Shock Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Vore kul att veta lite mer om denna kryptonalle. Någon som sitter inne med någon sjysst information, för det är väl inte totalt hemlighetsstämplat alltihop antar jag? Fastän jag kan tänka mig att mycket av kryptoprylarna är mörklagt. Men men, i en broschyr om teknisk officersutbildning som jag snodde åt mig nere vid HMS Visby på Skeppsbron (se tråd i Transportcentralen) så står det följande: "Ett exempel på modern kryptomateriel som används inom försvarsmakten är kryptotelefon 710, som ser ut som en helt vanlig mobiltelefon och som fungerar i GSM-nätet." Bredvid är en löjlig bild på en "tänkt" kryptotelefon. Hur som helst, jag vet att det varit snack om att Telia vill ha mer stålars för att i krigstid ge kapacitet av telenätet till FM, men hur vanliga är egentligen sådana här kryptonallar? Någon som stött på en sådan i aktiv tjänst, eller är det bara überofficersbefälsambandstrupper som har något enstaka ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Läste om den där i Ny Teknik för ett par år sedan, Tiger tror jag den hette. Om jag minns rätt skulle 10000 anskaffas under en flerårsperiod. Vet inte vad som har hänt med det sedan dess dock, har aldrig sett någon själv och en sb-yoff jag pratade med hade inte sett någon heller även om han hade hört talas om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Om jag inte missminner mig har FM testat mobila GSM master, men kan mao slå upp ett mobilt, lokalt GSM nät, man behöver inte då förlita sig på tex Telias GSM antenner etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 fan skulle inte förvåna mig om sverige förlorar "det fria kriget" eller liknande för att telia vill tjäna pengar.. alltså det är ju för fan 75 % statligt, och byggts upp av skatte pengar.. har inte dom någon som helst moral inom det bolaget eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 fan skulle inte förvåna mig om sverige förlorar "det fria kriget" eller liknande för att telia vill tjäna pengar.. alltså det är ju för fan 75 % statligt, och byggts upp av skatte pengar.. har inte dom någon som helst moral inom det bolaget eller? Moral? Nej. Inte Telia... glöm det.. skulle nog fortsatt att vara statligt istället. Hade kanske inte blivit sådana grisar då. Kanske. Nä, SMISK skulle de ha! ;) /Ing, *snart fattig bredbandsinnehavare* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 Ing du ska inte klaga. Du kan få bredband. Jag får slanta ca 60.000 för en kanal isdn om jag vill ha det. Bredband? Killen på telias kundtjänst konstaterade förvånat -har vi så gamla stationer kvar. Inte direkt vad man vill höra i det läget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 Om jag inte missminner mig har FM testat mobila GSM master, men kan mao slå upp ett mobilt, lokalt GSM nät, man behöver inte då förlita sig på tex Telias GSM antenner etc. Ericsson tillverkar mobila GSM stationer i form av containers enligt en ex-kollega som jobbar åt Ericsson. Ska bla ha testats i sarajevo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Om jag inte missminner mig har FM testat mobila GSM master, men kan mao slå upp ett mobilt, lokalt GSM nät, man behöver inte då förlita sig på tex Telias GSM antenner etc. Låter som Ts9000 systemet tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 En kvalificerad gissning är att Kryptotelefon 710 är en variant av Sectra Tiger. Gå till http://www.sectra.se och sök på "Tiger". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Adam Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Omslaget på denna skrift pryds av en krytfn 710: http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/ve...llmanna_rad.pdf (Skriften innehåller en hel del matnyttigt) / BA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 på sidan 27 finns info om telefonen. dess största nackdel är att den inte kan kommunicera med MGL (utan krypto går givetvis ), varför den är ganska meningslös (om detta nu inte ändrats - hoppas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest un101 Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 Om jag inte minns fel så ska ju alla radio länk lastbilarna funka