Jump to content

Recommended Posts

Då var det på tiden för en uppdatering när det gäller vår älskade Skp

Det som har hänt är att hon har stått stilla på gården och genomlevt sin första Halländska vinter/slask period.

Så jag har ej haft möjligheter/ork att ta tummen ur och påbörja en del jobb på henne.

Men nu så har jag påbörjat lite jobb igen.

Jag var ute där i Söndags och plockade bort den ena ksp takluckan där det är 2 markanta sprickor i gångjärnet.

Jag tog in luckan i verkstaden och plockade fram vinkel slipen och rotations koppen och började slipa bort rost och färg.

Vinkel slipen dog efter 10min. Det jäkliga är att den var helt ny och kom rakt ur lådan. Får fixa ny senare igen.

Men jag fick väck en del rost och lade sedan på lite rostätare för att ta död på ev rost som sitter i porrerna så att säga.

Det som kommer att hända är att min broder kommer att ta en vinkel slip och kapa lite i sprickan innan han tar sin migsvets och bygger igen sprickorna med nytt material. Sen så kommer jag att måla om hela luckan med både grund och sen kamofärg.

Bjuder på lite bilder.

Bild på samtliga spakar som berör: Växling, handbroms, 4 hjuls driften samt spaken som kopplar om till vinchen.

IMAGE_00072.jpg

Bild på pedalerna: Notera den lilla knappen till vänster. Jag har en misstanke om att man skall trycka in den när vinchen är aktiv.

IMAGE_00071.jpg

Bild på rostfällan innan:

IMAGE_00080.jpg

Bild efter slipningen

IMAGE_00082.jpg

2 bilder på skönheten.

http://img.photobucket.com/albums/v402/Ske...IMAGE_00077.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v402/Ske...IMAGE_00075.jpg

Ha en fortsatt trevlig vecka

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härligt att se att vårt kulturarv tas om hand. Och väldigt roligt att ni dokumenterar det här på forumet! Mera bilder !

Bild på pedalerna: Notera den lilla knappen till vänster. Jag har en misstanke om att man skall trycka in den när vinchen är aktiv.

Är du säker på det? Annars är det väl möjligt att det är helljusknappen? Det sitter en liknande på PBV302. Men som sagt är jag ingen expert.

Härligt att se att vårt kulturarv tas om hand. Och väldigt roligt att ni dokumenterar det här på forumet! Mera bilder !

Är du säker på det? Annars är det väl möjligt att det är helljusknappen? Det sitter en liknande på PBV302. Men som sagt är jag ingen expert.

Mmm tycker det ser ut som en standard helljusomkopplare ano 50-60tal som i gammla Amazon och Duett

Edited by JBP

Då skall vi se

Efter ha letat igenom min väl använda manual till bilen så kom jag fram till följande.

I bok: TGBIL M/42 D SKPF

Sidan: 19. punkt 13 står det ljusomkopplare.

Det innebär att både JBP och Jimbo hade rätt och jag var ute på hal is.

Tackar för påpekandet.

Men om ni tittar på den första bilden i post 151 här så är det 4 spakar.

Då från vänster är det följande funktioner:

Handbroms, Spak för vinch, Spak för fördelningslådan(4 hjuls drift) och Växelspak.

De har följande punkter på sidan 19: 12,11,10,9

Sen den veven på väggen är till för kylar gardinen.

Btw

Jimbo det värmer att höra det som du skriver.

Det kommer mera bilder och filmer så fort jag hinner göra ngt

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Vinkel slipen dog efter 10min. Det jäkliga är att den var helt ny och kom rakt ur lådan. Får fixa ny senare igen.

Köper ni också verktygen på Jula?

:rolleyes:

/E

Som svar på din fråga Erik_G

Så var det en julklapp från min moder.

Misstänker starkt Jula eller Harald Nyborg eller Rusta för den delen.

Men jag kommer att köpa en Bosch eller en vinkelslip från Milwauke tools nästa gång i pris klassen 1000-1500:-

Verkar som om du och gänget har råkat ut för liknande med en vinkel slip som kommer från samma ställen?

Kul att se dig aktiv här i denna tråden :D

Mvh

404 Skenberg

Verkar som om du och gänget har råkat ut för liknande med en vinkel slip som kommer från samma ställen?

