Jump to content

Kalla vapnet för "Bössa"


Recommended Posts

Är det bara jag som får rysningar när man hör soldater och än värre- instruktörer benämna automatkarbinen med "bössa"? När jag hör "bössa" tänker jag på medelålders hemvärnsman i vadmal som sitter på en stubbe i skogen med "bössan" brevid på marken och termosen i högsta hugg. Är det lämpligt av instruktörer att använda sig av denna benämning när man utbildar soldater, särskilt när man blir som tokig om någon säger "gasmask"? (Det blir förvisso jag med, men det hör inte hit)

 

Någon som håller med mig, eller benämner ni erat vapen som "Bössa"? Är det isåfall löjligt av mig att reagera på detta?

 

(EDIT: Ähum, ändrade litet efter scattergun's försiktiga påpekande..)

Edited by Legacy
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag förstår vad du menar, dock kan det ju bli "lite" tjatigt att när man har utb. varje gång säger "automatkarbin 4/5"... det kan ju få vem som helst att få träningsvärk i käken.

 

"Min" gamla hv-grupp refererade till ak4 som "gevär" ak4 or som "kikargevär", Kulspruta 58 som "maskingevär", p-skott hette "bazookas", ammunition hette "skott" etc.

De y-off vi hade speciellt på en övning hajade till varenda gång.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vid utbildning skall utrustning benämnas korrekt, men under övning/tillämpad utbildning ser jag inte vad som är så viktigt med exakt rätt benämning. Har man problem med hur andra folk tilltalar sitt vapen skall man nog fundera på om inte konstant högvakt vore passande. :)

 

Ärtrör, pang, kärleksspridare används flitigast...

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

När jag låg inne så sa vårat Befäl att vi skulle döpa om våra vapen till våran flickväner! Själv så hade han nyss blivit lämnad så han kallade Ak4 för Horan :2guns:

Å Våran haubits kallade vi för Horan(Fransyskan) Efter han Ex :)

Edited by FhF laddare
Link to comment
Share on other sites

Den gamla fina ramsan "bössa, mössa, mask, tömma tarm och task" då ? minnesramsa innan man går i strid.

 

Håller med om att vissa ord såsom bössa, skött och liknande inte är så snyggt men inte stör jag mig så mycket på det.

 

Då reagerar jag mer på den som kallar en AK för "brakare" alla vet väl att det bara är hagelgevär som kan kallas "brakare" ;) (alternativt synnerliga höga ljud från ändtarmen)

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

Ak var det dom sa till oss! Men en å annan lustigkurre till befäl fanns det å finns det ju

Vi hadde ju an annan kaliber(155mm) på våran bössa :2guns: Å Ak var nödvändigt ont att ha jämt på ryggen

Edited by FhF laddare
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som får rysningar när man hör soldater och än värre- instruktörer benämna automatkarbinen med "bössa"? När jag hör "bössa" tänker jag på medelålders hemvärnsman i vadmal som sitter på en stubbe i skogen med "bössan" brevid på marken och termosen i högsta hugg. Är det lämpligt av instruktörer att använda sig av denna benämning när man utbildar soldater, särskilt när man blir som tokig om någon säger "gasmask"? (Det blir förvisso jag med, men det hör inte hit)

 

Någon som håller med mig, eller benämner ni erat vapen som "Bössa"? Är det isåfall löjligt av mig att reagera på detta?

 

(EDIT: Ähum, ändrade litet efter scattergun's försiktiga påpekande..)

Apropå ovanstående kan jag inte låta bli att utbrista: "Dagens i-landsproblem!" Har för mig att jag genom åren stött på betydligt värre saker att hänga upp mig på än att någon kallar bössan för "bössa" ;) .

Link to comment
Share on other sites

Haha är det inte underbart med språkvård... håller med om att skyddsmasken enbart får kallas för skyddsmask, dröjde iofs till lumpen (min egen eller storebrorsans) innan jag själv övergav 'gasmask' dock.

Att ta efter den engelska världen är inte helt olikt andra fel i svenskan som jag inte tar upp här. :)

 

Hur är det då med uttrycket "bly i luften"? Är det fortfarande bly i ammunitionen? :camo: Tror till och med ett befäl drog den frågan efter han själv sagt det en gång under utb =)

 

Tillbaks från OT kan jag bidra med en egen benämning på AK5 som började användas under de senare övningarna under värnplikten, ja hör och häpna, "Pistolen". Till exempel:

-Kom igen, ta dig ur tältet nu.

-Ska bara få med pistolen...

