Stella-Polaris Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Riktmedel? Jesses de är idel våta drömmar Ak:n har samma spår som prickskyttegeväret och använder samma typ fästen. Kan får med både elbelysning av stolpen vilket är bättre än titrium vilket skall anskaffas på en obefintlig marknad i händelse av krig. Batteriet är ett standard ala kamera och räcker oförskämt länge om man inte glömmer stänga av belysningen. Även den i mitt tycke ohyggligt smarta (enkla) avstånds skalan där man måttar in avståndet med hjälp av upprätta Fi soldater kan fås i vanlig butik. Men många jagar med öppna riktmedel, Siktet kostar 2 månadslöner för en skogshuggare. Quote
2Sharp Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 (edited) Riktmedel? Jesses de är idel våta drömmar Ak:n har samma spår som prickskyttegeväret och använder samma typ fästen. Kan får med både elbelysning av stolpen vilket är bättre än titrium vilket skall anskaffas på en obefintlig marknad i händelse av krig. Batteriet är ett standard ala kamera och räcker oförskämt länge om man inte glömmer stänga av belysningen. Även den i mitt tycke ohyggligt smarta (enkla) avstånds skalan där man måttar in avståndet med hjälp av upprätta Fi soldater kan fås i vanlig butik. Men många jagar med öppna riktmedel, Siktet kostar 2 månadslöner för en skogshuggare. Jo, jag är med på hur fästet ser ut... Givetvis tar man vad man haver, men det betyder ju inte att det är optimalt.. även om det duger. Tanken är ju inte att du skall köpa lite tritium när det kniper och hälla i bössan, tanken är ju att ev. sikte är tritiumbelyst när du köper det så slipper du köpa batterier under ett flertal år. Nu snurrar vi snart kraftigt off topic tror jag bestämt.... Edited December 24, 2004 by 2Sharp Quote
Stella-Polaris Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Ok det går ialla fall utmärkt att sätta sikte på Ak 47:an även om det inte förvandlar det till ett prickskytte vapen. Vet dock inte om detta gjorts militärt Vad tycks om Ak 74:an? Har bara klämt ett par mag med den under inverkan av ryska psyko kemiska stridsmedel (vodka) Vet att de e fel men så går det till i öster Quote
2Sharp Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Ok det går ialla fall utmärkt att sätta sikte på Ak 47:an även om det inte förvandlar det till ett prickskytte vapen. Vet dock inte om detta gjorts militärt Vad tycks om Ak 74:an? Har bara klämt ett par mag med den under inverkan av ryska psyko kemiska stridsmedel (vodka) Vet att de e fel men så går det till i öster Ak47 tror jag inte att de haft kikarsikte på, liiite osäker där dock... Nämnde Ak74 i mitt förra inlägg.. ;) Jag vill ha en AKSU.... De har ju inte riktigt samma ideér om sprit där borta... Quote
Mattsson Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Ingen här inne som har skjutit med AN-94 och kan berätta lite om den? Quote
Nubben Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Dethär med att säkringen ärobekväm och ljudlig på AK-varianter tror jag att personligen spelar mindre roll då iaf jag knappast skulle använda säkring i krigstid vid tillfällen då risk för fiender skulle vara uppenbar. Annars så är säkerligen M16(5.56 i allmänhet) bättre på längre avstånd medan skillnaden mot AK-varianterna krymper med avstånden. Quote
The Swede Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Dethär med att säkringen ärobekväm och ljudlig på AK-varianter tror jag att personligen spelar mindre roll då iaf jag knappast skulle använda säkring i krigstid vid tillfällen då risk för fiender skulle vara uppenbar. Annars så är säkerligen M16(5.56 i allmänhet) bättre på längre avstånd medan skillnaden mot AK-varianterna krymper med avstånden. Precis, det står ju tillochmed i våra svenska reglementen att vapnet skall vara osäkrat i färdigställning. Quote
Stella-Polaris Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 AkSU är det vapen man ser mest i Ryssland. I varje polis patrull skall ingå en AKSU så hela stan är full av dem. Har även sett folk med den i axelhölster Du har min fulla förståelse för din önskan. Låt oss hoppas på tomten kommer ihåg dig idag Quote
2Sharp Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Dethär med att säkringen ärobekväm och ljudlig på AK-varianter tror jag att personligen spelar mindre roll då iaf jag knappast skulle använda säkring i krigstid vid tillfällen då risk för fiender skulle vara uppenbar. Men då kan vi ju ta bort säkringen helt på samtliga vapen, det är ju bar att vi ser till att ha laddat innan det skiter sig, grymt enkelt Jag förstår vad du menar, men om man designar en säkring så är det väl inte oromiligt att man designar den efter en hyfsat normal kropps förutsättningar? Observera att vi hela tiden jämför M16 vs. Ak47.. Tyvärr har jag slutat hoppas på tomten.. Quote
Stella-Polaris Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Om man jämför lite med tråden ang vikbara kolvar så kan man hitta ett intressant faktum. Allt fler talar sig varma för kortare modeller (avkortad pipa) Detta finns hos de flesta tillverkare. Kan man då inte säga att utveckingen går mot AK 47 konceptet och dess efterföljare. Visst kvarstår patronvalet och ballistiken men ändå? Quote
2Sharp Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Om man jämför lite med tråden ang vikbara kolvar så kan man hitta ett intressant faktum. Allt fler talar sig varma för kortare modeller (avkortad pipa) Detta finns hos de flesta tillverkare. Kan man då inte säga att utveckingen går mot AK 47 konceptet och dess efterföljare. Visst kvarstår patronvalet och ballistiken men ändå? Å andra sidan har de kortare karbinerna (kortare pipa) fått mycket kritik när de har ansetts prestera dåligt/mindre på på längre sträckor. Framför allt i Afghanistan(?) Modulära vapensystem verkar vara hyfsat moderiktigt för tillfället. Quote
Stella-Polaris Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Att man i Afganistan kritiserat kortare modeller har jag full förståelse för.. Landet är öppet med mycket lite vegitation, ett typiskt long barrel land. Ryssarna använde ju helst sin long barrel variant där. Att olika specialstyrkor sedan tar med sina short barrels, när man åker dit, är jag inte så lite oförstående till. Luktar mer mode och häftigt än genomtänkt och proffsigt. Kan även tänka mig att det kan bero på var i Afganistan man befinner sig. Uppe i bergen kanske kort modellerna kommer mer till sin rätt eller tvärt om :( . Vore intressant om man kunde hitta något skrivet om detta. Quote
jöjje Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 Jag kan faktist bara hitta en enda sak som talar till AKM:s fördel och det är tillgängligheten! Den kostar en höna i en avlägsen Afgansk by och i det läget är det precis som Ronin sa det vapen som är bäst, eftersom det finns i handen när det behövs! Quote
skinner Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 Tillgängligheten och pålitligheten tallar enligt mig för Ak-47 med varianter. Quote
Vargas Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 (edited) Men asså, min fänrik i lumpen sa att det fanns blod från döda Spetznaz-soldater inblandat i metallen på AK47:orna och att det är det som gör att metallen håller i typ evighet och tål hur mycket skit som helst. Tillägg: Ska inte den här tråden sammanfogas med "Myter i FM"? Edited December 26, 2004 by Vargas Quote
Stella-Polaris Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Var inte FMVs alternativ till AK5 en utveckling av Kalashnikoven om än avlägsen? Skall kolla upp om man kan Köpa AK74 i 5.56 det kanske vore en hyfsad kompromiss. Quote
Guest Andrew Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Var inte FMVs alternativ till AK5 en utveckling av Kalashnikoven om än avlägsen? Skall kolla upp om man kan Köpa AK74 i 5.56 det kanske vore en hyfsad kompromiss. Den tillverkas ju ialla fall i 5.56. både i Polen och Rssland om jag inte missminner mig helt. Zastava tillverkar ju sin M80 & M80A i kaliber 5.56. Quote
Guest Andrew Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 (edited) @Raptor Jag tror att de här killarna och tjejerna kan svaret på din fråga. Källan. Likvärdig Ak47 vs M16 behandlas även här http://www.ak-47.us/AK-47vsM-16.htm Delar av texten är densamma som den källa Lt Payne länkade till , dock så finns det lite egna tankar och värderingar på sidan jag länkar till. Lite Pros & Cons att läsa osv ... Edited December 27, 2004 by Andrew Quote
Stella-Polaris Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 @Andrew Från länken AK-47 and Variants The basic Kalashnikov rifle, the AK47 and variants, is the other common true assault rifle. It uses a minimalistic 30 caliber cartridge (7.62x39) and is meant to be easy to manufacture and maintain. Actually hitting anything with one much past 100 yards is problematical. The Vepr is Michael Kalashnikov's ultimate civilian firearm. Made with Steyr tools, it amounts to a medium-heavy, chrome-lined and hammer forged barrel mated to a RPK (squad light machinegun) receiver which, while stamped, is the strongest stamped receiver ever made. The Vepr comes in 223, 7.62x39 (AK caliber), and 308, is stone totally reliable under almost any imaginable circumstances, and is accurate enough to produce inch or inch and a half groups at 100 yards. Vad gällande Träffsäkerheten över 100m så överensstämmer det inte med min erfarenhet. Går utmärkt att ligga på 200m vallen i alla fall. Har ej provat på 300m vallen. AK47 är absolut inte sämre Än K-pist 45B som är utmärkt upp till 150m Mycket intressant är att man nämner Vepr. Kan infomera alla som inte vet vad det är att det är en halvaoutomat som säljs som jaktvapen i Ryssland. Detta gör det troligt att det skulle gå att få licens på den i Sverige med anpassat magasin. Standard tillbehör som finna att köpa: Benstöd, 30/50skotts magasin och 200 skotts kasset, En mängd kikarsiktes alternativ (samma som prickskyttegevären), Mörkersikten inkl fästen, Kolvar, flam/rekyldämpare å gud vet vad. Under disk säljer oxå precis det ni undrar om B) Alt inga problem för den händige Quote
