Jump to content

Recommended Posts

Ah vad trevligt.

Det är tid för en uppdatering berörande SKp delen igen.

Har under denna dagen Ons pratat med Gunnar på Renajs.

Han hade precis varit ute och kört med en pansarbil.

Nämligen min och Dacos.

Bilen är fullt funktions duglig och är besiktigad och godkänd nu.

Bilen fungerar bra och är kul att köra enligt honom.

Så nu avaktar jag besked om när denna fina bilen kommer till Halmstad och hur.

Ger er en uppdatering då hon har landat här.

Mvh

404 Skenberg

• Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Now its time for Headlines

Skämt åsido.

Tid för uppdatering av Skp delen.

Jag och Daco har idag varit uppe på Renajs och besökt vår Skp.

Hon är nu fullt funktions duglig och vacker.

Vi har idag provstartat motorn och kollat efter läkage av vätskor från bilen.

Hon startar snabbt och spinner som en katt. Mkt bra motor ljud i henne.

Jag fick även följande dokument från gänget på Renajs.

skanna.jpg

Som ni ser så gick hon igenom besiktning med rena papper.

Snart så landar hon här hemma i Halmstad.

Ha det gott

Mvh

404 Skenberg

• 1 month later...

Pratade idag med Gunnar på Renajs.

Bilen står som ni vet kvar där än.

Orsaken till det är att jag har svårt att finna lämplig transport för att få ner den.

Söker just nu med ljus o lykta efter en lmpl lastbil/större skåp bil för att transportera ner bilen.

Gunnar har startat motorn igen efter ha hällt på glykol i kylaren.

Hon startar omgående och går bra.

Jag har även pratat med honom om att köpa reservdelar till bilen.

Så han håller på och skall plocka ihop en hög med lämpliga reservdelar till henne.

Mvh

404 Skenberg

Pratade idag med Gunnar på Renajs.

Bilen står som ni vet kvar där än.

Orsaken till det är att jag har svårt att finna lämplig transport för att få ner den.

Söker just nu med ljus o lykta efter en lmpl lastbil/större skåp bil för att transportera ner bilen.

Gunnar har startat motorn igen efter ha hällt på glykol i kylaren.

Hon startar omgående och går bra.

Jag har även pratat med honom om att köpa reservdelar till bilen.

Så han håller på och skall plocka ihop en hög med lämpliga reservdelar till henne.

Mvh

404 Skenberg

Hmmm det har hänt en hel del med erat projekt Skenberg.. är det inte dax att visa lite bilder??? 8-/

/JBP

JBP me flera

Nya bilder kommer så snart som jag kan fixa de.

Lite svårt att ta nya foton utan kamera osv för min del.

Men när vi hämtar hem henne så kommer det att tas bilder både i Borås och även när vi har landat i Hd med henne.

Och om jag lyckas så kanske jag till o med kan bjuda då på en video snutt eller en liten MP3 fil med hennes motor ljud.

Uppskattar verkligen allas intresse för detta projektet.

Det värmer en hel del att se o höra att ni fortfarande är intresserade av allt som händer här.

Mvh

404 Skenberg

JBP me flera

Nya bilder kommer så snart som jag kan fixa de.

Lite svårt att ta nya foton utan kamera osv för min del.

Låna eller sno en, vi älskar bilder på forumet 8-/

kan bjuda då på en video snutt eller en liten MP3 fil med hennes motor ljud.

ja tack.... :P

Det värmer en hel del att se o höra att ni fortfarande är intresserade av allt som händer här.

Mvh

404 Skenberg

Är ju själv med i renoveringssvängen och det är ju alltid kul att visa andra att det går framåt med pärlan :clap:

/JBP

404, jag ha låtit dig veta hur kul jag tycker detta är, men nu är det väl dags! Tack för bilder, loggar etc, ja, Swede o andra med såklart! KP-bilar är bland det häftigaste som finns, tycker jag, har tyckt så sen jag såg dem första gången för läänge sedan!