Nej, inte vinkelslipen afaik.. tack och lov, för den har ju fått jobba vid varje mektillfälle.. men jag tror att vår slip är en Bosch, så.. german qualität you know :D

Men kompressorn (som i och för sig delvis var vårt eget fel) och framför allt det @£$£@ blästerskåpet.. Det där j-a skåpet alltså.. först var det enda som funkade lampan. För vi hade naturligtvis inte rätt kopplingar. När kopplingar fixats visade det sig att det läckte vid slangkopplingen. När vi fixat det, ja då var lampan död. När vi väl satte igång att blästra, ja då visade det sig att luckan inte höll tätt så den som blästrade blev helt kolsvart.. dessutom ser man ju knappt vad man håller på med eftersom armaturen är trasig.. kort sagt, blästerskåp from hell..jula..

Hej hå, man ska inte klaga.. snart ska vi på´t igen..

/E

Då vart det tid för en liten uppdatering

Varning för många bilder!!!!!!

Var ute och pratade med släkten idag och de kommer att införskaffa bättre vinkel slip åt mig som ersättare åt den som gick sönder.

Denna gången så bliver det Bosch för mig.

Det som jag annars har gjort idag på bilen har varit att kolla batterie facket och ta måtten på det.

Syftet med att ta måtten är att jag ville veta begränsningarna när jag nu skall leta efter större och kraftfullare batteri till bilen.

Sen så har jag även kännt på ena tak luckan och den är tung kan jag säga att öppna.

Sen så har jag även gjort en inventering av utrustningen som jag har liggandes till bilen.

På denna bilden så ser ni att det saknas en större plåt. Den kommer jag att antagligen köpa in eller nytillverka.

Har ej bestämt mig än om vilket som är enklast och bäst för min del.

IMAGE_00096.jpg

Bild på vinch agregatet från insidan.

IMAGE_00094.jpg

Bild på batteri facket

IMAGE_00093.jpg

Bild på en instruktion för äldre batterier

IMAGE_00092.jpg

Info om Grundtillsyn

IMAGE_00100.jpg

Info om senaste mil besiktningen

IMAGE_00101.jpg

Bild på utrustningen till bilen.

IMAGE_00102.jpg

Bild på Grg bump tub samt ett tbh till bilen. Äger 2 Grg bump fodral.

Inköpta via mil överskott som hade fått hem det.

IMAGE_00103.jpg

Bild på blandad utr till bilen.

Skall utökas på vissa punkter

IMAGE_00104.jpg

Bild på model äldre motorvärmare.

Saknar blås lampa till den.

Om ngn vet vart jag kan få tag i en som är tidstypisk till bilen så informera mig gjärna.

IMAGE_00105.jpg

Mera uppdateringar kommer så fort ngt händer med bilen eller jag får mera info om henne.

Mvh

404 Skenberg

Då vart det tid för en uppdatering av projektet igen

Varning för många bilder!!!!!!!

Idag så har jag spenderat runt 1,5h ute i garaget vid bilen och meckat med tak luckan som skall svetsas snart.

Det som jag har gjort är att jag har dragit ut en pinbult och även tagit loss handtaget som håller luckan i det öppna läget när man kör med luckan öppen och ksp monterad. Sen så har jag kört med min Bosch Pws 600 vinkelslip med en rotationskopp monterad och tagit bort all färg och rost på allt som jag kom åt.

Sen så har jag lagt på rost ätare överallt på samtliga delar.

Planen är att rostätaren skall få verka tills runt torsdag då jag kommer att ha pengar till att ha införskaffat grundfärg och kan grundmåla delarna.

Sen skall jag be min bror svetsa sprickorna i fäste åt oss innan vi slutmålar luckan och övriga delarna.

Efter det så skall rätt färg i rätt kulör införskaffas. Skall ta ett prat med Lv om vart jag kan få tag i rätt färger till bilen.

Som avslutning så lade jag på en ensamma vargen som skydd över den öppna luckan på bilen.

Detta för skydda från vädrets makter.

Lite bilder till eder alla.

Före slipningen.

IMAGE_00107.jpg

IMAGE_00109.jpg

Denna delen som jag fick loss.

Den satt fast på ett lustigt sätt så att säga. De som har moddat luckan för att montera denna spärren så att säga har svetsat dit en 13mm bult på luckan som denna sättes fast i efter att den har trätts in i en mekanism på luckan. Ej snyggt men det är funktionellt.

IMAGE_00111.jpg

Efter slipningen

Notera den utstickande bulten.

Det är i den och i det rektangulära fästet på luckan som som spärren satt monterad i.

Inuti det rektangulära fästet så sitter det en fjäder som är fastrostad som fjädrar emot spärren när man brukar den.

