oz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Vänta lite nu? Ska vi verkligen sitta och jämföra jägarK4s jägar-egen-jägarpåhittade jägarpluton med SSG/FJS? *plockar fram linjalen* Quote
Rokare Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY Quote
Blackadder Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY HAHAHAHAHAHAHAHA ROLFLMAO [edit] oj, det vart ett onödigt inlägg.. intplut är säkert mycket bra soldater allesammans inte tu tal om det men SSG/FJS är dom inte... /B Edited December 14, 2005 by Blackadder Quote
Born Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Ser väl på Jplut int mer som ett mellanting mellan ett skytteförband och spaningsförband. Har inte lika stor kapacitet i regelrätt strid som en mekskytteplut, och inte samma färdigheter i lösnäseri som de nämnda 2 alternativen. Lite bra på båda sakerna utan att vara experter på någondera. Mitt expertutlåtande från en experttyckare. Quote
oz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Intressant att de satt samma krav på Jägarinternationellajägarpluton som på FJS: JINT Minst 10 månaders grundutbildning med godkänt resultat10 km terränglöpning på max 48 min 7 uppdragningar i bom, raka armar Klädsim 200m Snabbmarsch i fältuniform med vapen och ca 10 kg utrustning 20km på max 2h 20min. · Körkort klass B, lastbilsförare skall ha körkort CE · Normal syn och hörsel · Inga skador, allergier eller fobier (rädsla för höjd eller för trånga utrymmen) · Registerkontroll genomförs innan slutlig uttagning FJS · Fullgjord militär utbildning· 10km terränglöpning på 48min (kuperad terräng) · 7 uppdragningar i bom från raka armar · Klädsim 200m · Snabbmarsch 20km med kängor på 2h 20min · Körkort lägst klass B · Inga skador, allergier, eller fobier (ex höjdrädsla eller för trånga utrymmen) · Normal hörsel · Fullgod syn Källor: http://www.k4.mil.se/article.php?id=12386 http://www.mil.se/attachments/ansokan_fjs.pdf Quote
SGT Jakobsson Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Intressant att de satt samma krav på Jägarinternationellajägarpluton som på FJS: JINT Minst 10 månaders grundutbildning med godkänt resultat10 km terränglöpning på max 48 min 7 uppdragningar i bom, raka armar Klädsim 200m Snabbmarsch i fältuniform med vapen och ca 10 kg utrustning 20km på max 2h 20min. · Körkort klass B, lastbilsförare skall ha körkort CE · Normal syn och hörsel · Inga skador, allergier eller fobier (rädsla för höjd eller för trånga utrymmen) · Registerkontroll genomförs innan slutlig uttagning FJS · Fullgjord militär utbildning· 10km terränglöpning på 48min (kuperad terräng) · 7 uppdragningar i bom från raka armar · Klädsim 200m · Snabbmarsch 20km med kängor på 2h 20min · Körkort lägst klass B · Inga skador, allergier, eller fobier (ex höjdrädsla eller för trånga utrymmen) · Normal hörsel · Fullgod syn Källor: http://www.k4.mil.se/article.php?id=12386 http://www.mil.se/attachments/ansokan_fjs.pdf Underrättelser säger att uttagningarna är ljusår ifrån varandra.. Källa: mycket trovärdig sådan. Quote
oz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Underrättelser säger att uttagningarna är ljusår ifrån varandra..Källa: mycket trovärdig sådan. Det tvivlar jag inte alls på. Quote
bold sparrow Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) Sgt J Jag understryker: Mkt trovärdig källa... Edited December 14, 2005 by bold sparrow Quote
SGT Jakobsson Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) Sgt J Jag understryker: Mkt trovärdig källa... Fan jag vet.. När jag skriver så får det en rent av motsatt effekt, men ni får tro på vad ni vill.. Edited December 14, 2005 by SGT Jakobsson Quote