Alla vänliga ord värmer en hel del kan jag säga.

Pratade igår med Hasse på Renajs.

Vi håller båda två just nu på att kolla efter ett sätt att få hem henne.

Jag söker på min flank och Hasse kollar i Borås.

Sen så kan jag berätta att Hasse håller på med en väldigt intressant ombyggnad av mil fordon just nu.

Fattade det som om han tog en 11 och skulle bygga om den till en 903´a om jag förstod det rätt. Är ej riktigt hundra kan jag säga.

Mvh

404 Skenberg

• 3 weeks later...

Stoppa pressarna

Det har hänt ngt stort i i denna staden.

Det som har hänt är att en styck SKp har kommit till sitt rätta hem här i Halmstad

Vi fick hem henne ikväll

Det är en annan entuast som körde till Borås med lastbil och lastade på henne.

Vi fick ge 2000:- för den transporten. Billigt och bra.

När vi mötte upp dem vid skörde tröska rampen vid 1645 ikväll så stod hon där på flaket på en gammal Scania mil lastbil surrad och fin. De sade att folk som har mött dem på vägarna har tittat upp när de har paserat dem och tittat på bilen.

Vi lastade av och startade upp henne.

Jag har det ljudet i wav format som jag kommer att lägga upp här så fort jag finner ut hur.

Efter det så började vi köra henne mot Fap där hon kommer att stå parkerad.

Vi hade min bil och henne och vi körde med Ra komunikation under färd mellan fordonen.

Det som hände var att vi körde utan större prb tills dess att vi kom 300m från gården där hon står nu där stannade hon. Vi trodde först att det var soppatorsk så jag fick fixa mer bensin. Det hjälpte ej.

Vi gjorde en felsökning utmed vägkanten men det hjälpte ej. Vi försökte putta henne. Men det var optimistiskt så att säga. Så till sist fick jag ringa min bror som äger gården där hon står nu. Han kom och startade upp sin traktor och drog in henne på gården. Det visade sig att det är en lös kabel i motor rummet som antagligen är boven i dramat. Men jag skall prata med Gunnar imorgon och senare i veckan lösa det prb och filma bilen lite med.

Får bli imorgon eller på Fre.

För ikväll så har det regnat och nu sitter jag här och tar det lugnt efter ha kommit hem och varit genomsur pga vädret

Soldf strular tydligen nu så jag kan ej bjuda på bilderna.

Det kommer i så fall imorgon istället

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Kul att höra att ni fått hem kärran. Synd på strulet med kabeln. Det var riktigt optimistiskt att försöka knuffa en KP :angry: ! För min egen del väntar ett motorbyte i min 903:a. Ska ta ur B18 spisen och i med en B20. Hoppas det löser sig med kabeln. /Gusten :baskerFN:

Då skall vi se

Pga det är ngt strul med soldfs bild länk sys så får jag lägga direkt länkar till bilderna istället.

Bilder tagna i Borås av leverantören

Skp på lastbils flak

Skp Borås 2

Skp Borås 3

Skp Borås 4

Bilder tagna i Halmstad av Daco när den landade i Hd Ons 1645

Halmstad 1

Halmstad 2

Halmstad 3

Bilder tagna i Torsdags av mig:

Skp parkerad

Skp Parkerad 2

Skp Skylt från Scania

Bjuder även på 2 videos.

Använd Vlc media player när ni tittar på dem.

Video 1 Skp

Video 2 Skp

Vill ni ta och spara ngn bild eller video så är det fritt fram.

Bara kul att ni tycker detta är kul.

Skriv nu gärna kommentarer eller åsikter om bilderna eller videona.

Är det ngr önskemål om bild på särskild del eller annat så skriv i denna tråden.

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Tackar Gusten

Jag kan säga att när jag såg plåten så var det Special Operations Group det första som jag tänkte på.

Den skylten passar verkligen bilen.

