Jump to content

Recommended Posts

Posted

Länken funkade inte riktigt.

2004-09-23 kl. 19:52

Försvaret bantas mycket kraftigt

Försvarsanslaget sänks med tre miljarder från utgången av 2007, visar det förslag till försvarsbeslut som regeringen antog på torsdagen.

Det är en senareläggning med ett år jämfört med vad regeringen preliminärt kom överens om med samarbetspartierna, men samma tid som försvarsberedningen föreslog.

Av dessa tre miljarder ska hälften sparas av de så kallade försvarsgemensamma myndigheterna, alltså FOI, pliktverket med flera. De får i dag cirka fyra miljarder.

Propositionen om det treåriga försvarsbeslutet, som TT tagit del av, ökar betoningen av internationella uppgifter. Försvaret ska kunna ställa upp med ungefär dubbelt så många soldater i utlandstjänst som i dag, det vill säga med två bataljoner plus tre mindre insatser.

Dessutom ska Sverige delta i utvecklingen av EU:s snabbinsatsstyrka, fast det kommer att dröja många år innan Sverige kan ställa upp en egen sådan styrka. Till dess ska Sverige samarbeta med Finland och eventuellt andra.

Anslaget för internationell tjänst höjs från dagens 1,2 miljarder till 1,7 miljarder 2007.

Ett nytt värnpliktssystem införs. Frivillighet ska ersätta tvångsinkallelse till stor del och de cirka 10 000 som utbildas ska genomgå två terminer om sammanlagt elva månader. Därefter ska de som vill ställa upp i internationell tjänst göra en termin till.

Försvarets personal som nu uppgår till 20 200 anställda ska minskas och 2007 vara nere i 15 300.

Hemvärnet dras ned kraftigt till cirka 30 000 personer och ska inte längre bara skydda sin hembygd utan bli rörligt.

Man avvecklar åtta mekaniserade bataljoner, en halvering.

Mängder med materiel tas ur tjänst, bland annat stridsvagn 121 och två typer av pansarfordon samt två korvetter och andra fartyg. Antalet ytstridsfartyg minskas från dagens 17 till sju år 2008. Av de sju ubåtarna återstår då fyra. Antalet Jas 39 Gripendivisioner dras ned till fyra, och de tre amfibiebataljonerna blir en.Följande organisationsenheter vill regeringen lägga ned:

Arvidsjaur:

Norrlands dragonregemente (K 4).

Boden:

Norrlands luftvärnsbataljon vid I 19.

Norrlands signalbataljon vid I 19.

Norrlands artilleribataljon vid I 19. Verksamheten inordnas i A 9 i Boden.

Borås:

Älvsborgsgruppen.

Gotland:

Gotlands regemente (P 18).

Gotlands militärdistriktsstab (MDG).

Göteborg:

Älvsborgs amfibieregemente (Amf 4).

Halmstad:

Försvarsmaktens Halmstadskolor (FMHS).

Haninge/Berga:

Andra ytstridsflottiljen (2. ysflj).

Ostkustens marinbas (MarinB O).

Hässleholm:

Skånska dragongruppen.

Kalix:

Norrbottens gränsjägargrupp.

Kalmar:

Kalmargruppen

Karlskrona:

Sydkustens marinbas (MarinB S).

Örlogsskolorna (ÖS) i Karlskrona.

Kristinehamn:

Värmlandsgruppen

Sollefteå:

Västernorrlandsgruppen.

Strängnäs:

Södermanlands regemente (P 10).

Uppsala:

Flygvapnets Uppsalaskolor (F 20).

Vaxholm:

Amfibiestridsskolan (AmfSS).

Västerås:

Västmanlandsgruppen

Östersund:

Jämtlands fältjägarregemente (I 5)

Jämtlands flygflottilj (F 4).

Arméns tekniska skola (ATS).

Militärhögskolan (MHS Ö).

Norrlands trängbataljon vid I 5.

Följande organisationsenheter vill regeringen inrätta:

Karlskrona:

Marinbasen (MarinB).

Sjöstridsskolan (SSS).

Halmstad:

Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS).

