Jump to content

Recommended Posts

• Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Just nu så ligger jag lågt på alla fronter.

Det beror primärt på sjukskrivning pga utbrändhet.

Men jag kommer att nu i kommande vecka ringa upp till Renajs och se vad statusen är och sen ge er en uppdatering.

Annars det som jag har lagt krut på när det gäller Skp är att jag har lagt vissa trevare för att kunna få ett C och E körkort betalt av min arbetsplats eller av facket.

Och jag får se resultatet men det verkar ej vara helt omöjligt som det ser ut just nu.

Den som undrar om omständigheterna till varför jag försöker med det får ta det via pm.

Mkt trevligt att det fortfaranade finnes intresse för detta projektet.

Det värmer kan jag säga

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Klart att det finns intresse Skenberg, det är ju en riktig pärla ni har där ute på Svedinos. Och jag är säkerligen inte ensam om att följa utvecklingen med stort intresse!

Take your time, det är ju lite av ett decennie-projekt!

:/

Då skall vi se

Jag pratade med Gunnar på Renajs nu under dagen.

Fick besked om att samtliga delar finnes inom 4 m från Skp.

Samt att en del finnes i hans förråd inne på området.

Som statusen är så väntar han på bättre väder.

När det bliver varmare och han får tid så kommer det att ta max 14 dagar från att han startar tills hon kan rulla ut för egen maskin därifrån.

Så nu väntar vi bara på bättre väder och att få hem henne.

Så fort jag får reda på mer så får ni reda på det gött folk.

Kul med erat intresse.

Mvh

404 Skenberg

• 1 month later...

Då var det äntligen tid för lite positiva nyheter.

Fick ett samtal igår från Gunnar på Renajs.

Vädret har nu blivit så bra så att han har påbörjat ihopmonteringen av Kp-bilen.

Han har tagit fram alla delar och börjat att jobba med den.

Så nu gäller det bara att vädret håller i sig så är bilen snart i körbart skick.

Och då kan vi äntligen ta hem henne och börja med det som vi har pratat om länge.

Dvs olika uppvisningar och eventuellt figurant uppdrag.

Mer info kommer så fort jag hör mera från Gunnar.

Mvh

404 Skenberg

• 3 weeks later...

Då var det dags för en uppdatering av detta härliga projektet.

Det som nu kommer är info om Skp delen av projektet.

Jag fick idag runt 060428 kl1035 ett samtal från Gunnar på Renajs i Borås.

Han har nu satt ihop motorn och kollat att allt sitter som det skall och att den drar när han testar startmotorn.

Han har även bytt alla oljor i den.

Slipat in alla anliggnings ytor och bytt samtliga packningar i motorn.

Han har även monterat dit extra packnings material där det behöves.

Om allt går enligt plan så kommer bilen vara färdig monterad innan den 15 Maj och besiktigas runt den 16 Maj.

Så som det ser ut om det går enligt plan A så kan vi börja medverka under sommaren vid olika figurant uppdrag med henne.

Har redan planerat in 2 tillfällen under Juli med henne.

Så ni som har utryckt intresse av den typen av uppvisning.

Vänligen skicka mig pm eller skriv det här i tråden, så får vi se vad vi kan göra .

Mvh

404 Skenberg

The Swede

Det kan vi behöva.

Men jag får se vad som händer.

Fick på förslag och skall kolla upp det om det går att klassa om henne till tung terrängvagn. Om det så skulle gå då kan man köra henne med B-behörighet.

Gunnar har idag beställt de papperna som jag kan komma att behöva för att se om det går via vägverket.

Men oavsett vilket så skall du få provköra henne.

Kan även nämna att om allt går enligt våra planer så finnes risken att bilen kommer att synas lite här och var i sommar under figurant och B-Styrke tjänst. Men det är inget som jag lovar.

Mvh

404 Skenberg

Öhm, men först måste väl kärran renoveras färdigt? Eller har jag massuppfittat alltihop?

Simon som svar på din fråga.

Projekt Kp berör 2 olika Kp bilar.

Den som vi renoverar åt Svedinos museum.

Samt den som jag och Daco själva äger.