SSN Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) Högre kvalitet och förmågan att lösa svårare uppgifter. Skulle vilja säga andra uppgifter..."svårare" är ett subjektivt ord där upplevelsen av uppgiften är individuell. T ex stirra på ett hus i en vecka i sin O-plats kanske känns lättare än att mota bort uppretade locals och tvärtom? Hahaha...Med tanke på ditt resonemang tror jag inte du har kommit närmare en O-plats än besökshelgen på FJS/K4 Nu brukar jag inte svara på bemötande av mina mer än 1 års gammla inlägg men.... måste bara kolla så jag riktigt har förstått dig....du menar alltså att uppgifter såsom att ligga i O-plats alternativt vara med om en " riot" situation och för den delen träna det samma inte kan kännas svårare eller lättare på individ nivå? Jo jag måste nog ha tagit världsrekord i besökshelgs tid på K4 (ska dom verkligen vara i veckor/månader?) :P Edited December 14, 2005 by SSN Quote
Guest DeeJayDyngrak Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY Nää, tror inte det...Hörde det snackades en del om det, men inget konkret. går väl som SpecOps skulle jag tro.. Sgt J Jag understryker: Mkt trovärdig källa... Fan jag vet.. När jag skriver så får det en rent av motsatt effekt, men ni får tro på vad ni vill.. det betyder att din källa har gjort FJS och sedan sökt FJS IK...misslyckats med denna uttagning. sen sökt Jplut Int och misslyckats med denna också..Lever han än idag eller gjorde han det enda rätta och hoppade från en bro...Misslyckad Quote
Sgt 1:cl Englund Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Lite konkreta fakta om Internationella Jägarplutonen: c.a 2000 sökande med jägarbakgrund på 25 platser. RESPEKT! Trevlig/ kunnig major som styrkechef. Som fått sin utbildning av samma personer som utbildade mig för en sisådär 20 år sedan ;) Men sen att jämföra Internationella Jägarplutonen med SSG går inte förrän dom visat sina kvaliteter i skarpa situationer. Mvh/ P.Englund (I22 84/85 samt FN-tjänst Cypern, Libanon, Makedonien, Bosnien samt Kosovo) Quote
Born Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Måste man ha gjort GU på Fskj för att söka till FJS/IK? Nej, det måste man inte. Dessutom finns det med all säkerhet individer som har full insyn i rekryteringsprocessen för båda förbanden. Blir bara fel att jämföra ett VPL-förband med ett SF-förband. Quote
Dobberman Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 DeeJayDyngrak..Lite ödmjukhet skulle vara en god egenskap för dig att anamma. För din info..... IJP är INTE ett SF, det råder det INGET tvivel om. Sen dina "erfarenheter" om Fjs och FjsIk är inte speciellt intressanta då du bara kan förmedla gissningar och åsikter.... Bättre killar än du har missat intaget på Ik så om du har "förstahands info" i ämnet shoot.. Quote
bold sparrow Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Hämtat från Vpl nytt: "Den internationella jägarplutonen. Plutonen är indelad i patruller som var och en består av sex man. Några är yrkesofficerare, några reservare och några har civila jobb som till exempel polis eller ambulansman. Samtliga är gamla värnpliktiga från dåvarande K 4 i Arvidsjaur. Alla har de valt att bli en del av det registerförband med jägare som är en del i försvarets internationella verksamhet. " Nån som kanske hade missat!? Quote
Born Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Rättning på mig Bold sparrow om du syftade på mig. Med SF-förband menar jag förband som är fast hopsatta, övar, jobbar med lösnäseriet på heltid under en längre tid (inte en snabbutbildning och sedan hoppar in i beredskap). Med vpl-förband menar jag ett förband som är tillfälligt ihopplockat av blandade fd värnpliktiga och lite Yoffare, de har en kortare samövning/utbildning och sedan går i beredskap under viss tid. Liknande, EN, IA, Jplut osv osv. Quote
