Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tolkar och undassar har mig veterligen alltid haft idrott på schemat. Annars är det väl närmast en individuell plikt att ombesörja dylikt på fritiden.

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@Yossarian

Vad är det som har fått dig att tveka på undass utbildningen?

Jag vet inte riktigt, men det skulle vara skönt att slippa studa ett tag innan man pluggar vidare. Har inte bestämt mig för någonting dock.

Posted

jag kan säga att jag börjar tveka på utbildningen då ja hellre ligger och åmar mig i skogen i 11 månader eftersom ja ska plugga chalmers sen.. gött o ha ett årr ledigt från pluggandet

Posted
jag kan säga att jag börjar tveka på utbildningen då ja hellre ligger och åmar mig i skogen i 11 månader eftersom ja ska plugga chalmers sen.. gött o ha ett årr ledigt från pluggandet

OT: Av den anledningen ska jag inte söka till undass

Posted

Jo faktiskt det som e bland det enda som jag just ser som den negativa sidan av undass-utbildningen, men jag tycker att plugga till detta är annorlunda än att plugga i skolan.. Dessutom så har man ändå övningar och dylikt som gör att det inte bara är studier...

Om man ändå har lätt att lära sig tycker jag det är bättre att man använder sin tid under lumpen till att just lära sig saker, än att ligga i ett vindskydd och akta sig för låtsas-ryssar. (Nu menar jag inte att säga att någon annan utbildning är mindre nyttig, utan pratar om mig)

Posted (edited)

personligen håller jag helt med Lindström; anledningen till att jag vill in på undass är kombinationen av "hjärn-jympa", militären, och en möjlig andvändbarhet är enligt mig tämligen oslagbar. Mao. jag vill plugga, för jag vill inte tappa den studieteknik jag har. :angry:

Men om man nu inte känner för att "sitta i skolbänken" ett år till så är undass måhända inte det optimala.

Edited by Björdal
Posted

jo men jag vill ha lite mer fysisk utmaning samtidigt som man lär sig något nyttigt och då passar MP/SÄK lika bra då d läser en hel del på polishögskolan

Posted (edited)
jo men jag vill ha lite mer fysisk utmaning samtidigt som man lär sig något nyttigt och då passar MP/SÄK lika bra då d läser en hel del på polishögskolan

???

Enligt de officerare från K1 (LG/Kav) jag har talat med genomförs all utbildning i FM:s regi, med egna lärare dvs inget är på PHS. Däremot har förbandet kontakter på PHS för att säkerställa kvaliteten på utbildningen. Detta var dock cirka två år sedan så det kan ju ha ändrats.

Om man ändå har lätt att lära sig tycker jag det är bättre att man använder sin tid under lumpen till att just lära sig saker, än att ligga i ett vindskydd och akta sig för låtsas-ryssar.

Det är även skillnad på om man har lätt för att ta till sig teoretiska kunskaper eller praktiska (färdigheter). Själv tycker jag det är mycket enklare att lära händerna göra någonting än att få hjärnan att komma ihåg en massa teori, särskilt om det är något så ointressant som säkerhetspolitik eller hur förband är organiserade.

Men om man har lätt för att trycka in en massa teoriska kunskaper i skallen så passar utbildningen säkert bra. Men tänk på att ligga ute i skogen under svåra förhållanden (särskilt på befälsbefattningar) ger också kunskaper/erfarenheter som man har nytta av längre fram och som är svårare att ta igen på annat sätt.

Edited by 106
Posted
Det är även skillnad på om man har lätt för att ta till sig teoretiska kunskaper eller praktiska (färdigheter). Själv tycker jag det är mycket enklare att lära händerna göra någonting än att få hjärnan att komma ihåg en massa teori, särskilt om det är något så ointressant som säkerhetspolitik eller hur förband är organiserade.

Jo det kan tyckas, men jag tycker att denna utbildningen och den information som man ska ta till sig verkar intressant, vilket gör att det blir enklare att lära sig.

Jo självklart ger praktiska utbildningar och övningar nyttiga erfarenheter :)

Posted

Jag tror att allt som är jävligt jobbigt är nyttigt.

