Jump to content

Recommended Posts

• Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kan det här betyda att regeringen tänker ha kvar K4 :unsure:

Det har nog ingen som helst betydelse.

Posted

Heja K4! *viftar med flaggan*

Kul att de kommer igång!

När jag skaffar körkort ska jag lätt söka! *host* jag vet..pinsamt att inte ha det. Men vafan, jag gillar inte biljävlar.

Posted
Heja K4! *viftar med flaggan*

Kul att de kommer igång!

När jag skaffar körkort ska jag lätt söka! *host* jag vet..pinsamt att inte ha det. Men vafan, jag gillar inte biljävlar.

måste man inte ha gjort GU som jägare på förbandet för att kunna bli antagen?

Posted
Kan det här betyda att regeringen tänker ha kvar K4  :camo:

Eller så kan det ju vara så att man tjatat till sig missionen för att visa att just K4 är anpassat för det nya försvaret, och därmed räddar sig från nedläggning i nästa fb...

Bara en teori om rävspelen på lite högre nivå.

Posted
Kan det här betyda att regeringen tänker ha kvar K4  :camo:

Eller så kan det ju vara så att man tjatat till sig missionen för att visa att just K4 är anpassat för det nya försvaret, och därmed räddar sig från nedläggning i nästa fb...

Bara en teori om rävspelen på lite högre nivå.

självklart har K4 propagerat för "sin" pluton, det är ju det bästa sättet att få visa framfötterna för politikerna, MP01 och LG gjorde ju precis samma sak vad jag minns...

tänker inte ge mig in i att diskutera vilka som faktiskt är "bäst" men nog förstår jag om politikerna s.a.s skulle gå på att en jägarpluton skulle passa bättre som QRF än en MP plut

bara en teori såklart...

Posted

Det är allmänt vedertaget att är man inte med i den internationella klubben, så har man svårt i dagens läge att hålla sig kvar. Hoppa på tåget eller stå kvar på perrongen.

Alla förband är ju måna om att få vara kvar, men i dagens läge kan nog inte många vara säkra. Inte ens specialkompetens som bara finns på ett ställe är säkert. Kompetens kan ju flyttas geografiskt och samlokaliseras med annat, i alla fall i teorin. Att sen folk från P18 kanske inte är pigga på att flytta upp till I19 eller tvärtom och att man kommer kunna tappa folk är en annan sak. Antalet anställda ska ju ändå ner, att det sen kanske är "fel" människor som inte vill vara kvar är ytterliggare en sak.

Jag ser med spänning och dödsförakt fram emot FB04.

Posted
måste man inte ha gjort GU som jägare på förbandet för att kunna bli antagen?

Vill inte vara taskig Blackadder men du läser som en kråka... :P

Ur knaZens profil: "Insatssoldat, 2003, K4"

:rockon:

Sen vet jag inte om en bevakningssoldat från K4 är mer jägare än en dito från något annat förband. Obs, jag säger vet inte, det är inget påhopp!

Posted

Såååå vad är det tänkt att jägarplutonen ska ha för uppgift som både är viktigt internationellt och som särställer dom från en ordinär skyttepluton i internationell tjänst. Om vi räknar bort GU?

Posted

danno:

Tror det var exakt det som Blackadder menade..

Vinter:

Tja, varför skickar man en skyttepluton istället för en hemvärnspluton? Varför skickar man en särskilt rekryterad jägarpluton istället för en skyttepluton? Högre kvalitet och förmågan att lösa svårare uppgifter.

Posted
Högre kvalitet och förmågan att lösa svårare uppgifter.

Skulle vilja säga andra uppgifter..."svårare" är ett subjektivt ord där upplevelsen av uppgiften är individuell. T ex stirra på ett hus i en vecka i sin O-plats kanske känns lättare än att mota bort uppretade locals och tvärtom?

Posted

Hmm svårare uppgifter kan i min terminologi inbegripa delvis helt andra uppgifter delvis en svårare grad av redan inbegripna uppgifter.

Posted
Högre kvalitet och förmågan att lösa svårare uppgifter.

Skulle vilja säga andra uppgifter..."svårare" är ett subjektivt ord där upplevelsen av uppgiften är individuell. T ex stirra på ett hus i en vecka i sin O-plats kanske känns lättare än att mota bort uppretade locals och tvärtom?

Ja nuförtiden då alla skall vara ngn form av SpecOps av något slag och springa runt och smyga och spana och skita i påse glöms ibland det "lättare" skyttearbetet bort och nedvärderas.

Jag säger som jag sagt tidigare angående utlandstjänst: jag har mycket hellre en 25-30 årig skyttesoldat som har haft ett civilt arbete några år än en 19 årig nymuckad jägarsoldat...