Rokare Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY Nää, tror inte det...Hörde det snackades en del om det, men inget konkret. går väl som SpecOps skulle jag tro.. ..... det betyder att din källa har gjort FJS och sedan sökt FJS IK...misslyckats med denna uttagning. sen sökt Jplut Int och misslyckats med denna oxå...Lever han än idag eller gjorde han det enda rätta och hoppade från en bro...Misslyckad 1. Nope, går inte som SpecOps, vi har inget som heter SpecOps här, dock har vi två specialförband SSG och FJS IK. 2. Ang. sökt osv... Tack du gjorde min dag... men skämt åsido. Det kan ju tänkas finnas männsikor inom olika organisationer i FM som har rätt bra koll på exempelvis IK's SSG's och K4 uttagningar utan att för den sakens skull misslyckats.. Och det där med bron... Flyter troll? Jag vet hur vi kan få reda på det.. GMY Quote
SGT Jakobsson Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY Nää, tror inte det...Hörde det snackades en del om det, men inget konkret. går väl som SpecOps skulle jag tro.. Sgt J Jag understryker: Mkt trovärdig källa... Fan jag vet.. När jag skriver så får det en rent av motsatt effekt, men ni får tro på vad ni vill.. det betyder att din källa har gjort FJS och sedan sökt FJS IK...misslyckats med denna uttagning. sen sökt Jplut Int och misslyckats med denna också..Lever han än idag eller gjorde han det enda rätta och hoppade från en bro...Misslyckad Vad var det för härledningsförmåga? Du var inte så duktig i skolan va? Nej det var dumt sagt och är lägre än mig, förlåt. Jag tar tillbaka det. Tänk nu till lite och försök igen, svaret finner du längre ner.. Vem har sagt han har misslyckats? Kan han inte har gjort Gu på K3 sen gjort IJP tester - tackat nej, sen gjort FJS tester och nu jobbar där? Det finns ju tusen olika kombinationer, nej nu ljög jag det finns 24 olika kombinationer (om jag räknar jägare=FJS,KJ,FBJ,K3,K4,Bassäk) Nej det stämmer inte heller, det finns inga krav att man måste gjort GU som Jägare till FJS alltså ökade kombinationerna markant nu, närmre bestämt, med 2 för varje GU-tjänst. så den första uppgiften om tusen kombinationer börjar verka för liten i sammanhanget. ps. plus alla som inte har deltagit men som har som stor insyn i vilket fall. som rokare säger Edited December 14, 2005 by SGT Jakobsson Quote
Sir Vival Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Nä men Dyngraka, inte bli så där sittkissig nu! :P Quote
Dobberman Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Tristaste är att T.o.m hans GU-utbildare skäms för honom.......Då är man faan inte en måttstock.. Quote
Isgubbe Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Inte lätt att vara schpörsal fårses überdyper supercoolbaskeriröktskinka och sen är dyngak på samma gång när man ska spela allan. Om man nu är så duktig och speciellt har så mycket erfarenhet så borde man sett och gjort lite saker och även lärt sig att vara lite mera ödmjuk i sin framtoning. Men det kan ju vara spriten som talar oxå... är man dyngrak så är man. Quote
Guest Andrew Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Raderat inlägg nu SKÄRPNING DeeJaydyngrak men den attityden du kör kommer du inte bli långvarig här på forumet det kan jag lova dig ! Andy / Moderator soldfforum Quote
Dobberman Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Ja..Allvarligt talat nu. Alla vill dom ha "skinkbaskern" men få är kallade..... I.o.f.s borde man hylla killen, han vill så mycket o.sv o.s.v... Men visst nu räcker det... Har du KONKRET kunskap i ämnet fortsätt, annars lägg ner. Du har redan passerat stadiet för "clown" gå inte längre. Ditt svammlande om FjsIk och annat du bara läst om räcker nu. Quote
Krook Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 För att vara seriös (ja, jag kan vara det): Jag törs lova att IntJplut kommer få arbeta inom det närmaste året. Det kommer då handla om hederlig grönspaning. Strid kommer inte att vara aktuellt. /Krook Quote