Och jag tror det är speciellt nyttigt att lära sig att vara ledare när allt är jävligt jobbigt för både dig och dom du ska leda.

Den kunskapen är oersättlig.

Att få C-körkort och fina datakunskaper går att fixa annars. Lära sig ryska går också att göra utanför militären. Det som är meriterande med tex TolkS är HUR du lär dig, det är under jävligt jobbiga former.

Olof

Posted
Jag har ingen ambition att söka mig vidare inom FM, men av vad jag hört i den här tråden av personer som borde ha kunskap om ämnet, förväntas man söka sig vidare i ngn form om man anses lämplig.

...

Förövrigt vidhåller jag att VPL-utbildning är en sållning inför officersutbildning så länge man fortsätter ha krav på vilken VPL man genomfört (minst 10 mån) samt betyg (X77).

Som det har varit och för närvarande är så har det inte funnits en naturlig följd av vpl-utb. Endast de mycket intresserade har sökt sig vidare till antingen US eller officersutbildning.

I och med reformeringen av FM så kommer det bli en förändring. Upp mot 30% av de vpl bör/ska rekryteras till US. Så när det är dags för dig så är US en något så när naturlig följd på värnplikten. Dessutom kommer värnpliktiga med specialkompetens erbjudas kontraktsanställning i GRO. Tanken är att de ska vara instruktörer för kommande kullar.

Vad gäller officersutbildning så minskar behovet och antalet platser på MHS. En skola (MHSÖ) läggs ned.

Flertalet förband ser helst att deras officersaspiranter har gjort något mer än vpl innan MHS och rekryterar helst personer med arbetslivserfarenhet och då helst US-erfarenhet.

Men värnpliktsutbildning är INTE en sållning inför officersutbildning utan en utbildning för att kunna ingå i befattning i KRI eller US.

Idag behöver du inte ha 10 mån vpl utan 7,5 i kombination med annan militär vht fungerar också.

Betygen och kraven finns för att säkerställa en miniminivå på personal i KRI och US samt inför MHS. Betyget X-7-7 är tämligen lätt att erhålla om man har fått en någotsånär rätt tjänst. I stort sätt alla kan uppnå det men långt ifrån alla kan bli officerare. Sålunda är det militära betyget endast en liten del av antagningspremisserna inför MHS. Många andra saker spelar väldigt stor roll.

Men jag får känslan av att du redan har bildat dig en uppfattning om vad värnplikten innebär och att de som har synpunkter på in bild har fel.

In expertum credite.

/Krook

Posted
Upp mot 30% av de vpl bör/ska rekryteras till US. Så när det är dags för dig så är US en något så när naturlig följd på värnplikten. Dessutom kommer värnpliktiga med specialkompetens erbjudas kontraktsanställning i GRO.

För oss som inte är så haj på förkortningar... Vad är US och GRO?

Posted
Upp mot 30% av de vpl bör/ska rekryteras till US. Så när det är dags för dig så är US en något så när naturlig följd på värnplikten. Dessutom kommer värnpliktiga med specialkompetens erbjudas kontraktsanställning i GRO.

För oss som inte är så haj på förkortningar... Vad är US och GRO?

Utlandsstyrkan och GrundOrganisationen?

Posted

Min bild av vad vpl innebär är inte någon dogm för min del, att undass-tjänsten skulle vara en rekryteringspool för undoffar baserar jag på Calles uttalande tidigare i tråden samt samtal med en fd undass, numera undoff.

Det var dessutom inte orsaken att jag sökte. Orsaken att jag sökte vara huvudsakligen att min mönstringsförrättare uppmanade mig att söka med hänsyn tilll mina betyg, och han sa att det var en jävligt bra och intressant tjänst. Att det dessutom var i Uppsala samt passade en glasögonorm som mig var också en bonus. ROP/YOP hade jag aldrig i tanken. Resten av uppfattningen om tjänsten har jag bildat mig efter jag sökt. Och om jag efter vpl utbildats för och förväntas göra ROP kommer jag antagligen göra det.

