Jump to content

Recommended Posts

Post message: [email protected]

Subscribe: [email protected]

Unsubscribe: [email protected]

List owner: [email protected]

Varför Svendino, när det heter Svedinos Bil- och Flygmuseum?

 

edit: sorry kunde inte låta bli...

Hoppas det går bra med projektet, så man får anledning att besöka muséet någon gång. Har ju inte varit på Axvall heller, när jag tänker efter.

Edited by 106
Link to post
Share on other sites
  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

106: Där ser man, det missade jag faktiskt

Antagligen pga vi har uttalat det som Svendinos

 

En uppdatering kan jag nu ger er.

Daco har numera joinat teamet och kommer jobba med mig och Phaser med renoverings projektet

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Phaser och jag körde en runda ut till Museét för att mecka lite med

bilen. Vi kom ditt. Fram med verktyg och även vinkel slip

Vi började med att dra bort det sista av det tillfälliga plåt taket

på den. Phaser brukade vinkel slipen på att ta bort lite punktsvetsningar som

höll en av dörrarna låsta och fick sen upp den med lite våld.

Den satt fast ganska mkt.

Vi öppnade ävem de små pistol luckorna igen och lade på WD40 för att smörja upp dem. Vi fick ävem upp den lilla bakuckan.

Vi pratade med Björn om när han öppnar och stänger. Sen bestämde vi en tid för att komma dit på Tis

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Dagen började tidigt.

Var iväg och hämtade Phaser 0900. Sen ut till Getinge för att hämta lite utrustning och frukost och sen ut till Ugglarp. Vi var i Ugglarp 0945

Gick in och kollade läget med Björn.

Fram med verktyg och vinkel slip och lite smått och gott.

Vi tog bort luckan för Ksp hålet. Även den ringen som satt runt där

Fick bruka vinkel slipen för att kapa bultarna. Det gick snabbt och den lade vi i en hög med den gamle stolen som var. Helt kaput finito. Vi kommer att ersätta den med en nyare stol när vi väl är färdiga har vi kommit överrens om.

Tog en hammare och kofot och fick bort haspen som satt på ena sidluckan.

Fick upp haspen men ej luckan. Phaser lyckades öppna den.

På med lite Wd40 igen.

Phaser lånade min bil för att hämta lite bättre verktyg hos en släkting.

Han kom tillbaks med en bättre vinkel slip och smörjfett.

Började att borsta ur all löss skit ur bilen via de öppnade luckorna.

Det var en hel del kan jag säga och nya rosthåll hittade vi i passagerar avdelningen. Påbörjade att gå på rosten skar bort en del saker på insidan för att ersätta de senare med nytillverkade. Sen skall vi kanske låta de sakerna som vi har tagit bort som sparas vara med i ev utställning om hur bilen såg ut innan den blev klar. Jag var även på ovansidan av ksp hålet. Fick bort det värsta där med en bormaskin och lämpligt tillbehör.

Phaser gick in under bilen och lade på smörjfett där han kom åt.

Men det är ett prb bilen står dåligt till så den måste flyttas för att vi skall komma åt resten.

Dagen över

Rtb

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Fre:

Phaser var ute och täckte över den med flera presseningar för att skydda den mot vädrets makter.

 

Sön:

Var iväg och handlade lite utrustning för projektet bland annat lamelskivor till vinkel slippen och lite annat för att bekämpa rosten.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Måndag 040816:

Jag körde ut till Ugglarp. Jag hade med mig det som jag hade inhandlat under helgen. Kom dit och tog fram vinkel slip och skydds utrustning: Skyddsglassögon och andningsskydd.

Tog bort en del av presseningen

Monterade på lamelskiva och började slipa bort färg och rost på sid dörren och även på den sidluckan och på bakre hjulhuset. Lyckades med konstycket att få ett jack i mitt finger pga klantighet. Tog bort färg och rost och sen så rostskydds målade jag det.

 

På med pressening och hem och handlade ny färg och nya skivor till slippen.

Skall dit igen nu på Tis och fortsätta om vädret tillåter det.

 

Blå gul ursäkta om det bliver kanske lite små poster.

De kommer i samma ordning som jag publicerar dem på Yahoo

 

Upd:

Bilder uppladdade på båda grupperna från dagen aktivitet.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Här är den äntligen.