SGT Jakobsson Posted December 15, 2005 Report Posted December 15, 2005 @DeeJayDyngrak Har K4 int.jägersplut. blivit SF klassade eller kommer de bli det? GMY Nää, tror inte det...Hörde det snackades en del om det, men inget konkret. går väl som SpecOps skulle jag tro.. Sgt J Jag understryker: Mkt trovärdig källa... Fan jag vet.. När jag skriver så får det en rent av motsatt effekt, men ni får tro på vad ni vill.. det betyder att din källa har gjort FJS och sedan sökt FJS IK...misslyckats med denna uttagning. sen sökt Jplut Int och misslyckats med denna också..Lever han än idag eller gjorde han det enda rätta och hoppade från en bro...Misslyckad Vad var det för härledningsförmåga? Du var inte så duktig i skolan va? Nej det var dumt sagt och är lägre än mig, förlåt. Jag tar tillbaka det. Tänk nu till lite och försök igen, svaret finner du längre ner.. Vem har sagt han har misslyckats? Kan han inte har gjort Gu på K3 sen gjort IJP tester - tackat nej, sen gjort FJS tester och nu jobbar där? Det finns ju tusen olika kombinationer, nej nu ljög jag det finns 24 olika kombinationer (om jag räknar jägare=FJS,KJ,FBJ,K3,K4,Bassäk) Nej det stämmer inte heller, det finns inga krav att man måste gjort GU som Jägare till FJS alltså ökade kombinationerna markant nu, närmre bestämt, med 2 för varje GU-tjänst. så den första uppgiften om tusen kombinationer börjar verka för liten i sammanhanget. ps. plus alla som inte har deltagit men som har som stor insyn i vilket fall. som rokare säger upptäcker själv ett fel i min uträkning... Eftersom den som ska ha ingångsvärd i både tester för FJS och IJP måste gjort GU på ett jägarförband(för IPJ) så kan han alltså inte gjort GU vid ett annat förband än Jäg, vilket leder mig tillbaka till de 24 kombinationer jag föreslog från början.. /J - den första att erkänner när han gjort fel. Quote
69:an Posted December 15, 2005 Report Posted December 15, 2005 Så underbart roligt, gud vad jag längtar efter nästa inlägg från überjägarn DJ Dyngrak... "DJ D" har säkert lärt sig en hel del under sin sk. långa karriär inom FM, men att vara ödmjuk som relativt ung och nymuckad är inte alltid det lättaste. Snälla SoldF medlemmar såga inte för hårt ;) //69:an Quote
bold sparrow Posted December 17, 2005 Report Posted December 17, 2005 Tror inte att det e krav på att vara jäger på int plut. det skulle nästan va konstigt!? Dom rekryterar nu iaf. För att vara seriös (ja, jag kan vara det): Jag törs lova att IntJplut kommer få arbeta inom det närmaste året. Det kommer då handla om hederlig grönspaning. Strid kommer inte att vara aktuellt. /Krook Finns väll inga man sätter in i strid, bara olika riskfyllda omr!? Knappast nån som får i uppg att ta strid? Strid va väll deras huvudsyssla skrev nån med mer insyn än vad jag någonsin kommer få.. hehe Quote
losec Posted December 17, 2005 Report Posted December 17, 2005 Tror inte att det e krav på att vara jäger på int plut. det skulle nästan va konstigt!? Dom rekryterar nu iaf. För att vara seriös (ja, jag kan vara det): Jag törs lova att IntJplut kommer få arbeta inom det närmaste året. Det kommer då handla om hederlig grönspaning. Strid kommer inte att vara aktuellt. /Krook Finns väll inga man sätter in i strid, bara olika riskfyllda omr!? Knappast nån som får i uppg att ta strid? Strid va väll deras huvudsyssla skrev nån med mer insyn än vad jag någonsin kommer få.. hehe Nu rycker det i tarmen igen! Men är det värt att offra ytterligare ett års utb, när det inte är säkert att man får åka någonstans? Och om man får åka så kanske det blir två års civil utb som man får offra.... Quote
BARBIE Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 sök! sen kan man ta ställning om man kallas till test och kommer med! du vet ju att du vill! Quote
Recommended Posts