Jag har sett båda sorterna agera i utlandstjänst och väljer efter mina erfarenheter.

Posted

Nu är ju jägarförband "SpecOps" och har alltid varit.. Bra i den rollen och bra i rollen som lätt skyttepluton osv.

Kanske om du ska bygga utedass så är det bra med lite F-skallar från något skytteförband, men tyvärr är det så att många skyttesoldater inte klarar kravet för godkänt (enligt mina mått).

Posted
Nu är ju jägarförband "SpecOps" och har alltid varit.. Bra i den rollen och bra i rollen som lätt skyttepluton osv.

Kanske om du ska bygga utedass så är det bra med lite F-skallar från något skytteförband, men tyvärr är det så att många skyttesoldater inte klarar kravet för godkänt (enligt mina mått).

Beror nog på vad de skall vara godkända i... om det är strikt fysiska krav som avses så förutsätter jag att en nymuckad 19 årig jägarsoldat har bra fys. Det finns ju bara så mycket annat som de enligt mitt tycke skall vara godkända i och nymuckade jägarsoldater blir inte godkända i något av de ämnena...

Posted

danno: Man behöver inte vara jägare för att älska K4 och inte heller för att söka till int.jägarplutonen. :baskerFN:

Jag vet precis hur N-Jägarna arbetar och vilken material de använder så därför känner jag att är jag i tillräckligt god form och skaffat en lapp så kan jag ju lätt söka och ha goda chanser att komma in.

Posted (edited)

Sgt Andersson:

Jägeriet handlar just om att fokusera på de renodlade soldategenskaperna. Sätter du sedan de bästa soldatämnen i landet på de förbanden så får du helt enkelt bra soldater. En nymuckad jägare är så gott som alltid godkänd medan ett fåtal från vanliga förband ens finns med på skalan enligt mig.

..yxor (vet inte om det gäller dig) brukar ha en tendens att övervärdera sig själva och sin erfarenhet. Om man varit nere i ett fredligt Kosovo och byggt utedass och avlivat hundar så ger inte det särskilt mycket erfarenhet som påverkar soldategenskaper. Hade du däremot sagt att du är amerikansk soldat, varit 1 år i Afghanistan och 1,5 år i Irak och kom hem på leave från Najaf igår, då kan vi prata meriterande erfarenheter.

knaZen:

Vad använder de då? Trä, metall eller plast?

Klart man ska söka och klart man ska ha självförtroende - men jag tror inte du hittar någon vaktsoldat där.

Edited by järv
Posted
Sgt Andersson:

Jägeriet handlar just om att fokusera på de renodlade soldategenskaperna. Sätter du sedan de bästa soldatämnen i landet på de förbanden så får du helt enkelt bra soldater. En nymuckad jägare är så gott som alltid godkänd medan ett fåtal från vanliga förband ens finns med på skalan enligt mig.

..yxor (vet inte om det gäller dig) brukar ha en tendens att övervärdera sig själva och sin erfarenhet. Om man varit nere i ett fredligt Kosovo och byggt utedass och avlivat hundar så ger inte det särskilt mycket erfarenhet som påverkar soldategenskaper. Hade du däremot sagt att du är amerikansk soldat, varit 1 år i Afghanistan och 1,5 år i Irak och kom hem på leave från Najaf igår, då kan vi prata meriterande erfarenheter.

knaZen:

Klart man ska söka och klart man ska ha självförtroende - men jag tror inte du hittar någon vaktsoldat där.

Som sagt, självförtroende är bra. Och det är inte en vara som saknas hos dig.

Vad är "vanliga förband", där soldatkunskaperna brister?

Vad vet du om "Yxors" soldatkunskaper och erfarenheter? Har du koll på, och erfarenhet själv av vad som krävs, eller sitter du bara och raljerar för att skapa osämja, som vanligt?

Är det kunskaper i dassbyggning som krävs så är det väl inte helt fel att skicka ner "vanliga" soldater som vet hur det går till att bygga ett dass. Kul att de nu sätter upp ett förband som kan ligga i ett hål i marken i tre veckor och bajsa i plastpåsar också. ;)

"Hmm svårare uppgifter kan i min terminologi inbegripa delvis helt andra uppgifter delvis en svårare grad av redan inbegripna uppgifter. "

redan inbegripna uppgifter?

Vad i Kosovo skulle en pluton från K4 göra bättre än de som redan är där?

Vad i Liberia skulle en pluton från K4 göra bättre än de som redan är där?

Inse att de lär ha olika uppgifter istället för att bara fortsätta mala på om att jägarförband är über.