Den som vi renoverar åt museumet är en Vkp (Volvo Kp bil) från 40 talet som Museumet köpte in någon gång på 70 talet och har stått där sen dess.

Skall börja ta tummen ur med den renoveringen när jag orkar.

Vilket innebär någon gång under Maj/Juni.

Får se om jag får mera hjälp detta året än förra.

Den andre som jag och Daco själva äger är en Skp (Scania Kp bil) som även den är tillverkad under 40 talet och var första gången i kronans tjänst sommaren 1946. Fast denna bilen har även genomgått 2 större Remo under tiden i kronans tjänst. Första var under 60 eller 70 talet och den andre var under 80 talet innan den försvann ur organisationen. Skp´n benämnes Skp model D om jag ej missminner mig. En av de större förändringarna var att man svetsade dit pansar tak på passagerar avdelningen och även satte dit stativ för Ksp 58B och moddade inredningen en del.

Vår är i sådant skick att man behöver ej göra för mkt mer när den har kommit till Hd om vi bortser från att vi skall bättringsmåla kamoflaget lite. Men annars så är det ej så mycket som behöver åtgärdas.

Fråga gärna på.

Det är alltid kul att besvara era frågor mina vänner :camo:.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Då var det tid för en ny uppdatering som berör återigen Skp delen av projektet.

Jag har idag pratat med Gunnar på Renajs igen.

Motorn är komplett monterad och väntar bara på att sättas i i motor utrymmet på bilen.

Han har under dagen meckat med broms systemet på bilen samt en del annat.

Om vädret ej ställer till för honom igen så kommer motorn vara monterad innan veckan är över.

Han sade att det är lite lättare att komma åt broms system och annat när motorn är ej monterad.

Mvh

404 Skenberg

Hur klassas bilen, och vad toppar den för hastighet(Fråga som kanske kan besvaras senare!)?

Som svar på frågan som är väldigt bra och intressant. Som Simon ställde här innan ikväll.

Bilen klassas idags läget som Veteran lastbil ifråga om försäkring.

Ifråga om körkortsbehörighet så är det C-Kort som gäller.

Dvs tung lastbilskort.

Såvidare man ej klassar om bilen som tung terrängvagn.

Om man får bilen omklassad till tung terrängvagn då är det B-Kort som gäller samt att man får ej köra snabbare än 50km/h

Bilens topphastighet enligt Gunnar på Renajs är 70Km/h plus minus ngr kilometer.

Så jag kan tänka mig att den kan gå i 80 som max eller kanske lite snabbare men det är ej ngt som jag kan lova och stå för innan jag i så fall har provkört henne och kollat det själv.

Glömde nämna detta i föregående post.

Gunnar håller på att gå igenom hela bilens el system med. För att säkerställa att hon verklingen funkar till 100% när hon är färdig.

Fortsätt gärna med era frågor.

Alltid lika kul att besvara dem och att även de kan göra så att jag får leta efter annan info som jag ej visste om tidigare i vissa fall.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

@ 404 Skenberg

Jag håller på lite då och då att renovera en Valp 903:a från 63 så jag förstår erat slit som är mycket större än mitt. Har läst igenom tråden och hittade tillslut effekten på motorn i eran kärra (85 kW DIN). Det jag undrar över är vilken motor som sitter i? Jag såg på kopplingsschemat att det var en rak sexa men vet du om det är samma motor som sitter i en Volvo Tp 915(Suggan)? /Gusten :D

Edit: Skrev fel på enheten från början (ska vara kW, ej W. 85 kW blir 114 hk)

Edited by Gusten

Gusten jag får kolla upp det.

Jag kan försöka ringa min kontakt på Renajs och fråga honom efter jag har kollat i mina böcker till Vkp och till Skp.

Återkommer med svar imorgon om jag lyckas finna den infon.

Tack för en bra och intressant fråga

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

@ MilitärFordonsHistoriker

Det var ett skott i mörkret. Tänkte att de hade uppgraderat eller gjort något annat. Visserligen så skiljer sig vikten rejält mellan en Kp-bil och en sugga. Men, ED, va E D ( :lol: ) för motor? /Gusten :baskerPa:

Gusten

Ed motorn är en hederlig gammal sidventilare som satt i de gamla taxi-suggorna och i några lastbilar på sent 40 och under 50 talet.

