga nödbivack och att det är jävligt kallt att ha armen nerkörd en halvmeter i en myr :D .

jag fattar inte varför ni diskuterar hurvida man ska äta maskar i skogen eller inte när det fins så mycket annat, betydligt trevligare och mer näringsrikt som man kan äta och enkelt hitta både vintertid som sommartid.

Posted
hej alla glada forumister!

jag kan inte så mycket om överlevnad men har gått en överlevnads kurs i tre delar genom FBU som var mycyket lärorik  och som jag varmt rekomenderar. första delen var två nätter i skogen på somaren. den andra två nätter i skogen på vintern och den sista var tre nätter i skogen på sommaren. de två första var förberedande och i den sista delen så skulle man använda det man lärt sig.

man fick bland annat lära sig vad som är ätligt, göra upp eld med eldstål, bygga nödbivack och att det är jävligt kallt att ha armen nerkörd en halvmeter i en myr :blink: .

jag fattar inte varför ni diskuterar hurvida man ska äta maskar i skogen eller inte när det fins så mycket annat, betydligt trevligare och mer näringsrikt som man kan äta och enkelt hitta både vintertid som sommartid.

Vi diskuterade maskätande på en mer konceptuell nivå, utifrån perspektivet vad "experter"/författare påstår.

Välkommen hit förresten.

Posted

Var ute o lufsade lite i helgen, rätt rått på nätterna förresten. Filosoferade lite kring överlevnad vid nyingen...

en tanke jag slogs av var att överlevnadsUTBILDNING borde vara som en trappa.

Det första steget borde vara att tilldelas/anskaffa bra (lagom) utrustning vilken man sedan ska öva sig i att använda så att man aldrig hamnar i en situation där man står med två gem och en sytråd (om ni förstår vad jag menar).

Jag tror (efter att ha läst en del inlägg) att många människor hoppar över de första stegen av basic-sunt förnuft och enkel fungerande grundutrustning och istället sneglar på det "häftiga"/"extrema" som att bygga nattuglefällor eller att vildsvins-ister-fritera kålfjärilslarver. (OBS ironi och vits... en del missförstår... andra... :blink: )

Mitt bidrag till snacket är; skaffa er en bra, lagom stor yxa och en hopfällbar såg plus en spade som håller att gräva med. Då har man meningsfull sysselsättning framför sig och kan sno ihop ett slott att mysa i.

Psyket är den sköra tråd som överlevnaden hänger i, det gäller att inte bara tillföra kroppen xxx kalorier per dygn utan också att må bra.

Mår man bra, tvättar sig, rakar sig, sover gott och äter gött då orkar man trampa vidare.

Se till att skaffa en bas av enkla åtgärder att stå på, därefter kan man börja, som kuriosa att bekanta sig med kaveldunsrötter och sån´t där ni vet.

Posted

Just detta med den mentala tristessen har jag funderat över ett tag och har nu "implementerat" en mp3-spelare m. radio + 4 AAA litium batterier i min EDC.

På spelaren ligger FM PBT (Psykisk Beredskapsträning) och min för tillfället mest uppskattade klassiska musik (J S Bach cellosviter nr 1-6).

Posted
Se till att skaffa en bas av enkla åtgärder att stå på, därefter kan man börja, som kuriosa att bekanta sig med kaveldunsrötter och sån´t där ni vet.

Ja en riktig god faltvana ar nog det nodvandiga forsta steget..

Att kunna gora upp eld fore man skall lara sig div orter och annat ar sunt.

Forst bra faltvana sedan overlevnad..

Att man sedan kan lara sig att ta av sig en strumpa,stoppa i en kondon och sedan bara vatten i detta ser jag som kuriosa med liten verklighets anknytning.

overlevnad handlar om att anvanda kondomen pa annat stalle

B)

Posted

Ja en riktig god faltvana ar nog det nodvandiga forsta steget..