 

Dagens bravader och uppdatering.

 

Vad har jag gjort idag?

 

Jo slippat rost igen på bilen och nu är det ena hjul huset nästan helt klart.

Lite kvar på ena sidan.

Plus att jag har rostkyddat ena sidodörren och det andra som jag har rengjort.

 

P7170035.jpg

 

P7170037.jpg

 

P7170006.jpg

 

Den mystiska nummer sekvensen

 

P6300001.jpg

 

Foto från första dagen:

Det är en del av Daco som ni ser på den bilden.

 

P7030131.jpg

 

P6300036.jpg

 

P6300007.jpg

 

Phaser in action

 

P7030124.jpg

Bild på motorn

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Jaja jag ser att du har skrivit en del saker här. men det kommer mer detaljerat framöver, nu när jag pluggar så har jag inte så mycket tid till att vara ute å mecka med häxan :P

 

Men jag hoppas å tror att vi kommer att få henne i körbart skick om alla viktiga detaljer inte har rostat ihop totalt eller att man får tag på reservdelar.

 

Nu sticker jag till Gyllenetiders sista konsert å ska bara ha det kul :)

 

Ha det gott folket tills vidare :)

 

/ Phaser Over n´out :rockon::wub:

Link to post
Share on other sites

Skuggan: Bra fråga

Men jag har inget bra svar just nu.

Pga det är museumets egendom men vi kan säkerligen eller kanske finna en lösning på det, men då blir det på de vilkoren /krav som vi ställer och museumet.

Det är det bästa svaret som jag kan ge just nu.

Vi kan ta den diskutionen lite senare utmed vägen på projektet.

Tackar för frågan.

 

Edit

Vi gör så här. Jag skall ut till bilen på Fre.

Då kan jag ta upp denna frågan med Björn ägaren till Museumet .

Då kan jag antagligen ge ett bättre svar hoppas jag.

 

När jag ändå har det i huvudet.

Vet någon vad dessa siffrorna betyder?

 

27

74

 

Fann dem på ena förardörren passagerar sidan.

Har även funnit en annan nummer sekvens på sidluckan i passagerar delen.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

alltså vad är scenariot för fbu/u ungdomar..

 

"Om 5 år när ni har blivit byxmyndiga kan det skapats en tidsmaskin som en ond vetenskapsman använder och skickar oss tillbaka till 1967, därför borde ni känna till denna bilens egenskaper"

 

liksom ta en gammal volvo. Samma sak, volvo, pansar, transport.. taklucka om ni vill öva skytt.

Link to post
Share on other sites

näe altså, i Skaraborg har vi oftast diverse "figuranter" (typ partisaner och andra individer som dyker upp och som ungdomarna skall samverka med för att lösa vissa uppgifter)

 

och jag funderade på om de kanske skulle kunna ha nåt roligare fordon än TGB 11/13/20 eller minibussar (vilket ju ungdomarna själva transporteras med)

 

en KP bil vore ju ganska skoj, speciellt om det skall föreställa nån form av gerilla rörelse/motståndsrörelse

 

ja, vi har oftast ganska välbygda scenarion runt våra övningar... :rockon:

 

(frågan är om ledarna eller ungdomarna har roligast egentligen)

Edited by Skuggan
Link to post
Share on other sites

Gentlemen

Skuggan med flera

Jag har talat med Daco om detta som Skuggan frågade om.

Det som vi kom fram till är att vi kan säkerligen ställa upp i det närmaste läget med vår egen SKp och sen i senare läge VKp.

 

Men jag måste först lösa ett viktigt problem. Dvs jag måste ta tummen ur och fixa C-Korts behörighet. Dvs Tung lastbils kort. I bästa fall så kan jag börja plugga det inom 1-2mån och nu säger jag och i bästa fall har behörighet till sommaren. Men detta är inget löfte som jag kan svära på att jag kan hålla.

En del av den problematiken som jag och Daco talade om som berör uppvissningar är transport av fordonet till och från platsen osv. En lösning som Axvall föreslog är att vi brukar en lastbil med rull flak och kör upp bilen på flaket och transport säkrar den där och sen upp på lastbilen och sen rullar vi till platsen för uppvisning osv.

