Jump to content

Recommended Posts

Hej startar nu en trå om ett projekt som jag dvs 404 Skenberg och Phaser är involverade i som är att genomföra en komplett renovering av en VKP som äges av Svendinos Bil och Flygmuseum i Ugglarp

Bilen är en VKP

Eller för att vara exakt en Volvo Karosseri Pansarbil.

 

Vi som renoverar bilen är aktiva inom Frivillig rörelsen och äger även en egen SKP

Dvs en Scania Karosseri Pansarbil som är renoverad under 80 talet.

Har startat en Yahoo grupp om det projektet dvs om Vkp länk längst ner

"Men sidan kommer handla primärt om VKP´n .

Foton kommer och uppdateringar kommer me tiden som saker händer på renoverings fronten.

 

En dagbok eller newsletter kommer med tiden och med de senaste händelserna och fotona från projektet.

Bilen inköptes någon gång under 70 talet och har stått utomhus sen dess.

Det var av en slump som en av minna kollegor fann den

och sen var projektet igång

Svendinos står för alla kostnader utmed vägen och vi fixar i ordningen den.

Det som är vårt mål är att bilen skall återställas till kördugligt skick.

Ni som har kunskap eller bilder på hur bilen skall se ut inredning kontakta gärna mig moderatorn 404 Skenberg med den infon och historiken.

All info och bilder och annat emotages tacksamt och kommer göra vårt jobb en hel del enklare".

Saxat från min grupp det ovanstående.

Projekt Kp

Alla som är intresserade är välkomna att gå med i gruppen

Bilder kommer me tiden samt om vad som har hänt med projektet

 

Folk kom gärna med kommentarer och goda råd

Alla råd och annat är välkommet

 

Post message: [email protected]

Subscribe: [email protected]

List owner: [email protected]

 

Lägger ut den ovanstående infon ifall ngn vill gå med i gruppen.

Alla som har intresse är välkomna att gå med i gruppen.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites
  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bilen är int i det bästa skicket om jag skall vara ärlig gott folk.

Den har stått ute i 30 år oskyddad.

Det som de har gjort var att sätta ditt ett temporärt plåt tak över ksp luckan och även passargerar avdelningen.

Men vatten har kommit in .

Så där inne är det mesta träet murknat med rost som följd.

Det kommer bli en hel del svetsjobb och nyuppbyggnad i den.

Men samtliga bärande balkar och kardanaxlar är helt ok.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Begynnelsen

Det som gjorde att att detta projektet kom till liv var att en av

minna kollegor(Phaser) var ute och körde och hamnade i Ugglarp.

Han stannade till vid Museumet och när han hade parkerat så såg han

någonting som såg välbekannt ut som stod i trägårn.

Det som han såg var suspekt lik bakvagnen på en Kp bil.

Han gick in med sin syster i släpptåg och pratade med Björn som äger

och driver Svedinos Bil och Flygmuseum.

Det visar sig att det är en VKP som står i trägårn.

Den inköptes någon gång i början av 70 talet och har stått i trägårn

sen dess gömd bakom en del flygplan som numera står inomhus i

utställningen.

Det som hände var att han och Björn kom fram till följande deal.

Eftersom att museumet ej har personal eller tid att renovera upp den.

Efter det så tog han samband med mig över tfn och berättade

Mitt beslut var : Kör vi gör det.

 

Dealen blev att vi inom teamet renoverar upp den och Museumet står

för alla kostnader. Vi får obegränsad tid på oss att genomföra det.

Sen när den är färdig så får vi rätten att ta ut den på olika

utställningar för att visa upp den för beskådning.

 

Målet är att få bilen upp till kördugligt skick

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

First Contact

 

Dagen därpå så körde vi till Ugglarp för att titta på Vkp.

 

Vi kom ditt och träffade Björn och fick en del info av honom om bilen,

och hur länge den har stått.

Vi pratade även om dealen och vi kom överens om den

Det som står i den första posten gäller.

Sen gick vi ut och började titta på den.

 

Det första som vi noterade var att där var mkt ytrost på utsidan.

 

Phaser och Dacco började att klättra upp på bilen och titta.

 

Jag började att fota lite bilder för att ha till denna sidan dvs, Svendino och även

som referens och för museumet att bruka i en eventuell utställning i

framtiden när bilen är klar.

 

Phaser gick på den ena dörren på vänstra sidan och lyckades efter en

stund med våld få upp den.

 

Han tittade in och såg lite.

Under tiden så hade jag klättrat upp och tagit en del bilder uppifrån

på bilen.

 

Phaser gick in och tittade.

Bilen var väldigt varm pga att allt var stängt och där fanns igen

ventilation.

Phaser ut

 

Jag gick in och började fota med blixt för mer referens material och

dukumenterade det som jag såg i mörkret.

 

Sen efter att vi hade druckit lite vätska så fick jag dra,

pga jobbet väntade.

Mer följer.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

2:e Contact

 

Phaser och jag körde ut på eftermiddagen på måndagen förra veckan, efter ha varit uppe i Borås och tittat till vår egen Skp och pratat med en som har lite kunskaper om fordonet.

 

Vi kom till Hd via Getinge där vi hämtade lite verktyg och olika typer utav smörjmedel för att bruka på bilen.

Vi hämtade i samband med det Phasers Sambo och son.

Sen ut till Ugglarp.

 

Det som vi försökte var att få upp ena halvan av motorhuven på bilen.

Vi började med att smörja alla gångjärn med 5,56 eller WD40.

Sen gick vi på motorhuven. Vi brukade en kofot för att bräcka.

 

Men den satt fast.

Vi upptäckte att där satt 2 nipplar förarhytten.

De motsvarar öppningsmekaniken som finnes på vanliga bilar.

Problemet var att den satt fast med rost. På med lite 5,56. Lät det verka lite.

Sen fram med polygripp och handslägga.

Handsläggan fick den att börja röra sig dvs rotera.

Sen blev det in med kofoten för att bräcka ut den.

Den kom lite i sänder och det gick framåt. Lite ut på med mer 5,56 och banka lite och kofoten mer

 

Till sist så var den i maxläget och jag hoppade upp på motorhuven och

fick dra lite och bruka kofoten som hävarm och voila.

Nu var motorhuven öppen första gången på hur många år som helst.

 

Det som vi fann under huven är en rak 6´a volvo motor.

Skicket är tveksamt. Pga vi måste plocka isär den helt och kontrollera den innan vi bestämmer vad vi skall göra med motorn eller om vi skall byta den mot en annan som passar.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Jag och min far var där i sommras, svendions kan behöva fler som er. Stället är fullt med "vrak" och ingen eldsjäl (min uppfattning iallafall).

Så lycka till. Var den än hamnar, så försök få upp lite miljö runt omkring. Dvs någon skyltdockal i m59 som ksp skytt och sånt. Älskar sånt och finns alltid för få.

 

körbart skick låter nästan lite väl optimistiskt men lyckas ni så får man väl besöka svendions en gång till eller på någon annan utställning om ni åker iväg.

 

Annan sak, ni har möjligtvis ingen ritning på Kp bilen? (skp eller vkp spelar ingen roll)

Link to post
Share on other sites

3:e Contact

 

På fredagen så körde jag ner till Ugglarp igen.

Hade dagen innan pratat med Phaser.

Men han kunde ej komma med och mecka med den.

 

Det första som jag gjorde när jag kom dit var att ta på mig min meck

overall.

Sen tog jag fram en liten hammare och kröp in under den och började

att titta på underredet. Det som jag såg när jag var under var att där finnes en hel del rost. Men det primära är att de bärande balkarna och även bladfjädrarna är

i bra skick. Slog med hammaren på flera punkter och hörde och såg hur det

reagerade.

Resultat:

Bärande balkar och även fjädrar är ok. Skall bara ta bort rost från dem och rostskyddas. När det sen gäller övrig plåt i förarhytt och även i passagerar utrymmet så är det så sönder rostat. Så att det gick sönder vid hammarslag.

Kollade även drivknutar och kardan axlar. De såg bra ut. Lite rostiga men inget som hade gått ner på djupet. Det var ren yt rost. Det går lätt att åtgärda.

Lite fett och smörjmedel så bör de bli bra.

Sen började jag att ta bort lite av det murkna träet i hytten men sen

var klockan lite för mkt.

Fick lägga av och lägga på ett kol bara för att hinna till jobbet

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Som svar på en fråga.

 

För tillfället har jag ej tillgång till några ritningar. Men jag är på jakt och letar för fullt efter. Kolla med mig lite längre fram så kanske jag och teamet har fått tag i ritning.

 

Ingen annan på forumet som har en ritning?

I så fall vänligen skicka mig ett pm.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Med risk att Skenberg slår mig:

 

4st ur min skvadron fick skjuta skarpa pansarskott när jag låg inne,

Gissa vad vi fick använda som mål..... :lol::rockon:

 

Ps. Shock är dock oskyldig, han råkade dumpa sitt skott ;)

 

:rockon:

Link to post
Share on other sites

Apc mannen

 

Som svar på frågan: Jag vet ej

 

Det är som sagt museumets egendom den VKp bilen.

Och att finna en Vkp i vettigt skick och till vettigt pris i bra skick är nog svårt tror jag men är ej säker.

 

Volvo Kp bilarna är ganska ovanliga. Så vitt jag vet så tillverkades det mest Scanior.

 

Den som jag och de andra i teamet äger är i bättre skick och det är en Scania.

Men den är renoverad i början av 80 talet och benäms Skp M/42 D om jag ej minnes fel.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Det måste ju kännas rätt surt att renoveringsobjektet är i så pass dåligt skick när man bara för några år sedan hade flera stycken KP-bilar i toppskick till föräljning på dåvarande Svea livgarde. Ett par av dem såg nästan ut som de kom direkt från fabriken. Jag tror att de till slut såldes för skrotvärdet.

Link to post
Share on other sites

ja, där ser man vad man mins....

 

i huvud byggnaden står iaf 2 afaik, i byggnad 2 står 1? i byggnad 3 står 1? och i samma byggnad som swedes pebba står 2?

 

har jag glömt någon nu?

 

i by1 står iaf 1 VKP och en SKP, en av dem är FN målad...

 

i "swedes hall" står ledningsversionen och sjv versionen (har jag för mig)

 

The Swede kan säkert det där bättre än mig...

 

förresten, hur många av dem är i körbart skick?

Link to post
Share on other sites
Det måste ju kännas rätt surt att renoveringsobjektet är i så pass dåligt skick när man bara för några år sedan hade flera stycken KP-bilar i toppskick till föräljning på dåvarande Svea livgarde. Ett par av dem såg nästan ut som de kom direkt från fabriken. Jag tror att de till slut såldes för skrotvärdet.

Det stod säkert 5-6 stycken sådana uppställda utomhus fram till april i år på LG. Men jag har för mig att de transporterades bort en efter en under remin. Ödet är för mig okänt.

Link to post
Share on other sites

Som svar på en annan intressant fråga

 

Vår Skp står just nu i Borås och väntar på att få motorn bytt. Det hade gått vatten i den äldre motorn så vi får en som garanterat fungerar.

 

Vi kommer att ha bilen på en del B-Tjänst har vi tänkt bland annat.

Vi kommer även att se om vi kan fixa ngn förevistning med vår och även Svedinos med tidstypisk utrustning dvs M39 och Mauser och Ksp M36 på Vkp och på vår Skp M59 uniformer och Ak4 och strids sele och Ksp 58.