Att kunna gora upp eld fore man skall lara sig div orter och annat ar sunt.

Forst bra faltvana sedan overlevnad..

Att man sedan kan lara sig att ta av sig en strumpa,stoppa i en kondon och sedan bara vatten i detta ser jag som kuriosa med liten verklighets anknytning.

overlevnad handlar om att anvanda kondomen pa annat stalle

B)

Kan bara hålla med,

Först kunne få Värme, därefter kunna fixa vatten därefter olika former av ätbara växter. Då är tipset de 14 prioriterade växtern från överlevnadshandboken. och att lära sig ngr få av dessa.När man kan dessa steg så är det dags för fisket.

(i värme ingår naturligtvis skydd för väder och vind, kunna göra upp eld osv)

Posted
91:an hadde fyra nummer med överlevnads special i olika väder och terräng :P

Jag har ett nr! :)

(Och skulle mer än gärna ha de andra... :) )

Posted

@ Sir Vival

På spelaren ligger FM PBT (Psykisk Beredskapsträning) och...

PBT låter intressant var kan man få tag på denna ? (gärna som mp3 eller liknande)

Posted
@ Sir Vival

På spelaren ligger FM PBT (Psykisk Beredskapsträning) och...

PBT låter intressant var kan man få tag på denna ? (gärna som mp3 eller liknande)

Den finns på CD från FM Log och kostar under hundringen (om jag inte är helt fel på det).

"Trestegskurs i psykisk träning med psykisk beredskapsträning BPT"

M7734-109251

Visserligen tror jag inte att FM motsätter sig duplicering för distribution i icke kommerciellt syfte, men jag har inte koll på detta just nu.

Posted
Finns det något anat som man absolut borde stanna borta ifrån när det gäller överlevnad?

Jepp..

Isbjorns lever lar vara dodande i viss mangd..

Vad gallande rav och gravling sa galler samma som vid tillagning av vildsvin.

Val tillagat och absolut ej rott kott. Parasiter som sagt tex trikiner

Posted

:/

de två sista inläggen belyser med all önskvärd tydlighet vad jag syftar på i mitt inlägg ett par rader upp. :/

Snacka om värdelöst kunnande -förät dig inte på isbjörnslever! :=o

All överlevnadsutbildning borde, inledningsvis, handla om att aldrig försätta sig i en sådan situation att du måste snara isbjörn med skosnörena eller gillra bäver... och utsätta dig för risken att äta för mycket av ovan nämnda björns lever.

så tycker jag i alla fall

,O

Posted (edited)
Snacka om värdelöst kunnande -förät dig inte på isbjörnslever!   :D

Pappsen! Nu haller jag med dig sa jag kanner mig illa traffad av din kommentar

;) Min isbjorns kommetar var lite ironi..

Dock kan sagas att jag har en kamrat i bevaringsutbildningsbranchen. Blir lika forvanad varje gang han sager att man maste lara bevaringarna att handha kniv o yxa for knappt nagon kan detta. Dessuton kan sa gott som ingen gora upp eld pa vettigt satt. Att det ar det moderna samhallet som ligger bakom torde vara uppenbart.

Vad jag forstod hadde den killen som startade denna trad ej gjort lumpen och bodde i en stad. (ratta mig om jag har fel) Darfor tyckte jag att han skulle springa ut i skogen da och da och testa dvs skaffa sig faltvana..

I detta torde vi bada vara overens

Edited by Stella-Polaris
Posted (edited)

Snacka om värdelöst kunnande -förät dig inte på isbjörnslever!   :blink:

Vad jag forstod hadde den killen som startade denna trad ej gjort lumpen och bodde i en stad. (ratta mig om jag har fel) Darfor tyckte jag att han skulle springa ut i skogen da och da och testa dvs skaffa sig faltvana..