Du kan gå in på Lars Christofferssons "sugga-sida" :http://www.welcome.to/tp21/

Där hittar du nog allt om suggan,klicka på ed-motorn så får du fram en bild och uppgifter på den.

Kp-bilens fet-motor är en toppventilare och satt i de s.k. "rundnos" lastbilarna men då som en

fe motor utan t (torrsump).

Om nu den motorn byttes ut med åren vet jag inte då vi aldrig fick hit volvos kp-bil till Gotland men

Skenberg kan kanske snoka reda på vad som finns under pansarhuven på Svedinos kp..

Stefan

Så skall vi se.

Gusten som svar på din fråga.

Motorn som sitter i Vkp:

Typbeteckning: FET

Effekt vid 2500rpm: 105hk

Cylinder antal: 6

Bjuder på bilder på Vkp motorn:

P7030124.jpg

P7030119.jpg

Motorn som sitter i Volvo suggan.

Är en 6 cylindrig motorn på 3,7L och 90hk.

Den motorn som sitter i Skp är en 4 cylindrig motor på 5,7L och 115 hk.

Nu när vi ändå är i farten så kan jag ge er en uppdatering på Skp delen.

Jag har idag pratat med Gunnar igen.

Han har tvättat hela bilen idag. Utanpå, undertill och inuti.

Så nu håller han på att få bort all gammal smuts så bilen börjar se mkt bra ut.

Gunnar har även meckat vidare med bromsarna.

Så det går framåt för honom och vår bil.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

@ 404 Skenberg

Tackar. Vad kul det ska bli när ni får igång kärran och ut på vägen! Kollade in på Sugga-sidan som MilitärFordonsHistoriker tipsade om. Där står det en del om ED motorn. Fint väder i helgen, kanske en stund i solen med 903.an imorgon...... :tveka: /Gusten :worthy:

• 2 weeks later...

En liten uppdatering när det gäller vårt älskade Projekt Kp som berör Skp delen.

Gunnar har nu i Måndags provkört Scania motorn.

Motorn går väldigt bra och funkar mkt bra.

Så nu närmar det sig med att vi får hem henne.

Så för att imitera Gert Fylking "Äntligen"

Personligen så ser jag nu mkt fram emot att få hem bilen.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
  • 3 weeks later...

En liten uppdatering.

Fick samtal från Gunnar idag.

Han håller på för fullt med att montera i motorn i motor utrymmet på bilen nu.

Han har gått igenom bilen elsystem tidigare i veckan och fixat så att växel låda och annat funkar som det skall.

Samt jag och Daco har idag varit iväg och kollat upp vår parkeringsplats för bilen när vi får hem henne.

Så det rullar på för fullt just nu.

Mvh

404 Skenberg

• 1 month later...

Någont nytt om Kp-bilarna? Läste alla inlägg på detta Topic, jäkligt intressant. Blev oxå sugen att renovera pansarfordon och därmed förlja er och Swede´s exempel. Har pysslat en del med Willys MB och har fått blodad tank, nu är det dax för tyngre saker 8-/

Kompisen har en Universal Carrier (Bren Carrier) som står bredvid mitt garage... han kanske skulle övertalas om att sälja den till mig för ett flak pilsner eller så :rodna:

Då är det tid för en liten uppdatering igen när det gäller Skp delen

Fick nu i veckan ett trevligt samtal från Gunnar på Renajs.

Han har nu fått igång motorn och den funkar mkt bra.

Så för att Citera ett klassiskt film citat "It´s alive" :)

Som läget ligger så ligger Gunnar efter men han har gett oss ett löfte om att bilen skall vara klar innan 2:e September.

När vi sen får den leverad af honom så är den besiktigad och klar för att brukas.

Så nu är jag lite gladare i alla fall.

Mvh

404 Skenberg

• 2 weeks later...

@ Korpral Sundström

Du kan ju köpa en "Ferret MkII" som är lite skonsam mot gräsmattan :/

Attans! Kompisens Universal Carrier är "tingad" till England :camo: Får väl fortsätta med "Soft-skinns"

Edited by Lfskbat