När det gäller motor prb så berode det på 2 saker.

1: Lös kabel i motorummet som tillhörde tändsys.

2: När vi försökte starta henne efter hon hade stannat så flödades motorn med för mkt soppa så att säga.

Det som händer med bilen just nu är att jag har tagit bort båda batterierna och laddar dem och skall stoppa in dem på måndag och starta upp bilen igen och varmköra samt kolla efter ev läckor undertill.

Sen ngn dag den närmaste tiden skall jag och Daco gå över bilen och skriva en lista på vad som skall införskaffas och vad som skall göras i form av arbeten med ytrost och små saker. Det lär bli en ganska så intressant lista på olika saker och inköp till bilen.

Jag skall ta och försöka ta en ny bild på den skylten under Måndagen och publicera den med en del andra bilder med. Bild kvaliteten blir som den bliver försöker fixa den bättre men det är ej lätt när det är kameran i min tfn.

Mvh

404 Skenberg

Då skall vi se.

Jag har idag varit ute hos bilen igen och monterat in båda batterierna och även startat upp bilen.

Motorn går bra.

Jag provkörde bilen lite på gården.

Det som jag kan berätta är att motorn är pigg och reagerar snabbt på gas och när man lägger in växel och släpper kopplingen så vill den börja rulla på direkten.

När det gäller styrningen så kan jag säga att det är muskel servo som gäller men det kändes ej så farligt. Sikten fram är förvånnansvärt bra. Bättre än jag trodde kan jag säga. Men sikten i backspeglarna är i underkant. Jag såg inget när jag backade lite. Fick förlita mig på det jag såg via dörrarna. Jag kan även säga att jag blev på gott humör av att provköra. Trots det ihållande spö regnet.

Gusten bild på skylten kommer när jag får in mer ljus i hytten och hinner rengöra den.

Jag har även idag införskaffat ett bensin filter som jag kommer att montera på bränsle slangen under Onsdagen.

Lite nya bilder:

IMAGE_00050.jpg

IMAGE_00048.jpg

IMAGE_00043.jpg

IMAGE_00039.jpg

Bilderna är tagna med kameran i min Qtek S110 mobil tfn därav den bild kvaliteten som ni ser.

Mvh

404 Skenberg

Bilderna hade inte gjort sig lika bra om de varit skarpare. Höstväder med regn och nakna björkar med tillhörande dassig sikt. Riktigt vackert fordon, hade inte haft något emot att möta det som bstyrka i Götet i framtiden :happy:

Då har jag idag varit ute hos bilen igen.

Ringde även Axvall igår och bad dem försöka finna en manual till den eller annan dokumentation som kan hjälpa mig med den. Skall ringa dem imorgon och se vad som de har funnit.

Det som har hänt idag är att jag har varmkört bilen lite och tittat igenom passagerar avdelningen och tittat över hela bilen allmänt för att få en uppfattning om hur mkt jobb som kan komma krävas för att fixa de små sakerna som behöver fixas. Sen så har jag även kört lite med bilen på gården och vägen till gården.

Jag kan berätta att den är ej lätt att backa ensam. Jag fick titta via bakdörren som jag hade öppen under tiden som jag backade. Sikten bak är ej bra annars. Men jag lyckades backa och vända bilen.

Sen så kan jag även säga att det är ej lätt att växla med en osynkad låda. Det kommer att krävas en del träning för att det skall gå bra för min del kan jag säga. När det gäller muskel servon till styrning så kommer även det kräva sin del av träning och tillväjning. Men det kommer att gå bra när man har vant sig.

Bjuder på lite nya bilder och även en ny film på bilen.