mot gsm nätet, har vi ingen signalist på forumet?? Vidare har jag hört att man ska kunna prata gsm med Ra 180 men jag minns inte riktigt har jag helt fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 MMMM jag säjer bara TETRA mina kära signalintresserade vänner. skall nog lägga upp en tråd om detta, när jag iinte spyr tarmarna ur mig. *har fått en "yalla" av sällan skådat slag, och förbannar mig själv att ha ätit gatuköksmat, mitt i rötmånaden* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 En kvalificerad gissning är att Kryptotelefon 710 är en variant av Sectra Tiger. Gå till http://www.sectra.se och sök på "Tiger". Ingenj dålig gissning.. Det är nämligen den tfn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 (edited) Om jag inte minns fel så ska ju alla radio länk lastbilarna funka mot gsm nätet, har vi ingen signalist på forumet?? Vidare har jag hört att man ska kunna prata gsm med Ra 180 men jag minns inte riktigt har jag helt fel? Du minns otroligt fel. RA180 arbetar i frekvensområdet 30- ~88 MHz medan GSM ligger på ~900 och ~1800 MHz i Sverige. Det går ej heller att ansluta TS direkt till GSM, däremot så kan man ju ansluta till PTN och använda detta för att nå GSM. Detta sker dock okrypterat. Edited July 29, 2003 by Ingbat/I19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 TETRA skall kunna användas till att koppla upp sig mot gsm-nätet. fick tyvärr ingen genomgång på hur detta skall gå till, men eftersom systemet funkar som ett gsm- nät så är det väl inte så svårt. vad jag däremot fick höra var att det skulle var absolut förbjudet att göra detta, pga att ett samtal tar för mycket effekt av sändaren. me när väl systemet är utbyggt så kommer det att funka att ringa både gsm och mellan handstationerna på TETRA systemet. men nokia som tillverkar pryklarna har nog mer info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest un101 Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Om jag inte minns fel så ska ju alla radio länk lastbilarna funka mot gsm nätet, har vi ingen signalist på forumet?? Vidare har jag hört att man ska kunna prata gsm med Ra 180 men jag minns inte riktigt har jag helt fel? Du minns otroligt fel. RA180 arbetar i frekvensområdet 30- ~88 MHz medan GSM ligger på ~900 och ~1800 MHz i Sverige. Det går ej heller att ansluta TS direkt till GSM, däremot så kan man ju ansluta till PTN och använda detta för att nå GSM. Detta sker dock okrypterat. Jo frek området vet jag också nu menar jag ju via en radio länk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 TETRA skall kunna användas till att koppla upp sig mot gsm-nätet.fick tyvärr ingen genomgång på hur detta skall gå till, men eftersom systemet funkar som ett gsm- nät så är det väl inte så svårt. vad jag däremot fick höra var att det skulle var absolut förbjudet att göra detta, pga att ett samtal tar för mycket effekt av sändaren. me när väl systemet är utbyggt så kommer det att funka att ringa både gsm och mellan handstationerna på TETRA systemet. men nokia som tillverkar pryklarna har nog mer info. men fortfarande inte mot mgl? (som jag fick lära mig en gång i tiden... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Om jag inte minns fel så ska ju alla radio länk lastbilarna funka mot gsm nätet, har vi ingen signalist på forumet?? Vidare har jag hört att man ska kunna prata gsm med Ra 180 men jag minns inte riktigt har jag helt fel? Du minns otroligt fel. RA180 arbetar i frekvensområdet 30- ~88 MHz medan GSM ligger på ~900 och ~1800 MHz i Sverige. Det går ej heller att ansluta TS direkt till GSM, däremot så kan man ju ansluta till PTN och använda detta för att nå GSM. Detta sker dock okrypterat. Jo frek området vet jag också nu menar jag ju via en radio länk! RL371 kan mig veteligen inte anslutas till GSM. Info om TS9000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 på sidan 27 finns info om telefonen. dess största nackdel är att den inte kan kommunicera med MGL (utan krypto går givetvis ), varför den är ganska meningslös (om detta nu inte ändrats - hoppas) Känns som jag borde komma ihåg vad det är, men jag är väl lätt senil så jag får väl fråga istället. Vad står MGL för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 (edited) Maskinkrypty Gemensamnt typ Ludvig. uttalas mgludvig. Edited August 1, 2003 by zaitoh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 Maskinkrypty Gemensamnt typ Ludvig. uttalas mgludvig. Då är jag med i matchen igen. Är bara van vid MGK (men skrivs ofta MG-K) vilket gjorde att det lät bekant men ändå inte. Självklart har jag även glömt vad MGL används till (vilka apparater). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 MGL är en bordstelefon och kryptoapparat i ett. kan inte användas till ngt annat. är inte MGK det underbaraste som gjorts på denna planeten? önskar att vi i hv kunde få ut dem snart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 MGL är en bordstelefon och kryptoapparat i ett. kan inte användas till ngt annat. är inte MGK det underbaraste som gjorts på denna planeten? önskar att vi i hv kunde få ut dem snart... Jo, avesvart finare an alla de dar krynycklarna vi hade till Ra180. Men jag kunde anda fa en 180 upprattad och uppkopplad i krylage pa under tre minuter! (Under tio med hogantenn... Min grupp var BRA!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 eh, har själv inte kört med 180 krypterat, men nog är det bara nyklar för frekvenshopp till denna eller? själva 180-systemet ger väl inte något signalskydd i sig? sen har jag en liten kommetar till soldfs sida om 180 Ra 180/480 är tänkt att användas i en telestörd miljö där fienden försöker försvåra och avlyssna vårt samband. Som motmedel mot det finns frekvenshopp inom hela frekvensområdet och krypto. Hopphastigheten på frekvenshoppen är så pass hög att effekten från ev störsändare skall kraftigt minskas samt att det bli svårare att pejla in radion. För att undgå avlyssning använder sig Ra 180/ 480 krypto för både telefoni och data. finns både hoppfrekvens OCH signalskydd?!? dessutom undås inte avlyssning, avlyssning försvåras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 Hittade inget om RA180 men RA180 RAP har kryptering enligt denna sida, och eftersom den går att använda som vanlig radio mot RA180 så antar jag att RA 180 också har kryptering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 hur starkt är skyddet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 (edited) MGL är en bordstelefon och kryptoapparat i ett. kan inte användas till ngt annat. Är det den där röda saken har jag till och med utbildning på en, men ingenting man använder i fält så erfarenheterna av den är begränsade. Vad heter den på riktigt? MGL är ju bara namnet på kryptot, inte på apparaten, MGK används ju i kryapp 302. Jag gillade Kryapp302 bättre än DART380 men tyvärr kan man ju inte fjärrstyra en radio ifrån den och det kittlar lite i fingrarna om man håller i kryappen när den sänder. Vad jag vet finns det heller inget PC-MGK (som PC-DART). Någon borde ge FMV och Ericsson /// en spark i röven så de utvecklade någonting modernare än Ra180/DART380. Jämför Ericssons DART380 med Nokias Kryapp302 och Ra180 med TETRA, det är ju skrattretande. Hade hela Ra180+DART fått plats i Darten hade det varit OK att bära. Har även glömt vad kryptot i SECTRA-mobilen heter, men det borde ju vara MGx. Förövrigt rätt korkat att de satt antennen i botten på telefonen, så att det syns lång väg att man pratar i en kryptotelefon. Hittade inget om RA180 men RA180 RAP har kryptering enligt denna sida, och eftersom den går att använda som vanlig radio mot RA180 så antar jag att RA 180 också har kryptering. Läser man texten ser man att Ra180 som trafikskydd (för tal alltså) har frekvenshoppning och för textskydd (endast i kombination med DART380/PC-DART) dessutom har kryptering, men alltså endast för textmeddelanden. Edited August 1, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 (edited) men hur starkt är det? (1-4 i gamla, U-TS i nya) kommer inte ihåg vad MGL hette egentligen. dock är den JÄVLIGT VIKTIG, men högre upp i systemet. ingen fältpryl alltså. Edited August 1, 2003 by zaitoh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 men hur starkt är det? (1-4 i gamla, U-TS i nya) Ra180 är godkänd för Restricted enligt NATO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts