Jump to content

Personal Role Radio

Adam Wilhelm

Recommended Posts

På framsidan av senaste Insats & försvar är en bild på en flygtekniker med vad som ser ut att vara någon sorts kommunikationsutrustning på vänster axel.

Någon som vet vad det är, räckvidder och övriga tekniska detaljer?

Sgt.Ratchak,Nov 27 2004, 17:37 ] [OT]

Är killen på bilden MP eller falskärmsjägare (Red Devils)??

Han har röd basker men ingen bindel.

[/OT]

Högerklicka på bilden och se vad den heter.

edit: det finns ett gurkha-kompani i 2 para, antagligen är det det han tillhör.

Edited by 106

Jag har provat radion till det den är framtagen för (britternas) och den fungerar ypperligt. Det är ju inga märkvärdigheter egentligen en liten FM sändare med hög frekvens (SIB) och många kanaler (många kan kriga samtidigt). Vet att den radion är med i utvärderingssyfte i MARKUS-projektet.

I testplutonen (1.a pluton) på KJKOMP bär samtliga PRR.

Vi har bara haft den ute i en månad nu, men den har hittills varit övertygande enligt min personliga åsikt. Detta gäller speciellt för oss som patrullchefer då det nu är betydligt lättare att styra upp gruppens förflyttning och framryckning.

om jag känner FM rätt kommer snart någon på den smarta iden att ge alla RA 135 till HV som PPR.

inträffar detta hoppas jag även att de kompletterar denna radio(?) med ett par bongotrummor till grp-medlemmar och ett par congas till grpchf :D

ty som min sambandsutbildare på P4 sa: RA 135 är en bra radio, du kan kasta den längre än du sänder med den"

Min HV pluton ruttnade på kasst samband och köpte egen plutonsradio, sen har varje grupp köpt egna prv:er ( a la clas olsson) för typ 200 kr som de flesta sedan kopplat till sina hörselkåpor via en sladd á 140kr. Varför ska man krångla till det? Räckvidden är ca 500m i kuperad terräng och räcker gott för en skyttegrupp. En kompis i samma grupp jobbade förut med att sälja motorola och gjorde ett vilt försök att sölja till FM. Problemet var bara att man provade utrustningen så länge att när man väl bestämt sig så hade man slutat tillverksa sakerna! ( LG var det som testade.) Om FM verkligen ville skulle de lätt kunna köpa bra plutonsradios billigt på den civila marknaden men då måste man sluta tänka a la invasionsförsvar och testa saker in i det oändliga! ( Det leder ju ändå ingenstans, tänk merca sprinter....) :D

Sgt.Ratchak,Nov 27 2004, 17:37 ] [OT]

Är killen på bilden MP eller falskärmsjägare (Red Devils)??

Han har röd basker men ingen bindel.

[/OT]

RMP (Royal Military Police) har klarröd basker, medan Paras har mera vinröd, som på bilden.

På framsidan av senaste Insats & försvar är en bild på en flygtekniker med vad som ser ut att vara någon sorts kommunikationsutrustning på vänster axel.

Någon som vet vad det är, räckvidder och övriga tekniska detaljer?

Det är LUF - LedningsUtrustning Flygplanplats. Ett digitalt korthållsradiosystem på 2,4 GHz och är frekvenshoppande som använder basstation. Systemet möjliggör att tekniker kan kommunicera med flygförare och ha medhörning på startorder, prata med mekanikerna och ringa och ta emot telefonsamtal. Systemet skall försäljas i vit (civil) variant utan modifieringar till flygplatser. Grejorna fungerar bra utom hörselskydden som inte stoppar bullret från JAS i tillfredsställande omfattning.

J.K Nilsson

Så här utvärderar jänkarna sitt samband på gruppnivå:

"

06-10-2003

Small Arms and Individual Equipment Lessons Learned

---

Squad Communications: Based on the feedback, I believe this is the area that requires the greatest attention by the Acquisition community.

Soldiers have no confidence in the ICOM radios. The range was unsatisfactory. Everyone had a Motorola-type hand-held radio that had vastly better range and power performance. Soldiers purchased handsets and longer antennas for their ICOM radios."

citerat härifån: http://www.sftt.org/article06102003a.html

Nääär ska vi få fungerande samband på gruppnivå inom ex. Hv eller IP?

Är det så verkligen att man ska köpa egna grejjor bara för att ledningen inte får en kroppsdel ur en viss öppning?

Jag blir lika arg varje gång jag tänker på det här.... släng kroppsskydd, hjälminredningar o rps i värtan och ge folket ett fungerande sambad!

Och kom inte med något SNACK om att vi utvecklar öronsnäckor o annat tjafs.

Motorola finns! Comtac finns! Sladd att koppla ihop dem finns! Allt på hylla!!

Se till att tilldela nu!

bättre o bättre...ja det är klart att det alltid kommer att finnas något som är bättre ur den ena eller andra aspekten.

Men FFS, kan ansvarig se till att Hv får ut NÅGON fungerande komutrustning på gruppnivå!!! :angry:

Nu springer Ip-gubbar runt med lila komradiossar köpta på Clas Ohlsson (tänkta för barn) bara för att öht ha ett samband! :Malaj:

Vem fan bryr sig då om alla möjliga utopier? Ut med grejjor som finns och fungerar... forska och utprova KAN man faktiskt göra parallellt...eller??