Jag kommer att kunna ge ett hyffsat bra svar om Vkp ngn runt 16 eller 17 snåret idag hoppas jag.

Om det är flera som har intresse av det som Skuggan frågade om så vänligen skicka mig Pm.

Så kan vi diskutera det närmare eller posta här i tråden så ser jag, Daco och Phaser, hur många som är intresserade av den typen av uppvissning/förevisning. Alltid kul att se att folk är intresserade av detta projektet.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Dagens lilla uppdatering.

 

Jag har idag varit ute och pratat med Björn angående den frågan som jag fick av skuggan. Björn sade i första hand självkostnaden för transport och förevisning osv men gärna ngt bidrag till museumet för att kunna betala den kostnaden för renoveringen som vi har genomfört på bilen. Inga siffror nämnda för ngt än. Men det primära är som sagt självkostnaden. Och om och när det sker så är det jag och Daco eller Phaser. Som har ansvaret på plats pga: Björn har ej tid att kunna vara med och genomföra denna typen av aktivitet.

 

Jag har även varit inom Karla Bil El och pratat med ägaren. Han skall se om han kan få tag i tändstift och annat till el systemet till den.

Jag pratade igår med Axvall igen.

Fick reda på att det finnes ngn lastbil som har samma motor som Kp´n och även samma instrumentering. Så nu på måndag så börjar jakten på en sådan motor och även instrumentering

Link to post
Share on other sites

Breaking news!!!!!

Skämt åsido gott folk :dribble:

Det är tid för en liten uppdatering kryddad med en hög med bilder.

 

Jag har idag varit ute i Ugglarp och slipat rost igen.

Har plockat bort pansarplåten som skyddade bakhjulen.

De satt monterade med fyra större bultar. Jag behövde ej ta i så mycket. Bultarna satt inte så hårt fast. De var ej fast rostade. Jag har även slipat bort mer rost på bilen. Jag har varit på baklyktorna 3 stycken. 3 Vapenluckor som man kan öppna och sticka ut lämpligt eldhandvapen genom och det ena hjulhuset är numera färdig slipat och även rostskyddat med kal galvanisering.

Jag har funnit flera nr sekvenser på olika delar. Det som jag har fått reda på av Axvall när det gäller dessa nummer sekvenserna är att de kan vara reservdels nummer eller ritnings nummer. Det sista som jag har gjort idag är att jag har suttit och meckat med dagens foton och minskat ner dem och även lagt in en del på photobucket och de kommer imorgon in på yahoo.

 

P7180006.jpg

 

P7240014.jpg

 

P7240018.jpg

Hjulhuset.

P7240021.jpg

Pansarplåten från förarsidan

P7240022.jpg

Sidan som vi ej kommer åt just nu. :baskerKav:

P7240030.jpg

Bulten.

P7240037.jpg

Orginaldäcken. Bra skick ;) ?

P7240065.jpg

De nyslipade vapenluckorna och även lamporna.

P7240089.jpg

Bild uppifrån in i bilen. Rörigt och rostigt. Men det går framåt. :angry:

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Breaking News!!!!!

Lägger ut några bilder på vår egen SKP nu.

Så får ni sen en annan version av Kp bilen och det är denna som vi äger och som jag tidigare har sagt kommer att vara det fordonet som vi kan nu i första läget bruka i förevisnings syfte eller uppvisning.

P7030068.jpg

Rök kastarna som The Swede har berättat hur man laddar dem med Rhgr56 i en annan tråd om rök på fordon.

Citat från The Swede

"Har nu kollat upp rökkastarna till KP-bilen.

Det sitter samma typ av rökkastare som på Centurion, dock är själva rökkastarrören annorlunda utformade.

Man laddar genom att först föra ner en drivladdning vars kopplingstrådar man får ansluta manuellt.

Därefter för man ner en apterad rökhandgranat 56 så långt att greppen hålls fast av rökkastarröret.

Osäkra handgranaten, fäll upp säkringsbygeln samt sätt tillbaka säkringssprinten under säkringsbygeln för att förhindra att denna trycks tillbaka vid avfyrningen.

Släpp slutligen ner granaten i röret.

Det var ganska intressant att plundra dessa rökkastare då man fick dra upp rökhandgranaten en bit för att kunna säkra den. Då gällde det att inte dra för långt så grepen släppte, det hände en del olyckor med det.

