Guest Andrew Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Fråga får man, ...men det har inte med trådens topic att göra , som för övrigt glidit av spår under de senaste inläggen. Quote
MrSniper Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Var inte FMVs alternativ till AK5 en utveckling av Kalashnikoven om än avlägsen? Skall kolla upp om man kan Köpa AK74 i 5.56 det kanske vore en hyfsad kompromiss. Den tillverkas ju ialla fall i 5.56. både i Polen och Rssland om jag inte missminner mig helt. Zastava tillverkar ju sin M80 & M80A i kaliber 5.56. Det finns en AK47M i kal 5.56. Men ven som tillverkar den har jag glömt. Quote
MrSniper Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Det finns en MAK-90 tilverkad av kinesiska NORINCO. Den finns i kaliber 7.62X39 och 5.56X45. Quote
Henil Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 jag tänker att det främsta som skiljer en M14 från en M1 är storleken på magasinen. Men är det stora skillnader på mekanismen/funktionen?? Helt lost här... på tok för lite M14/M1 i 2Sharps liv... M1 kör med 8-skotts "clips" (de där som låter "PING!" när man skjutit slut) som matas in uppifrån, M14 kör med lösa 20-skottsmagasin som fästes undertill "som vanligt". M1 är halvautomat och M14 är select-fire. I övrigt är de mycket lika. M1 är lite svår att ladda om när man inte har skjutit till klick(pting). M14 är enkel att ladda om. Har för mig att det är olika kaliber också. Quote
KD803 Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Har för mig att det är olika kaliber också. Jo, M1 har 30-06, M14 7,62x51. Quote
Strv101 Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 (edited) Om vi skall titta på vilket vapen som är "bäst" av dessa två måste man även titta på vilka kulturer som ska använda dessa samt under vilka betingelser. Lite historia. De vapen som det pratas om är inte några nya vapen direkt, bara vidareutvecklingar på beprövade plattformar. Vad är det då som har ändrats på vapnen sedan introduktionen slutet av 40-talet för Ak47 och mitten av 60-talet för M16. Ak4 och M16 kom i bruk under samma tidsperiod. Vad har hänt med dessa vapen sedan introduktionen? Ak47->AKM. Pressad låda i plåt tidigare fräst ur ett stycke stål. ny kaliber, nya material i kolv och handskydd, ny typ av flamdämpare. M16. Nytt material i lådan, kraftigare pipa, nytt sikte, löstagbart bärhandtag, Rails på lådan för tilläggsutrustning, nytt material i kolv och handskydd. Vem och hur är det tänkt ska använda dessa vapen. Nu måst vi titta på den utbildningsnivå vi har på soldaten och vilka doktriner de har som grund för sin strid. AKM. Den enskilde soldaten får inte en överkvalificerad utbildning på att hantera sitt vapen. Han har inte kravet på sig att vapen och utrustning skall vara i tipp topp. Striden genomför inte som enskild soldat eller i Grp utan i större förband med understöd.(Mycket bly i luften.) M16. Soldaten drillas i att hålla vapnet rent hela tiden för att säkerställa funktionen. Vapen och utrustning skall alltid vara i topp trim. Strid skall kunna genomföras på stridspars nivå med välriktad eld på >200m, antal mål bekämpade i relation med förbrukad am. Varför ser man alltid milis och gerilla beväpnade med AKM? Anledningen till detta ät att vapnet är billigt och att det forna WP skänkte vapen till de organisationer som sa sig vilja bedriva en väpnad kamp emot kapitalismen (det fanns ju alltid en hake i avtalet när kriget var över.). Den händige kan enkelt tillverka reservdelar till vapnet. Om vi tittar lite närmare på dessa vapen som det gäller: AKM/AK74. M16A2. Säkring: AKM/AK74. säkringen går från S->A->P. Lämpad för en hand med en stor vante... M16A2. Burst innebär att vapnet skjuter skurar om tre skott. Vapnet går inte att säkra efter blidavfyrning. Sikten: AKM/AK74. Detta är ett riktigt optimist sikte med en gradering upp till 1000m. Siktet är av modell siktskåra. Vapnet har ett traditionellt korn. M16A2. Även detta vapen har ett optimist sikte som kan skruvas upp till 600m. Detta tycke jag är lite over kill för en kula som väger ca: 4, 5g Siktet är av diopter typ. Vapnet har också ett traditionellt korn. (Notera: att dioptern har två lägen ett litet hå och ett stort. Det stora är ett skymning sikte.) Vård: AKM/AK74. Få och stora delar som kräver lite vård. M16A2. Små delar som kräver underhåll. Slutledning: Jag har inte lagt in några specifikationer (vikt, längd, V0) eller annat. Detta finns att läsa om här på Soldf. Det är svårt att säga vilket vapen som fungerar bäst av dessa för att de är framtagna för två helt olika kategorier av soldater. Egen erfarenhet är att båda dessa vapen fungerar bra, men de kan kännas lite bräckliga och skramliga i konstruktionen. Edited December 31, 2004 by Strv101 Quote
