Jump to content

Pansarmuseet i Axvall


Johan ES

Recommended Posts

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad hände med det museet? Har inte varit där ännu.

"Tidigare" så var Armémuseum en orgie i vapen. Tror inte det var många eldhandvapen (och annat) som inte fanns där. Nu är krutet (ha ha) lagt på utställningar, typ "En dag på avträdet under 30-åriga kriget", och i princip alla vapen är gömda i förråd. Usch.

Link to comment
Share on other sites

Nu på lördag, den 22/8 firar pansarmuseet 40 år.

Det kommer att vara köruppvisningar kl. 11.00 och 14.00

Jag kommer att deltaga som förare på pbv 302.

Den 31/8 stänger museet och flytten till Strängnäs påbörjas sedan under september månad.

Detta är sista chansen att se samlingen på några år innan det blir färdigt i Strängnäs.

Jag kan inte lova vackert väder men jag kan lova en trevlig dag.

Be there!

 

The Swede :rockon:

 

 

det blev en riktigt lyckad tillställning..

 

publikmässigt blev det långt över alla förväntningar, kl 14 hörde jag siffran 1600 besökare! och då var det fortfarande kö så det blev en extra förevisning kl 15:00 förutom den som de lade in kl 12:30

mao hela 4 visningar!

vädret var helt perfekt, dock lite regnskvätt mot slutet.

 

tack The Swede, JBP och Erik_G för allt skitsnack och för de trevliga åkturerna..

Link to comment
Share on other sites

2300 besökare räknade vi in till slut.

Två extra körningar var man tvungen att genomlida :rolleyes:

Det tjötades en hel massa pansar med diverse olika människor.

Min sons mobiltelefon fick sig ett face lift med hjälp av pbv 302

Mobilkross_0001a.jpg

 

Nu sitter jag här och bara njuter av livet med en Guinness.

 

De vagnar som ingick i förevisningen var:

Strv m/37

Strv m/40K

Strv 103C

Strv 104

Pz 68

T 72

Ikv 91

SKP

Pbv 302

Pbv 501

Bilder får någon annan bidraga med, jag hade fullt upp med att spaka. :-P

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

bilder får nog Erik bidra med då..

första förevisningen fotade jag 4 vagnar, andra genomförandet klantade jag till inställningarna i kameran och resten hade jag inte tid att fota ;)

 

Nä, du hade ju fullt upp med att veva lite på vapenhuven och lyssna på Swedes och mitt skitsnack i intercomen..

 

/E som ska fixa med bilder från tillställningen under morgondagen

Link to comment
Share on other sites

Bilder från Stridsvagnsdefileringen i Axvall

 

Hoppas jag fått med rätt namn! Om inte rätta mig!

 

En toppendag!

 

Stridsvagn m/37

 

3846586828_5e8ab0c983_b.jpg

 

Stridsvagn m/40K

 

3846587176_52a34d34fe_b.jpg

 

Infanterikanonvagn 91

 

3845797771_43f2e4123f_b.jpg

 

Stridsvagn 103C

 

3846614626_b645b4e06b_b.jpg

 

SKP m/42

 

3846615022_0a764c110f_b.jpg

 

Stridsvagn 104 Centurion

 

3846615282_b125368662_b.jpg

 

Pansarbandvagn 302

 

3846615694_e9cb070657_b.jpg

 

Pansarbandvagn 501 (BMP 1)

 

3845826583_23b6eeb045_b.jpg

 

Panzer 68

 

3846616266_cd7aa8c997_b.jpg

 

T-72

 

3846616514_cf234635ff_b.jpg

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Jepp det var en kalasdag verkligen, Snygg du är i ryssluva Erik :rolleyes: . Lite bilder blev det men kommer mer att lägga krutet på det jag filmade under dagen.

Fick inte så mycket stillbildsmatrial till filmen, men hoppas att skuggan och erik kan bidra med en del där.

 

Nån som kan skaka fram en fin pansarnäve (logga) i högupplösning?