IMAGE_00115.jpg

IMAGE_00119.jpg

Efter målningen med rostätare

IMAGE_00121.jpg

IMAGE_00118.jpg

Mera uppdateringar kommer så fort jag gör ngt med bilen igen.

Då bliver det mera bilder och information om vad som har hänt och vad skall komma hända

Mvh

404 Skenberg

Sen så har jag kört med min Bosch Pws 600 vinkelslip med en rotationskopp monterad och tagit bort all färg och rost på allt som jag kom åt.

Hej, är osäker med vad du menar med rotationskopp men kan tipsa om en stålborste för vinkelslip, finns på Classe, Jula och Ö&B för en billig peng och ger ett strålande resultat. Köp den med kopparborst om det är finlir och den med tvinnad stålborst för de grövre jobben. Bättre än en bläster faktiskt!

//Nisse

Bappelsinmannen

Namnet rotationskopp är det som står på förpackningen.

Den kan även kallas stålborste för vinkelslip som du påtalar.

Skall införskaffa senare när vi skall gå på lite grövre rost den som du rekomenderar med kopparborst samt även några lammel skivor för lite grövre rostbearbetning.

Dessa skall användas för att ta bort rost och färg innan vi skall grundmåla och måla om dem ordenligt.

Tanken med allt detta arbetet är att efter allt är klart så skall vi bara behöva göra sådant som rent underhåll vid behov så att säga.

Samt att bilen skall bli pålitlig dvs. När vi skall starta den så kommer den att starta och spinna som en model större katt.

Det viktiga är att bilen kommer att kunna köras och hålla i många år till.

Vi skall även nu på ett parallelt steg påbörja att gå igenom el systemet och kommer antagligen byta ut en del slitna kablar osv utmed vägens gång så att säga, detta skall påbörjas paralelt med att jag slipar och påbörjar målning på bilen.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Då vart det dags för en uppdatering

Bild varning !!!!!!!!

Idag så har jag spenderat några timmar i garaget igen.

Det som jag började med var att ta bort den andra halvan av luckan som jag har meckat med under helgen.

Den satt med en 19 genomgående bult.

Sen tog jag upp den i garaget och plockade bort öppningskedjan från den.

Kedjan satt med 2 genomgående 10 bultar.

Efter det så vart det fram med vinkel slipen igen och slipade bort färg o rost.

Efter en längre stunds slipande så var det tid för att lägga på rost ätare.

Så nu är hela luckan målad med rost ätare.

Sen så har jag även varit runt och snokat lite och fått reda på att det finnes en kille som har byggt om en traktor med magnet tändning till tändning med tändspole.

Värt att fundera på. Skall ta en närmare titt på om det är bra eller ej vettigt att göra på den modifikationen på skönheten.

Någon som har hört eller känner till något om en liknade ombyggnad. I så fall vill jag veta fördelarna och nackdelarna jämnfört mot tändspole systemet.

Skall prata med Halmstad flyg klubb och se om det är någon där som kan något om magnet tändning och i så fall få lite info hur det tändsystemet funkar.

Eller info om hur jag kan få det mer funktions säkert.

Skall även kolla upp var jag kan få tag i en större burk med grundfärg till bilen.

Planen för veckan är att jag skall rostskydda samtliga av takluckorna på bilen och grundmåla dem.

Lite bilder på luckan.

Före:

IMAGE_00122.jpg

IMAGE_00123.jpg

Efter slipningen:

IMAGE_00124.jpg

IMAGE_00125.jpg

Efter påförande av rostätaren:

IMAGE_00126.jpg

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Hej, ser ju riktigt bra ut!!

Ett gammalt indianknep är att efter du har kört med vinkelslipen spruta på med kallgalv, det stoppar rosten och du behöver inte slipa bort det om du behöver svetsa (stick inte näsan i svetsröken bara, det kan innebära att du behöver besöka en toalett, snabbare än du tror.....)!

Mvh Nisse

ang. den lilla knappen vid pedalerna.

Vilket chassi är den gjord på? Volvo eller Scania?

Scanias N88 har en liknande knapp vid bromspedalen och det är en form av motorbroms. Man trycker på knappen med foten i långa nedförsbackar för att inte göra slut på all luft i tryckluftsystemet, för då kan bromsarna nita....

Scanias N88 har en liknande knapp vid bromspedalen och det är en form av motorbroms.

Brukar kallas för Retarder (osäker på stavning) och är en avgasbroms vilket gör att verkan av motorbromsen blir bra mycket effektivare.