Posted
Sgt Andersson:

Edit: kan säga att jag räknar mig själv som godkänd men inte så mycket mer.

knaZen:

En förmåga som jag värderar högt hos en soldat i utlandsstyrkan är ödmjukhet vilket ibland (vilket du själv visar prov på) kan saknas hos våra "elitsoldater".

Jo jag är yxa men har aldrig ägnat min tid åt att bygga utedass utan åt sådant som svenska soldater i utlandstjänst brukar ägna sig åt dvs antingen fredbevarande eller fredsframtvingande arbete. I detta typ av arbete krävs alltid bra soldategenskaper men framförallt en mängd andra egenskaper vilka är av den typ som man brukar utveckla med stigande ålder och ofta utanför försvarsmakten.

Om Sverige börjar skicka ut soldater i utlandstjänst för annan typ av soldatarbete såsom Najaf som du nämner så kan jag ställa upp på att jägare förmodligen löser denna uppgift på ett bättre sätt en vanligt skytte men som det ser ut idag är den typen av soldateri inget vi har ägnat oss åt i Sverige med undantag för SSG vad jag vet.

Posted (edited)
Som sagt, självförtroende är bra. Och det är inte en vara som saknas hos dig.

Jag klassar mig själv som just över godkänd och inte mycket mer. Finns en hel del personer som är ren överdj-a soldater, det är inte jag.

Vad vet du om "Yxors" soldatkunskaper och erfarenheter? Har du koll på, och erfarenhet själv av vad som krävs, eller sitter du bara och raljerar för att skapa osämja, som vanligt?

Att vara rak och ärlig är väl det man ska vara? Att sopa saker under mattan för att allt ska vara gulligull är inte särskilt militäriskt. Så länge man är öppen och har glimten i ögat så ska man också kunna vara ärlig.

Jag har träffat på en del yxor, svar ja. Dassbyggande är säkert bra att kunna men jag räknar inte det som soldategenskaper. Dock har det säkert varit en tillgång för svenska förband i utlandet. I Irak hyr man istället in civila firmor som sköter sånt, så tar soldaterna hand om krigandet. Det tycker jag personligen är en bra lösning ibland.

Vad i Kosovo skulle en pluton från K4 göra bättre än de som redan är där?

Vad i Liberia skulle en pluton från K4 göra bättre än de som redan är där?

Varför har vi överhuvudtaget betygskrav för att få bli antagen till Utlandsstyrkan? Varför skickar vi inte bara ner vilket hemvärnskompani som helst till Liberia eller Kosovo i sådana fall?

(K4 har förresten redan haft en pluton nere i Kosovo)

Edit: läser igen det jag skrivit och det blev kanske lite hårt, vill därför bara poängtera man självklart ska respektera alla som gör sitt bästa. Det är allt man kan begära.

Edited by järv
Posted

Jisses.

Rak och ärlig var det man skulle vara ja. Och nu kan jag rakt och ärligt säga att jag inte får mer respekt för en jägare efter att ha läst här.

"har träffat en del yxor" Visst, det har jag med, räknar mig bland dom också. Och något utedass har jag inte sett någon bygga. Men du vet kanske mer om det än jag eftersom du tydligen träffat en del yxor.

Skytteplutonerna jag har tillhört har varit en blandning mellan "vanliga" skyttesoldater och jägare. Och jag ser inte att jägarna utmärkt sig på något sätt, varesig negativt eller positivt.

Vart är det du vill komma Järv?

Vill du bara nedvärdera en skyttesoldat och uppvärdera jägare???

Alla förband säger att dom är bäst, och det är först när man får lite perspektiv man vet om det stämmer eller ej, inte genom att "känna några yxor"

Hoppas jag kommer slippa sådana som dig i min grupp/pluton i framtiden.

Tack för mig.

Posted (edited)

Precis som jag skrev så är inte vpl jägare inte überüber utan det är oftast de som ligger på en godkänd nivå. Tyvärr är det alldeles för låg standard på många förband och det tänker jag inte sticka under stol med.

Om jag t ex skulle bli din gruppch så skulle du aldrig kunna gissa dig till det. Det finns en tid och plats för allting – så även ödmjukhet.

Edited by järv
Posted (edited)

Frågan är godkänd nivå för vad?

Är jägarförband oftare godkända än TOEM än andra förband eller vad är du ute efter?

Tillägg: Sen har jag svårt att förstå din fixering vid att skyttesoldater i Utlandsstyrkan gräver dass hela dagarna i sex månader.

Nu har jag bara en endaste sketen liten mission under bältet, men under de gånger jag följde med skyttet ut i AOR:et så grävdes det inte så mycket vad jag kan komma ihåg.

Edited by Vargas