2Sharp Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Mycket intressant är att man nämner Vepr. Kan infomera alla som inte vet vad det är att det är en halvaoutomat som säljs som jaktvapen i Ryssland. Detta gör det troligt att det skulle gå att få licens på den i Sverige med anpassat magasin. Tyvärr troligen inte, det finns något tillägg att vapnet inte får vara av militär typ. Dvs det får inte se ut som ett militärt vapen, detaljerna kommer jag inte ihåg. Hittar tyvärr inte en lämplig länk heller.. hjälp... Quote
Stella-Polaris Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 @2 sharp Visste inte om tillägget. Men då vid bor där vi bor så är det högst sannolikt Quote
Animal Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 I teorin kan man mycket väl använda militärvapen för jakt. Men militärvapen är inte klassade för jakt och får därmed heller inte användas till sånt ändamål... Mauser 1896 är väl ett undantag... Quote
2Sharp Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 I teorin kan man mycket väl använda militärvapen för jakt.Men militärvapen är inte klassade för jakt och får därmed heller inte användas till sånt ändamål... Mauser 1896 är väl ett undantag... Även M1 Garand skall tydligen vara ok. Synd att inte även M14 är det. Quote
Yxa Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Om jag minns rätt så får designen inte vara nyare än 1946, därför är M1 Garand godkänt för jakt medan M1A (som är baserad på M14 ano 50-talet) inte är det. Quote
2Sharp Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 (edited) Om jag minns rätt så får designen inte vara nyare än 1946, därför är M1 Garand godkänt för jakt medan M1A (som är baserad på M14 ano 50-talet) inte är det. Du har nog helt rätt där, en fråga, jag tänker att det främsta som skiljer en M14 från en M1 är storleken på magasinen. Men är det stora skillnader på mekanismen/funktionen?? Helt lost här... på tok för lite M14/M1 i 2Sharps liv... Edited December 27, 2004 by 2Sharp Quote
Yxa Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 jag tänker att det främsta som skiljer en M14 från en M1 är storleken på magasinen. Men är det stora skillnader på mekanismen/funktionen?? Helt lost här... på tok för lite M14/M1 i 2Sharps liv... M1 kör med 8-skotts "clips" (de där som låter "PING!" när man skjutit slut) som matas in uppifrån, M14 kör med lösa 20-skottsmagasin som fästes undertill "som vanligt". M1 är halvautomat och M14 är select-fire. I övrigt är de mycket lika. Quote
2Sharp Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 jag tänker att det främsta som skiljer en M14 från en M1 är storleken på magasinen. Men är det stora skillnader på mekanismen/funktionen?? Helt lost här... på tok för lite M14/M1 i 2Sharps liv... M1 kör med 8-skotts "clips" (de där som låter "PING!" när man skjutit slut) som matas in uppifrån, M14 kör med lösa 20-skottsmagasin som fästes undertill "som vanligt". M1 är halvautomat och M14 är select-fire. I övrigt är de mycket lika. Jopp, så långt var jag med Det var mer det övriga, men då vet jag.. tack... Quote
Yxa Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Kolla på BattleRifles för mer info. Quote
Guest Andrew Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 @ Stella-Polaris Tack för infon ang. AK47 som jag tidigare nämnde i ett av mina inlägg här i tråden så skulle jag lätt välja AK47 om uppdraget och dess förutsättningar passade in. Ang. precision osv så vet jag mkt väl vad Ak47an går för , då jag släpat runt på den under 2 års tid och skjutit med den var & varannan dag. Ak47:ans precision är helt ok för att jag med glädje och tilltro skulle kunna gå ut med den igen i ett skarpt läge. Men tack för infon iaf ! ;) Quote
Stella-Polaris Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 (edited) @Andrew Skönt att höra att det är någon mer som inte kör med det där " kan inte träffa över 100m" med AK47an Anledningen till denna myt kan vara att man provat någon av de otaliga fabrikat av Ak47an som tillverkas av mer eller mindre seriösa tillverkare. Dessutom har många billighets varianter. Nix det skall vara en WP variant och inte någon skum exportvariant från pakistan. Får man fråga var man släpar runt på en AK47a i två år? Edited December 27, 2004 by Stella-Polaris Quote
Recommended Posts