Scanias N88 har en liknande knapp vid bromspedalen och det är en form av motorbroms.

Brukar kallas för Retarder (osäker på stavning) och är en avgasbroms vilket gör att verkan av motorbromsen blir bra mycket effektivare.

Nja, Retarder och avgasbroms är väl inte riktigt samma sak?

Tittar man i I-boken för Terrängbil m/42 SKPF så ser man att det är en ljusomkopplare.

The Swede :)

Jag som jobbar som scania mekaniker undrar vad en scanis N88 är för fordon för jag har aldrig träffat på någon sådan men däremot har Volvo en modell benämnd med N88 vilket man fick äran att köra sollefteå-kiruna tur och retur på slutövning.

Retarder är en helt annan sak det är en hydrulisk broms på växellådan och en avgasbroms bara hindrar avgaserna att lämna motorns förbränningsrum.

Tid för en liten uppdatering

Som ni alla vet så har Halland drabbats av det vita otyget som kallas snö.

Det har gjort så att mina planer har skjutits :baskerPa: i sank.

Så just nu så.

Så står jag och trampar på samma ställe som tidigare i veckan.

Men jag får se om jag kan fixa färg och annat i nästa vecka efter löningen.

Bjuder på en film snutt och 1 bild på den insnöade skönheten

IMAGE_00135.jpg

Filmen

Den insnöade skönheten

Har nu försökt att fixa bilden lite bättre.

Men jag lyckas ej få den bättre än vad den är.

Om ngn är bättre på att justera bilden så fixa gärna det och skicka en kopia på den

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • 1 month later...

Då vart det äntligen tid för en liten uppdatering.

Idag så har jag o Daco spenderat runt 3-4h vid vår lilla älskling.

Det som har gjorts är att samtliga luckor på bilen har smörjts upp med WD40.

Tack vare Wd40 och lite muskel kraft så lyckades vi få båda ögonlocken att äntligen röra sig.

Vi har nu fått upp dem till max läget för körning. I samband med det så upptäckte vi att det verkar som om de har bytt det gamla glaset mot ett modernare för att få plats med vindrute torkarna. Vi lyckades även att få upp den lilla luckan på vänstra sidan av fönstret.

Blev lite frågandes om varför den var dittsatt överhuvudtaget. Ngn som vet? Vi märkte även att det är en lite mer stor vinkel på förarsidan från en punkt mitt i karossen som gör att glaset och pansaret går lite mer brant neråt så man ser lite mer från förarsidan ner mot vägbanan eller back spegeln.

Vi upptäckte även att vindrute torkarna fungerar trots att man ej har satt in tändnyckeln i tändlåset. Får se om vi kan åtgärda det felet med tiden.

Eller skall det vara så?

Vi har även städat ur en del av golvet o sopat ut lös mög.

Vi upptäckte att det saknades lite bultar här o var bland annat 5 bultar på motorhuven och ngr på ksp lavetten.

Vi var även iväg på biltema och införskaffade ett piasava kvast huvud, en stålborste för borrmaskin och en vanlig stålborste.

Vi testade att rengöra insidan av rök kastarna. Men vi får ta det senare. Det var lite svårt att få det riktigt gjort med befintliga verktyg.

Vi har bestämt oss för att dela upp arbetet nu på följande sätt.

Nu under våren och sommaren så skall vi fixa till insidan och se till att el systemet fungerar så att hon startar när vi skall använda henne.

Sen under vintern så skall vi få in henne under tak och jobba med utsidan osv.

Det som vi har noterat överlagg med henne är att de som byggde KP bilen från början och även sen genomförde remo och renovering. Har verkligen tänkt till på alla fronter. Det finnes många bra konstruktions lösningar som fortfarande håller idagens läge och som är väldigt praktiska.

Väldigt kul att upptäcka när man jobbar med bilen.

Det blev inga bilder idag pga dåligt batteri i tfn.

Skall ta bilder vid nästa meck tillfälle som kommer snart igen.

Mvh

404 Skenberg

Då vart det tid för en ny uppdatering av vårt älskade projekt

Varning för många bilder

Jag har idag spenderat 2,5h ute vid skönheten

Jag har användt en 19 ring nyckel och plockat bort stolarna i förarrummet och sen gått på golvet med vinkel slipen och slipat bort all synlig ytrost på golvet.

Sen så har jag även varit på en del av väggen på passargerar sidan och slipat rent där med.