 

Så charmigt! Var först radikal motståndare till terminologin men senare accepterade jag användandet som jargong i gruppen ^.^

Link to comment
Share on other sites

"AK" eller "vapen", som i "Var är din AK/hämta ditt vapen" fungerar/-de rätt bra. Kvinnonamn förekom också, finns nog inget vackrare än en Kulspruta 58 döpt efter kronprinsessans snygga lillsyrra :camo:

"Bössa" i andra sammanhang än "bössa, mössa, mask" associerar jag med älgstudsare eller Hvsold m/ä :)

 

Detta är möperi i sin sanna form!

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

bössa var Ok att säga i lumpen..

däremot var det totalförbud att säga "Väskan" om Stridssäcken (resulterade omedelbart i repliken "Det är ingen jävla handväska, stridssäck heter det!" från närmsta befäl

 

dock var det ok att säga Kanon om haubits 77 :) (för er som inte viste så är det en stooooor skillnad mellan en haubits och en kanon)

 

undrar egentligen varför man säger bössa, kanske för att det är det "smeknamn" som är lättast att säga....

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en värnpliktig som kallade vårt kära vapen för "geväret", och befälet närmast (en ivrigt militärisk fänrik) hajjade genast till. Den värnpliktige i fråga upprepade frasen, och fänrik sa ifrån, men den värnpliktige förstod inte riktigt. Så en annan värnpliktig sa: "Men X, fattar du inte, du förolämpar ju bössan!"

 

Fänrik såg ut som om han inte visste om han skulle skratta eller spotta och fräsa.

Link to comment
Share on other sites

Hade låtit konstigt på högvakten: I armen automatkarbin 5, på axeln automatkarbin 5. :P Nä skämt åsido.

Men alvarligt talat; hur många av er som får rysningar i kroppen av att någon säger bössan benämner alla andra ting med deras exakta namn/betekning.

Link to comment
Share on other sites

Ja själv är jag ju den där hemska typen som diskuteras här och nu.

 

Jag kallar nämligen min bössa för bössan alternativt Lillstrumpa.

Min gasmask brukar jag referera till som min gasmask(den har aldrig skyddat mig mot någonting annat än tårgas och tarmlukt) :/

Några extra hemskheter på min lista är att jag brukar kalla mina marschdojja 90 för dojjor eller marschpuppor.

jag är även ägare till ett par stridsvante2k.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

"Fältluva 90" som benämning på fältmössan förekom från vissa soldater under min GU. :/

 

Sen har vi ju vpl S som över natten skulle låna ut sin AK5 till Fk X under B-styrkemoment. "Ta väl hand om *flicknamn* nu" sa han visst vid överlämnandet av vapnet. 8-/

Link to comment
Share on other sites

vår kapten sa lite mer informellt "puffra" till vår grupp. Det anammade vi direkt. Mest för att det lät så nördigt. Ju mer less folk blev på fält desto mer användes uttrycket tror jag.

 

Annars när man var seriös var det väl eldhandvapnet (ehv) eller bara vapnet.

Eller bara AK eller ofta även eiikeeii (amerikansk uttal)

 

Men så lumpade man också på Raggarskytte!

 

 

Det man ska beakta är dock att duglighet i strid inte alltid har med diciplin att göra. Det tyckte jag man kunde se på vårat kompani.

 

En nonchalant, sorglös attityd med förmåga att tempoväxla.

 

Med det menar jag att man som befäl kan/bör ha överseende med sådant som "puffra" bara soldaterna är grymma annars.

Link to comment
Share on other sites

Tycker bössa går an, kallade iofs min ak för "Killer-Elin" för det mesta. Men det gällde ju bara min. Nu när jag snart ska få ut ak modell äldre så måste jag komma på något nytt åt den för det finns ju bara en Killer-Elin.

 

För mig är en bössa ett samlings ord på allt som är större än pistol, mindre än kanon o går att skjuta med. Gasmask är ju faktiskt något helt annat än skyddsmask. Så det är ju bara rent ut sagt fel att säga gasmask om skyddsmasken.

Link to comment
Share on other sites

Om alla runt omkring vet vad man menar så ser inte jag något fel i att använda ord som "bössa" i informella sammanhang. Men som någon påpekade så är det givetvis viktigt att använda korrekta termer vid ordergivning eller under rena utbildningsmoment.

 

Det som jag istället retar mig på är när folk använder fel ord eller när de använder termer som de inte behärskar - särskilt då i massmedia.

Till exempel har jag i flera tidningar läst om bankrånare som kastat ut spanska ryttare på vägbanan. Då undrar man ju vad det är för hiskeliga kolosser till rånare som härjar bland landets banker.

En annan sak som stör mig är när det rapporteras att "rånarna var tungt beväpnade". Jasså - hade de både granatkastare och pvpjäser med sig?

För att inte tala om journalister som brukar sådana missfoster till ord som "eldhandvapen" och "maskingevär".

 

Enkelt uttryckt tycker jag bättre om folk som kallar en automatkarbin för "bössa" än de som kallar den för "maskingevär" eller "attackgevär".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...