Uppsala:

Luftstridsskolan (LSS).

Följande organisationsenheter vill regeringen omlokalisera eller flytta:

Kristinehamn:

Artilleriregementet (A 9) från Kristinehamn till Boden.

Haninge/Berga:

Första ubåtsflottiljen (1. ubflj) från Haninge/Berga till Karlskrona.

Marinbasverksamheten från Haninge/Berga till Haninge/Muskö.

Verksamheten inom Fjärde minkrigsflottiljen från Haninge/Berga till Haninge/Muskö.

Helikopterverksamheten från Haninge/Berga till Ronneby/Kallinge.

Vaxholm:

Vaxholms amfibieregemente (Amf 1) från Vaxholm till Haninge/Berga .

Karlstad/Hammarö:

Försvarsmaktens logistik (FMLOG) från Karlstad till Stockholm.

Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) från Hammarö till Göteborg.

Östersund:

Motorskolan från Östersund till Skövde.

Strängnäs:

Försvarsmusikcentrum (FöMusC) i Strängnäs till Upplands-Bro/Kungsängen.

Övrigt:

Regeringen vill att redovisningsavdelning Bergslagen omorganiseras till Försvarsmaktens telenät- och markteleförband (FMTM) i Örebro, att militärdistriktsgruppen Gotlandsgruppen samlokaliseras med F 17:s enhet i Visby och att den kvalificerade sjukvårdsutbildningen samlas till Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) i Göteborg.

TT 

Posted
Hemvärnet dras ned kraftigt till cirka 30 000 personer och ska inte längre bara skydda sin hembygd utan bli rörligt.

Mer fordon till HV?

Ett nytt värnpliktssystem införs. Frivillighet ska ersätta tvångsinkallelse till stor del och de cirka 10 000 som utbildas ska genomgå två terminer om sammanlagt elva månader. Därefter ska de som vill ställa upp i internationell tjänst göra en termin till.

Rent spontant så kan jag säga att jag gillar det systemet

Mängder med materiel tas ur tjänst, bland annat stridsvagn 121 och två typer av pansarfordon...

Ett av de pansarfordonen är med stor säkerhet PBV 302. När jag ryckte in som PBV-mekaniker -02 så hörde jag efter hur länge den skulle stanna kvar i organisationen. Som svar fick jag ca 5 år. Känns skönt att man har en totalt oduglig krigsplacering om 5 år, t.o.m hjulfordonen man mekade med är inne på sin sita vals.

Posted
Mängder med materiel tas ur tjänst, bland annat stridsvagn 121 och två typer av pansarfordon...

Ett av de pansarfordonen är med stor säkerhet PBV 302.

Jag skulle gissa att den andra typen är Pbv 501. Är det någon som tror något annat?

Posted (edited)
Det är en senareläggning med ett år jämfört med vad regeringen preliminärt kom överens om med samarbetspartierna,

Av dessa tre miljarder ska hälften sparas av de så kallade försvarsgemensamma myndigheterna, alltså FOI, pliktverket med flera. De får i dag cirka fyra miljarder.

Propositionen om det treåriga försvarsbeslutet, som TT tagit del av, ökar betoningen av internationella uppgifter. Försvaret ska kunna ställa upp med ungefär dubbelt så många soldater i utlandstjänst som i dag, det vill säga med två bataljoner plus tre mindre insatser.

Dessutom ska Sverige delta i utvecklingen av EU:s snabbinsatsstyrka, fast det kommer att dröja många år innan Sverige kan ställa upp en egen sådan styrka. Till dess ska Sverige samarbeta med Finland och eventuellt andra.

Anslaget för internationell tjänst höjs från dagens 1,2 miljarder till 1,7 miljarder 2007.

Tycker spontant att detta inte är någon direkt dsyter läsning. Snarare tvärtom faktiskt. Precis vad FM behöver.

Kanske nu Hemvärnet äntligen blir en rörlig organisation som kan fungera som infanteriet en gång i tiden? Men för det behövs ju såklart MER fordon.

Sen tycker jag även att en del samlokaliseringar är av godo. Lite ironiskt bara att motorskolan flyttas från Östersund till Skövde... :blink:

Men visst, jag hade också hellre sett +3 miljarder-alternativet.