Efter jag hade slipat det mesta så lade jag på rost ätare över hela passagerar sidan. Jag kommer att lägga på rostätare på förarsidan senare under veckan när vi har gjort rent väggarna och resten och även då fått ut det resternade slip dammet och löst mög.

Sen så har jag även varit på ögonlocken lite och tagit lite rost på stängerna som styr öppning och stängning av dem.

Jag har även funnit vart bränsle filtret sitter och nu skall jag klura ut hur man plockar isär det för rengörning.

Misstänker att en del av bilens problem med tändning kan komma från igenkorkat bränsle filter.

Bilder på skönheten.

Golvet förre

IMAGE_00045.jpg

Golvet ny slippat

IMAGE_00040.jpg

Golvet målat med rostätare och även väggen.

IMAGE_00054.jpg

Luckan på passagerar sidan

IMAGE_00049.jpg

Kombo bild på ögonlocken.

Notera att det är en annan vinkling på förarsidan när det gäller rutan.

IMAGE_00051101.jpg

Upptäckte att det hade blivit ett ganska markant fel med den dubbel bilden.

Så nu har jag redigerat om den så att det visar det som jag påtalat tidigare

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt så fanns KP-bilen i en version med helt plåtklätt "skytteutrymme" bak. Fanns det isåfall uppfällbara luckor, typ pbv 302/strf 90?

/Stocken

Nej, den versionen har två luckor för ksp-skytt, en fram och en bak, men inga stridsluckor.

Det är förövrigt den versionen Skenberg håller på med, vilket du skulle märkt om du läst igenom hela tråden.

http://img.photobucket.com/albums/v402/Ske...stad/SKP005.jpg

The Swede :)

Då vart det tid för ännu en uppdatering av projektet

Jag o Daco har idag spenderat 3h vid henne igen.

Jag har fortsatt att slipa i hytten med vinkel slipen och olika typer av slip skivor.

Men vi har tagit beslutet att bara ta väck synlig rost och behandla samtliga ytor med rost ätare innan vi sen lägger på ny färg.

Daco har bland annat tagit loss luft filterna som är av oljebad typ. Det som vi upptäckte är att vi får fylla på med ny olja i båda behållarna.

Vi har kollat olje stickan och det är fullt i olje systemet.

Sen så har vi tagit isär bränsle filteret och rengjort det. Där var det lite små skit i.

Sen försökte vi starta henne men hon ville ej.

Men det som är positivt är att nu kommer bränsle fram till motorn när vi försöker få igång henne.

Det kändes på lukten från avgas röret.

Sen så har vi varit på tändstiften och kollat dem.

Vi upptäckte att där sitter Ngk stift istället för Bosch som skall sitta där i orginal.

Vi tog loss ett av stiften och kollade om det kom gnista. Det kom gnista men den var ej så stor så att säga.

Men vi vet om att batterierna är både för dåligt laddade samt att det är bara 60amp i dem när det skall vara 114amp/ batteri.

Misstänker att det är en del av problematiken. Men det går att fixa med tiden när det finnes pengar till det.

Vi har även smörjt lite här o var på henne igen och luckor o annat börjar att gå lätt att öppna nu.

Vi hann med mkt på dessa timmarna.

Så vi är nöjda.

Själv så skall jag ut till henne i veckan o måla golvet när jag får tag i rätt färg dvs.

Bild på luft filteret:

IMAGE_00056.jpg

Mvh

404 Skenberg

• 2 weeks later...

Då vart det tid för en liten uppdatering igen av vårt älskade projekt.

Varning för bilder!!!!!!!

Jag har idag och igår spenderat tid vid bilen och jobbat med lite smått o gott.

Igår så slipade jag rent båda dörrarna i förarhytten på insidan och sen sprutade jag på Zink Kal Galv.

Samt tog ut ett av batterierna för att ladda det.

Idag så var jag borta en sväng på Lackdepon ute i flygstaden Halmstad och köpte 1L med grön enkomponents färg till bilen.

Färgen gick på 250Kr/L. Ganska bra pris.

När jag kom till bilen så sopade jag rent i förarhytten och monterade in batteriet igen och försökte starta henne.

Men hon ville ej starta trots att bensin kom fram. Misstänker att det berodde på att andra batteriet ej var laddat.

Får ta ut båda batterierna och ladda dem under helgens gång.

Sen så målade jag båda dörrarna och även kanterna på dem.

Efter det så besprutade jag golvet med kal galven, men den tog slut så att bara passagerar sidan blev fixad.

Får köpa ny kal galv imorgon och jobba vidare med bilen.