 

Vi har talat om det. Men inget är spikat om vi kommer genomföra den typen av förevisning. Jag kommer med mer info om vad som händer på den fronten och kommer även inom någon vecka starta en ny yahoo grupp, om Skp och även en bild och fil grupp, till båda grupperna för mer foton och eventuellt ljud och film filer som kan komma senare. Ger er alla en uppdatering om och när det i så fall händer gott folk.

 

Och som någon sade: Visst det är små surt.

Men livet är sådant men vi är glada för det som vi har och meckar med.

Det räcker och blir över.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Kan ge er alla en snabb uppdatering.

 

Jag har nu under Torsdagen varit i kontakt med en herre som hade en hel del kunskaper om Vkp. Han jobbar uppe på Axvall. Swede tackar för rådet att prata med honom.

 

En del av den infon som jag fick är följande:

Vkp var tydligen svagare i motorkraft än Skp.

Så där har vi en orsak till att det tillverkades mer Skp än Vkp.

Insidan färgades i orginal silvrig och senare i benvit färg som är den som finnes bland annat i den som jag och teamet äger dvs Skp.

Allt färgades i de kulörerna förutom dörrar och luckor som färgades i samma färg som den på utsidan. Orsak när du öppnar dörren så skulle du röja dig om den var vit på insidan osv. Ni förstårr vad jag mennar gott folk.

Sen så försekom det ett otal variationer när det gäller kamomönster.

Orsak: Det berode på vem som målade bilarna. Oftast så hade de endast fått instruktioner att måla med dessa färgerna osv i ngt mönster.

De äldre färgerna var lite mer glansiga än de som vi brukar idag.

Den färgen som brukades i början var en olivgrön färg.

Men den ersattes till och från med kamo mönster med de vanliga kamofärgerna

Dvs grönt brunt och svart och även grönt i en annan nyans.

 

Sen har jag även ringt SMB Svenskt Militär Historisktbibliotek och frågat dem.

Men de hade ingen info eller ritningar på en Vkp liggandes i deras samligar.

Men jag fick rådet att ta kontakt med ett beredskapps museum som kanske kunde hjälpa till.

 

Jag har även pratat med Volvo i Göteborg och har blivit skickad från växeln till kundtjänst och från kundtjänst till deras arkiv. Fick en email adress för att skicka frågan till dem pga de hade fullt upp just då.

 

Har även varit ute och fixat fatt i en lamell skiva till vinkel slippen och även pratat med Plåtcenter, om vilken plåt som vi bör bruka när vi byter ut den äldre genomrostade.

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Länk Till arkiv gruppen som jag skapade precis:

Den blir ett work in progress men bilder kommer och det kommer vara lite mer bilder från de tillfällena. I den första gruppen kommer int alla bilder publiceras men i denna så kommer jag publicera mera bilder

 

Post message: [email protected]

Subscribe: [email protected]

Unsubscribe: [email protected]

List owner: [email protected]

 

Alla får ta bilderna men vill ni bruka dem på en hemsida eller ett skol arbete eller ngt annat så vänligen be mig om tillstånd först. Så jag vet var de hamnar och på eventuellts vems hemsida osv

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

Eftersom jag ej kom på en snabb och enkel lösning på 2 min så gör vi så här mina vänner.

 

Jag har nu skapat en yahoo mail och joinat grupperna.

 

Denna yahoo profilen är till för er gott folk som finnes här.

Men endast för er.

 

Login: soldf2004

Kod: fbjsnsky

Edited by 404 Skenberg
Link to post
Share on other sites

tänkte bara tipsa om http://photobucket.com/register.php

 

en sida där man registera sig, sen får man lägga upp bilder på max 250 kb st, men dock många många bilder. Perfa för tex lägga upp och visa bilder vilket många vill.

 

Inte märkt av någon ökning av spam sen jag registerade mig där, men är ni rädda så använd någon tempoär mail.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...