Men du får gärna berättar vad undassarnas syfte är om jag missuppfattat det.

Olof

Posted

Det har jag gjort tidigare i tråden.

/Krook

Posted

Men vafalls! Sånt här har vi ju redan gått igenom, precis som Krook säger! Vad är det för samhälle vi lever i om folk inte kan ta till sig information t o m när man ger den till dem, utan att de måste leta själva! Snäpp upp er och skärp er nu!

Posted

Ja, och jag har fått intrycket av att Krooks uppfattning är att undass-utbildningens huvudsyfte är att bemanna invasionsförsvarets staber med assar, samtidigt som invasionsförsvarets staber slutar att existera. Vilket då reser frågan varför man öht ska utbilda folk i en tjänst där man sen inte kommer få någon krigsplacering.

Tycker Calles svar är rätt tillfredsställande på den frågan, medan Krook verkar anse att jag missuppfattat något när jag näst intill citerar honom samt att jag tror jag har en plats ibokad på MHS ifall jag kommer in som undass, vilket jag varken tror eller önskar då jag primärt har andra planer för mitt liv.

Olof

Posted

Det smärtar mig att behöva säga detta, men den här tråden tycker jag har skenat iväg ganska rejält mot den tämligt otrevliga "jag-vet-bättre-än-du-fållan".

Återigen, vänligen respektera varandras åsikter.

Varför ringer ingen och frågar istället? eller citerar någon vid UndSäkC eller något istället för att spekulera utifrån (vad jag har fått intrycket av iaf) otillräckliga kunskaper kring ämnet ifråga. :D

Posted (edited)
FV Undass utbildas främst för att ingå i Basbataljon/Strilbataljon stab och deras respektive underlydande förbands staber (och förhoppningsvis deras framtida motsvarigheter) tillsammans med undoff (YO/RO) som chefer. Uppgifter kan bestå av motta och sammanställa inhämtad/inkommen information samt i förekommande fall inhämta information och föredra bedömningar som dragits av den informationen. D v s i samarbete med resten av undfunktionen tillse att förbandschefen har ett så bra beslutsunderlag om fiendens läge och stridsvärde (enkelt uttryckt).

Malmberg: Så, nu har jag t o m citerat mig själv för att ge dig infon om vad undass gör.

Björdal: I detta fallet så vet jag mer än de flesta, utan att gå in på varför.

Edited by 12345
Posted
För att klarlägga lite och motverka ryktesspridning...FV undass var (fram tills man stoppade rekrytering/anställning inom FM) den främsta grunden för rekrytering av undoff inom FV (där divundoff är den vanligaste inriktningen), dock långt ifrån den enda. Ett antal icke-undassar har blivit undoffar inom FV.

Var huvudsakligen den delen av ditt inlägg jag syftade på. Jag förstår naturligtvis att även "rena" undassar (i teorin) har uppgifter i KRO, och det var nog inte det jag och Krook var oense om, utan hurvida FVundass var en början på en officerskarriär inom undskrået eller en dead-end.

Han verkade vara av uppfattningen att jag hade ambitionen att söka mig vidare och rekomenderade då en annan vpl-utbildning. Nu är förvisso så inte fallet, men jag vidhåller ändå baserat på information från Calle, dig mfl att undass knappast är en dead-end förutsatt att du är rätt person, naturligtvis.

Och då jag är av uppfattningen att det är oärligt att ta upp en plats på en sådan utbildning om du inte har en tanke på att ställa upp på fortsättningen så tänker jag antagligen göra ROP, om man tycker att jag borde. I annat fal slipper jag.

Olof

Posted
Varför ringer ingen och frågar istället? eller citerar någon vid UndSäkC eller något istället för att spekulera utifrån (vad jag har fått intrycket av iaf) otillräckliga kunskaper kring ämnet ifråga.  :D

Vadå spekulara? Jag har inte spekulerat. Låg inne 02/03. Visst saker och ting kan ändras och har säkerligen gjort det en del. Jag har skrivit privata pm till vissa personer som frågat samt även skrivit en del här på forumet. Hur kan det råda tveksamhet över vad en undass sysslar med?