Det viktiga är väl att få möjlighet att öva, eller har jag missat något nu?

Fortsätter det här kommer Hv gubbsen att se ut som amerikanska helgkrigare med blandad klädsel, pumphagel och ölmage...skjutande på tomburkar. :Malaj::Malaj::eeh:

Vad vill Fm?

Jag provade britternas system under KS07. Det fungerar battre an motorola kan man lungt saga.

Nyfiken fråga: Menar du den som det hänvisas till i denna tråd eller deras "Polygon" (hur det nu stavas), motorolatyp av radio med panikknapp (*bleeeep*bleeeep* "f***, no it wasn´t me!" :P )? Var visst ett system med basstatoner på strategiska platser. Annars så tycker jag att swebats motorola +headset funkade bra för samband inom grupp.

@AW

Allt är bättre än nuvarande samband på grupp, i mitt fall rop eller ordonans om det inte råkar finnas någon med Ra145 med..

Mina få ören...

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg

bättre o bättre...ja det är klart att det alltid kommer att finnas något som är bättre ur den ena eller andra aspekten.

Men FFS, kan ansvarig se till att Hv får ut NÅGON fungerande komutrustning på gruppnivå!!! :angry:

Nu springer Ip-gubbar runt med lila komradiossar köpta på Clas Ohlsson (tänkta för barn) bara för att öht ha ett samband! :blink:

Vem fan bryr sig då om alla möjliga utopier?  Ut med grejjor som finns och fungerar... forska och utprova KAN man faktiskt göra parallellt...eller??

Det viktiga är väl att få möjlighet att öva, eller har jag missat något nu?

Fortsätter det här kommer Hv gubbsen att se ut som amerikanska helgkrigare med blandad klädsel, pumphagel och ölmage...skjutande på tomburkar. :Malaj:  :Malaj:  :winner:

Vad vill Fm?

men jag ser hellre att det finns ett grp-samband byggt på clas olsson appartater än inget alls.

den fd IP jag var med i hade för vana att använda enbart RU.

vilket säkert är jättebra, om RU ser ut som utlandstyrkans.

men att som signlist behöva leva tre dagar med konstant brus i vänsterörat, för att vi fått ut undermåliga fordonapparater vid namn RA 70, som ej samverkar med RA145 på annat sätt än osquelschade.

och för att någons som gjort GU som brigspan för 20 sen, hade haft en sign som hade det jämt i 15 månader eller vad han svamlade om, är inte hälsosamt.

jag som redan har nedsatt hörsel på mitt vänstra öra pga civilt arbete påpekade detta, men fick till svar att det borde jag väl klara.

ett grp-samband byggt på cobra eller topcom är inget man kan förlita sig på men jag ser det mer som en säkerhets åtgärd.

vill man som glad weekend warrior återuppleva sina forna glansdagar från jägeriet, och dessutom blivit fråntagen sin mobil innan övn, känna någon form av säkerhet, bör man göra allt för att få ha ett fungerande samband.

eftersom de som har som uppgift att hålla IP med RA, inte alltid sköter sin uppgift eller lämnar över undermålig mtrl.

och vi har väl alla försökt få samband med RA 135, och upptäckt att det är enklare att få kontakt med jesus, än med 2:a grp 200 m bort.

bara för att ingen i ens grp bröt benet under hela GU, behöver inte det betyda att man inte gör det under HV-övn.

och att sedan stå med en skarp skada, undermålig sambandsutr och på plats som har full mobiltäckning, och se sin kompis förblöda pga "att vi hade minsann inga PMR på jägeriet, så det behöver vi inte här heller", låter väl som en trevlig sysselsättning?

om sedan ryssen kommer och 3´s nät rasar samman, är väl något man kan ta när den stunde inträffar.

och att använda PMR vid eftersök eller annan hjälp till civila samhället, ser jag som en självklarhet.

jag kommer att röja med mig allt vad jag har, och som jag anser kan hjälpa, nästa gång jag blir kallad.

har jag en gps, 4 PMR.er och en laptop utrustad med gröna kartan, så tar jag gärna att folk kallar mig idiot.

det blev man iofs om man medförde pannlampa på eftersök också.

det fanns visst inga sånna i karlsborg......

Jag reagerade också på vikten, 1,5 vilket jag tycker är tungt.

Sen så är det en annan tanke som slår mig gång på gång.

Nämligen den att när det verkligen gäller så fixar britterna fram bra utrustning till sina skyttegrupper.

Se på Falklands när de tokköpte Berghaus och Karrimorsäckar, Afganistan så köpte de Minimi till köttet.

Visst så klantar de sig också, de är ju ändå britter men överlag så är de väldigt progressiva vad gäller utrustning.

Finns det någon bestämmelse att PMR-apparater bara får ha 0,5 W utefekt?

Finns det nådon apparat, hemmasnikrad eller ej, som har en högre utefekt?

Finns det något sammband mellan utefekt och räckvidd (och eventuell strålning, det verkar typiskt ohälsosammt att ha en 100W riktad anten som sänder genom de ädlare delarna :lol: ), och finns det siffror på detta samband? Vanliga PMR har ju 0,5W utefekt och räckvidd (över öppet vatten) på ca 3 km.