Rickard N Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Schyssta bilder! En fråga, är det där hela mekanismen i en M16? Quote
Adam Wilhelm Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Ja, rekylfjädern sitter i kolven och gasröret (?) verkar direkt på låsstycket (?). Vapendelarna heter säkert något annat ballare än vad jag skrev. Quote
Yxa Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Schyssta bilder!En fråga, är det där hela mekanismen i en M16? Japp, alla lösa delar i lådan: BoltBolt carriageBolt keyFiring pinPin Quote
2Sharp Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Glockrena bilder Har du tid hade jag uppskattat om du kunde fta lite av GP-30'n Jag har mycket lite kunskap om dem, så jag "antar" att det är en sådan. Quote
Strv101 Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 @2Sharp, Jag kommer inte att kunna ge dig några nya bilder på GP-25-an som sitter på 74:an. Troligen kan jag lägga ut lite bilder längre fram i vår när jag ska hålla i en ny utbildning inom finkaliber system. Om du vill veta mer om GP-25 och GP-30 så finns det några sajter med bra bilder och instruktioner på dessa system. GP-25 GP-25 fakta och handhavande fakta om GP-25 och 30 men på polska GP-30 Denna sajt är om du vill handla en deaktiverad GP-30. Bra bilder samt lite fakta. Deaktiverad GP-30 Quote
2Sharp Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Om du vill veta mer om GP-25 och GP-30 så finns det några sajter med bra bilder och instruktioner på dessa system. Tackar! Bra länkar, hade ingen aning att det fanns "bounding" ammo till dem, intresant. Synd att man inte kan Polska... Quote
albizona Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 (edited) Ingen här inne som har skjutit med AN-94 och kan berätta lite om den? Har skjutit med en AN-94 tyckte den var enormt härlig att skjuta med svag rekyl och mer ergonomisk än Ak serien riktmedlen var rätt nice dom med, dock hade jag ej möjlighet att titta särskilt nogrant på den fick den i handen och 2 magasin sen var det bara att ladda och skjuta. första magasinet sköt jag enkelskott (fick inte av någon anledning skjuta 2skotts burst) och fick en väldigt fin träffbild på 100m andra magasinet var det automateld som gällde vapnet var fullt kontrollbart vart väldigt positivt överaskad. men jag föredrar fortfarande nya AK serien 101 och 103 dom korta modellerna är jag inte särskilt förtjust i förutom AKSU-74 me ljuddämpare får gåshud när ja tänker på den Edited January 11, 2005 by albizona Quote
zunx Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 Bara för att AK-47'n är världens mest andvända atoumatvapen behöver det inte va bäst. Titta bara på Microsoft Windows - Windows är världens mest andvända operativsystem, men när man kollar närmare hittar man ett extremt buggigt, enformigt och opraktiskt operativsystem. Windowns kan egentligen inte jämföra sig med Linux, som är ett välarbetat och allmänt mångsidigt operativsystem. Aja, nog om det! AK-47 började tillverkas 1947. Alltså är det ett mycket omodernt vapen! Folk verkar inte veta att det finns en modernare verision - AK-101. Sen finns det en mindre verision också - AK-74U M-16 börja tillverkas under 60- talet och andvändes av USA i Vietnamkriget. Till skillnad från AK-47 uppgraderades det ständigt för att hålla sig modernt. En mindre verision är M-4. Quote