12345 korta beskrivning är en bra sammanfattning och stämmer överens med min verklighet också.

Däremot vad det gäller fototolkning som det har nämnts här i tråden, så sysslade vi ytterst lite med det, det mesta vid FIK-utbildning (fordonsigenkänning).

Posted (edited)

Malmberg: Då återgår jag till första delen av mitt inlägg som säger: ja, det var en rekryteringsbas för undoff, MEN flera icke-undassar har blivit undoff.

Detta gäller många (alla?) inriktningar; alla jägarofficerare inte är jägare från GU, alla artilleriofficerare är inte artillerister från GU, m fl.

Detta innebär att man inte "tar upp någons plats", så sök dig till undass utan att oroa dig för det.

Edited by 12345
Posted
Vadå spekulara? Jag har inte spekulerat. Låg inne 02/03. Visst saker och ting kan ändras och har säkerligen gjort det en del. Jag har skrivit privata pm till vissa personer som frågat samt även skrivit en del här på forumet. Hur kan det råda tveksamhet över vad en undass sysslar med?

jag sade inte att just du hade spekulerat, och jag vet att du låg inne då. Hur det kan råda tveksamhet kring vad en undass gör vet inte jag heller, men helt uppenbart så gör det det ändå.

Posted

Det som vi är oense om är typ hurvida undassar kollar på mycket eller lite flygfoton, samt om undassar i ngn större utsträckning än andra blir/blivit undoffar.

Och det torde vara tämligen klarlagt nu.

Och om någon sen stör sig på att jag kallar undass för rekryteringspool så kan jag sluta med det så är vi alla glada sen.

Olof

Posted
Det som vi är oense om är typ hurvida undassar kollar på mycket eller lite flygfoton, samt om undassar i ngn större utsträckning än andra blir/blivit undoffar.

Och om någon sen stör sig på att jag kallar undass för rekryteringspool så kan jag sluta med det så är vi alla glada sen.

Olof

Undassar (talar endast FV nu) blir undoffar i större utsträckning än andra typer av vpl, jag har inga siffror på det men det är min absoluta uppfattning. Antalet divundofficerare i Sverige är inte särskilt stort jämfört med andra officerstyper. Men det finns såklart undantag, Både åt det ena och andra hållet.

Tycker inte det är fel att kalla undassutbildning en rekryteringspool. Det är självklart TSUS vill att så många som möjligt ska söka vidare. Då har ju förbanden fler att välja mellan. Sen har vi ju FB04 att ta med i ekvationen också...

Ingen kan tvinga dig att gå ROP. ROP-utbildning med und inriktning för FV lär nog ta ett tag innan den kommer igång igen också.

Posted

Det är ju skilllnad på tvång och tvång. Jag har fått intrycket att man Bör vara beredd att ställa upp för OF.utb om man är undass. Klart dom inte kommer tvinga en, men det finns ju även förpliktelser förutom de formella. Om man tar upp en plats i en "rekryteringspool" så bör man ju stå till förfogande för rekrytering. Vilket inte betyder att man VILL, jmfr "strävar efter".

Olof

Posted

Olof

Undassar (talar endast FV nu) blir undoffar i större utsträckning än andra typer av vpl, jag har inga siffror på det men det är min absoluta uppfattning. Antalet divundofficerare i Sverige är inte särskilt stort jämfört med andra officerstyper. Men det finns såklart undantag, Både åt det ena och andra hållet.

Tycker inte det är fel att kalla undassutbildning en rekryteringspool. Det är självklart TSUS vill att så många som möjligt ska söka vidare. Då har ju förbanden fler att välja mellan. Sen har vi ju FB04 att ta med i ekvationen också...

Ingen kan tvinga dig att gå ROP. ROP-utbildning med und inriktning för FV lär nog ta ett tag innan den kommer igång igen också.

Flera stycken und-ROP:are förra året. Dock är frågan när officersutb generellt går igång överhuvudtaget! Den ligger ju ner fr o m 04 och framåt (samt att kullen 03/05 inte fick anställas).