The Swede :baskerKav:"

 

P7030090.jpg

 

P7030085.jpg

Kännes luckan igen? Samma sidlucka finnes på den äldre VKp

 

P7030076.jpg

 

P7030072.jpg

 

P7030054.jpg

 

Så där gott folk.

Nu har ni fått se några bilder på den bilen. Det är lite rost som måste väck här och var men det är ej mkt jämnfört mot VKp´n.

Kom med frågor om denna bilen ni önskar. Jag kommer att försöka besvara dem.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Jag har nu under dagen varit i kontakt med Renajs och pratat med deras fordon ansvarige. Det var ett mycket givande samtal kan jag säga. Via Renajs så kommer jag få tag i reserv delar till VKp ser det ut som.

De kommer kolla efter en motor till den.

Jutevävs tak till passergerar avdelningen.

En lucka till hytten där ksp satt monterad och även en ksp ring.

Han kommer även att se om han kan ge mig hjälp med att bygga ett nytt elsystem. Vi pratade om det befintliga och kommer nog att bygga ett 24v system istället för det äldre 12v systemet som satt i den och kanske flytta batterilådan in till passerar avdelningen.

Jag har även pratat med P18 och de skall se om de kan finna ett kopplings schema för elsystemet och även ett smörjschema för en Kp bil.

Fick även en del info om vår egen Skp av honom på Renajs.

 

Det är en M42.

Första gången i militär tjänst och drift 1947 25/6.

Bilen betecknades då som följande: Stridsfordon, Täckt fordon.

Blev faktisk förvånnad över den beteckningen. Det kan jag stå för.

Skp har även varit inne för en Remi under 70 talet och sen en renovering under 80 talet då de svetsade på pansartaket och modiferade den en del och även installerade Ksp 58 lavetage på den.

Jag återkommer med mer fakta på Fredag hoppas jag. Då bör jag ha fått bilens papper med den faktan och kan kanske scanna in det och låta er gott folk se själva vad det har stått i dens militära papper.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Dagens uppdatering

Jag har idag varit ute igen och slipat mer rost.

Men det är mkt rost kvar att ta av. Det kan jag säga

Lite bilder från dagen åt eder alla

Enjoy

 

P4.jpg

 

Fann denna på motorn.

Hoppas att den kommer hjälpa oss att finna varifrån denna bilen är och var den har verkat inom organisation och mellan vilka år.

Någon som har ngn god ide om hur man kan söka på detta?

 

P8010008.jpg

 

P8010010.jpg

 

P8010015.jpg

 

P8010017.jpg

 

P8010013.jpg

 

P8010019.jpg

 

P8010030.jpg

 

P8010031.jpg

 

P6300009.jpg

Link to post
Share on other sites

Apc-mannen

Dina ord värmer.

Tackar för dem.

 

Jag kan ge er andra en liten uppdatering om vad som ligger på planerings stadiet.

 

Imorgon så skall jag börja jaga reservdelar till den och påbörja jakten på dens ursprung. Det med ursprunget lär säkerligen ge mig gråa hår i förtid och göra mitt redan tunna hår ännu tunnare ;) .

 

Kommer mer det som har hänt imorgon innan jag går på skiftet runt 1700

 

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig kväll

Link to post
Share on other sites

Dagens uppdatering:

Jag har precis pratat med Axvall.

Följande fick jag reda på mina vänner.

 

Den skylten där det står P4 visar att motorn är renoverad på P4 men ej att bilen har varit där.

Enligt Axvall så var alla VKp på P1 & P2.

 

Runt 1970 så avreggades alla Vkp från det militära fordonsregistert.

Orsaker: Bristande motorkraft och problem med kopplingen.

Det har även åkare klagat på när det gäller Volvo jämnfört mot Scaniorna.

 

Om ni någon gång skall och slipa bort färg och rost från en äldre Kp bil så se till att ni brukar andningskydd :) och skydd för era ögon :baskerPa: . Det finnes en misstanke om att grundfärgen är en version av blymönja.

Som Axvall sade: På den tiden så tog de det som "Funkade".

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Hmm tyvärr e ju Gotland en bit från Ugglarp annars så hade man nog tittat förbi och knackat lite rost...