Fu Dahlberg Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 Titta bara på Microsoft Windows - Windows är världens mest andvända operativsystem, men när man kollar närmare hittar man ett extremt buggigt, enformigt och opraktiskt operativsystem. Windowns kan egentligen inte jämföra sig med Linux, som är ett välarbetat och allmänt mångsidigt operativsystem. Aja, nog om det! "Mega super delux OT, med basker på kanten" BULLSHIT!!! /Mega super delux OT, med basker på kanten Största anledning till att AKMn är så sprid är att den är lättilgänglig, och billig!! i somalia kunnde du köpa en AKM för två flaskor cola... Vilket iofs inte säjer så mycket om vad två flaskor cola är värda där... Quote
Vysotskij Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 AK-47 började tillverkas 1947. Alltså är det ett mycket omodernt vapen! Folk verkar inte veta att det finns en modernare verision - AK-101. Sen finns det en mindre verision också - AK-74U Mjaa, om du ser dig runt här på formunet kommer du nog fram till att "folk" här på SoldF i regel har koll både på AK 47, AKM och AK 74. Men att lillkallen skulle vara en kortversion av AK 47 snarare än AK 74 vet jag inte om du får alla att köpa. Quote
2Sharp Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Bara för att AK-47'n är världens mest andvända atoumatvapen behöver det inte va bäst. Titta bara på Microsoft Windows - Windows är världens mest andvända operativsystem, men när man kollar närmare hittar man ett extremt buggigt, enformigt och opraktiskt operativsystem. Windowns kan egentligen inte jämföra sig med Linux, som är ett välarbetat och allmänt mångsidigt operativsystem. Aja, nog om det! AK-47 började tillverkas 1947. Alltså är det ett mycket omodernt vapen! Folk verkar inte veta att det finns en modernare verision - AK-101. Sen finns det en mindre verision också - AK-74U M-16 börja tillverkas under 60- talet och andvändes av USA i Vietnamkriget. Till skillnad från AK-47 uppgraderades det ständigt för att hålla sig modernt. En mindre verision är M-4. Oj, fanns det en nyare version?? Det hade jag inte en aaaaning om... har de den i Counter Strike eller?? Listigt inlägg.. Quote
Alien Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Oj, fanns det en nyare version?? Det hade jag inte en aaaaning om... har de den i Counter Strike eller?? Listigt inlägg.. Ja, om du uppgraderar ditt CS så märker du att den finns med. Och eftersom den är nyare än Ak-74 så ser du också att den är starkare än både M4 och Kalingshikoven. :P Quote
2Sharp Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Ja, om du uppgraderar ditt CS så märker du att den finns med. Och eftersom den är nyare än Ak-74 så ser du också att den är starkare än både M4 och Kalingshikoven. :P Quote
nastyheadwound Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Lite OT kanske, men vad är egentligen syftet med AN-94:ans 2-skottsläge? Om jag förstår saken rätt så träffar de två skotten i princip i samma hål på 100 meter. Vill man inte snarare ha lite större spridning för att öka träffchansen? Quote
Stella-Polaris Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Lite OT kanske, men vad är egentligen syftet med AN-94:ans 2-skottsläge? Om jag förstår saken rätt så träffar de två skotten i princip i samma hål på 100 meter. Vill man inte snarare ha lite större spridning för att öka träffchansen? Om de tva skotten har valdigt liten spridning torde det vara verkanshojande mot mal med keramplatta i vasten. Keramplattor har problem att klara av tva traff nara varandra (inom 5 cm) Quote
Mattsson Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 (edited) 2-skottsläget på AN94 är det en liknade mekanism som styr "burtsen" i M16A2? Edited January 19, 2005 by Mattssonmannen Quote
zunx Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Titta bara på Microsoft Windows - Windows är världens mest andvända operativsystem, men när man kollar närmare hittar man ett extremt buggigt, enformigt och opraktiskt operativsystem. Windowns kan egentligen inte jämföra sig med Linux, som är ett välarbetat och allmänt mångsidigt operativsystem. Aja, nog om det! "Mega super delux OT, med basker på kanten" BULLSHIT!!! /Mega super delux OT, med basker på kanten Största anledning till att AKMn är så sprid är att den är lättilgänglig, och billig!! i somalia kunnde du köpa en AKM för två flaskor cola... Vilket iofs inte säjer så mycket om vad två flaskor cola är värda där... HA! Du vet inte vad du säger... Har du Linux, eller? Det är bevisat att Linux är Windows överlägset. Den som finns i CS heter CV-47 och liknar inte nya AK'n ett dugg! Ja, jag har uppgraderat mitt CS! Jag har till och med CSS. Och vad har CS med det här att göra överhuvudtaget? Quote