 

Hmm cool vagnchef i 302:an där hehe

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

du JBP... jag var inte kompis med min kamera så blev riktigt tråkiga bilder (antingen gravt underexponerat eller gravt överexponerat)

skall sätta mig och ha ett långt samtal med den nån gång i veckan.

 

Hmm med andra ord borde du börja köra med bracketing på kameran... då kanske den skulle exponera rätt :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

du JBP... jag var inte kompis med min kamera så blev riktigt tråkiga bilder (antingen gravt underexponerat eller gravt överexponerat)

skall sätta mig och ha ett långt samtal med den nån gång i veckan.

 

Hmm med andra ord borde du börja köra med bracketing på kameran... då kanske den skulle exponera rätt :Malaj:

 

 

eller sluta fippla med grisfingrarna och köra på det jag "kan"..

 

saken var den att jag körde med punktmätning för att få vagnarna rätt exponerade, men då blev himmlen och hela bakgrunden rätt exponerad och vagnen blev en fin siluett.

då ändrade jag nån inställning med resultat att allt blev överexponerat istället (tror tom jag ändrade till helbilds ljusmätning)

 

skit blev det i vilket fall som helst..

tur man fotar i NEF (RAW) så det går att hjälpligt rädda en del av bilderna..

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

eller sluta fippla med grisfingrarna och köra på det jag "kan"..

 

saken var den att jag körde med punktmätning för att få vagnarna rätt exponerade, men då blev himmlen och hela bakgrunden rätt exponerad och vagnen blev en fin siluett.

då ändrade jag nån inställning med resultat att allt blev överexponerat istället (tror tom jag ändrade till helbilds ljusmätning)

 

skit blev det i vilket fall som helst..

tur man fotar i NEF (RAW) så det går att hjälpligt rädda en del av bilderna..

 

Om du körde med spotmätning borde ju vagnarna blivit rätt exponerade, eller rent av något överexponerade, och himmelen överexponerad och totalt utfrätt, i alla fal i de motljusförhållanden som du beskriver.

Detta förutsatt att du siktade på vagnen när du fotograferade, så att du inte råkade exponera efter himmelen istället. Om alla felaktiga bilder har samma slutar och bländarvärden så kan du kanske kommit åt exponeringslåsknappen, och således tagit en massa bilder med samma exponering, vilket naturligtvis ger väldigt olika resultat vid olika tillfällen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jasså, ni pojkar var involverade i tillställningen? Jag får tacka för fin fina parader!

 

Det var mitt första (och tydligen sista) besök på Axvall och det var en fantastiskt upplevelse att se massa stålmoster som jag annars bara sett i plast form och betydligt mindre...

 

T-72 är bara för häftig!!! :rolleyes: (även om jag blev lite grön och smått illamående efter att ha stått för nära avgasröret, ingen katalysator på den va?)

Jag var inte bereedd på att det skulle vara så många människor där....det blev lite knivigt att få till bra bilder i hallarna, det var många skallar som stal min autofokus i förbifarten ;-)

 

En riktigt rolig upplevelse helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis kommer det upp en liten film av moi från just axvalls 40års jubileum på tuben under dagen. Innehåller film och bilder, samt resultatet av kollision mellan Nokia telefon och 14 ton PBV :baskerKav:

 

Edit.. Filmen blev över 10minuter lång så youtube vägrade ta det. Någon som vet annat bra ställe? Jag har för mej att Google hade någon video del innan.

Link to comment
Share on other sites

Idag stängde pansarmuseet i Axvall sina portar för sista gången.

Jag åkte upp en sväng för att säga hej då och tack till Stig och Kenneth.

Det var en smula vemodigt att gå runt bland samlingen för sista gången.

Det var ganska välbesökt, stog väl ett tiotal bilar på parkeringen när jag var där.

Nu kommer det att bli väldigt öde när vi är där och skruvar.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Här kommer filmklippen.

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

&rel=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=0">

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

&rel=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355">

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>&rel=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=0">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>&rel=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355">

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...