Jobbade på Miloverkstan i Visby när ännu Skp fanns kvar här ute, har försökt att få tag på en egen men de verkar svårt.....

Känner inte till så mycket om Vkp ,men hör gärna av er om ni har någon fundering.

 

Lycka till!!!

Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering

 

Jag var i Tis uppe i Axvall och tittade runt och fotade 295 bilder med min digital kamera. Jag pratade även med en expert på Kp bilarna som jobbar där.

Fick en hel del matnyttig information och fick även tag i en instruktions bok till VKp komplett med sprängskisser på motor elsystem och allt.

Jag fick även tag i en bok som gäller den SKp som jag och Daco äger.

Jag fick även tag i rätt typ av tändstift som är till Vkp.

En väldigt lyckad dag kan jag säga gott folk.

Jag tittade även på The Swedes projekt där.

 

Bilder och info från böckerna kommer mellan 12-1600 då jag bör ha kunnat scanna ngn bild från vadera boken till er alla att se.

 

MilitärFordonsHistoriker

 

Välkommen hit.

Kul att se att du även har gått med i Svendino gruppen.

Kul att se att det finnes flera som vi som gillar de gamla Kp bilarna.

Jag och Daco kommer säkerligen komma med en del frågor till dig om Kp bilarna.

Link to post
Share on other sites

Lite sent pga mag problem och jobb gott folk

Men här är lite scannade bilder ur böckerna som jag har fått tag i.

 

Scan0005.jpg

 

Denna bilden berör vår SKP

 

Scan0004.jpg

 

Scan0001.jpg

 

VKP information

 

Scan0002.jpg

 

Olika bilar som baseras på samma grund chassi som Vkp är byggd på

 

Scan0003.jpg

 

Nu ngt ganska ovanligt en bild på Vkp´s elschema

Man minnes den tiden då allt inom bil elelktroniken var så enkelt uppbyggt som det är i denna bilen(ironi) skämt åsido. Volvo 240 var ganska enkel jämnfört mot dagesn Mercedes osv men svår jämnfört mot denna bilens el system.

 

Nu en sak som jag noterade precis

Om ni tittar på bilden som finnes här på de fyra bilarna och jämnför den mot bilden på Vkp front som finnes längre upp. Då kommer ni att liksom mig upptäcka att den bilen som jag och teamet jobbar med har extra pansar skydd i fronten. Det fanns ej i början på Kp bilarna. edit Har jag för mig i minnet och som sagt det synes ej i boken så vitt jag kan se

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Så nu har jag suttit å läst igenom handböckerna för både SKP och VKP.

 

Ska börja planera att lyfta ut motorn på VKP i vinter å se hur illa gången den är.

Det jag kommer att lägga min energi på är motor, transmission och bromssystemet.

Håller på att förhandla om en plats i ett garage så man kan jobba inom hus i vinter, vilket skulle vara trevligt för omväxlings skull...

 

Jag kommer att dokumäntera när jag går igenom motorn, så får alla se hur bra/dåligt skick den är i...

 

Men men, mer om det när jag har fått igenom mina planer och kan börja jobba igen :/

 

/Phaser

Link to post
Share on other sites
Nu en sak som jag noterade precis

Om ni tittar på bilden som finnes här på de fyra bilarna och jämnför den mot bilden på Vkp front som finnes längre upp. Då kommer ni att liksom mig upptäcka att den bilen som jag och teamet jobbar med har extra pansar skydd i fronten. Det fanns ej i början på Kp bilarna.

 

Det är "dubbla" plåtar i fronten, och de finns där redan från början. Det är nog bara så att dett inte syns så bra på bilden i instruktionboken.

Link to post
Share on other sites

Fick idag ett tfn samtal från fordons ansvarige på Renajs.

Goda nyheter om Svedino godtar priset dvs.

 

Han har lyckats att få tag i en nyare motor som passar VKp som har moderna stift och tändsystem som fungerar. Den har även komplett transmission och annat enligt Fordons ansvarige på Renajs och jag litar på hans omdöme.

 

Den motorn kommer att kosta oss 3000Kr

 

Återkommer med besked efter vi har pratat med museumet om kostnaden.

Men om vi köper den så kommer det att bespara oss en hel del jobb och problem längre fram.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...