Bilder:

Efter slipningen:

IMAGE_00002.jpg

Förarhytten efter slipningen och med rostätare som har verkat:

IMAGE_00005.jpg

Kal Galvade dörr:

IMAGE_00004.jpg

IMAGE_00006.jpg

Målade dörrar:

IMAGE_00008.jpg

IMAGE_00009.jpg

Jag kommer att forsätta jobba vidare med bilen under helgens gång.

Målet är att förarhyttens golv skall vara klart innan Måndag.

Mvh

404 Skenberg

Då vart det tid ännu en uppdatering av vårt älskade projekt.

Varning för bilder!!!!!!!

Jag har idag spenderat några h vid henne igen.

Det som jag har gjort är först att jag lade på rostskydds primer på golvet i hytten samt på de sen tidigare bort tagna tak luckorna.

Under tiden som allt torkade så tog jag mig en liten promenad med hunden som jag har med mig nu nästan hela tiden.

När allt var torrt efter ca 30 min så tog jag fram färgen från igår och målade luckorna och hela golvet.

Så nu är allt i tork läge.

Får se vad som hinnes göras imorgon med henne.

Jag kan även nämna att dörrarna hade torkat och ser bra ut med färgen.

Mkt nöjd

Lite bilder:

Luckorna med rost skyddsprimer:

IMAGE_00012.jpg

Luckorna efter målningen:

IMAGE_00016.jpg

Golvet i förarhytten efter målningen:

IMAGE_00013.jpg

Mvh

404 Skenberg

Ser att du använt mycket rostätare, är det samma sak som jag använde på min bil nyligen? En vit mjölkliknande vätska som när den torkat på rosten/plåten ger en liten blå-lila aktig färg? Jag köpte mitt på en flaska på 1DL som kostade 89kr men skulle bara ha den till ett ställe på 1x1dm ungefär. Men du måste ju ha köpt massor blev det inte väldigt dyrt? Sen undrar jag, på bilderna ser ju det ju mest ut som ytrost på dom flesta ställen är det verkligen nödvändigt att smeta in allt med rostätare först?

/Jesper

Då skall vi se Jeppe

Vet ej om det är verkligen nödvändigt att smeta in all rost med rostätare.

Sen så är den rostätaren vi har användt både ganska billig och dryg och har räckt till en hel del.

Men om du betänker att vi nu försöker göra allt ordentligt från början så att vi nu i framtiden bara behöver göra lite underhålls arbete vid behov så bliver detta det enklaste alternativet jämnfört mot att behöva fixa utrustning för att blästra.

För om du bara slipar och ej tager bort all rost på djupet och sen lägger på ny färg.

Så är risken stor att du får göra om allt arbete igen vid senare tillfälle.

Det är en sak som vi verkligen vill undvika.

Mvh

404 Skenberg

• 4 weeks later...

Då vart det tid för en liten uppdatering

Jag har i Lördags o idag Söndag spenderat lite tid vid vår kära bil.

I Lördags så fick jag lite hjälp av min äldre broder med att fixa till så att hon startade.

Det som han upptäckte var att flertalet kablar i motorrummet sitter ganska löst varav de som sitter på generatorn är ganska så lösa med.

Sen så tittade han i säkringsdosan och upptäckte att en kabel låg löst där i.

Det var kabeln till säkringen för rök kastarna. Det som han misstänker har hänt är att kabel har legat löst o orsakat ett el fel när den har kommit i kontakt med delar i säkringsdosan. Nu sitter den monterad på rätt ställe i dosan.

Sen med hans hjälp så fick jag igång henne igen. Så jag körde ngr meter fram o bak på gården i lördags för att se till att inget har fastnat nu när hon har stått stilla.

Nu under söndagen så har jag haft igång henne igen. Hon gick igång ganska så snabbt idag.

Så jag lät motorn stå på tomgång i 10-15 min för att den skulle få röra sig lite o få väck ev fukt o annat som kan ha bildats under tiden som bilen stod stilla. Sen så körde jag lite på gården igen.

Har planer på att ta ut o köra med henne lite i närområdet bara för att lära mig hantera bilen.

Men först så skall jag sätta en fjäder under gaspedalen så att den ej fastnat under körningens gång.

Sen så skall vi även montera ihop handgasen och även startgas sprutan som är ej ordentligt ihop monterade.

Jag skall även ta ut 3 geting bon från henne så att jag bliver av med mina oväntade (o)hyresgäster.

Så lite små jobb finnes det att göra förutom det vanliga med slipa rosten o måla henne.

Mvh

404 Skenberg