EDIT:

Jag skulle gissa att den andra typen är Pbv 501. Är det någon som tror något annat

Icke.

Edited by simon
Posted

Intressant. Kanske det gamla skelettet invasinsförsvar är bort nu?

Ska kolla mot det som finns idag, sen ska jag göra en lite översikt iform av diverse karta

Posted

Blir spännande och se hur det nya hemvärnet blir organiserat. De lär ju minska antalet bataljoner och så vidare. Hur det kommer att fungera med personalurvalet och hur mycket mer fordon det blir. Förhoppningsvis blir det en mer slipad och slagkraftig organisation. Hoppas kan man ju och drömma.. :lol:

Posted

När man skriver att hv ska bli mer rörligt menar man nog inte att vi får stridsfordon utan att vi ska kunna bedriva vår strid på annan plats än hitintills. Vi får alltså fler bussar. Eller SL-kort om det handlar om Stockholm.

HV består ju idag av 50.000-60.000 soldater eller så. Ska man säga upp kontrakt eller hur hade man tänkt? Någon som vet?

/Ola

Posted

Hur snabbt går det? Hinner dom införa det nya (om det nu går igenom) redan i januari? Vill ju inte bli av med mina 15 mån :lol:

Posted (edited)
HV består ju idag av 50.000-60.000 soldater eller så. Ska man säga upp kontrakt eller hur hade man tänkt? Någon som vet?

/Ola

I Göteborg börjar man i år med att på RIKTIGT sparka ut dom som inte uppfyller sina kontrakt eller inte gör sin basskjutning, bara detta lär minsa numerären i GBG gruppen med ett par hundra.

Sedan så har chefen gått ut och satt upp krav (olika beroende på kontrakt) i form av övningar och fysiska krav och fixar man inte det så får man antingen sluta i insats om man är med där eller hoppa av om man har 20h kontrakt.

Det är inte svåra krav men det är endå KRAV som ska uppfyllas vilket för mig snäpper upp HV rejält.

edit, stavfel

Edited by dxl
Posted

@ Simon

Tycker spontant att detta inte är någon direkt dsyter läsning. Snarare tvärtom faktiskt. Precis vad FM behöver.

Jag vill minnas att det finns en länk som heter: När stora ord blir tomma ord

Jag stöder ominriktningen i sak, men då är det bra att få två hundralappar för att köpa en musik-CD istället för en femtiolapp. Risk för underfinansiering således!

Posted

WTF!? Ska vi få cyklar eller blir det som vanligt frr med stridsvolvo 740? :lol:

Även om diskussionen om att HV skulle ha sina egna PBV väcker ett litet hopp känns det föga troligt att det nu plötsligt finns pengar för dessa. Även om HV halveras från nuvarande styrka...

Hur är det även tänkt att utbildning ska bedrivas då, med föreslagna nedläggningar, närmaste regemente med instruktörer och övningsfält är 40-50 mil (enkel resa) bort? Blir riktigt roligt då utrustning ska bytas - NOT :)

Var skriver man på för "kampanjen för A2Keltainen som ny svensk ÖB eller försvarsminister" som nämndes i den här tråden? ;)

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted

/Ola

Det jag har hört är att om alla nollor sparkas är vi nere i omkring 30'000 soldater´i Hv, det gäller bara att cheferna tar sitt ansvar.

Posted

@ uttern

" Eller SL-kort om det handlar om Stockholm"

För dyrt! Det har Hv aldrig råd med. ;)

Vi blir inte "rörligare", det var nog bara ett tryckfel tror jag, Hv ska bli "rörigare" menas det nog. 8-/

Och fler förvirrade åtgärder med omotiverade tilldelning av flashig utrustning som ytterligare sänker moralen. :D:=o:Malaj::ph34r::uzi:camo:

Arrrrggg

Posted

I dagens Hallandsposten, så står det två intessanta saker.