Flamdämpare Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Den som finns i CS heter CV-47 och liknar inte nya AK'n ett dugg! Ja, jag har uppgraderat mitt CS! Jag har till och med CSS. Och vad har CS med det här att göra överhuvudtaget? Hur många skott har du skjutit med AK4, AK5, AKM eller M16A2? Hur många eldavbrott har du avhjälpt på AK4, AK5, AKM eller M16A2? Vad står det i spelmanualerna om hur AK4, AK5, AKM eller M16A2 ska vårdas i stark kyla? Vad står det i spelmanualerna om hur många skott AK4, AK5, AKM eller M16A2 kan skjuta innan pipan blir för varm? Quote
Gator Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Och vad har CS med det här att göra överhuvudtaget? If you have to ask, you´ll never know... ;) Quote
Inf Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 2-skottsläget på AN94 är det en liknade mekanism som styr "burtsen" i M16A2? Nej, det är inte så stora likheter. AN-94 har en betydligt mer avancerad konstruktion. Det handlar inte bara om att få i väg en skur med ett tryck på avtryckaren, på AN-94 är det en speciell konstruktion för att möjliggöra de två första extremt snabba skotten. Det är svårt att förklara på ett enkelt sätt. Läs mer på http://www.world.guns.ru/assault/as08-e.htm M16A2s burstfunktion återställer sig för övrigt inte alltid. Det kan komma 1, 2 eller 3 skott när du trycke på avtryckaren och omställaren står på "burst". Inte världens störst brist kanske, men likväl trist för den tekniskt intresserade. För att återföra till ak47: De ungerska ak-klonerna i 5,56 från FEG som jag sett skjuter mycket täta träffbilder. Det stärker mina misstankar att en stor del av den bristande precisionen hos olika ak-kloner kommer från dålig ammunition. Tyvärr har jag inte testat all världens ak med t ex lapuas kvalitetsam. I vetenskapens namn kan jag dock tänka mig att genomföra ett sådant test, bara någon vänlig själ förser mig med all världens ak-kloner och kvalitetsam från lapua m fl. Quote
Rickard N Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 HA! Du vet inte vad du säger... Har du Linux, eller? Det är bevisat att Linux är Windows överlägset. Kanske kan diskuteras i markan eller propaganda istället, jag har försökt installera både debian och win xp home på en M16A2 och det sket sig fullständigt så det har nog inget i kasunen att göra. Mekanismen på AN94 känns lite speciell, är det någon som vet något om tillförlitligheten? Quote
zunx Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Den som finns i CS heter CV-47 och liknar inte nya AK'n ett dugg! Ja, jag har uppgraderat mitt CS! Jag har till och med CSS. Och vad har CS med det här att göra överhuvudtaget? Hur många skott har du skjutit med AK4, AK5, AKM eller M16A2? Hur många eldavbrott har du avhjälpt på AK4, AK5, AKM eller M16A2? Vad står det i spelmanualerna om hur AK4, AK5, AKM eller M16A2 ska vårdas i stark kyla? Vad står det i spelmanualerna om hur många skott AK4, AK5, AKM eller M16A2 kan skjuta innan pipan blir för varm? Ja, är det så du menar. Men CS är ingen soldatsimulator om man säger så.... Jag har inte gjort lumpen ännu, så jag har inte fått lagt vantarna på en AK5 (eller nåt annat vapen). Quote
BlåGul -1 9x19 Posted January 27, 2005 BlåGul -1 Report Posted January 27, 2005 Påminnelse: Operativsystem och datorspel diskuteras på någon annan plats. Inte här. Quote
kronvrak Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 I vetenskapens namn kan jag dock tänka mig att genomföra ett sådant test, bara någon vänlig själ förser mig med all världens ak-kloner och kvalitetsam från lapua m fl. Jag är frivillig att skriva protokoll under detta uppdrag i vetenskapenstjänst. (Jag skjuter så illa så testresultaten skulle bli värdelösa även om man spännar fast vapnet i en bänk. ) Quote
Recommended Posts