I detta torde vi bada vara overens

Jag (startade tråden) har visserligen inte gjort lumpen men har en hel del fältvana. Kanske inte den bästa fältvanan men jag vet hur det är. Jag startade tråden i syfte att lära mig lite mer, har också gjort det.

Edited by Sidron
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
Posted

Var på Armémuseum för länge sen och inhandlade en massa coola grejer,

bl a: servetter i camouflage! B)

Det slank också med en sån här:

acfa5ff9bc.jpg

I botten på det finns det en liten svart stav, 2 cm lång och 2 mm bred.

Vad kan det vara för nått?

:)

Det skulle ju kunna vara lite magnesium för att tända med, eller nått

jox för att få gnistor med kanske...

Hjälp till här nu!

Posted
Var på Armémuseum för länge sen och inhandlade en massa coola grejer,

bl a: servetter i camouflage! B)

Det slank också med en sån här:

:)

Hjälp till här nu!

Det är en behållare för tändstickor, ska ha en gummipackning för att vara riktigt tät. Har själv en sådan någonstans. Liila staven är magnesium för nödfall(men ytterst kasst eftersom den är så liten)

Posted
[Bortklippt]

:baskerPa:

Hjälp till här nu!

Jag har en likadan, visserligen orange men ändå, den lilla staven på undersidan är till för att fungera som eldstål genom att du trycker och drar med en bit vass eller kantig metall mot. Tycker den fungerar dåligt för det ändamålet, de större varianterna fungerar mycket bättre. Eftersom det inte finns något inbyggt plån använder jag den som hållare för 2 st cr123-batterier istället.

• 4 weeks later...
Posted

Får väl skäll om man startar en ny tråd så jag hakar på denna med en liten fråga.

Tänkte att jag skulle ha en mindre överlevnadsövning. Själv. För att testa hur jag klarar mig, ensamhetskänslor och hela kitet. Såhär är det tänkt:

Har en liten mark någon mil utanför där jag bor. Där tänkte jag spendera några dagar, 2-3 är planerat. Utan tält och sovsäck är det givetvis som gäller. Övrig utrustning har jag inte funderat så jättemycket på. Tänkte ta den i slutet på juli, början på augusti någon gång. Läser för närvarande och pluggar in några böcker av Lars Fält samt handbok Överlevnad. Jag ska inte ha med mig någon slags mat, utan det blir att livnära sig på rötter, bär osv. Vatten ska jag kolla upp om det finns något ställe där vattnet är rent(någorlunda rent i alla fall).

Lite förberedelse kan jag gott ha, inte så smart att ge sig ut utan någon aning alls första gången. Meningen med det hela är att jag vill ha reda på hur jag reagerar utan mycket mat och vara ensam, lite psykträning. Så då är det rätt bra om jag inte måste ge upp första dagen för att jag inte kan hitta vatten.

Vad gäller frågan så är det helt enkelt om ni har några tips och förslag? Bäst klädsel, lite småprylar som ska tas med, ja allt som ni kan komma på och känner att det behöver jag veta :wacko: Allt tas tacksamt emot :banana

Tack på förhand!

Posted (edited)

Ett kärl att koka vatten i, ett första förband, en kniv och ett eldstål så är du hemma. Vill du lyxa till det så ta även med lite ståltråd och en kompass. Din huvudföda skulle lämpligen bli maskrosrötter och hundkexrötter, se till att läsa på speciellt om just dem... Samt drick enbart kokat vatten och berätta för nån om var du är och hur länge du ska vara där och ha med mobilen för nödfall.

Edited by johanp
Posted

@johanp

Maskrosrötter är jag med på, men hundkex? är det inte så att näringen är helt slut i roten så fort de börjat blomma? då är det mest för att fylla ut, smakar ju rätt okej efter man förvällt dem ett par tre gånger. Eller har näringen fyllts på till augusti?

Tackar för tipsen! :wacko:

Posted
ett ytterligare tipps då

lär dig skilja på hundkex och sprängört...

already done :wacko:!