1. Regeringen vill inte att riksdagen "lägger sig i" grundorganisationens utformande.

2. Detta är det sista FB:et, hädanefter kommer försvarets finanser regleras på en årilg basis, precis som alla andra myndigheter. Bra eller Anus?

Posted
1. Regeringen vill inte att riksdagen "lägger sig i" grundorganisationens utformande.

Bra, jag tror personligen det är lättare för regeringen att se till hela landets intressen, än vad det är för enskilda riksdagsmän som har en valkrets att bli omvalda i.

Posted
Inga ubåtar omnämns vad jag har sett .... Betyder det att dom 5 nuvarande båtarna behålls?

Citat ur proposition 2004/05:5 - Vårt framtida försvar

Sjöstridskrafternas väsentligaste delar kommer 2005 att bestå av 17

ytstridsfartyg, åtta minröjningsfartyg, sju ubåtar, tre amfibiebataljoner,

två sjöinformationsbataljoner samt signalspaningsfartyget Orion. Inriktningen

för fortsatt utveckling är att sjöstridskrafternas väsentligaste delar

vid utgången av 2008 bör innehålla sju ytstridsfartyg, sju minröjningsfartyg,

fyra ubåtar, en amfibiebataljon, en sjöinformationsbataljon samt

signalspaningsfartyget Orion. Patrullbåtar, robotbåtar och korvett typ

Stockholm avvecklas.

Posted (edited)

/Ola

Det jag har hört är att om alla nollor sparkas är vi nere i omkring 30'000 soldater´i Hv, det gäller bara att cheferna tar sitt ansvar.

Men detta har vi i Livgardesgruppen inlett för flera år sedan. I mitt kompani finns det normalt inga nollor; de tar jag bort. Mitt kompani har växt och jag har nyligen öppnat en fjärde pluton som än så länge bara består av 10 man. Resten av kompaniet är fullt. Jag har 50 killar och tjejer som väntar på att få gå grundkursen.

Förväntas jag sparka ut folk?

/Ola

Edited by Uttern
Posted

Hur snabbt går det? Hinner dom införa det nya (om det nu går igenom) redan i januari? Vill ju inte bli av med mina 15 mån :)

Bedömt görs ett försöksår vid ett förband utbåret 2005/2006 om det skall införas överlag från 2006/2007.

Du kan nog vara lugn för dina 15 månader om inte förbandet läggs ner vill säga.

Posted (edited)

/Ola

Men detta har vi i Livgardesgruppen inlett för flera år sedan. I mitt kompani finns det normalt inga nollor; de tar jag bort. Mitt kompani har växt och jag har nyligen öppnat en fjärde pluton som än så länge bara består av 10 man. Resten av kompaniet är fullt. Jag har 50 killar och tjejer som väntar på att få gå grundkursen.

Förväntas jag sparka ut folk?

/Ola

på papperet är våran HV pluton 57 man men i verkligheten så är vi det bara 17 stycken aktiva .

Så jag tror inte du behöver oroa dig bara alla andra HV områden tar sitt ansvar och gör sig av med dom som inte gör sin tid så blir det plats till många nya

Edited by Luno
Posted
Inga ubåtar omnämns vad jag har sett .... Betyder det att dom 5 nuvarande båtarna behålls?

Vi har väl 6 stycken nu när Danmark har lämnat tillbaka Näcken :lol: , men den skrotas säkert.....

Posted

Det är la bara 4 riktiga ubåtar som används. fast det ligger ju 2 taskiga saker i Kkrona för skrotning... utöver dessa 4 finns ju spiggen(miniubåten) och URFen (Ubåtsräddningsfarkosten), förståss...

Posted

Ett av de pansarfordonen är med stor säkerhet PBV 302.

Jag skulle gissa att den andra typen är Pbv 501. Är det någon som tror något annat?

Jag skulle gissa på PBV 401... 501:an är väl redan tagen ur tjänst?

Posted
Hur blir fördelningen av Gripendivisionerna nu? 4st Divisioner på 3 flottiljer, det blir ena små flottiljer det :) !

En vild gissning är att F 17 och F 21 får två divisioner vardera, medan F 7 ägnar sig åt utbildning av egna och utländska flygförare på Gripensystemet.