Lägger upp dem både med länk och här:

Länkarna kommer först för er modemriddare

Under dem så kommer bilderna som synes här

Bild 1

Bild2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Filmen:

Kp Bilen motor på rundtur med ljud från förarhytten

Mvh

404 Skenberg

Edited by Kimster

@ 404 Skenberg

Jag har fått ta till dubbeltrampning då jag ska växla ner till tvåan. Visserligen är alla växlar synkade på M40 lådan i min kärra men det är något knas så för att undvika ofrivillig svarvning så kör jag med dubbeltrampning. Ibörjan var det ovant men nu går det på rutin. Saknaden av servo gör att man lär sig ratta bilen så mycket man kan då den är i rullning. Inte alltid så lätt och inte alltid utrymmet tillåter men man lär sig efter ett tag att utnyttja det så mycket som möjligt. Vad är det för sak som sticker ut på karossen längst bak på vänster sida? Hur beter sig dina baklysen? Är glasen delade med övre halvan gula och nedre röda? Hur ser det ut då du bromsar? Att jag frågar är för att gamla lyktor lös med gult sken vid inbromsning. Samt att de ska visa åt vilket håll man skulle svänga. Det ser lite lustigt ut då man skall svänga och bromsar samtidigt. /Gusten :camo:

Edit: Tillägg.

Edited by Gusten

Då skall vi se

Jag får ta en titt på hur lyktorna reagerar när vi är 2 man som meckar med bilen.

Kan ge svar förhoppningsvis under fredagen.

När det gäller det som sticker ut på den övre delen på vänster sida sett bakifrån så är det en vajer som tillhör bilens vinch system.

Se bild:

Zooma in på bilden så ser ni att det hänger ner en bit vajer från den.

Kp bil vajer

Mvh

404 Skenberg

Var ute en sväng för en stund sen vid bilen och tog följande bilder som kan visa vinchen lite bättre.

Samt 2 bilder på skylten i förarhytten.

Vajer hållare

Vajer hållare samt vajer ledare

Vinch mekanism

Skylten i förrummet från tillverkaren

Mvh

404 Skenberg

En liten uppdatering.

Jag var idag hos bilen och plockade bort ena halvan av den bakre torn luckan. Jag har funnit 2 sprickor på cirka 3->6cm långa i den runda delen som sitter på en genomgående bult i gångjärnet.

Det som har hänt är att jag har slipat bort rost och rengjort runt sprickorna och skall förhoppningsvis imorgon pin svetsa de båda sprickorna och även sen plocka bort lås anordningen på den. För att slipa bort rost och även behandla med rostätare innan jag kommer att grundmåla och rost skydda. Detta kommer att hända inom de närmaste dagarna.

Gusten:

I förarhytten så finnes det en mindre spak på golvet som är en omkopplare till vinchen samt till vänster om kopplingen så finnes det en tryck pedal som jag misstänker är kopplad till vinch systemet.

Jag skall ta och fota så fort jag hinner och får in lite mer ljus så att det synes bra på bild.

Mvh

404 Skenberg

Var ute en sväng för en stund sen vid bilen och tog bilder som kan visa vinchen lite bättre.

Samt bild på skylten i förarhytten.

Skylten i förrummet från tillverkaren

Mvh

404 Skenberg

Om jag ser rätt så är det chassienummer 75 151 och då är den registrerad den 25 juni 1947, och den hade reg.nr. 20328.

Den är slutligen avförd ur mil.reg. 1995.

Rätt & riktigt!

Bilen står uppe i Negelstenadalen öster Näste B. Vi ökade på antalet hål igår.

Under utb till KS10 fick vi mata HMG på splitternya KP bilar - I framsätet låg infobladet om hur de skulle färdigställas vid mobilisering.

Där stod typ:

1 Pumpa däcken

2 Kolla bateriet

3 Dränera tankar

...

...

Lite kul :P

Det finns även 3 st fungerande och beskitigade KP-bilar på LG varav en är vitmålad.

Reservdelslagret är säkrat ett tag framöver tack vare bilarna ute på skjutfältet:=)

Var med på den förmodligen sista förarutbildningen på SKPm/42 2004 så nu kan man gotta sig åt ett giltigt förarbevis på kärran, hehe